Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hvordan man kan vite om det kommer ut noe fostervann. Jeg har en slags "utflod" eller hva det nå er, men det er mer som vann? Altså tyntflytende? Og det er mer nå de siste dagene enn det har vært før. Kan det være fostervann som pipler?

Jeg begynte først å være redd for at jeg "lakk", men det lukter ikke urin. Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har aldri sett fostervann selv... Eller, jeg har faktisk sett det (hadde et par dager på føden i praksis i sykepleien i Afrika av alle steder), men jeg husker ikke så mye av akkurat det.

Det jeg i midlertid har fått høre av venninner og JM er at det er som vann i konsistensen, men at det gjerne kan være litt hvitt/grålig eller hvitaktig med innslag av rosa, altså ikke helt klart... Noen sier det lukter litt som klor også! :)

Håper det hjalp deg litt om ikke annet!

Ang.piplingen din så kan det være fostervann. Det kan også være en mellomhinne som har "røket" og at du lekker fra den. Jeg ville tatt en tlf til føden og høre - evt. får du komme til en sjekk der de tar prøve av vannet fra et bind som du har gått med! :)

Endret av -TeddyToria-
Skrevet

Ja, fargen stemmer, men det lukter ikke klor..

Hhhmmm.. får se det an litt. Får ringe sykehuset igjen i morgen hvis det fortsetter.

Skrevet

"skal" ikke fostervann lukte veldig søtt da???

Skrevet

Det her lukter mer søtt enn klor ihvertfall. :klø:

Skrevet
Hvordan ser fostervannet ut?

Fostervannet skal være klart og fargeløst, eventuelt litt gult i fargen. Dersom fostervannet er misfarget ved fostervannsprøve eller fødsel, kan det være tegn på problemer. Grønt eller brunlig fostervann kan tyde på at barnet har hatt sin første avføring, noe som normalt ikke skjer før etter fødselen med mindre barnet utsettes for stress (for eksempel oksygenmangel). Rosa- eller rødlig farge kan tyde på blødning, og dyp rødfarge kan være forårsaket av tidligere blødning. Misfarget fostervann behøver ikke å bety problemer, men prøver tas for å finne ut hva som har forårsaket misfargingen.

Hvordan lukter fostervann?

Fostervann lukter svært lite, men gjerne en anelse søtt. Lukten er enkel å skjelne fra for eksempel lukten av urin. Dersom kvinner er i tvil om det er fostervann eller urin de lekker, får de ofte beskjed om å lukte på væsken. Lukten er vammel, det vil si noe kvalmende.

Hentet fra http://www.babyverden.no/templates/Article____395.aspx

Skrevet

mitt var tynt og jeg merket ikke noe lukt på det jeg, men så stakk jeg ikke nesa mi nedi det heller da :-)

Synes det høres ut som fostervann jeg da

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Jeg hadde noe som høres ut som det du har et par dager før fødselen. Veldig tynt, lyst på farge, luktet søtlig. Trodde også det var fostervann som lakk. Men det var det nok ikke... for da vannet endelig gikk, så stod spruten rett i veggen på fødestua.

Det kan så klart hende at det er en liten lekkasje, men for meg så var det bare veldig tynn utflod, og det høres veldig likt ut det du har.

Skrevet

Fostervann lukter søtlig, og det er tyntflytende. Hos meg var det helt blankt. Jeg ville kanskje tatt en telefon til føden for å høre. De kan sjekke med strips om det er fostervann.

Skrevet

Ja, det kan vel være både fostervann eller det kan være sånn tynn utflod. Skal til legen igjen snart så jeg får spørre ham. Det er uansett ikke mye og ettersom jeg kunne lese på den linken som ble lagt ut her, lages det nytt hele tiden. Da blir det ihvertfall ikke tomt. :sjarmor:

Skrevet

Kan jo hende ting skjer snart, Flowery.

Lykke til.

Gjest Smilepia i.i.
Skrevet

Jeg fikk beskjed hos jordmor sist at fostervannet lukter litt som sæd.

Har ellers aldri opplevd fostervann selv, men har hatt til tider tynn utflod (er bare 26 uker på vei da)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...