Gå til innhold

Mugg eller sopp?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Flyttet på et hjørneskap for å rengjøre og så dette. Må si at jeg ikke har rengjort her de siste 4-5mnd... så, sist dette var gjort, var ikke dette her.. har prøvd å skrubbe de sorte flekkene på tapeten men går ikke av. Kjente på den brune listen og den var litt våt/ fuktig. Bak disse 2 veggene er ikke noe rom, kun utlegg.

Aldri har jeg møtt på slikt og vet ikke helt hva dette er, min eksmann pleide å ta dånne "saker"... er så redd for at jeg må rives av hele veggen, noe jeg ikke har råd til nå. Må nevnes at jeg bor i midten. Nederst er kjeller der jeg deler med 2etg.  Det er et hus med 3 etasjer. Horisontalt delt hus.

Anonymkode: a3a1b...557

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er muggsopp og fuktskade. 
Ville ha fjernet listene og tapet først, og sett hvordan det ser ut under. 
Mulig det er nok for å stanse videre spredning av muggsoppen. 

Anonymkode: df575...a29

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er muggsopp og fuktskade. 
Ville ha fjernet listene og tapet først, og sett hvordan det ser ut under. 
Mulig det er nok for å stanse videre spredning av muggsoppen. 

Mtp at det er yttervegg på disse 2 sidene, så tror jeg at fukt/vann kommer utenfra. Så det må jo ha trengt helt inn til inneveggen her hos meg. Dermed så er det stor sannsynlighet for at hele veggen er fuktskader/ mugg... er det logisk å tenke sånn?

Og hva er neste steg hvis jeg tar dette ut og det viser at hele veggen er fukt/sopp? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være at det kun har vært dårlig luftsirkulasjon bak hjørneskapet og dårlig isolert yttervegg. Da blir veggen kald om vinteren, og varm deilig inneluft med høy relativ luftfuktighet kondenserer på den kjølige ytterveggen. Så renner vanndråpene nedover og fukter gulvlisten. Akkurat som i et eldre vindu hvor vann kondenserer. 

Det er vel bare å ta bort gulvlista og skjære bort litt av veggplata, så ser du hva du finner inni veggen. 

Tapeten hinter til at det er en litt eldre bolig, og eldre boliger har ofte litt lite isolasjon i veggene, samt endel plagsomme kuldebroer. 

Endret av newman01
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei. Flyttet på et hjørneskap for å rengjøre og så dette. Må si at jeg ikke har rengjort her de siste 4-5mnd... så, sist dette var gjort, var ikke dette her.. har prøvd å skrubbe de sorte flekkene på tapeten men går ikke av. Kjente på den brune listen og den var litt våt/ fuktig. Bak disse 2 veggene er ikke noe rom, kun utlegg.

Aldri har jeg møtt på slikt og vet ikke helt hva dette er, min eksmann pleide å ta dånne "saker"... er så redd for at jeg må rives av hele veggen, noe jeg ikke har råd til nå. Må nevnes at jeg bor i midten. Nederst er kjeller der jeg deler med 2etg.  Det er et hus med 3 etasjer. Horisontalt delt hus.

Mener du at det er yttervegg? Er dette kjeller eller hvilken etasje?

Det stemmer at man ikke skal ha møbler helt inntil yttervegger da det blir manglende luftsirkulasjon. Dette er særlig viktig hvis det er i et rom som er dårlig ventilert fra før, eller i kjeller som ofte har høyere fuktbelastning. Jeg ville helt klart revet opp listene for å se hva som skjer bak der, og revet av en flik med tapet for å kjenne etter om fukten er mer gjennomtrengende. 

Har du lufteventil i vegg i dette rommet, så må du sørge for at den står åpen. Hvis du ikke har ventil der, så bør det kanskje vurderes å etableres. 

Anonymkode: 271f1...b92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke 1etg. Nede er kjeller, og oppe er 2 erg der noen andre eier. Altså hus med 3 etasjer der jeg bor i midten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er ikke 1etg. Nede er kjeller, og oppe er 2 erg der noen andre eier. Altså hus med 3 etasjer der jeg bor i midten.

OK. Det er hus med 3 etasjer med leilighet i hver etasje, og du bor i 2 etasje. Du får nesten dra opp listene, vaske/desinfisere, tørke,  rive av en flik med tapet for å se om er noe bak tapetet.

Så må du sørge for at rommet er ventilert. Enten om det er lufteventil på vindu som kan åpnes, eller i vegg. hvis det ikke finnes, bør det etableres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

OK. Det er hus med 3 etasjer med leilighet i hver etasje, og du bor i 2 etasje. Du får nesten dra opp listene, vaske/desinfisere, tørke,  rive av en flik med tapet for å se om er noe bak tapetet.

Så må du sørge for at rommet er ventilert. Enten om det er lufteventil på vindu som kan åpnes, eller i vegg. hvis det ikke finnes, bør det etableres. 

Også greit å notere, rom mot yttervegg hvor det er dårlig isolasjon, er ekstra utsatt for kondens og mugg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Mtp at det er yttervegg på disse 2 sidene, så tror jeg at fukt/vann kommer utenfra. Så det må jo ha trengt helt inn til inneveggen her hos meg. Dermed så er det stor sannsynlighet for at hele veggen er fuktskader/ mugg... er det logisk å tenke sånn?

Og hva er neste steg hvis jeg tar dette ut og det viser at hele veggen er fukt/sopp? 

Det dannes en kaldsone bak skapet. Derfor oppstår mugg. Viktig at man har god klaring mellom yttervegg og møbler :) 

Jeg ville sendt sak til forsikring. Samtidig kjøpt soppdrepende rengjøringsmidler og vasket bort. Gjerne i flere oppganger. Tørk med en varmluftsvifte eller hårføner etter vask. Den lista ser ut som er råte? Men det oppstår ikke på kun 4-5 måneder. Vinteren er jo nettopp kommet.. Hmm. Stikk en kniv i lista, om den føles mykere enn den delen som ikke er misfarget er det råte og da må du rive:)

Anonymkode: d5e0e...90f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er lite sannsynlig at fukten har kommet igjennom kledning og isolasjon. Det er nok heller inneklimaet hos deg som har skapt kondens bak skapet.

Nesten alle slike muggdannelser kommer av at folk plasserer møbler inntil yttervegger, og dermed minsker luftsirkulasjon og skaper kondens. Det er ytterst sjeldent at det kommer vann igjennom en yttervegg, med mindre dere har store skader i fasaden som har vært der lenge. Da snakker vi at det er flere planker/plater som har vært borte lenge...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Etasjen over kjeller er første etasje....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vel.... de utvendige veggene er råte på. Ikke alle. Men sånn ca 30%. På disse bordene/ plankene var det store vannbobler på, inni malingen. På sommeren har vi fått et selskap til å se på og skrape alle veggene for måling, tatt ut de bordene som er råtten og erstatte med nye. Og malt over til slutt.  Så... med dette i tanken så er det jo stor sannsynlighet at noen av de andre bordene er råtne også. Eller har kommet langt på vei til å bli det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Det dannes en kaldsone bak skapet. Derfor oppstår mugg. Viktig at man har god klaring mellom yttervegg og møbler :) 

Jeg ville sendt sak til forsikring. Samtidig kjøpt soppdrepende rengjøringsmidler og vasket bort. Gjerne i flere oppganger. Tørk med en varmluftsvifte eller hårføner etter vask. Den lista ser ut som er råte? Men det oppstår ikke på kun 4-5 måneder. Vinteren er jo nettopp kommet.. Hmm. Stikk en kniv i lista, om den føles mykere enn den delen som ikke er misfarget er det råte og da må du rive:)

Anonymkode: d5e0e...90f

Forsikringen dekker da ikke mugg/ råte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Forsikringen dekker da ikke mugg/ råte?

Nei, er vel stort sett hussopp den dekker, om man her den tilleggsforsikringen. 

Ser mange blander mugg og sopp her inne.

Anonymkode: 4bb4a...4bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Vel.... de utvendige veggene er råte på. Ikke alle. Men sånn ca 30%. På disse bordene/ plankene var det store vannbobler på, inni malingen. På sommeren har vi fått et selskap til å se på og skrape alle veggene for måling, tatt ut de bordene som er råtten og erstatte med nye. Og malt over til slutt.  Så... med dette i tanken så er det jo stor sannsynlighet at noen av de andre bordene er råtne også. Eller har kommet langt på vei til å bli det.

Da ville det ha blitt oppdaget dersom det var vanskader videre innover når de byttet kledningen.

Det er veldig vanlig at noen bord har råte, og det er fortsatt svært uvanlig at det er så store fuktskader at det trekker inn igjennom alt av isolasjon, sperre og innervegger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

20250108_074457.jpg

Klassisk fuktskade. Mugg og sopp = muggsopp og samme sak. Her har du muggsopp som danner svart belegg =svertesopp. 

Må fjernes. Vanntilgangen må utbedres. 

Anonymkode: e3ac6...d76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Da ville det ha blitt oppdaget dersom det var vanskader videre innover når de byttet kledningen.

Det er veldig vanlig at noen bord har råte, og det er fortsatt svært uvanlig at det er så store fuktskader at det trekker inn igjennom alt av isolasjon, sperre og innervegger.

Ts her igjen

Det høres logisk ut.. hvis skaden er innvendig så er jeg lettere bekymret, da jeg kan bare vaske og tørke. Hvis det ikke går inn så dypt. Men som dere sier, fuktskader pga kondens og lite luft i den ene hjørnet, er ikke like stort som om en yttervegg har fått vannskade som trenger helt inn til innerveggen. 

Tør ikke rive og kutte i veggen. Så skal høre om en venn kan komme og se og ordne dette. Oppdaterer til helgen når han har vært her.

Takk så lenge til alle 🙇‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...