Gå til innhold

Hjelp, innkalt som meddommer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har blitt innkalt som meddommer. Aner ikke hvorfor, eller hva jeg skal gjøre. 

Noen som har erfaring her ? Har sjekket invitasjonen i Digipost /e-post og den er legit. 

Men noen må jo ha anbefalt meg ? Jeg har ikke akkurat søkt jobben. 

Anonymkode: ff1e7...ae6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har blitt innkalt som meddommer. Aner ikke hvorfor, eller hva jeg skal gjøre. 

Noen som har erfaring her ? Har sjekket invitasjonen i Digipost /e-post og den er legit. 

Men noen må jo ha anbefalt meg ? Jeg har ikke akkurat søkt jobben. 

Du blir valgt av kommunestyret - valg hvert fjerde år. Dette er et verv alle mellom 21 og 70 kan bli oppnevnt til. 

Hva du skal gjøre kommer du til å blir fortalt veldig nøye, du må først svare på innkallelsen og der vurdere din habilitet. 

Selv har jeg vært meddommer i 8 år, og jeg synes det er kjempeinteressant. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da står du på listen over meddommere. Du finner listen på kommunens hjemmeside. 
Du må svare på innkallingen og habilitetsspørsmålet. Når det nærmer seg rettssaken vil du få dokumenter i Aktørportalen. Der logger du inn med bank-id. 
Ellers er det bare å stille opp til riktig tid og på rett sted👍🏻

Anonymkode: e150d...dcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mezzosoprena skrev (1 minutt siden):

Du blir valgt av kommunestyret - valg hvert fjerde år. Dette er et verv alle mellom 21 og 70 kan bli oppnevnt til. 

Hva du skal gjøre kommer du til å blir fortalt veldig nøye, du må først svare på innkallelsen og der vurdere din habilitet. 

Selv har jeg vært meddommer i 8 år, og jeg synes det er kjempeinteressant. 

Ok, så det er litt tilfeldig da? Hvor ofte skal jeg delta ? Har svart på alt de har sendt meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da står du på listen over meddommere. Du finner listen på kommunens hjemmeside. 
Du må svare på innkallingen og habilitetsspørsmålet. Når det nærmer seg rettssaken vil du få dokumenter i Aktørportalen. Der logger du inn med bank-id. 
Ellers er det bare å stille opp til riktig tid og på rett sted👍🏻

Hvem er det som setter folk på den lista ? Har egentlig ikke tid til dette 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så det er litt tilfeldig da? Hvor ofte skal jeg delta ? Har svart på alt de har sendt meg. 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hver fjerde år trekkes det ut et utvalg fra manntallet - kommunestyret velger inn (som jeg skrev) 50 kvinner og 50 menn (i min kommune i hvert fall). Jeg får kanskje én sak i året - noe varierende hvor lenge den varer. 

At du ikke har tid til dette spiller ingen rolle - du er forpliktet til å stille, men du kan også søke fritak, men den terskelen er høy. 
Du har rett til fri fra jobb, mange arbeidsgivere gir fri med lønn. Hvis arbeidsgiver ikke gir lønn, dekker Domstolen det du taper økonomisk på å delta.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange melder seg selv. Resten blir valgt ut fra et tverrsnitt av kretsens befolkning. 
Jeg ble også bare valgt ut. Har vært 10 år meddommer i tingretten. Kom meg endelig ut av det. Så ble jeg trukket ut til lagmannsretten😵‍💫

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ha fått informasjon i digipost om at du ble utnevnt som meddommer. Hvis du ikke har fått det, ville jeg trippelsjekket innkallingen.

Jeg har vært oppnevnt i flere fireårsperioder, hatt 1-2 saker hver runde. 

Anonymkode: f3a07...474

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ha fått informasjon i digipost om at du ble utnevnt som meddommer. Hvis du ikke har fått det, ville jeg trippelsjekket innkallingen.

Jeg har vært oppnevnt i flere fireårsperioder, hatt 1-2 saker hver runde. 

Den kom på Digipost. Må jeg lese saken nøye før jeg dukker opp? Litt knapp med tid hos meg med småbarn og jobb. Men det er ikke gyldig grunn for å få fritak 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kom på Digipost. Må jeg lese saken nøye før jeg dukker opp? Litt knapp med tid hos meg med småbarn og jobb. Men det er ikke gyldig grunn for å få fritak 

Jobb og småbarn er ikke grunnlag for fritak. 
Om du kjenner / har relasjon til noen av aktørene kan du melde deg inhabil i nevnte sak. 
Men å komme seg ut av lista er nærmest håpløst. Jeg prøvde flere ganger. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jobb og småbarn er ikke grunnlag for fritak. 
Om du kjenner / har relasjon til noen av aktørene kan du melde deg inhabil i nevnte sak. 
Men å komme seg ut av lista er nærmest håpløst. Jeg prøvde flere ganger. 

Kjenner ingen av aktørene. Har heller ingen kjennskap til saken fra før. Jaja, får gjøre det beste ut av det. 

Litt egoistisk spørsmål, kan jeg ha dette på CVen ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker en rettsak jeg var meddommer i. Ene vitnet digitalt fra hotellrommet i New York. Skal litt til å få fritak. Enten man er meddommer eller vitne.

Ellers har det vært 2 saker hvor tiltalt selv ikke møtte. Ene gangen kjørte dommerfullmektig saken uten den tiltalte tilstede. Den andre ble utsatt time for time mens politi ble sendt for å finne/hente tiltalte.

Anonymkode: 5ad5c...c00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Nei, bruker ikke være mye å sette seg inn i i forkant.

De fleste saker er relativt kortvarige, "enkle" straffesaker. Er du uheldig kan du havne i økonomisaker som går over uker og med et tonn dokumenter, eller drapssaker som varer lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Blir man kun innkalt til det rettsstedet som er nærmest? Jeg meldte meg i et svakt øyeblikk før sommeren. Men det er ikke via kommunen, men via fagforeningen, som arbeidslivskyndig meddommer. Jeg er litt bekymret for at det skal bety at jeg må reise langt avgårde til byer lengre bort… Jeg har barn, og det blir veldig vanskelig. 

Anonymkode: 041d9...c69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Blir man kun innkalt til det rettsstedet som er nærmest? Jeg meldte meg i et svakt øyeblikk før sommeren. Men det er ikke via kommunen, men via fagforeningen, som arbeidslivskyndig meddommer. Jeg er litt bekymret for at det skal bety at jeg må reise langt avgårde til byer lengre bort… Jeg har barn, og det blir veldig vanskelig. 

Du er oppnevnt som meddommer bare ved ett rettssted, enten tingretten eller lagmannsretten du sogner til (eller noen mer obskure instanser som jordskifteretten osv). F.eks kun Borgarting, kun Oslo tingrett osv. Du blir ikke innkalt til noe annet sted. 

Oppmøtetid er typisk 9-16, men det hender saker strekker litt ut på ettermiddagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Du er oppnevnt som meddommer bare ved ett rettssted, enten tingretten eller lagmannsretten du sogner til (eller noen mer obskure instanser som jordskifteretten osv). F.eks kun Borgarting, kun Oslo tingrett osv. Du blir ikke innkalt til noe annet sted. 

Oppmøtetid er typisk 9-16, men det hender saker strekker litt ut på ettermiddagen. 

Takk for info! Og takk for linjer til andre tråder. Må kanskje sjekke hvor jeg er oppnevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg sjekket nå, og det står faktisk kun fylket mitt, ikke et spesifikt rettssted. Og det kan være både tingretten og lagmannsretten. Kanskje det er litt spesielt når det er arbeidslivskyndig meddommer? Det er kun rettssaker om arbeidskonflikter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...