AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:19 #1 Del Skrevet søndag kl 14:19 Skal være med et familiemedlem som skal få radioaktivt druesukker, og denne personen skal da ikke være i nærheten av gravide eller barn. Men hvordan er det med meg? Jeg kommer jo til å sitte med personen etter timen. Fant ingenting når jeg søkte. Noen som har vært gjennom det? Anonymkode: 5410c...3d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:20 #2 Del Skrevet søndag kl 14:20 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Skal være med et familiemedlem som skal få radioaktivt druesukker, og denne personen skal da ikke være i nærheten av gravide eller barn. Men hvordan er det med meg? Jeg kommer jo til å sitte med personen etter timen. Fant ingenting når jeg søkte. Noen som har vært gjennom det? Anonymkode: 5410c...3d1 Er du gravid, eller et barn da? Anonymkode: 850ed...ea2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:35 #3 Del Skrevet søndag kl 14:35 Nå vet jeg ikke med akkurat radioaktivt druesukker, men med andre behandlinger som er radioaktive så må man holde en viss avstand og begrense kontakt til de under 60 i uken etter. Lengre for gravide og barn. Men dette skal dere få info om av sykehuset. Og er det nødvendig med ledsager? Anonymkode: 33a65...baa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:37 #4 Del Skrevet søndag kl 14:37 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Skal være med et familiemedlem som skal få radioaktivt druesukker, og denne personen skal da ikke være i nærheten av gravide eller barn. Men hvordan er det med meg? Jeg kommer jo til å sitte med personen etter timen. Fant ingenting når jeg søkte. Noen som har vært gjennom det? Anonymkode: 5410c...3d1 Er det en skjoldkjertel som skal «drepes» som er årsaken? Anonymkode: 176ce...693 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:39 #5 Del Skrevet søndag kl 14:39 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Skal være med et familiemedlem som skal få radioaktivt druesukker, og denne personen skal da ikke være i nærheten av gravide eller barn. Men hvordan er det med meg? Jeg kommer jo til å sitte med personen etter timen. Fant ingenting når jeg søkte. Noen som har vært gjennom det? Anonymkode: 5410c...3d1 Du kan fint være rundt gravide og barn etter å ha vært sammen med vedkommende. Det er ikke sånn at stoffet smitter over på deg, som så kan føre det over til andre. Det står at det radioaktive druesukkeret er ute av kroppen etter 4-5 timer. Håper det går bra med vedkommende som skal ta undersøkelsen. https://kreftlex.no/Om-Kreft/Utredning/Us-PET-undersokelse?Faq=False Anonymkode: 15111...59b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:40 #6 Del Skrevet søndag kl 14:40 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er det en skjoldkjertel som skal «drepes» som er årsaken? Anonymkode: 176ce...693 Ser ut til at det er i forbindelse med PET Scan? Da snakker dere med helsepersonellet og spør. Ikke verre, vil jeg tro, enn at pasienten sitter i baksetet og du i forsetet for å holde litt avstand. Er du gravid, eller planlegger å bli gravid, så får noen andre følge. Anonymkode: 176ce...693 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:42 #7 Del Skrevet søndag kl 14:42 https://ehandboken.ous-hf.no/document/50426 Anonymkode: 176ce...693 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulven Skrevet søndag kl 14:46 #8 Del Skrevet søndag kl 14:46 Jeg har tatt denne undersøkelsen og de forholdsreglene vi tok var at jeg satt bak i bilen på vei hjem. Ellers er det radioaktive stoffet ute av kroppen etter noen timer, så så lenge man holder litt avstand i disse timene er det tilstrekkelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:54 #9 Del Skrevet søndag kl 14:54 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Er du gravid, eller et barn da? Anonymkode: 850ed...ea2 Jeg har lite peiling på hvordan radioaktive stoffer fungerer, så tenkte mer på om det eventuelt «smittet» over på meg som skal omgås barn etterpå. AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Nå vet jeg ikke med akkurat radioaktivt druesukker, men med andre behandlinger som er radioaktive så må man holde en viss avstand og begrense kontakt til de under 60 i uken etter. Lengre for gravide og barn. Men dette skal dere få info om av sykehuset. Og er det nødvendig med ledsager? Anonymkode: 33a65...baa Har bare fått info om at pasienten må unngå barn/gravide i 5 timer etterpå. Personen har med ledsager fordi personen undersøkes for kreft og ønsker noen til å være ekstra ører og støtte. Ulven skrev (7 minutter siden): Jeg har tatt denne undersøkelsen og de forholdsreglene vi tok var at jeg satt bak i bilen på vei hjem. Ellers er det radioaktive stoffet ute av kroppen etter noen timer, så så lenge man holder litt avstand i disse timene er det tilstrekkelig. Supert, takk! Anonymkode: 5410c...3d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulven Skrevet søndag kl 15:00 #10 Del Skrevet søndag kl 15:00 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har bare fått info om at pasienten må unngå barn/gravide i 5 timer etterpå. Personen har med ledsager fordi personen undersøkes for kreft og ønsker noen til å være ekstra ører og støtte. Supert, takk! Anonymkode: 5410c...3d1 Det er nok lite trolig at pasienten får noe svar rett etter undersøkelsen. Resultatet skal gjennomgås av radiolog og nukleærmedisiner og det kan ta litt tid. Undersøkelsen og forberedelsene tar en del tid, så med mindre det er noen fysiske grunner til at pasienten trenger ledsager, ville jeg tenkt at det beste var om vedkommende dro alene og så kunne du heller være med på de mer viktige timene. Hvor skal pasienten undersøkes? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 15:07 #11 Del Skrevet søndag kl 15:07 Ulven skrev (3 minutter siden): Det er nok lite trolig at pasienten får noe svar rett etter undersøkelsen. Resultatet skal gjennomgås av radiolog og nukleærmedisiner og det kan ta litt tid. Undersøkelsen og forberedelsene tar en del tid, så med mindre det er noen fysiske grunner til at pasienten trenger ledsager, ville jeg tenkt at det beste var om vedkommende dro alene og så kunne du heller være med på de mer viktige timene. Hvor skal pasienten undersøkes? Det er ikke noe problem for meg å bli med, da jeg har fri fra jobb og personen heller ikke ønsker å dra alene. Jeg har mulighet til å gjøre ærender uansett mens timen foregår. Timen er hos St. Olavs Hospital i Trondheim. Anonymkode: 5410c...3d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulven Skrevet søndag kl 15:14 #12 Del Skrevet søndag kl 15:14 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er ikke noe problem for meg å bli med, da jeg har fri fra jobb og personen heller ikke ønsker å dra alene. Jeg har mulighet til å gjøre ærender uansett mens timen foregår. Timen er hos St. Olavs Hospital i Trondheim. Anonymkode: 5410c...3d1 Krysser fingrene for at dere får et godt resultat. 🤞Undersøkelsen er iallefall ikke noe å grue seg for annet enn at det er litt kjedelig å ligge helt stille en time. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 16:33 #13 Del Skrevet søndag kl 16:33 AnonymBruker skrev (1 time siden): JHar bare fått info om at pasienten må unngå barn/gravide i 5 timer etterpå. Personen har med ledsager fordi personen undersøkes for kreft og ønsker noen til å være ekstra ører og støtte. Supert, takk! Anonymkode: 5410c...3d1 Det er fullt lov å sette mobilen på opptaker under samtale med helsepersonell for å huske hva som ble sagt. Før og under en PET scan blir det ikke sagt så mye annet enn prosedyrer og generell info. Noen steder er der ikke en gang en person å snakke med, bare en iPad en skal registrere seg på, og med et nummer på en skjerm som viser gå til rom nr… Og når scanningen er ferdig så er det ut av maskinen på med sko og klær og beskjed om at fakturaen kommer på mobilen, du får svar fra lege x når det er klart. Men en støtteperson er alltid kjekt å ha. Anonymkode: 176ce...693 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hohumpf Skrevet søndag kl 16:35 #14 Del Skrevet søndag kl 16:35 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har lite peiling på hvordan radioaktive stoffer fungerer, så tenkte mer på om det eventuelt «smittet» over på meg som skal omgås barn etterpå. Nei, det «smitter» ikke, verken røntgen-, gamma-, beta- eller alfastråling. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hohumpf Skrevet søndag kl 16:47 #15 Del Skrevet søndag kl 16:47 (endret) hohumpf skrev (12 minutter siden): Nei, det «smitter» ikke, verken røntgen-, gamma-, beta- eller alfastråling. Radioaktivt merket druesukker er merket med isotopen 18F, såkalt fluormerket druesukker, som er en kilde til positroner. Gjennom en prosess som kaller anhilasjon sendes det ut gammastråling, som PET-maksinen fanger opp. Halveringstiden er 20 minutter, så det forsvinner raskt. Endret søndag kl 16:49 av hohumpf La til info om halveringstid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 17:14 #16 Del Skrevet søndag kl 17:14 Tenker det blir litt som med anbefalingene om jodtabletter/Jodix. Det er størst sjanse for barn, gravide og mennesker under 40 for å få skader av å bli utsatt for radioaktiv stråling. Derfor trenger i utgangspunktet ikke mennesker over 40 år å ta jodtabletter. Anonymkode: 850ed...ea2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 17:30 #17 Del Skrevet søndag kl 17:30 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Tenker det blir litt som med anbefalingene om jodtabletter/Jodix. Det er størst sjanse for barn, gravide og mennesker under 40 for å få skader av å bli utsatt for radioaktiv stråling. Derfor trenger i utgangspunktet ikke mennesker over 40 år å ta jodtabletter. Anonymkode: 850ed...ea2 Her har du tydeligvis ikke oversikten over temaet. Personer med lavts stoffskifte og eller uten skjoldkjertel er og utsatt og skal og ha jod ved nedfall. !en vi snakker her om to helt ulike situasjoner, terapeutisk behandling under kontrollerte forhold av medisinske årsaker, nemlig en PET scan, og på den annen side atomulykke med ukontrollerte mengder og måtte Gud forby at noe slikt skulle skje. Anonymkode: 176ce...693 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 18:15 #18 Del Skrevet søndag kl 18:15 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Her har du tydeligvis ikke oversikten over temaet. Personer med lavts stoffskifte og eller uten skjoldkjertel er og utsatt og skal og ha jod ved nedfall. !en vi snakker her om to helt ulike situasjoner, terapeutisk behandling under kontrollerte forhold av medisinske årsaker, nemlig en PET scan, og på den annen side atomulykke med ukontrollerte mengder og måtte Gud forby at noe slikt skulle skje. Anonymkode: 176ce...693 Du skjønte overhodet ikke poenget? Jeg antar at siden personen TS skal følge har fått beskjed om å holde seg unna barn og gravide, er det fordi det kan være skadelig for disse personene å bli eksponert. Merk jeg sa kan. Når det ikke er nevnt spesifikt andre grupper vil jeg også anta at det er fordi det ikke er skadelig for dem. Har du forresten oversikt over temaet selv? DSA sier: Personer som har operert bort skjoldbruskkjertelen trenger ikke ta jodtabletter. Anonymkode: 850ed...ea2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå