AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #1 Del Skrevet 10 timer siden Okey, nå må jeg høre hva dere tenker. Har ei mor i klassen til barnet mitt som hele tiden er sånn «vi kan ikke ha felles regler om telefon, vårt barn er minst av tre og må være litt alene om kvelden når vi skal kjøre de større». Det er mye sånn «vårt barn er minst av tre, så da blir det litt sånn». «Det er annerledes å være minst av tre enn det største». Er det virkelig så annerledes?? Kan man ikke forholde seg til at vi lager regler i klassen da og at vi prøver å ha det noenlunde likt? Fordi de kan ikke ha regler for det passer ikke deres liv… Eller er det jeg som er helt fjern? Er man SÅ mye mer erfaren ? Anonymkode: 85381...d0f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 10 timer siden Populært innlegg #2 Del Skrevet 10 timer siden Uavhengig av antall barn så kan dere ikke lage felles klasseregler som skal gjelde på fritiden og privaten. Anonymkode: 2ba9d...031 119 4 56 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forundret.. Skrevet 10 timer siden #3 Del Skrevet 10 timer siden På hvilken måte skal dere ha felles regler i klassen? 24 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #4 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Okey, nå må jeg høre hva dere tenker. Har ei mor i klassen til barnet mitt som hele tiden er sånn «vi kan ikke ha felles regler om telefon, vårt barn er minst av tre og må være litt alene om kvelden når vi skal kjøre de større». Det er mye sånn «vårt barn er minst av tre, så da blir det litt sånn». «Det er annerledes å være minst av tre enn det største». Er det virkelig så annerledes?? Kan man ikke forholde seg til at vi lager regler i klassen da og at vi prøver å ha det noenlunde likt? Fordi de kan ikke ha regler for det passer ikke deres liv… Eller er det jeg som er helt fjern? Er man SÅ mye mer erfaren ? Anonymkode: 85381...d0f Selvfølgelig er det ulikt i alle familier. Om argumentet holder er en annen sak, men ulike folk har ulike meninger og ulike situasjoner. Hvis hun har funnet noe som funker for henne og hennes familie, noe som uansett bare foregår bak husets fire vegger, så ser jeg virkelig ikke problemet sånn i utgangspunktet. Så kan man diskutere hvor lurt det er å få masse unger når den yngste ender opp med å sitte foran en skjerm hele dagen fordi ingen er hjemme. Anonymkode: b5251...827 10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forvirret23 Skrevet 10 timer siden #5 Del Skrevet 10 timer siden Felles regler? Hvorfor i alle dager skal andre bestemme våre regler? Jeg synes også det er fjernt at barn på 9 får sosiale medier osv, men felles regler fungerer da ikke. Som mor til tre så er det annerledes med 3, også nummer 2. De må bare henge med, og oppdaget også at det var kanskje litt unødvendig streng med nummer 1 22 3 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #6 Del Skrevet 10 timer siden felles regler som skal gjelde i skolen er helt greit, men ingen kan lage felles regler for andres privatliv.. Det er ikke opp til andre å bestemme når mitt barn skal få mobil eller kan og ikke kan spille osv. Mennesker som forsøker påtvinge andre sine regler er merkelige folk. Anonymkode: 65ad0...d79 24 1 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #7 Del Skrevet 10 timer siden Hvorfor i all verden skal du legge deg opp i det? Du har da ikke noe som helst med hvordan andre familier gjør ting, eller stille spørsmål til andre sine valg og livssituasjoner. Jeg synes du virker helt fjern ja. Anonymkode: 92220...50c 30 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 10 timer siden #8 Del Skrevet 10 timer siden Er jo en kjent sak at man blir litt mer avslappet m regler og sånn jo flere barn man har. Det minste barnet tar etter storesøsken og det blir en annen dynamikk. Får det at dette barnet har andre regler konsekvenser for deg og ditt barn? Hvor gammel er barnet? 12 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #9 Del Skrevet 10 timer siden Om dere tror dere kan ha regler for hva som skal gjelde på privaten hos folk, må dere tro om igjen. Regler kan kun gjelde i skoletiden. Anonymkode: f4a7a...5c2 18 2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sniff76 Skrevet 10 timer siden #10 Del Skrevet 10 timer siden (endret) Jeg tror du henger deg opp i akkurat det med "minst av tre". Hvis de har større barn som kjøres/hentes på aktiviteter eller hos venner på kveldstid, og det minste barnet er komfortabelt med å være alene hjemme den tiden det tar, så er det bedre for alle enn at minstemann skal sitte i bilen hit og dit. Hvis dere prøver å lage regler for hvilken alder medelevene skal få mobiltelefon, er dere helt ute og kjøre, spør du meg 😅 Endret 10 timer siden av Sniff76 19 1 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sniff76 Skrevet 10 timer siden #11 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Selvfølgelig er det ulikt i alle familier. Om argumentet holder er en annen sak, men ulike folk har ulike meninger og ulike situasjoner. Hvis hun har funnet noe som funker for henne og hennes familie, noe som uansett bare foregår bak husets fire vegger, så ser jeg virkelig ikke problemet sånn i utgangspunktet. Så kan man diskutere hvor lurt det er å få masse unger når den yngste ender opp med å sitte foran en skjerm hele dagen fordi ingen er hjemme. Anonymkode: b5251...827 Går an å begrense skjermtid selv om barnas får egen telefon 👍 Skal de være hjemme alene enten kort eller lang tid, må de ha tilgang på en telefon. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 10 timer siden #12 Del Skrevet 10 timer siden Sniff76 skrev (1 minutt siden): Jeg tror du henger deg opp i akkurat det med "minst av tre"/"minst". Hvis de har større barn som kjøres/hentes på aktiviteter eller hoss venner på kveldstid, og det minste barnet er komfortabelt med å være alene hjemme den tiden det tar, så er det bedre for alle enn at minstemann skal sitte i bilen hit og dit. Hvis dere prøver å lage regler for hvilken alder medelevene skal få mobiltelefon, er dere helt ute og kjøre, spør du meg 😅 Og hvis de må kjøre eldre barn, er det et nødvendig sikkerhetstiltak at det minste barnet som er hjemme har telefon. 18 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #13 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Okey, nå må jeg høre hva dere tenker. Har ei mor i klassen til barnet mitt som hele tiden er sånn «vi kan ikke ha felles regler om telefon, vårt barn er minst av tre og må være litt alene om kvelden når vi skal kjøre de større». Det er mye sånn «vårt barn er minst av tre, så da blir det litt sånn». «Det er annerledes å være minst av tre enn det største». Er det virkelig så annerledes?? Kan man ikke forholde seg til at vi lager regler i klassen da og at vi prøver å ha det noenlunde likt? Fordi de kan ikke ha regler for det passer ikke deres liv… Eller er det jeg som er helt fjern? Er man SÅ mye mer erfaren ? Anonymkode: 85381...d0f Hun har bare i å innrette seg og følge skolens regler. Anonymkode: 702d9...457 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #14 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hun har bare i å innrette seg og følge skolens regler. Anonymkode: 702d9...457 😂 Anonymkode: f69de...4ec 16 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #15 Del Skrevet 10 timer siden Et eksempel er at jeg (og flere) vil vente litt med bursdag på lekeland osv, men det går ikke disse med på pga «de har gledet seg siden søsteren hadde det, og vi sa alltid at det skulle få bursdag på lekeland når det ble 10». Så da MÅ det få det da? Kan ikke barnet tåle å stå i vanskelige ting og lære at livet er urettferdig? Samme med gaver, mange ville ha gavefritt, men barnet hennes så hva søsken hadde fått. Sykling til skolen og- det samme (ikke aktuelt nå såklart). Der synes jeg det er lurt å vente, men hun mente hennes barn fint klarte det og det var til hjelp for de at det sykler selv. Så da vil mitt og det, men jeg er ikke trygg på det. Jeg forslo fjerde/femte, men nei. De er 8 nå, 9 i år. Anonymkode: 85381...d0f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #16 Del Skrevet 10 timer siden Ai, du er fjern ja. Typisk førstegangsforelder eller forelder som bare har et barn kanskje? Nei, selvfølgelig kan du ikke bestemme hva alle andre skal gjøre hjemme hos seg, hva trodde du egentlig? Du vet best, så da må alle gjøre sånn? På samme måte som jeg ikke kan bestemme at ingen skal spise gris eller ingen skal spise kjøtt, eller at alle må ha Reimadress fordi den er best og ingen kan få DB-sekk for den har jeg ikke råd til. Skolen bestemmer på skolen, foreldrene bestemmer over eget barn. Og ja, tipper du må svelge en kamel eller tre når barn nr 2 og 3 hos deg selv blir store. Da forstår du hvor idiotiske og urealistiske dine tanker om klasseherredømme faktisk er. De som roper høyest på foreldremøtene om slike fellesregler er de de andre snakker om når mødet er ferdig. 99 % kommer aldri til å følge noe som helst de ikke selv er enig i. Anonymkode: fc31d...c5c 38 3 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #17 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Okey, nå må jeg høre hva dere tenker. Har ei mor i klassen til barnet mitt som hele tiden er sånn «vi kan ikke ha felles regler om telefon, vårt barn er minst av tre og må være litt alene om kvelden når vi skal kjøre de større». Det er mye sånn «vårt barn er minst av tre, så da blir det litt sånn». «Det er annerledes å være minst av tre enn det største». Er det virkelig så annerledes?? Kan man ikke forholde seg til at vi lager regler i klassen da og at vi prøver å ha det noenlunde likt? Fordi de kan ikke ha regler for det passer ikke deres liv… Eller er det jeg som er helt fjern? Er man SÅ mye mer erfaren ? Anonymkode: 85381...d0f Jeg tenker det er du som ikke klarer å sette deg inn i at andres situasjon er annerledes enn din, og at det som kan fungere fint for dere med ett barn, ikke vil fungere i en familie med flere barn. Vi hadde sånne i klassen. Ettbarnsforeldre som ville sette regler for alle, ut fra sin personlige overbevisning om hvordan ting skulle være. Felles regler på telefon, innetid, dugnadsarbeid osv. "Det var jo ikke noe problem for "lille Mille" å samle inn 5000kr fra famile og naboer når vi hadde dugnad. Så hvorfor kan vi ikke ha høyere ambisjoner for dugnadsarbeidet, og forvente at alle andre klarer det samme? Nja, fordi noen av oss ikke har rik familie, og har flere barn og mange dugnader hvert halvår, og dermed ikke får inn masse penger til hver enkelt ting, men litt på hver av dem. Og, nei, om man har 2 større barn, som har sin egen telefon og PC, så er det ikke sikkert det er gjennomførbart å fortelle den yngste at "vi har skjermfrie ettermiddager for deg, for det har mammaene på skolen bestemt" så du får ikke lov å se på TV eller skjerm selv om de andre sitter foran deg og ser på. Ettersom man får flere og større barn, lærer man seg også at forskjellige familier har forskjellige behov. Anonymkode: 7f064...a9a 23 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lønnesirup01 Skrevet 10 timer siden #18 Del Skrevet 10 timer siden Til alle dere som svarer; jeg tror ikke det handler om at TS prøver å overstyre andres private husholdning. Bruk av smarttelefon og sosiale medier debatteres mye nå, og vi vet det har en direkte negativ effekt på barn og ungdommers mentale helse. Rådet fra mange psykologer på dette punktet har derfor vært; snakk med andre foreldre og se om dere kan gjøre det lettere for hverandre ved å legge dere på samme linje. Det er vanskeligere å nå frem i skolen, fordi skoleledelsen sitter i lommen på Apple og hele tiden kan peke oppover mot en annen direktør eller departement. Hvis det er slik at det er blitt løftet på foreldremøte når smarttelefon skal introduseres, så er det helt fair. MEN det vil være ulike formeninger om det, og ingen kan selvsagt tvinges. Til TS; de fleste foreldre slakker mer på barn nummer to og tre, rett og slett fordi de tar etter sine storesøsken. Det gjelder både skjermtid, tilgang til ting og ting som godteri. Hvis et lite barn trenger en telefon, så mener jeg det skal få en «dum» telefon, altså ikke med internetttilgang. Men det er selvsagt opp til barnets mor. 2 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #19 Del Skrevet 10 timer siden Sniff76 skrev (5 minutter siden): Går an å begrense skjermtid selv om barnas får egen telefon 👍 Skal de være hjemme alene enten kort eller lang tid, må de ha tilgang på en telefon. Men skal du bestemme skjermtiden til andres barn mener du? Er du allvitende Gud som alltid har rett? Kanskje naboen mener man ikke bør ha internett og tv, følger du det om han sier det høyt? AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Et eksempel er at jeg (og flere) vil vente litt med bursdag på lekeland osv, men det går ikke disse med på pga «de har gledet seg siden søsteren hadde det, og vi sa alltid at det skulle få bursdag på lekeland når det ble 10». Så da MÅ det få det da? Kan ikke barnet tåle å stå i vanskelige ting og lære at livet er urettferdig? Samme med gaver, mange ville ha gavefritt, men barnet hennes så hva søsken hadde fått. Sykling til skolen og- det samme (ikke aktuelt nå såklart). Der synes jeg det er lurt å vente, men hun mente hennes barn fint klarte det og det var til hjelp for de at det sykler selv. Så da vil mitt og det, men jeg er ikke trygg på det. Jeg forslo fjerde/femte, men nei. De er 8 nå, 9 i år. Anonymkode: 85381...d0f Skal du også bestemme hvordan andre feirer bursdagen sin? Wow! Bestemmer du også hvilken mat som skal serveres, når selskapet skal holdes, hvem som skal bli med og hvilken farge de må ha på tallerknene? Og kanskje hvor mye som skal ryddes hjemme før barnet ditt trer inn i hjemmet deres? Hvis du ikke er troll burde oppsøke psykolog. Forbered deg på et sjokk når du finner ut at verden ikke kretser rundt deg og dine medsammensvorne gale mødre. Anonymkode: fc31d...c5c 15 1 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #20 Del Skrevet 10 timer siden Lønnesirup01 skrev (2 minutter siden): Til alle dere som svarer; jeg tror ikke det handler om at TS prøver å overstyre andres private husholdning. Tror du ikke? AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Kan man ikke forholde seg til at vi lager regler i klassen da og at vi prøver å ha det noenlunde likt? Fordi de kan ikke ha regler for det passer ikke deres liv… Det tror jeg. Anonymkode: f4a7a...5c2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå