AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #1 Del Skrevet 13 timer siden Gruer meg så mye til jeg må begynne med dette. Ikke fordi jeg er redd for kuler, men den maskinen som moser puppen. Jeg er veldig følsom i dette partiet… Noen som kan dele hvordan det er? Gjør det vondt og kan man si stopp om man får for vondt? Har sett for meg at man blir etterlatt alene på et rom med en stor skummel maskin, også går behandleren bak en vegg til en pc. Så man står der alene som andre CT eller røntgen Og når skal jeg begynne med dette? Er 33 år Anonymkode: 8fa96...b0c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #2 Del Skrevet 13 timer siden Jeg har gjort dette to ganger, den ene gangen i det ordinære programmet, og en gang på mistanke (det var ingenting). Jeg synes ikke det gjorde vondt. Den ansatte var i samme rom som meg hele tiden, men gikk litt unna for å se på en skjerm. Det dreide seg ikke om mange sekundene i maskinen. Radiografen (?) spurte flere ganger om det gikk greit med meg. Du blir innkalt det året du fyller 50 (eventuelt året etter, litt avhengig av hvor du bor). Anonymkode: 52921...84d 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøkenfryden Skrevet 13 timer siden #3 Del Skrevet 13 timer siden Syns ikke det var noe vondt. De var innom underveis for man bytter posisjon og sånn. Tror du er en god del år unna😌 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Urwa Skrevet 13 timer siden #4 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Gruer meg så mye til jeg må begynne med dette. Ikke fordi jeg er redd for kuler, men den maskinen som moser puppen. Jeg er veldig følsom i dette partiet… Noen som kan dele hvordan det er? Gjør det vondt og kan man si stopp om man får for vondt? Har sett for meg at man blir etterlatt alene på et rom med en stor skummel maskin, også går behandleren bak en vegg til en pc. Så man står der alene som andre CT eller røntgen Og når skal jeg begynne med dette? Er 33 år Anonymkode: 8fa96...b0c Jeg grudde meg sikkelig. Men det er ikke noe å grue seg for. Jeg ventet på smellet til sykepleier sa at jeg var ferdig allerde. Var ikke vondt i det hele tatt. Så bare slapp av☺️ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #5 Del Skrevet 13 timer siden Har man litt små sprettpupper er det litt vondt, men har man slappe hengepupper kjenner man omtrent ingenting Anonymkode: 8fb52...bfa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #6 Del Skrevet 13 timer siden Har tatt flere ganger. Jeg har veldig små pupper (A-cup er for stort) og opplever ikke at det er vondt i puppen. Men jeg har traktbryst, altså brystkassa mi har en dyp grop på midten, og jeg opplever at kanten på maskinen kiler seg fast i gropa. DET er ordentlig ubehagelig. Men om du ikke har traktbryst skal ikke det være et problem, altså. Anonymkode: 1465f...9d7 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #7 Del Skrevet 13 timer siden Har gjort det en gang for mange år siden. Nærmer meg 60 nå. Det var en veldig ubehagelig opplevelse, ikke fordi at det var ubehagelig å få skviset puppene mellom de platene i den maskinen, men det var to damer som hadde ansvar for å gjennomføre mammografien, å jeg følte at de var overalt på kroppen min, kommenterte bl.a føflekker, å jeg følte rett og slett at jeg var utsatt for et overgrep. Har aldri dratt tilbake når jeg fikk innkalling, for den opplevelsen skremte livet av meg. Jeg var jo der for å få undersøkt puppene mine og ikke for at to damer skulle saumfare kroppen min og kommentere den. Anonymkode: c25a2...b79 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #8 Del Skrevet 13 timer siden Jeg hadde ikke holdt ut den skvisingen. Snur meg bort hver gang noen viser dette på tv, som er ganske ofte. Men hvordan gjør de det egentlig med de som er helt flate? Alle som blir vist på tv er digre. Anonymkode: 0a366...e28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #9 Del Skrevet 12 timer siden Litt ubehagelig. Anonymkode: cc801...717 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #10 Del Skrevet 12 timer siden Vi er heldige som blir innkalt til dette, så vi heller tåle det lille ubehaget tenker jeg. Anonymkode: e459b...8cd 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #11 Del Skrevet 12 timer siden Fikk faktisk invitasjon i posten i dag. Kommer til å takke nei. Ikke interessert. Anonymkode: f30c2...7ee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #12 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Fikk faktisk invitasjon i posten i dag. Kommer til å takke nei. Ikke interessert. Anonymkode: f30c2...7ee Du er ikke interessert? Du har kanskje ikke tatt celleprøver jevnlig heller? Det er jammen spesielt å ikke være interessert i egen helse når det gjelder noe så kjipt som kreft. Håper du ikke har døtre, du er i såfall en elendig rollemodell. Anonymkode: b3a42...3e0 4 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #13 Del Skrevet 12 timer siden Det er ikke så ille. For gjort. Det er ikke et alternativ å ikke ta undersøkelsene så hvorfor bruke tid på å grue seg. Verre å gå til tannlegen Anonymkode: d8e3e...cfa 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #14 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er ikke så ille. For gjort. Det er ikke et alternativ å ikke ta undersøkelsene så hvorfor bruke tid på å grue seg. Verre å gå til tannlegen Anonymkode: d8e3e...cfa Det er jo valgfritt. Anonymkode: 0a366...e28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #15 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er jo valgfritt. Anonymkode: 0a366...e28 Jada, det er tannlege, celleprøve etc også. De fleste ønsker vel å oppdage brystkreft mens det fortsatt kan behandles Anonymkode: d8e3e...cfa 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym111111 Skrevet 12 timer siden #16 Del Skrevet 12 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Gruer meg så mye til jeg må begynne med dette. Ikke fordi jeg er redd for kuler, men den maskinen som moser puppen. Jeg er veldig følsom i dette partiet… Noen som kan dele hvordan det er? Gjør det vondt og kan man si stopp om man får for vondt? Har sett for meg at man blir etterlatt alene på et rom med en stor skummel maskin, også går behandleren bak en vegg til en pc. Så man står der alene som andre CT eller røntgen Og når skal jeg begynne med dette? Er 33 år Anonymkode: 8fa96...b0c Altså, dette er ikke noe du MÅ, det blir stadig mindre og mindre nyttig å følge dette programmet. Det strår litt om fordeler og ulemper i infobrevet du får når du kalles inn. Der står det også spesifikt om du tror dette er noe for deg. Man kalles inn første gang når man er rundt 50. Det viktigste er å kjenne etter og se etter forandringer i brystene jevnlig, og kontakte lege og evnt bli hemvist til mammografi ved forandringer som oppstår (kuler, søkk i brystet, utslett, ulik størrelse, fargeforandring osv). Endret 12 timer siden av anonym111111 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #17 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Fikk faktisk invitasjon i posten i dag. Kommer til å takke nei. Ikke interessert. Anonymkode: f30c2...7ee Jeg vurderte halvveis å takke nei selv. Mammografiprogrammet hjalp jo ikke moren min, liksom. Jeg skal love deg at jeg er glad for at jeg dro likevel. De oppdaget en svulst - bitteliten og uten spredning, og ikke mulig å kjenne med fingrene pga. vanncyster. Den ble oppdaget før den fikk utviklet seg og gjort skade, og jeg har kommet gjennom kreftbehandling med helt minimale bivirkninger og plager (så langt - første ettårskontroll er rett rundt hjørnet). Anonymkode: b36dc...2a9 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #18 Del Skrevet 12 timer siden anonym111111 skrev (1 minutt siden): Altså, dette er ikke noe du MÅ, det blir stadig mindre og mindre nyttig å følge dette programmet. Det strår litt om fordeler og ulemper i infobrevet du får når du kalles inn. Der står det også spesofikt om du tror dette er noe for deg. Man kalles inn første gang når man er rundt 50. Det viktigste er å kjenne etter og se etter forandringer i brystene jevnlig, og kontakte lege og evnt bli hemvist til mammografi ved forandringer som oppstår (kuler, søkk i brystet, utslett, ulik størrelse, fargeforandring osv). Hva baserer du det på? Kildehenvisninger? Anonymkode: b36dc...2a9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym111111 Skrevet 11 timer siden #19 Del Skrevet 11 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg vurderte halvveis å takke nei selv. Mammografiprogrammet hjalp jo ikke moren min, liksom. Jeg skal love deg at jeg er glad for at jeg dro likevel. De oppdaget en svulst - bitteliten og uten spredning, og ikke mulig å kjenne med fingrene pga. vanncyster. Den ble oppdaget før den fikk utviklet seg og gjort skade, og jeg har kommet gjennom kreftbehandling med helt minimale bivirkninger og plager (så langt - første ettårskontroll er rett rundt hjørnet). Anonymkode: b36dc...2a9 Flere av kulene som oppdages under dette programmet, ville aldri utviklet seg til kreft som hadde trengt behandling. Flere av de som følger programmet, går gjennom unødvendig behandling, og det er ikke stor forskjell på å følge det eller ikke. Forstår at du tenker at mammografiprogrammet reddet deg, og det kan hende, men mange blir også skadet av unødvendog behandling. Å oppdage kreft tidlig er selvsagt viktig, men pga av bedre og bedre behandling, er det ikke like viktig som tidligere. Det er også økt risiko for utvikling av kreft av å delta. Det viktigste er å undersøke seg jevnlig selv, og gå til lege/ta mammografi når man oppdager forandringer. Endret 11 timer siden av anonym111111 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #20 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Du er ikke interessert? Du har kanskje ikke tatt celleprøver jevnlig heller? Det er jammen spesielt å ikke være interessert i egen helse når det gjelder noe så kjipt som kreft. Håper du ikke har døtre, du er i såfall en elendig rollemodell. Anonymkode: b3a42...3e0 Skjerp deg, selv om du er uenig trenger du ikke bli ufin, da er du elendig rollemodell selv. Anonymkode: 520e7...39a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå