AnonymBruker Skrevet 5. januar #1 Del Skrevet 5. januar I dag sover jeg nesten ikke. Tar imovane noen få ganger i uka for å overleve. Vurderer å begynne på kognitiv atferdsterapi for søvnløshet (CBT-I) fra i kveld. Har lenge vurdert, vært for redd fordi det kalles for en hestekur.. Leste en artikkel om at hjernen faktisk kan kortslutte etter 36 timer uten søvn, i følge en artikkel i Stavanger Aftenblad.Blir litt redd, jeg sover jo omtrent ikke. Imovane-søvn er på en måte ikke ekte søvn det heller. Skal jeg slutte helt på Imovane når jeg nå skal starte med kognitiv atferdsterapi? Metoden fungerer ikke med en gang, kan ta måneder.. Hva bør jeg gjøre? Hater insomni. Noen med erfaring? Fastlegen skriver bare ut mer piller. Anonymkode: c9cab...b7e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #2 Del Skrevet 5. januar Jeg skal i gang med kognitiv terapi for søvnløshet i løpet av vinteren. Hatt alvorlig søvnlidelse i mange år. Jeg tar ikke medisiner, men tar magnesium hver kveld, samt b12, og har spesifikk pusteøvelse som jeg følger. Alt dette hjelper noe. Jeg vet ikke om du må kutte ut medisinen sånn med en gang, jeg vil heller tro en rolig nedtrapping. Langvarig søvnmangel er livsfarlig, så håper du får hjelp. Legen din burde jo finne ut hvorfor du har insomni, og ikke bare skrive ut medisin. Har du andre utfordringer, som du kanskje hadde i forkant av søvnproblemene? Angst, stress, tankekjør, etc? Anonymkode: 7c37e...943 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #3 Del Skrevet 5. januar Jeg sov omtrent ikke på to uker da jeg selvavvente meg fra sovemedisiner. Sørger bare for at det ikke var noe annet jeg måtte som kom i veien. Det gikk det også, og etter det har jeg aldri brukt sovemedisin igjen. Anonymkode: 50900...fed 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #4 Del Skrevet 5. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg skal i gang med kognitiv terapi for søvnløshet i løpet av vinteren. Hatt alvorlig søvnlidelse i mange år. Jeg tar ikke medisiner, men tar magnesium hver kveld, samt b12, og har spesifikk pusteøvelse som jeg følger. Alt dette hjelper noe. Jeg vet ikke om du må kutte ut medisinen sånn med en gang, jeg vil heller tro en rolig nedtrapping. Langvarig søvnmangel er livsfarlig, så håper du får hjelp. Legen din burde jo finne ut hvorfor du har insomni, og ikke bare skrive ut medisin. Har du andre utfordringer, som du kanskje hadde i forkant av søvnproblemene? Angst, stress, tankekjør, etc? Anonymkode: 7c37e...943 Angst, stress og det du nevner. Håper du også klarer det. Føler jeg har mistet altfor mye tid allerede. 4-5 år med alvorlig insomni. Bare vondt. Anonymkode: c9cab...b7e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #5 Del Skrevet 5. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg sov omtrent ikke på to uker da jeg selvavvente meg fra sovemedisiner. Sørger bare for at det ikke var noe annet jeg måtte som kom i veien. Det gikk det også, og etter det har jeg aldri brukt sovemedisin igjen. Anonymkode: 50900...fed Sov du noe før du selvavvente deg? Altså søvn uten Imovane og den typen medisiner? Anonymkode: c9cab...b7e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #6 Del Skrevet 5. januar AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Angst, stress og det du nevner. Håper du også klarer det. Føler jeg har mistet altfor mye tid allerede. 4-5 år med alvorlig insomni. Bare vondt. Anonymkode: c9cab...b7e 15 år her, helt livsødeleggende. Tror det er så mange årsaker til hvorfor man har angst/stress som setter seg sånn fast. Alt fra hendelser til å ikke klare å legge ting vekk, slik at det blir tankekjør og uro. Til også vitaminmangler, kosthold, blabla. Det er ikke lett å finne ut av. Ja håper virkelig at det vil fungere. Skal først gjennom en utredning for å finne ut hvorfor jeg har angst. Jeg puster veldig overfladisk og hyperventilerer en del når jeg skal sove, men jeg jobber iherdig med pusteteknikk fordi jeg vet at det hjelper. Men denne pustingen må jobbes med hele tiden, og ikke bare i akutt-situasjon. Også må man være tålmodig og akseptere at det ikke fungerer umiddelbart og bra hele tiden. Jeg har kuttet ut sosiale medier for å unngå for mye scrolling på tlf. Har blitt flinkere til å logge av pc og legge fra meg mobil. Leste en som skrev at h*n aldri hadde hatt problemer før smartphone, og jeg er enig i at denne er en stor synder til å stresse en kropp. Anonymkode: 7c37e...943 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #7 Del Skrevet 5. januar AnonymBruker skrev (8 minutter siden): 15 år her, helt livsødeleggende. Tror det er så mange årsaker til hvorfor man har angst/stress som setter seg sånn fast. Alt fra hendelser til å ikke klare å legge ting vekk, slik at det blir tankekjør og uro. Til også vitaminmangler, kosthold, blabla. Det er ikke lett å finne ut av. Ja håper virkelig at det vil fungere. Skal først gjennom en utredning for å finne ut hvorfor jeg har angst. Jeg puster veldig overfladisk og hyperventilerer en del når jeg skal sove, men jeg jobber iherdig med pusteteknikk fordi jeg vet at det hjelper. Men denne pustingen må jobbes med hele tiden, og ikke bare i akutt-situasjon. Også må man være tålmodig og akseptere at det ikke fungerer umiddelbart og bra hele tiden. Jeg har kuttet ut sosiale medier for å unngå for mye scrolling på tlf. Har blitt flinkere til å logge av pc og legge fra meg mobil. Leste en som skrev at h*n aldri hadde hatt problemer før smartphone, og jeg er enig i at denne er en stor synder til å stresse en kropp. Anonymkode: 7c37e...943 Har du prøvd Søvnklinikken i Oslo? Hadde den ikke vært så dyr så hadde jeg prøvd. Mange som er fornøyd med de.. Anonymkode: c9cab...b7e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #8 Del Skrevet 5. januar AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Har du prøvd Søvnklinikken i Oslo? Hadde den ikke vært så dyr så hadde jeg prøvd. Mange som er fornøyd med de.. Anonymkode: c9cab...b7e Nei har ikke det. De som driver der er refleksologer og ikke helsepersonell, og jeg har ikke så god erfaring med alternative behandlingsmetoder mtp søvn. Anonymkode: 7c37e...943 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 5. januar #9 Del Skrevet 5. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): I dag sover jeg nesten ikke. Tar imovane noen få ganger i uka for å overleve. Vurderer å begynne på kognitiv atferdsterapi for søvnløshet (CBT-I) fra i kveld. Har lenge vurdert, vært for redd fordi det kalles for en hestekur.. Leste en artikkel om at hjernen faktisk kan kortslutte etter 36 timer uten søvn, i følge en artikkel i Stavanger Aftenblad.Blir litt redd, jeg sover jo omtrent ikke. Imovane-søvn er på en måte ikke ekte søvn det heller. Skal jeg slutte helt på Imovane når jeg nå skal starte med kognitiv atferdsterapi? Metoden fungerer ikke med en gang, kan ta måneder.. Hva bør jeg gjøre? Hater insomni. Noen med erfaring? Fastlegen skriver bare ut mer piller. Anonymkode: c9cab...b7e Kognitiv atferdsterapi er da mindre farlig enn imovane. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #10 Del Skrevet 5. januar Grüner skrev (4 minutter siden): Kognitiv atferdsterapi er da mindre farlig enn imovane. Når du sier det sånn så.. Hva er ditt råd til meg da som aldri sovner, når skal jeg legge meg for å stå opp etter 20 minutter i natt? Anonymkode: c9cab...b7e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #11 Del Skrevet 5. januar AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Nei har ikke det. De som driver der er refleksologer og ikke helsepersonell, og jeg har ikke så god erfaring med alternative behandlingsmetoder mtp søvn. Anonymkode: 7c37e...943 De hevder jo at de har knekt koden til veldig mange som har insomni og hjulpet folk med vanskelige søvnproblemer.. Stimulering av enkelte punker (vagusnerven) pluss pust.. Synd de tar 900 kr for 30 minutter.. Anonymkode: c9cab...b7e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #12 Del Skrevet 5. januar Imovane er noe skikkelig dritt, annet enn til enkeltnetter en sjelden gang. Du blir avhengig, og den slutter å virke ordentlig etterhvert. Det er vanedannende, og en medisin det frarådes å gå på lenge. Så den må du i allfall slutte på, hva enn du ellers gjør. Det blir nok en litt vanskelig overgang når du slutter på medisinen, men det er verdt det. Den er nok blitt en del av problemet ditt. Jeg strever også med søvn. Satser for tiden på pusteøvelser og gode søvnvaner, det hjelper en del. Til milde søvnvansker har jeg også hatt effekt av Lunixen, som selges reseptfritt på apotek. (Men den funker ikke når jeg er virkelig ute å kjøre). Kamille om kvelden er også en god ting. Interessert i å høre om terapien du nevner hjelper. Anonymkode: 29913...81d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #13 Del Skrevet 5. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Imovane er noe skikkelig dritt, annet enn til enkeltnetter en sjelden gang. Du blir avhengig, og den slutter å virke ordentlig etterhvert. Det er vanedannende, og en medisin det frarådes å gå på lenge. Så den må du i allfall slutte på, hva enn du ellers gjør. Det blir nok en litt vanskelig overgang når du slutter på medisinen, men det er verdt det. Den er nok blitt en del av problemet ditt. Jeg strever også med søvn. Satser for tiden på pusteøvelser og gode søvnvaner, det hjelper en del. Til milde søvnvansker har jeg også hatt effekt av Lunixen, som selges reseptfritt på apotek. (Men den funker ikke når jeg er virkelig ute å kjøre). Kamille om kvelden er også en god ting. Interessert i å høre om terapien du nevner hjelper. Anonymkode: 29913...81d Ja, nei jeg har ikke prøvd Søvnklinikken i Oslo selv. Men har hørt fra andre at de på en måte lærer kroppen og nervesystemet å roe seg ned. Nullstille eller noe sånt. At det har hjulpet mange. Jeg har ikke råd til den Klinikken. Men hvis dette tilbudet har noe for seg så burde alle få tilbud om det gjennom det offentlige. Mange i Norge som sliter med søvn.. Anonymkode: c9cab...b7e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #14 Del Skrevet 5. januar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Imovane er noe skikkelig dritt, annet enn til enkeltnetter en sjelden gang. Du blir avhengig, og den slutter å virke ordentlig etterhvert. Det er vanedannende, og en medisin det frarådes å gå på lenge. Så den må du i allfall slutte på, hva enn du ellers gjør. Det blir nok en litt vanskelig overgang når du slutter på medisinen, men det er verdt det. Den er nok blitt en del av problemet ditt. Jeg strever også med søvn. Satser for tiden på pusteøvelser og gode søvnvaner, det hjelper en del. Til milde søvnvansker har jeg også hatt effekt av Lunixen, som selges reseptfritt på apotek. (Men den funker ikke når jeg er virkelig ute å kjøre). Kamille om kvelden er også en god ting. Interessert i å høre om terapien du nevner hjelper. Anonymkode: 29913...81d Sluttet faktisk med medisiner helt i sommer, varte i flere måneder. Men da sov jeg nesten ikke i det hele tatt. Begynte med Zopitin igjen. Må nevne at jeg aldri prøvde kognitiv atferdsterapi for søvnløshet… Tror selv at jeg må leve som i steinalderen hvis jeg se litt bedring.. Bort med smarttelefon, skjerm osv. slutte helt med kaffen.. Blir redd jeg Anonymkode: c9cab...b7e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #15 Del Skrevet 5. januar AnonymBruker skrev (43 minutter siden): De hevder jo at de har knekt koden til veldig mange som har insomni og hjulpet folk med vanskelige søvnproblemer.. Stimulering av enkelte punker (vagusnerven) pluss pust.. Synd de tar 900 kr for 30 minutter.. Anonymkode: c9cab...b7e Hva som fungerer for hvem avhenger jo helt av hva som er den underliggende årsaken. Har man bare en "hang up" så er kanskje soneterapi/refleksologi fint. Men det vil jo ikke fungere som traumebehandling, eller fikse hvis kroppen din trenger mer noen vitaminer. For man kan få voldsom angst og søvnløshet som følge det også. Jeg ville prøvd magnesium hver kveld i noen mnd, og tatt en ny test hos legen hvor du sjekker d vitamin, b12, folat, stoffskifte. Nivåer kan endre seg ganske drastisk på bare måneder. Jeg vet om flere hvor det har vist seg at b12 har ligget i grenseland, men blitt omtalt som "ok". Lite b-12 er en av flere ting som både kan gi både angst og søvnproblemer. Da er Behepan noe man kan teste ut i noen mnd. Dette er i hvert fall rimelig og mer dokumentert, og noe man kan prøve før man svir av mange tusen kroner på alternativ behandling. Anonymkode: 7c37e...943 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #16 Del Skrevet 5. januar Her er en video som viser pusteøvelse som roer ned vagus. Jeg bruker den, men har funnet min egen rytme i forhold til antall sekunder inn/ut. Pust med munnen lukket. Anonymkode: 7c37e...943 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #17 Del Skrevet 5. januar AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Her er en video som viser pusteøvelse som roer ned vagus. Jeg bruker den, men har funnet min egen rytme i forhold til antall sekunder inn/ut. Pust med munnen lukket. Anonymkode: 7c37e...943 Takk den videoen var bra, litt lang utpust kjenner jeg men ellers bra.. Hva er aktiviteter jeg kan gjøre som ikke aktiverer hjernen når jeg må opp flere ganger i natt.. Kjenner jeg gruer meg.. Anonymkode: c9cab...b7e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #18 Del Skrevet 5. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei har ikke det. De som driver der er refleksologer og ikke helsepersonell, og jeg har ikke så god erfaring med alternative behandlingsmetoder mtp søvn. Anonymkode: 7c37e...943 Vel, de har kunnskapen og de monitorer en over en periode. Myyye tryggere enn å sette i gang på egenhånd. Anonymkode: 4fd7f...9df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #19 Del Skrevet 5. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk den videoen var bra, litt lang utpust kjenner jeg men ellers bra.. Hva er aktiviteter jeg kan gjøre som ikke aktiverer hjernen når jeg må opp flere ganger i natt.. Kjenner jeg gruer meg.. Anonymkode: c9cab...b7e Ja jeg tilpasser som sagt etter hva som funker for meg. Pusten må ofte øves opp også, så du vil klare lengre utpust senere. Gjør denne øvelsen flere ganger daglig. Sett av f.eks 5 minutter 3x daglig, og øk ettersom du får mer dreisen. Å telle rolig ned fra 100, er en fin måte å fokusere på noe annet enn tanker. Evnt si alfabetet rolig, igjen og igjen. Det er en grunn til at dette å telle sauer faktisk har noe for seg, fordi det får hjernen til å fokusere på èn ting fremfor 100. Anonymkode: 7c37e...943 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #20 Del Skrevet 5. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vel, de har kunnskapen og de monitorer en over en periode. Myyye tryggere enn å sette i gang på egenhånd. Anonymkode: 4fd7f...9df Tryggere å behandles av alternative utøvere, enn å få kognitiv terapi? Anonymkode: 7c37e...943 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå