Gå til innhold

Ønsker tips til fin beige farge til stue.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har lyst å male stuen i en fin beige farge, eller annen farge i samme gaten. Det er store vinduer i stuen, og det kommer mye lys inn. Stuen er nå grå, å er lei den fargen, så ønsker ikke tips om gråtoner :) 

Må også ha nye gardiner når stuen males, så tar gjerne imot tips om det også :) 

Anonymkode: a6789...c5d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kommer an på gulvet og farge/nyanse på møbler og øvrig interiør, og lysretning. Hvitfargen på listverk/karmer er også viktig, og veggfarge i tilstøtende rom.

Kommer også an på om du vil ha en dempet eller varmere farge, lys eller mørkere beige. Farger oppfører seg forskjellig fra hjem til hjem, så jeg anbefaler deg å henge opp fargelapper på vinduskarm/dørkarm (ikke på vegg fordi gråfargen kan forstyrre og gi feil inntrykk). 

Jeg elsker Hvit Te fra Jotun. Den er gyllen og varm, ikke for lys eller for mørk :)

Anonymkode: bbc33...e3d

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg var skeptisk til Kokos, men synes den ble kjempefin i stua vår. Mye lys og store vinduer der også. Det passet med listefargen så ingenting ser gult ut, men det var kanskje bare flaks? 😅 

Anonymkode: 1cdc9...290

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sand, hvit te og kokos, er fine. 

Anonymkode: 304f4...a58

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for tips :) Her var det flere fine farger. Kokos er jeg mer skeptisk til, men er absolutt verdt å ta med i betraktning.

Var kjempesmart tips å henge opp fargeprøver på vinduskarm eller dørkarm, så det tipset tar jeg med meg :)

Ts

Anonymkode: a6789...c5d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi har macchiato i stua oppe og hvit te i kjellerstua. Begge er fine farger og relativt like, men jeg synes nok macchiato er aller finest. Den virker på en måte mykere og lunere enn hvit te. (Vi har veldig lik mengde lysinnslipp i begge stuene).

Anonymkode: 8e197...3db

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg var skeptisk til Kokos, men synes den ble kjempefin i stua vår. Mye lys og store vinduer der også. Det passet med listefargen så ingenting ser gult ut, men det var kanskje bare flaks? 😅 

Anonymkode: 1cdc9...290

Kokos ble ikke fin hos meg, ble kjempegul og ikke beige. Men jeg hadde også møbler/interiør andre farger som jobbet i mot, så det er mye som spiller inn :) 

TS, kanskje du kan si litt om gulvet, farge/nyanse på sofa, hva slags type interiør, og ikke minst farger i andre rom? Har du f.eks minty breeze e.l på kjøkkenet, så ville jeg heller valgt en dempet beige ala soothing beige eller modern beige, slik at rommene harmonerer bedre. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vil du bare ha en behagelig nyanse som ikke er hvit eller grå, eller vil du faktisk ha farge som liver opp litt? Alle fargene som er nevnt kan være kjedelige og duse, og jotun er ikke best på fargepigmenter.

Jeg anbefaler å se gjennom fargekartet til Pure and original. Du finner ingen maling som er så fin på veggen som classico, og fargene deres er mye livligere, også de beige / nøytrale fargene.

Jeg har fargen Nutmeg på veggen og rustrøde Bouclegardiner fra Jotex som går fra gulv til tak. Det er lunt, livlig og vakkert, selv om fargene i seg selv ikke er særlig dristige.

Anonymkode: 59571...a73

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Stemmer i alt som er sagt om tak, møbler, lister og gulv!

Jeg har både hatet og elsket Jotun Vanilje, i helt samme rom, kun pga lister og møbler i feil farger. Den krever rent hvite nyanser (eller andre farger) inntil seg for å bli fin.

Jotun Silke er helt lys beige, og var hos meg en kjølig nyanse.

Anonymkode: dc397...55f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Planlegger du å bli en sad beige mom?

Anonymkode: b21f2...25a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hei TS!

Jeg jobber med oppussing og interiør, og ser at èn beigefarge kan se helt forskjellig ut i to forskjellige hjem. I to ulike rom i samme hjem også. Det er helt avhengig av gulvfarge, farge i tilstøtende rom, lyssetting og farge på listverk hvordan fargen vil se ut hos deg. Anbefaler deg å kjøpe store prøvelapper og heng opp i det rommet hvor du skal male. Dersom du prøvemaler, sørg for at du maler der hvor sola ikke treffer (vil vises gjennom), og mal i nærheten av karm og gulv.

Anbefaler også å kjøpe nok maling til ett strøk, så kan du dersom det blir feil nyanse bruke en annen som strøk nr 2.

Anonymkode: 69294...fd7

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Planlegger du å bli en sad beige mom?

Anonymkode: b21f2...25a

Beige er da en veldig fin og rolig basisfarge, lett å komplimentere med fargerike tekstiler om man ønsker det. Ikke alle ønsker tunge eller skarpe farger, vi er forskjellige. Unødvendig å kommentere på den måten :roll:

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har fargen vasket lin i stua,  Den er nøytral og verken for mørk eller for lys 

Anonymkode: 1a353...2f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Hei TS!

Jeg jobber med oppussing og interiør, og ser at èn beigefarge kan se helt forskjellig ut i to forskjellige hjem. I to ulike rom i samme hjem også. Det er helt avhengig av gulvfarge, farge i tilstøtende rom, lyssetting og farge på listverk hvordan fargen vil se ut hos deg. Anbefaler deg å kjøpe store prøvelapper og heng opp i det rommet hvor du skal male. Dersom du prøvemaler, sørg for at du maler der hvor sola ikke treffer (vil vises gjennom), og mal i nærheten av karm og gulv.

Anbefaler også å kjøpe nok maling til ett strøk, så kan du dersom det blir feil nyanse bruke en annen som strøk nr 2.

Veldig enig i dette. Har lært å kun kjøpe 1 spann om gangen, også maler jeg to strøk i halve rommet fremfor 1 strøk i hele. Da ser jeg ordentlig hvordan fargen ble etter den har tørket ordentlig, og jeg slipper å tape for mye penger hvis det ble helt feil. Jeg skal aldri male med noe annet Jotun Pure color, den er stadig på tilbud hos Byggmakker og Monter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi har fargen vasket lin i stua,  Den er nøytral og verken for mørk eller for lys 

Anonymkode: 1a353...2f3

Mener du washed linen? Den er jo gråbeige, og helle mer mot det grå i noen lys. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Mener du washed linen? Den er jo gråbeige, og helle mer mot det grå i noen lys. 

..og i noen rom er den grønn. Man må teste hjemme selv :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Elsker min stue som er malt i macchiato. Soverommet er i en mørkere nyanse marrakech.

Anonymkode: 8737e...3fd

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...