Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

En ting er at du altså kjøpte uten egenkapital, det vil si du kjøpte før det ble krav om egenkapital... Med økonomien du hadde da, hvor lang ti hadde du måtte spare for å ha 15% egenkapital?

Du har fire barn, ypperlig eksempler :) hvilke eneboliger vil de kunne kjøpe i oslo når de er i 20årene? :) her tenker jeg du kan ta utgangpunkt i en lønn tilsvarende det du selv hadde, og komme med liste over hvor mange eneboliger barna dine da har råd til! Husk at de må ha spart opp 10% av kjøpesummen først.

Anonymkode: cedcc...3fd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er som du sier fordi svært få unge er villige til å ofre noe nå for tiden. Dessuten har de veldig høye krav til hvordan boligen skal se ut med tanke på interiør, fine gulv, bad og kjøkken.

En ung voksen som har jobbet i skoleferier og lørdager fra 15-årsalder og spart lønna, ofret sydenferier og storbyhelger årlig, dropper ukentlige kafe- og restauranbesøk, ikke bestiller ferdige middager levert på døra, ikke må ha ny og fin mobil, trener ute i naturen i stedet for på studio, kutter ut dyr frisør, vippetimer, negletimer, ikke må ha nye klær og sko flere ganger i året, bor i billig kollektiv under studietiden osv klarer fint å spare opp egenkapital. Det har med vilje å gjøre.

Den som gidder, må gjerne regne ut hvor mye man kan spare fra 15 - 20 år om man bruker vett og forstand, og ikke forventer å få alt rett i hendene. Hvis man går på skole/studerer de ti årene, og har sommerjobb to mnd hver sommer, så vil vel bare det for gi rundt 400.000, selv om man bruker litt. Litt mer ofring av goder, så har man egenkapital til en liten førstegangsbolig om man ikke rr for kravstor.

Anonymkode: fbafb...2e6

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er som du sier fordi svært få unge er villige til å ofre noe nå for tiden. Dessuten har de veldig høye krav til hvordan boligen skal se ut med tanke på interiør, fine gulv, bad og kjøkken.

En ung voksen som har jobbet i skoleferier og lørdager fra 15-årsalder og spart lønna, ofret sydenferier og storbyhelger årlig, dropper ukentlige kafe- og restauranbesøk, ikke bestiller ferdige middager levert på døra, ikke må ha ny og fin mobil, trener ute i naturen i stedet for på studio, kutter ut dyr frisør, vippetimer, negletimer, ikke må ha nye klær og sko flere ganger i året, bor i billig kollektiv under studietiden osv klarer fint å spare opp egenkapital. Det har med vilje å gjøre.

Den som gidder, må gjerne regne ut hvor mye man kan spare fra 15 - 20 år om man bruker vett og forstand, og ikke forventer å få alt rett i hendene. Hvis man går på skole/studerer de ti årene, og har sommerjobb to mnd hver sommer, så vil vel bare det for gi rundt 400.000, selv om man bruker litt. Litt mer ofring av goder, så har man egenkapital til en liten førstegangsbolig om man ikke rr for kravstor.

Selv om en ungdom gir avkall på det meste og klarer å spare 100.000 i året, er dette en dråpe i havet i forhold til en 4 millioners bolig (man får knapt en 2-roms til den prisen nå) som stiger med 10% i året, altså 400.000. Takket være regjeringens forslag om å senke EK, ville det ikke overraske meg om dette ble prisstigningen i år.

Og selv om man skulle ofre hele ungdomstiden og skrape sammen en halv million eller mer, betyr det likevel at man tar opp et enormt lån som gjør en til gjeldsslave de neste 30 årene; hva skjer ved arbeidsløshet eller sykdom når man ikke lenger klarer å betjene lånet, og prisene går ned?

Da blir det tvangssalg, da. Noe som sikkert var morsomt for dem som måtte selge boligen sin for spottpriser etter krakket i begynnelsen av 1990-årene, og ikke bare satt igjen med gjeld, men heller ikke kunne følge med på oppgangen i markedet.

At man har et boligmarked som tvinger folk i dette hamsterhjulet der man blir slaver av bankene ved å bli tvunget til å ta opp store lån, er en skandale av dimensjoner; dette er vår tids slaveri.

Anonymkode: e9281...6f1

• Nyttig 3
Skrevet

Jeg er enig med ts. Jeg leier ut til en familie nå og det er bare bitterhet over å ikke eie. 

Samtidig har de et forbruk uten like. Begge foreldrene snuser mye, merkeklær og dyre feriereiser. Dette vet jeg fordi jeg alltid stiller opp som dyrepasser når de har ferie. 

Som om ikke det var nok så har de fått 4 barn. Da skal barna kles opp i merkeklær. 

De har bodd her i snart 10år nå og kunne klart å betale ned en leilighet i Oslo øst med forbruket deres før de fikk barn. 

Også har jeg hatt en annen leietaker i 20-årene som har jobbet alle fridagene under studietiden og spart opp både studielånet og mesteparten av inntekten. Fikk kjøpt for 2år siden men lever fortsatt sparsommelig for å betale ned så fort som mulig. Dette vet jeg fordi vi har bevart vennskapet selv etter leieforholdet var avsluttet. 

Anonymkode: f410e...151

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hva er det med alle disse «da jeg» trådene? Jeg jeg jeg jeg. Har du noen gang vurdert å se lengre enn egen navle?

Jeg er advokat, hvorfor er ikke alle advokater? Det er bare å studere. Hvorfor er folk fattige? Det er bare å jobbe og tjene penger!! 

Anonymkode: 4cf11...621

Det er ikke alle som er interessert i å bli advokat, men de fleste vil eie egen bolig. 

Ja, det er bare å studere, men det fins andre godt betalte yrker med kort utdanningsløp uten å måtte nikkedukke i to år som advokatfullmektig😉

Trenger jeg advokat så betaler jeg heller for det. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er ikke alle som er interessert i å bli advokat, men de fleste vil eie egen bolig. 

Ja, det er bare å studere, men det fins andre godt betalte yrker med kort utdanningsløp uten å måtte nikkedukke i to år som advokatfullmektig😉

Trenger jeg advokat så betaler jeg heller for det. 

Tror poenget her gikk rett over hodet ditt.

Anonymkode: 918e9...814

• Liker 1
Skrevet

Overraskende mange som biter rett på denne

Åpenbart at ts harselerer med disse som ikke forstår at det er vanskeligere å komme inn på boligmarkedet som ung i dag enn før

Anonymkode: 4d4b0...219

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Overraskende mange som biter rett på denne

Åpenbart at ts harselerer med disse som ikke forstår at det er vanskeligere å komme inn på boligmarkedet som ung i dag enn før

Leser det mer som harselering over de som tror at generasjonene før har fått alt servert i hendene. 

Anonymkode: 1a9d2...54f

• Liker 1
Skrevet

Toalettbørsten ligger i do med andre ord.

Anonymkode: c7320...3cd

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Leser det mer som harselering over de som tror at generasjonene før har fått alt servert i hendene. 

Generasjonene før fikk absolutt ikke alt servert i hendene, men de hadde en fair sjanse. I motsetning til i dag. 

Anonymkode: 4cf11...621

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Selv om en ungdom gir avkall på det meste og klarer å spare 100.000 i året, er dette en dråpe i havet i forhold til en 4 millioners bolig (man får knapt en 2-roms til den prisen nå) som stiger med 10% i året, altså 400.000. Takket være regjeringens forslag om å senke EK, ville det ikke overraske meg om dette ble prisstigningen i år.

Og selv om man skulle ofre hele ungdomstiden og skrape sammen en halv million eller mer, betyr det likevel at man tar opp et enormt lån som gjør en til gjeldsslave de neste 30 årene; hva skjer ved arbeidsløshet eller sykdom når man ikke lenger klarer å betjene lånet, og prisene går ned?

Da blir det tvangssalg, da. Noe som sikkert var morsomt for dem som måtte selge boligen sin for spottpriser etter krakket i begynnelsen av 1990-årene, og ikke bare satt igjen med gjeld, men heller ikke kunne følge med på oppgangen i markedet.

At man har et boligmarked som tvinger folk i dette hamsterhjulet der man blir slaver av bankene ved å bli tvunget til å ta opp store lån, er en skandale av dimensjoner; dette er vår tids slaveri.

Hvorfor i alle dager skal man kjøpe sin første bolig til 4 mill 😂? Man må kjøpe på en billigere beliggenhet da, og starte med en ett-roms om man ikke har penger til noe større. Det er svært lav arbeidsledighet i Norge, så lett å flytte på seg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Første avsnittet til ts er jo åpenbart tull, derfor er nok resten også tull

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg må si jeg undrer meg over hva dagens unge egentlig sliter med. Da jeg var i 20-årene, klarte jeg å kjøpe en enebolig i Oslo – helt alene, med én inntekt, uten egenkapital og mens jeg hadde fire barn å forsørge. Ja, det krevde litt planlegging og prioritering, men det gikk. Så hva er det som er så vanskelig nå?

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvorfor i alle dager skal man kjøpe sin første bolig til 4 mill 😂? Man må kjøpe på en billigere beliggenhet da, og starte med en ett-roms om man ikke har penger til noe større. Det er svært lav arbeidsledighet i Norge, så lett å flytte på seg.

Hvorfor i alle dager skal man tvinges til å måtte flytte når man er født og oppvokst i en storby for å få råd til å kjøpe en bolg; er det meningen at Norge skal følge i Russlands fotspor, der man sender folk til Sibir enten det vil det, eller ei?

Ikke alle synes det er så morsomt å bo i en bygd med to butikker som utgjør stedets sentrum der alle kjenner alle, og man baksnakker hverandre etter beste evne og dyrker Janteloven fordi det ikke er så mye annet å finne på.

Og skal man bo på et mer sentralt sted, er 4 millioner småpenger.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg må si jeg undrer meg over hva dagens unge egentlig sliter med. Da jeg var i 20-årene, klarte jeg å kjøpe en enebolig i Oslo – helt alene, med én inntekt, uten egenkapital og mens jeg hadde fire barn å forsørge. Ja, det krevde litt planlegging og prioritering, men det gikk. Så hva er det som er så vanskelig nå?

Jeg ser stadig unge mennesker som klager over at de “aldri kommer seg inn på boligmarkedet,” men samtidig bruker de penger på ferier, kafébesøk, og den nyeste iPhonen. Skal man eie noe, må man faktisk ta ansvar, spare og gjøre noen oppofrelser. Det er ikke rocket science.

Kanskje det bare er jeg som er gammeldags, men jeg synes dagens ungdom burde slutte å skylde på “markedet” og heller ta tak i eget liv. Er det noen her som faktisk mener at det er så mye vanskeligere nå enn før? Jeg kjøpte tross alt enebolig i Oslo da jeg var ung – hva stopper dem?

Hilsen en som lurer på hva som har skjedd med stå-på-viljen.

Anonymkode: 950a9...3f2

Greit nok at dette er hjernedød trolling, men skjønner ikke helt eksempelet ditt med prioriteringer.

Cafebesøk koster ca. 100kr, om du er på to i måneden blir det 2400kr i året. Jeg solgte min to år gamle iphone og måtte legge til 6000kr for å kjøpe meg den nyeste. Den skal jeg ha i sikkert 3-4 år. Fordelt blir det altså 3900kr i årer for cafebesøk og iphone. Som er mindre enn det jeg tjener på å jobbe én røddag og et ikke-relevant beløp når det kommer til boligkjøp.

Jeg er utrolig lei den evinnelige masingen om at unge skal kutte enhver hverdagsglede for å få råd til en bolig de uansett ikke vil få råd til med de pengene de sparer, både fra gamlinger som ikke evner å tenke lengre og fra forbrukerøkonomer som må rettferdiggjøre den unødvendige jobben sin.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor i alle dager skal man tvinges til å måtte flytte når man er født og oppvokst i en storby for å få råd til å kjøpe en bolg; er det meningen at Norge skal følge i Russlands fotspor, der man sender folk til Sibir enten det vil det, eller ei?

Ikke alle synes det er så morsomt å bo i en bygd med to butikker som utgjør stedets sentrum der alle kjenner alle, og man baksnakker hverandre etter beste evne og dyrker Janteloven fordi det ikke er så mye annet å finne på.

Og skal man bo på et mer sentralt sted, er 4 millioner småpenger.

Så slutt å syt over at det er for dyrt for deg. Det er som mange har nevnt tidligere ingen menneskerett å bo i sentralt i Oslo. Dagens generasjon er full av klynkedyr som i stedet for å prioritere sparing til EK, så dyrker de offerrollen. Sett tæring etter næring og kjøp bolig et sted du har råd til det og så får du flytte litt mer sentralt når du får råd til det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...