Gå til innhold

1/10, hva betyr det?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 9.1.2025 den 14.15):

Men hvorfor?

Anonymkode: d14c2...a10

Fordi at det er ikke ekte situasjoner. Dersom jeg vil lese fiksjon leser jeg en bok. Premisset her er at man skal diskutere reelle hendelser, så er det selvfølgelig lov å omskrive litt for å anonymisere seg. Når folk troller kan de også dikte situasjoner for å fremme en eller annen agenda, og få f.eks. hendelser som er negativt om et kjønn eller en samfunnsgruppe til å virke mer vanlig enn den er. 

Anonymkode: f7017...08a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Fordi at det er ikke ekte situasjoner. Dersom jeg vil lese fiksjon leser jeg en bok. Premisset her er at man skal diskutere reelle hendelser, så er det selvfølgelig lov å omskrive litt for å anonymisere seg. Når folk troller kan de også dikte situasjoner for å fremme en eller annen agenda, og få f.eks. hendelser som er negativt om et kjønn eller en samfunnsgruppe til å virke mer vanlig enn den er. 

Men jeg har massevis av ganger laget fiktive problemstillinger i tråder og det skaper masse engasjement. Det som er interessant med det er å se hvor forskjellige folk er. Jeg syns personlige tråder er kjedelig og dumme i og med at vi kun får en side av saken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.1.2025 den 17.21):

Ikke lov, da blir man moderert. 

Anonymkode: 846b6...dae

Det er lov å si at man tror noe er trolling. Mulig det ikke var lov før.

Anonymkode: 09a01...c9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ganske mye trolling her, og folk blir lei. Leste nettopp et innlegg av en som skulle fremstå som en 18 år gammel nedlatende drittunge som skulle søke seg inn på NTNU. Hun glemte seg og postet med bruker, og ble da avslørt som en bruker som i andre tråder har skrevet at hun er lærer og har barn som er minst 9 år gammel.

I og for seg kan det være morsomt med satire. Men når utgangspunktet for forumet, er at vi skal gi hverandre råd, så blir det litt dumt å villede. Folk går lei og tråder sporer av i krangling om hvorvidt det er trolling eller ikke.

Kan poste mye forskjellig under Skråblikk og generaliseringer, så klart. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men jeg har massevis av ganger laget fiktive problemstillinger i tråder og det skaper masse engasjement. Det som er interessant med det er å se hvor forskjellige folk er. Jeg syns personlige tråder er kjedelig og dumme i og med at vi kun får en side av saken. 

Det skaper muligens masse engasjement, men det er likevel på falske premisser. De følelsene folk viser da, enten det er sympati eller sinne, har du manipulert frem. Det redelige da er å si, dette er en hypotetisk situasjon - hva hadde dere gjort/tenkt. At du synes personlige tråder er kjedelig er en ærlig sak, men da er ikke dette riktig forum for deg. Jeg vil høre ekte problemstillinger, og det er også det denne siden er for.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sitter og funderer på om du oppriktig ikke forstår hvorfor dette er galt å gjøre? La oss si jeg går i bokhandelen. Jeg liker å lese både romaner og biografier. I dag vil jeg lese en biografi. Det er da mitt valg. Dersom du skriver en roman, men prøver å forkle den som en biografi/selvbiografi - da er det et bedrag. Jeg er i min fulle rett til å forvente at alle bøkene merket med biografi virkelig er det. Du kan diskutere hva du vil i dette forumet, men å fullstendig dikte opp noe og så påstå at det er sant, det er egentlig ikke noe annet enn å lyve. Nå tror jeg at de fleste vanlige mennesker forstår dette av seg selv også, så jeg mistenker at du også i denne tråden troller - og bare later som du ikke forstår problemet.  At noen er flinke til å dikte og har god fantasi, det er kjempefint. Men bruk tiden din på å skrive fiksjon da, ikke falske biografier for å lure andre 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det skaper muligens masse engasjement, men det er likevel på falske premisser. De følelsene folk viser da, enten det er sympati eller sinne, har du manipulert frem. Det redelige da er å si, dette er en hypotetisk situasjon - hva hadde dere gjort/tenkt. At du synes personlige tråder er kjedelig er en ærlig sak, men da er ikke dette riktig forum for deg. Jeg vil høre ekte problemstillinger, og det er også det denne siden er for.

Jeg tror ikke noen av oss har oversikt over hvor mange tråder som er trolling uansett derfor er det bare tåpelig å rope om det hele tida. Om jeg lager en tråd om en slem og håpløs ektemann så er det ingen som vet hvem jeg er. Kanskje jeg er lesbisk eller er 13 år gammel skolejente.. eller er ugift og lykkelig med det. Om jeg lager en tråd om mine to tenåringer på 12 og 14 som er ute om kvelden og ikke sier fra hvor de er,så kan jeg være barnløs eller ha unger som er 40 år.

Poenget er at det skal være ekstremt forsiktig at det spiller noen rolle om tråder er reell eller ikke. Mange lever livet sitt anderledes enn flertallet og så høres det fake ut når man forteller om det,da er det bare dumt. 

Dette er underholdning,for de aller fleste av oss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sitter og funderer på om du oppriktig ikke forstår hvorfor dette er galt å gjøre? La oss si jeg går i bokhandelen. Jeg liker å lese både romaner og biografier. I dag vil jeg lese en biografi. Det er da mitt valg. Dersom du skriver en roman, men prøver å forkle den som en biografi/selvbiografi - da er det et bedrag. Jeg er i min fulle rett til å forvente at alle bøkene merket med biografi virkelig er det. Du kan diskutere hva du vil i dette forumet, men å fullstendig dikte opp noe og så påstå at det er sant, det er egentlig ikke noe annet enn å lyve. Nå tror jeg at de fleste vanlige mennesker forstår dette av seg selv også, så jeg mistenker at du også i denne tråden troller - og bare later som du ikke forstår problemet.  At noen er flinke til å dikte og har god fantasi, det er kjempefint. Men bruk tiden din på å skrive fiksjon da, ikke falske biografier for å lure andre 😊

Poenget er at du har ikke muligheten til å vite hva som er reellt og hva som er naiv fortelling om eget liv. Null sjanse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tror ikke noen av oss har oversikt over hvor mange tråder som er trolling uansett derfor er det bare tåpelig å rope om det hele tida. Om jeg lager en tråd om en slem og håpløs ektemann så er det ingen som vet hvem jeg er. Kanskje jeg er lesbisk eller er 13 år gammel skolejente.. eller er ugift og lykkelig med det. Om jeg lager en tråd om mine to tenåringer på 12 og 14 som er ute om kvelden og ikke sier fra hvor de er,så kan jeg være barnløs eller ha unger som er 40 år.

Poenget er at det skal være ekstremt forsiktig at det spiller noen rolle om tråder er reell eller ikke. Mange lever livet sitt anderledes enn flertallet og så høres det fake ut når man forteller om det,da er det bare dumt. 

Se det jeg svarte deg i mellom her, det var sikkert mens du skrev dette 😊 dersom du oppriktig ikke forstår dette så kan jeg nok ikke hjelpe deg. Hvis du synes det er underholdning å lyve til fremmede på nett, ja da lever nok vi bare veldig forskjellige liv 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Poenget er at du har ikke muligheten til å vite hva som er reellt og hva som er naiv fortelling om eget liv. Null sjanse!

Men hvorfor vil du sitte og lyve? Hvorfor forteller du ikke bare noe reelt og interessant fra livet ditt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvem er "oss"? Du kan ikke snakke for andre enn deg selv.

Hvis man "roper om troll hele tida" så forteller jo det deg at det er mange på forumet som reagerer på nettopp trolling.

Anonymkode: 367bf...009

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Se det jeg svarte deg i mellom her, det var sikkert mens du skrev dette 😊 dersom du oppriktig ikke forstår dette så kan jeg nok ikke hjelpe deg. Hvis du synes det er underholdning å lyve til fremmede på nett, ja da lever nok vi bare veldig forskjellige liv 😊

Det vet jeg at vi gjør uansett. Vi på kg har totalt forskjellige liv og ingen mulighet til å gi kvalifiserte gode råd om private ting så hvorfor gidder å prøve. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det vet jeg at vi gjør uansett. Vi på kg har totalt forskjellige liv og ingen mulighet til å gi kvalifiserte gode råd om private ting så hvorfor gidder å prøve. 

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Men hvorfor vil du sitte og lyve? Hvorfor forteller du ikke bare noe reelt og interessant fra livet ditt? 

Men som sagt, hvorfor vil du sitte og lyve? Hvorfor forteller du ikke heller noe reelt og interessant fra livet ditt?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvem er "oss"? Du kan ikke snakke for andre enn deg selv.

Oss er oss på kg. De som ikke naivt tror at livet er som på kg. Og oss er flertallet,vi som ser at kg ikke speiler life in real

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvis man "roper om troll hele tida" så forteller jo det deg at det er mange på forumet som reagerer på nettopp trolling.

Anonymkode: 367bf...009

Og jeg syns at å ødelegge tråder ved å rope troll, er unødvendig. Eneste som er nødvendig er de som mobber og gjør natt i så stor grad at det er injurierende. Alt det andre er ok . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Oss er oss på kg. De som ikke naivt tror at livet er som på kg. Og oss er flertallet,vi som ser at kg ikke speiler life in real

Og jeg syns at å ødelegge tråder ved å rope troll, er unødvendig. Eneste som er nødvendig er de som mobber og gjør natt i så stor grad at det er injurierende. Alt det andre er ok . 

Men jeg har fortalt deg hvorfor jeg ikke lyver, og ikke liker å bli løyet til.  Kan ikke du også svare meg hvorfor du lyver? Hvorfor forteller du ikke heller noe ekte fra livet ditt? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Joda men hvis alle tenker sånn så forsvinner jo poenget med å ha et forum. Du kan jo gjøre hva du vil selvfølgelig og det er ingen som kan ettergå historiene som fortelles og sjekke hva som er sant og ikke. Men jeg vil tippe at de fleste som går inn på barn og familie og poster ,gjør det fordi de er ute etter å høste råd og erfaringer fra andre med erfaring. De fleste gjør det jo ikke for å se reaksjonene fra andre på sin fiktive historie om  "dette hendte i barnehagen i dag" eller "stemor er sånn og sånn"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men jeg har fortalt deg hvorfor jeg ikke lyver, og ikke liker å bli løyet til.  Kan ikke du også svare meg hvorfor du lyver? Hvorfor forteller du ikke heller noe ekte fra livet ditt? 

Jeg føler ikke behov for å få korreks for måten jeg lever livet mitt på mer. Da jeg fikk nok av det så lyver jeg ikke, men jeg lager tråder som er mer generelle. Og i tråder der jeg må vise til noe privat så legger jeg ut feil alder,yrke osv for ikke å bli gjenkjent. Ærlig om det da,har aldri påstått noe annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg føler ikke behov for å få korreks for måten jeg lever livet mitt på mer. Da jeg fikk nok av det så lyver jeg ikke, men jeg lager tråder som er mer generelle. Og i tråder der jeg må vise til noe privat så legger jeg ut feil alder,yrke osv for ikke å bli gjenkjent. Ærlig om det da,har aldri påstått noe annet. 

Å skrive om litt detaljer for å ikke bli gjenkjent er noe helt annet. Å uoppfordret fullstendig dikte opp noe og fremstille det som en sann, personlig opplevelse er å lyve, uansett hvordan du vrir på det. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Å skrive om litt detaljer for å ikke bli gjenkjent er noe helt annet. Å uoppfordret fullstendig dikte opp noe og fremstille det som en sann, personlig opplevelse er å lyve, uansett hvordan du vrir på det. 

Noe jeg aldri har gjort. Men jeg har laget masse "fiktive"tråder om aktuelle saker som kan skje folk. Fordi jeg vil lære om hvor forskjellige folk er. 

Jeg blir jo ikke trodd samme om jeg skriver sannhet eller omskrevet sannhet så det spiller ingen rolle. 

Problemet er at mange tror ting må være opplevd for at det er relevant.

Opplevde traumer tar jeg hos psykolog,ikke på Kg   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...