AnonymBruker Skrevet 11. januar 2025 #41 Skrevet 11. januar 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hun fungerte i praksis som en kausjonist, og stod da helt sikkert ikke tinglyst som eier heller? Ergo lett å dokumetere. Anonymkode: d1848...e9b Nei, hun var ikke kausjonist, men medlåntaker. Jeg hadde nok egenandel, men ikke betalingsevne (jeg hadde en samboer som bidro men var student så kan fikk ikke låne enda). Derfor var min mor MEDLÅNTAKER. Anonymkode: 34b39...58e
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2025 #42 Skrevet 11. januar 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Og for å svare på dette, jo, dette kan mydighetene legge seg opp i 😅 Det er flere regler som omhandler gaver, fordelsbeskatning av subsidiert bolig (f.eks. familie som kjøper bolig og leier ut billig eller gratis til andre i familien) etc. Det er regler om dokumentavgift, formuesskatt osv. Nettopp for at folk ikke skal kunne flytte rundt omkring på verdier for å snyte på skatten, sånn kort sagt. Anonymkode: d1848...e9b Selvfølgelig kan en forelder hjelpe et barn økonomisk i dårlige tider for å ikke misligholde lånet. De legger seg heller ikke opp i hvordan jeg og min samboer fordeler kostnadene. Kanskje han tar bil, barnehage og forsikringer, og jeg tar boliglånet… eller som vi gjør, alt setter inn på én konto og betales derifra. Og vi gidder ikke å regne på hvor mange prosent høyere inntekt jeg har i løpet av et år enn han, for å gjøre en endring på gjeldsrenter som ikke har praktisk betydning. Både jeg og en annen har fått det samme svaret fra skatteetaten om at vi kan sette opp som vi ønsker så lenge begge justerer skatte meldingene våre til å gå opp. Anonymkode: 34b39...58e 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2025 #43 Skrevet 11. januar 2025 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nei, hun var ikke kausjonist, men medlåntaker. Jeg hadde nok egenandel, men ikke betalingsevne (jeg hadde en samboer som bidro men var student så kan fikk ikke låne enda). Derfor var min mor MEDLÅNTAKER. Anonymkode: 34b39...58e Jeg så du skrev medlåntaker, derfor skrev jeg at hun fungerte I PRAKSIS som en kausjonist. Stod hun som eier på boligen? Hvis nei, enkel sak. Hva ja, da regner jeg med dere måtte sende inn noe dokumentasjon på dette. Anonymkode: d1848...e9b
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2025 #44 Skrevet 11. januar 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Selvfølgelig kan en forelder hjelpe et barn økonomisk i dårlige tider for å ikke misligholde lånet. De legger seg heller ikke opp i hvordan jeg og min samboer fordeler kostnadene. Kanskje han tar bil, barnehage og forsikringer, og jeg tar boliglånet… eller som vi gjør, alt setter inn på én konto og betales derifra. Og vi gidder ikke å regne på hvor mange prosent høyere inntekt jeg har i løpet av et år enn han, for å gjøre en endring på gjeldsrenter som ikke har praktisk betydning. Både jeg og en annen har fått det samme svaret fra skatteetaten om at vi kan sette opp som vi ønsker så lenge begge justerer skatte meldingene våre til å gå opp. Anonymkode: 34b39...58e Korrekt, ingen bryr seg om hvem som betaler. Men de bryr seg om hvem som eier, og hvem som har gjeld. Og det er det dere sender inn endring på ved å fordele rentene. Anonymkode: d1848...e9b
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2025 #45 Skrevet 11. januar 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Selvfølgelig kan en forelder hjelpe et barn økonomisk i dårlige tider for å ikke misligholde lånet. De legger seg heller ikke opp i hvordan jeg og min samboer fordeler kostnadene. Kanskje han tar bil, barnehage og forsikringer, og jeg tar boliglånet… eller som vi gjør, alt setter inn på én konto og betales derifra. Og vi gidder ikke å regne på hvor mange prosent høyere inntekt jeg har i løpet av et år enn han, for å gjøre en endring på gjeldsrenter som ikke har praktisk betydning. Både jeg og en annen har fått det samme svaret fra skatteetaten om at vi kan sette opp som vi ønsker så lenge begge justerer skatte meldingene våre til å gå opp. Anonymkode: 34b39...58e Så send de en mail og få det skriftlig da? Jeg har vist dokumentasjon og flere kilder på min påstand. Feel free til å motgå det, hvis de gir ut info som ikke stemmer eller kan misforstås er det kjempeviktig at det oppdages. Anonymkode: d1848...e9b
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2025 #46 Skrevet 11. januar 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Så send de en mail og få det skriftlig da? Jeg har vist dokumentasjon og flere kilder på min påstand. Feel free til å motgå det, hvis de gir ut info som ikke stemmer eller kan misforstås er det kjempeviktig at det oppdages. Anonymkode: d1848...e9b Det er dokumentert at man kan fordele det på andre måter seg i mellom med egen avtale, så det er jo dokumentert. At det skal være skriftlig er jo bare en formalitet hvis skatteetaten utfører kontroll, og da lager man det. Det er ikke krav om at boligen må tinglyses på nytt om en betaler med av gjeldsrentene enn den andre, så det har ingen betydning annet enn for firkantede regelryttere. Man får ingen straff fra Skatteetaten for å ha fordelt renten sånn som man selv ønsker, så lenge regnestykket går opp i 100%. Anonymkode: 34b39...58e 2
Andrine& Skrevet 11. januar 2025 #47 Skrevet 11. januar 2025 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det er dokumentert at man kan fordele det på andre måter seg i mellom med egen avtale, så det er jo dokumentert. At det skal være skriftlig er jo bare en formalitet hvis skatteetaten utfører kontroll, og da lager man det. Det er ikke krav om at boligen må tinglyses på nytt om en betaler med av gjeldsrentene enn den andre, så det har ingen betydning annet enn for firkantede regelryttere. Man får ingen straff fra Skatteetaten for å ha fordelt renten sånn som man selv ønsker, så lenge regnestykket går opp i 100%. Anonymkode: 34b39...58e Dette var et bra innlegg! I denne tråden kompliserer folk noe voldsomt. Blir man tatt ut til kontroll så er det som du sier, man må sende inn en skriftlig avtale på fordelingen. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå