Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2006 #1 Skrevet 4. mars 2006 De siste 2 mnd. har jeg følt meg så trøtt, sliten, energiløs, at det er helt fært. De gangene jeg har spist brød, har jeg måttet fly rett på do etterpå (har generellt hatt mye løsmage i det siste). Det er akkurat som at all næringen har gått rett i do, og jeg sitter igjen slapp og sliten (flere jeg kollegaer har lurt hva det er med meg, de sier at de ikke kjenner meg igjen, spør hvor det blir av energibomben som de kjenner til).Sidene jeg har hatt misstanke om dette en god stund, spiser jeg generellt lite kornmat, sammenlignet med den gemene hop vil jeg tro. Spiser aldri brødskiver til lunsj. Spiser stort sett middagsrester fra dagen før, som ikke inneholder korn. Men noen ganger får jeg lyst på kaker eller annet, og da går det som oftest dårlig. Spiser en del glutenfrie knekkebrød, pasta. Har følt at kroppens ledd har vært konstant ømme, akkurat som om jeg skulle hatt influensa. Sliter også mye med hudproblemer, eksem mm. Noen som kan hjelpe meg litt her, og hvordan burde jeg gå frem?
Gjest Gjesta Skrevet 4. mars 2006 #2 Skrevet 4. mars 2006 Du bør i hvertfall ikke prøve å kutte ut glutenholdige matvarer før du har vært i kontakt med lege, for det kan gjøre at det blir vanskelig å oppdage sykdommen. Så mitt eneste råd er egentlig å ta kontakt med lege så raskt som mulig, og fram til du får time, leve normalt.
Nella Skrevet 4. mars 2006 #3 Skrevet 4. mars 2006 http://www.ncf.no/?dokId=1 Du kan lese litt her også. Men kontakt lege på mandag!!! Ta det videre derfra.
Gjest Malina Skrevet 4. mars 2006 #4 Skrevet 4. mars 2006 Sliter også mye med hudproblemer, eksem mm. ← Cøliaki kan faktisk også "vises" som hudplager. Noen av de som har cøliaki får nemlig ikke vondt i magen etc når de spiser gluten, men ka få plager som vises på huden. Også snakker du jo om løs mage; det er jo et evldig vanlig syptom. Det er også dette med tretthet; fordi om du har cøliaki og spiser vanlig mat, sliter du ned tarmtottene, og da tas ikke nok næring opp= for eks vitaminmangel, vekttap osv Så gjør som de over meg skriver; gå til legen! Masse lykke til!
Sommerfugl83 Skrevet 5. mars 2006 #5 Skrevet 5. mars 2006 Sier som de andre her Kom deg til legen og få tatt blodprøve og tynntarmsbiopsi. Selv om du synes du merker bedring ved å ikke spise kornprodukter må du ikke slutte med det. Det er viktig for å få stilt en riktig diagnose! Om du benytter deg av Fritt sykehusvalg skal du kunne få en time innen tre ukers tid litt avhengig av hvor du bor i landet. Jeg har selv cøliaki og hadde mye av de samme symptomene som deg. Utslettet som jeg slet med er forresten helt borte Lykke til!
Gjest Gjest_Guro_* Skrevet 6. mars 2006 #6 Skrevet 6. mars 2006 Har en venninne som fikk påvist cøliaki da hun var liten. Hun ble kjempe dårlig, maten gikk rett igjennom, besvimte og styra på. Hun mistet et skoleår pga det. Du har ihvertfall funnet ut at du tåler korn dårlig, husk å¨si det til legen. Det er et tegn på at noe er galt. Få tatt ei blodprøve og sjekk at alt der er i orden. Har selv vært dårlig, fått vondt i magen av å spise, kvalm å svimmel. Jeg hadde vitaminmangel..
Gjest Tine86 Skrevet 23. mars 2010 #7 Skrevet 23. mars 2010 Hei Jeg har selv slitt med mageproblemer i 4 år, Vært på den ene undersøkelsen etter den andre uten hell. Nå er i gang igjen med samme runde. Jeg kjenner meg igjen i en del av de symptomene som du beskriver, har også selv forsøkt glutenfritt i en kort periode og merket en bedring. I det siste har jeg spist vanlig, men det går ikke lenge før jeg får smerter. Kan ta alt fra 30 min- 1.time etter at jeg har spist, er også veldig slapp og trøtt om dagen. Må spise vanlig inntil de får tatt biopsi av meg, og det skal jeg ha uansett hva blodprøven viser.. Helt enig at du bør komme deg til lege og ikke spis glutenfritt før du har fått beskjed om det Lykke til!!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå