Gå til innhold

Premiere unnasluntrere

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

En lederkollega prøvde å instruere meg til å gi en ekstra påskjønnelse i tillegg til timene vi registrerer på de ansatte, dersom en bestemt ansatt oppnådde en spesifikk produktivitet. Det er en ansatt med et stort potensiale, men som er fryktelig inaktiv. Vedkommende har vanlig pausetid, men er i tillegg fryktelig inaktiv i det som liksom skal være aktiv arbeidstid. Vi snakker ca en halvtimes pause pluss nesten to timer inaktivitet på et femtimersskift. 

Den ansatte var inntil nylig under en annen avdeling og den avdelingen er skikkelig syklubb og unnasluntring. Min avdelingsleder har også vært tydelig på det, at det er så ille. I perioder ble min avdeling bedt om å rapportere til deres avdelingsleder om hvor ille det er, hvor inaktiv hver enkelt av deres ansatte er, som vi har hatt et nøyaktig tallmateriale på hele veien. De ansatte på den avdelingen vet kanskje ikke at vi har full oversikt og at vi har rapportert dette. De burde vært flaue. Det er så ille at vi blir bedt om å sladre, og vi har også en sjelden gang blitt bedt om å gå bort til avdelingen for å se hva som foregår.

Er selvsagt opp til meg om jeg vil belønne ekstra, men ville dere belønnet ekstra her bare fordi den ansatte klarte å produsere bra til tross for å jobbe så lite? Jeg og lederkollegaen har snakket om denne problemstillingen gjentatte ganger, senest denne uka. Det var kollegaen min som viste meg at det var nesten to timer inaktivitet og mente likevel at dersom personen oppnår produksjonstallet 6 bør jeg belønne det ekstra. "Heldigvis" stoppet det helt opp på 4.

Anonymkode: 6cb43...cd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Om dere har ett produktivitetsmål eller ett bonusmål for ansatte, burde den ansatte belønnes for å nå målet. 

Anonymkode: 86738...ae2

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Work smarter, not harder. Det er sluttresultatet som teller.

Anonymkode: a32fe...859

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Om dere har ett produktivitetsmål eller ett bonusmål for ansatte, burde den ansatte belønnes for å nå målet. 

Vi har ikke noe mål å det, vi har bare et totalt produksjonsmål for hele avdelingen og vi belønner ikke hele avdelingen samlet.

Om vi skal belønne ekstra eller ikke tar vi på feelingen. Jeg gjorde det med en av våre opprinnelige ansatte denne uka, siden vedkommende var nest mest effektiv. Den mest effektive fikk ingenting ekstra, det skyldes at den beste er jevnt over en del bedre og at jeg ville gi litt ekstra til en som vanligvis produserer under middels. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Work smarter, not harder. Det er sluttresultatet som teller.

Anonymkode: a32fe...859

Litt uenig i det. Vedkommende kunne reddet produksjonsmålet ved mange anledninger, men orker ikke, gidder ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Litt uenig i det. Vedkommende kunne reddet produksjonsmålet ved mange anledninger, men orker ikke, gidder ikke. 

Tror ikke jeg hadde stått på ekstra for deg jeg heller .. Bonuser og måloppnåelse må være forutsigbart og ikke basert på trynefaktor. Da oppnår du andre ting en det du egentlig ønsker, som ryggsleiking, ansatte som mister motivasjon, rivalisering og drama. 

Du kan godt ha både felles mål eller/og individuelle mål.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Altså satt på spissen: Om jeg har 2 vaskehjelper som leverer akkurat samme resultat, men den ene gir samme resultatet på 6 timer arbeid mens den andre trenger 12 timer for samme resultat? Da er det jo klart at de begge fortjener lik godtgjørelse spør du meg. Latsabber er det mange av, men sålenge de leverer et godt resultat mellom latedagene sine er det på mange måter godt nok.

Anonymkode: 1822b...c7f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tror ikke jeg hadde stått på ekstra for deg jeg heller .. Bonuser og måloppnåelse må være forutsigbart og ikke basert på trynefaktor. Da oppnår du andre ting en det du egentlig ønsker, som ryggsleiking, ansatte som mister motivasjon, rivalisering og drama. 

Du kan godt ha både felles mål eller/og individuelle mål.

Trynefaktor er absolutt en ting og det er enkelte ansatte som aldri vil få noe ekstra av meg uansett hva de får til. Det handler om manglende respekt for oss ledere som en hovedgrunn.

Er ikke jeg som styrer hvor mye ekstra vi kan gi totalt sett og vi har fått beskjed om å kutte ned på dette pga høye kostnader.

Altså satt på spissen: Om jeg har 2 vaskehjelper som leverer akkurat samme resultat, men den ene gir samme resultatet på 6 timer arbeid mens den andre trenger 12 timer for samme resultat? Da er det jo klart at de begge fortjener lik godtgjørelse spør du meg. Latsabber er det mange av, men sålenge de leverer et godt resultat mellom latedagene sine er det på mange måter godt nok.

Anonymkode: 1822b...c7f

Uenig. Jeg mener at vi må ta en grundig prat med vedkommende og dersom det ikke blir noen bedring må vi gi advarsler og etter hvert koble inn personalansvarlig om nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen er supereffektive når de jobber, og trenger å være mindre effektive innimellom. Folk jobber forskjellig, og det du tolker som latskap kan i virkeligheten være noe annet. F.eks vil en person med ADHD (diagnosert eller ei), kunne virke veldig lat, men være hyperfokusert og effektiv i kortere strekk. 

Forslag til nyttårsforsett: Vær mer åpen for at ikke alt er som du tror det er. 

Les litt om workflow fra et psykologisk perspektiv også, det kan være nyttig som leder å forstå. 

Anonymkode: 053ed...0b6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men hun gjør jo en god jobb? Jeg også har bare noen timer jeg er maks effektiv. Kanskje 6 timer om dagen. Jeg klarer rett og slett ikke å holde dette tempoet lenger enn det. Det betyr at hjernen er kokt etter de 6 timene, og de siste to timene av arbeidsdagen blir veeeeldig lite effektive. Nå har jeg særlig uavhengig stilling, og dermed ikke arbeidstid.

Til tross for kortere dager enn andre ansatte med tilsvarende stilling, er lederen min kjempefornøyd. Jeg leverer på alt jeg skal og vel så det. Får full uttelling på bonus også, selv om det er veldig hårete kriterier for utbetaling av denne. Forskjellen mellom mine kollegaer og meg er hvordan vi er skrudd sammen. Jeg jobber intenst og effektivt, de jobber mindre intenst over flere timer. Det betyr ikke at de gjør mer eller legger inn mer innsats enn det jeg gjør.

Anonymkode: 9433c...a4a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen er supereffektive når de jobber, og trenger å være mindre effektive innimellom. Folk jobber forskjellig, og det du tolker som latskap kan i virkeligheten være noe annet. F.eks vil en person med ADHD (diagnosert eller ei), kunne virke veldig lat, men være hyperfokusert og effektiv i kortere strekk. 

Forslag til nyttårsforsett: Vær mer åpen for at ikke alt er som du tror det er. 

Les litt om workflow fra et psykologisk perspektiv også, det kan være nyttig som leder å forstå. 

Anonymkode: 053ed...0b6

Du må lese innholdet i første innlegget. Halvtime pause pluss nesten to timer inaktivitet på fem timer. Jeg mener egentlig at det er grunnlag for en advarsel i seg selv med mindre det er en veldig god grunn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men hun gjør jo en god jobb? Jeg også har bare noen timer jeg er maks effektiv. Kanskje 6 timer om dagen. Jeg klarer rett og slett ikke å holde dette tempoet lenger enn det. Det betyr at hjernen er kokt etter de 6 timene, og de siste to timene av arbeidsdagen blir veeeeldig lite effektive. Nå har jeg særlig uavhengig stilling, og dermed ikke arbeidstid.

Til tross for kortere dager enn andre ansatte med tilsvarende stilling, er lederen min kjempefornøyd. Jeg leverer på alt jeg skal og vel så det. Får full uttelling på bonus også, selv om det er veldig hårete kriterier for utbetaling av denne. Forskjellen mellom mine kollegaer og meg er hvordan vi er skrudd sammen. Jeg jobber intenst og effektivt, de jobber mindre intenst over flere timer. Det betyr ikke at de gjør mer eller legger inn mer innsats enn det jeg gjør.

Anonymkode: 9433c...a4a

Om vedkommende har spesielle behov/utfordringer får vi evt legge til rette for det og lønne mindre. For eksempel si at vi dekker en halvtime pause, men at den resterende inaktiviteten ikke lønnes overhodet. 

Aldri i verden om vi ville godtatt dette av de opprinnelige ansatte på min avdeling. Vi har tatt over produksjonen til den andre avdelingen og dermed også deres ansatte, og våre opprinnelige som nå har begynt med denne produksjonen er ikke i nærheten av å være så slappe som de vi har fått over. Våre opprinnelige er kanskje inaktive i maks 10-20 min utenom pausetid, ikke nesten to timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du må lese innholdet i første innlegget. Halvtime pause pluss nesten to timer inaktivitet på fem timer. Jeg mener egentlig at det er grunnlag for en advarsel i seg selv med mindre det er en veldig god grunn. 

Jeg har lest innholdet i første innlegg og er ikke enig med deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har lest innholdet i første innlegg og er ikke enig med deg. 

Jobbet ca halvparten av skiftet, deg om det 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...