Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Virvel
Skrevet

Vi deler brødene i to og fryser ned for at de ikke skal bli så tørre. De som er i bruk ligger i plastpose i brødskuffen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I papirposen fra butikken i brødboks fra Eva Solo på kjøkkenbenken. Holder seg kjempegodt!

Gjest Madeline
Skrevet

Jeg har brødet liggende i en pose i brødboksen.

Gjest Gjest
Skrevet

I pose i skapet. Gubben spiser så mye brød at det rekker ikke å bli dårlig.

Gjest Gjest
Skrevet
Hva er den greia med brød i kjøleskapet? :klø:

Hun jeg bodde med før hadde det, jeg skjønte ingen verdens ting, har aldri sett noe ha det... Men mamma sa det var folk som gjorde det, men hun skjønte heller ikke hvorfor, det må jo bli fryktelig kaldt brød?

Brød har en tendens til å mugle, spesielt hvis det er et svært saftig (fuktig) brød, feks Ingers rugbrød. Muggsoppen utvikler seg fortere i romtemperatur enn i kaldere omgivelser som kjøleskapet.

Ingers rugbrød, bare for å bruke det eksempelet, mugler på få dager i romtemperatur. I kjøleskapet vet jeg ikke hvor lang tid det tar, annet enn at det går lengre tid enn i romtemp., for det blir oppspist hos oss før den tid :)

Gjest synseren
Skrevet

Vi oppbevarer brødet i plastpose i brødboksen.

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg deler brødet i to, og fryser halvparten. Andre halvparten oppbevares i en plastpose i kjøkkenskapet.

Skrevet
Brød har en tendens til å mugle, spesielt hvis det er et svært saftig (fuktig) brød, feks Ingers rugbrød. Muggsoppen utvikler seg fortere i romtemperatur enn i kaldere omgivelser som kjøleskapet.

Ingers rugbrød, bare for å bruke det eksempelet, mugler på få dager i romtemperatur. I kjøleskapet vet jeg ikke hvor lang tid det tar, annet enn at det går lengre tid enn i romtemp., for det blir oppspist hos oss før den tid :)

Samme erfaring har vi.

Brødet ligger derfor i en pose i kjøleskapet.

Skrevet

Det kommer helt an på brødet....

Er det "kjøpebrød" fra Shell (jada, er litt lat innimellom) så ligger det i papirposen det kom i, på kjøkkenbenken. Holder seg da i et par-tre dager (Norsk Bondebrød). Andre brød, som feks. vanlig kneip, holder seg jo knapt til du har kommet hjem fra butikken, uansett hvordan det oppbevares.

Nå er jeg mest glad i hjemmebakt brød og baker selv en gang i uka. Fryser ned 3 brød og legger det siste i plast på benken.

Vet ikke hvor lenge det holder seg, for nybakt brød er så godt at det varer sjelden mer enn en dag....... ;)

Gjest Emeldina
Skrevet (endret)

Vi kjøper som regel halvstekte baguetter; mye bedre med ferske baguetter enn tørt brød. Men vi har alltid et grovt brød (som holder seg ferskt lengre) liggende i en plastpose i brødboksen; det er ikke alltid vi har tid til å steke baguetter, og da er det greit å ha vanlig brød for hånden. Men, vi spiser egentlig ikke så mye brød uansett..

Endret av Emeldina
Skrevet
Kjemisk aldring

(som gir "gammel smak") påvirkes av temperaturen. Aldringen skjer raskest ved -2ºC. Aldringen avtar ved lavere temperatur og opphører praktisk talt helt ved -18ºC. Ved høyere temperatur enn +4°C, avtar aldringen og opphører helt ved ca. +60°C. Det er svært ugunstig å oppbevare brød mellom +4°C og -7°C. Ut fra et aldringssynspunkt er altså romtemperaturn bedre enn kjøleskap, men ved romtemperatur øker risikoen for uttørring og mugning.

Gjest Gjest
Skrevet

Takk for research, Monja!

Og jeg har forresten et halvt brød av gangen i plast på kjøkkenbenken (den andre halve i fryseren).

Skrevet

Jeg skjærer det i skiver på butikken og fryser ned halve brød. Tar opp etter behov. Har aldri tørre brød lenger.

Gjest Trulselinemor
Skrevet

I en brødpose i kjøleskapet.

Gjest Gjest
Skrevet

jeg oppbevarer brøda mine i mikrobølgeovnen!!! for den er lufttett og tar så stor plass på benken at det ser rotete ut hvis brødet ligger rett på benken ;D

• 2 uker senere...
Skrevet

Tuppewares brødboks. Da blir det verken tørt eller seigt. Den er ikke helt tett.

Gjest gjest1
Skrevet
Jeg skjærer det i skiver og legger det i frysen. Så tar jeg opp ei skive når jeg trenger den, og får dermed ferskt brød hver dag. Men da bør det vel sies at jeg bor alene og ikke spiser så mye brød, bare ei skive hver morgen.

Samme her!

Kjøper oppskåret eller bruker skjæremaskinen i butikken, og det går rett i fryseren.

Da slipper jeg å være redd for at det mugner / blir hardt og tørt før jeg har kommet halvveis i det...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...