Gå til innhold

Hoppe over dag


melis

Anbefalte innlegg

Etter 5 år på p-pillen kom jeg til å glemme å ta pillen igår.

Jeg kastet den idag tidlig og tok pillen for idag.

Var det så lurt? Begynte idag på 2 uka på brettet. Er det noen sjanse for å bli gravid da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Du bør nok ta et par ukers pause fra sex, eller bruke annen beskyttelse. Dersom det ikke har gått mer enn 36 timer mellom hver pille kan du ta den likevel og være sikker. Det har hendt at jeg også har glemt pillen, men i steden for å kaste den har jeg tatt den jeg glemte + den neste på brettet og det har gått bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er KRISE om du blir gravid bør du bruke annen prevensjon til du begynner på neste brett.

Når det er sagt, så er jo sjansen liten for at du skal bli gravid av å ha glemt en pille, spesielt når det er midt i brettet. Vanligvis går det jo flere måneder før man er fullt fruktbar etter å ha slutta på p-piller. Oppsumert er altså sjansen svært liten, men like fullt til stede for at du skal bli gravid dersom du ikke bruker annen prevensjon. Det er jo det som skjer med alle som "ble gravid enda de gikk på p-piller".....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine
Vanligvis går det jo flere måneder før man er fullt fruktbar etter å ha slutta på p-piller.

Mange ganger går det flere måneder etter at man slutter med p-piller, men mange ganger går det mange måender etter at man slutter med kondom også, det er bare slik sroppen er. Faktsik sier "ekspertene" at man gjerne er EKSTRA fruktbar den første meneden etter at man slutter med p-piller. Og glemmer du en, mer enn 36 timer, ja da oppfatter kroppen det som om du har slutta. (Ja, det jeg sier om at man er ekstra fruktbar er ikke bare tull, enkelte som sliter med å bli gravide anbefales faktsik å begynne med p-piller i en måend eller to, for så å slutte,f ordi DET øker sjangsen for å få baby)

Så, når du altså ikke tok alle pillene dine, så må dy bruke annen beskyttelse i et par uker om du ikke vil bli gravid. Det kan jo være at du ikke blir gravid selv om du ikke bruker annen, men sjangsen er tilstede, så vil du ikke ha baby, så bør du ikke ta den sjangsen.

Neste gang du glemmer, om du gjør det igjen, så bør du gjøre som Julienne sier. Dersom det er mindre enn 36 timer siden siste pille, så rekker du det. Da er du trykk. Er det mer enn 36 timer skal du likevel ta den, og så ta neste 12 timer senere, og deretter fortsette som normalt, men bruke kondom i 2 uker, eller til neste mens. Det er i alle fall "standard prosedyre" for de fleste p-pillemerker.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er veldig individuelt. Noen bruker flere måneder på å få eggløsningen tilbake etter at de slutter med pilla, men for noen kan den slå til bare de glemmer en eneste pille!! Bruk kondom hvis du er redd for å bli gravid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke krise om jeg blir gravid, men det jeg var mest redd for var om det var bra for kroppen å "lure den sånn".

Takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Faktsik sier "ekspertene" at man gjerne er EKSTRA fruktbar den første meneden etter at man slutter med p-piller. Og glemmer du en, mer enn 36 timer, ja da oppfatter kroppen det som om du har slutta. (Ja, det jeg sier om at man er ekstra fruktbar er ikke bare tull, enkelte som sliter med å bli gravide anbefales faktsik å begynne med p-piller i en måend eller to, for så å slutte,f ordi DET øker sjangsen for å få baby)

Vil ikke starte noen lang diskusjon om dette, bare påpeke at bruksanvisninga som følger med pakken sier at det kan gå opptil tre måneder før man har fått tilbake full fruktbarhet. Men som vi alle vet...det er jo ikke alle dette gjelder for!

Snakka med en veninne av meg som er lege om dette, og hun sier at om man glemmer en pille i slutten eller begynnelsen av brettet er det farligere enn om man glemmer en midt i. Husk bare på at vi har en hel uke pause når vi har mensen, så selv om det går mere enn 36 timer er man rimelig trygg dersom man er midt på et brett. Det er bare dersom denne "pausen" kommer i sammenheng med mens-pausen det oppstår problemer, fordi kroppen oppfatter hele den syv dager lange menspausen + de dagene man har tatt pillen + den dagen man glemte pillen som en eneste lang pauseperiode, noe som dermed kan føre til at man får eggløsning.

Tror nok ikke det er så veldig farlig for kroppen om du glemmer EN pille EN gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Nå har jeg kontroll-lest vedlegget til mine, og der står det ikke noe om det. Men la det være helt klart, jeg tviler ikke på deg. Det kan ta lang tyid, noen bruker faktsik nesten et år før de er "tilbake til normalen". Men det er likevel en realitet at enkelte par som har slitt med å bli gravide settes på p-piller en måned eller to, fordi det altså menes at dette kan medføre økt sjangs for graviditet når de slutter.

Men jeg gidder heller ikke lage en stor diskusjon utav dette, så la oss la det ligge fra nå.

Og neida, det er ingen stor fare for kroppen at du glemmer en pille, på den måten "lurer" den, det takler kroppen. Som sagt bare en viss fare for at du kan bli gravid, derfor bør du bruke kondom frem til neste mens, dersom du ikke vil ta sjangsen

Ha det fint :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...