Gå til innhold

Kabom trener 2

KaBom

Anbefalte innlegg

Som navnet avslører har jeg hatt dagbok her innne før. Skal prøve å holde introen kort. :D 

Kvinne midt i trettiårene, gift og to barn. Jeg begynte å skrive livsstilsdagbok her inne i 2021 og det var midt i blinken for meg. Opplevde både at jeg oppnådde resultater og at jeg klarte å bygge vaner og rutiner. Etter graviditet og fødsel i 2023 har jeg slitt litt med å finne tilbake til det. I perioder går det bra, men jeg har slitt med å finne gode rutiner som funker i ny hverdag med to barn. 

Etter mye fundering på hvordan jeg skal klare å skape de endringene som jeg ønsker så har jeg kommet frem til at jeg skal prøve meg på en såkalt "75-days challenge". Målet er ikke en "hestekur" i form av hard slanking, men at jeg skal definere noen fokusområder som jeg skal jobbe med i en viss periode. Planen er så absolutt at disse grepene skal være en del av en større livsstilsendring, men jeg håper at jeg klarer å etablere faste rutiner på sikt. 

Jeg satte meg lørdag 29. mars som mål-dato, og jeg startet i går, 6. januar, altså 82 dager totalt (jeg tenkte egentlig å ha 75 dager med oppstart neste uke da jeg ikke kan trene akkurat nå fordi jeg nylig har hatt influensa, men så tenkte jeg at det var dumt å sitte klar og vente. Det er mye jeg kan gjøre allerede fra nå av, selv om den fysiske formen ikke er på topp). 

Mine "regler": 

• Minst 10 000 skritt nesten alle dager (opptatt av tendens/gjennomsnitt ikke "streak")
  • Slutte med all småspising. For meg innebærer det å alltid hente en tallerken, smøre/ordne ferdig og hente drikke før jeg setter meg ned for å spise. Altså slutte å småspise stående mens jeg smører matpakker eller bare gå i en skuff og hente meg en kjeks. 
  • Litt frukt eller grønt til hvert eneste måltid. Om det så bare er en agurkskive. Har en teori om at jeg spiser litt ensformige måltider utenom middag og at metthetsfølelsen forsvinner fordi jeg f.eks. bare spiser brød.
  • Komme i gang med trening etter lang pause - her må jeg starte rolig på grunn av mye sykdom, men skal sette meg litt mer konkrete mål underveis
  • Minst mulig scrolling på kveldstid. Merker at det stjeler søvn og forstyrrer måltid. 

Startvekt i går var 72,6 kg. Jeg tok også et bilde i helfigur som jeg ikke har planer om å publisere noe sted. 😂 Føltes veldig kleint å ta det, men håper jeg setter pris på det den dagen jeg ser endringer. 

Dag 1, i går gikk strålende, til tross for at det var første dag tilbake på jobb etter lang juleferie + sykefravær. Merket at jeg var greit sliten på kvelden, men utenom det så er jeg veldig fornøyd. Drakk mye vann og følte egentlig ikke på noe særlig sult til tross for at jeg forventet et stort sukkersug etter to uker med dessert og søtsaker nesten hver dag. Jaja. Bare 81 dager igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dag 3 er godt i gang, og "bare" 80 dager igjen til 29. mars, hehe. ;) Jeg vet jo egentlig ikke hva det store poenget med å telle dager til en litt tilfeldig dato som jeg har satt, men det hjelper faktisk litt. Har en slags visjon om hvor jeg ønsker å være den 29 mars, og da blir det mer motiverende å yte litt ekstra for å komme seg dit. 

I går var jeg hjemme med sykt barn i tillegg til såkalt "snøkaos", så det ble en innedag på alle måter, utenom en kort tur på butikken og innom barnehagen med friskt barn. Fikk likevel nådd skrittmålet mitt ved hjelp av husarbeid, snømåling og en veldig kort tur på kvelden. Så lenge det ikke bikker over til stress og mani synes jeg det er deilig å ha ekstra giv for å få inn litt mer aktivitet enn om dagen hadde fått skure og gå. 

Maten har gått helt ok. Jeg har fått til å spise etter de nye "reglene" jeg har satt meg, og jeg tror at det demper en del av søtsuget mitt. Men jeg har hatt litt lite matlyst, så målet for i dag er å prøve å få inn et skikkelig kveldsmåltid da jeg hoppet over det i går (vi spiser middag veldig tidlig på grunn av små barn, uvanen min har vært at jeg dropper kveldsmat, men går og småspiser i skuffene etter at barna har lagt seg). 

Tenkte å vente til fredag med å logge "offisiell" vekt, men har hoppet på et par ganger for å sjekke av nysgjerrighet og ser at den peker nedover. Kroppen er fortsatt litt i ulage etter annerledes kosthold i jula, samt en antibiotikakur som jeg skal avslutte i dag, så jeg antar at kroppen kan gjøre noen "hopp" i starten som skyldes mer vann enn fett. Det blir mer spennende å se resultatet etter uke 2, 3 også videre. I dag viste den litt over 70 kg, som er det jeg veide før jul, så i alle fall deilig å se at jeg slipper å slite med ekstra julekilo i mange uker i alle fall. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...