Gå til innhold

Våkner fortsatt med hjertebank

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ble utbrent for fire år siden og etter en lang periode med fullstendig frakobling og hvile begynte jeg å trappe sakte og rolig opp aktivitet og etter hvert jobb. 

Fortsatt har jeg det sånn at jeg våkner med hjertebank. Det går ikke over og om jeg våkner tidlig og blir liggende å vei meg for å prøve å fortsette å sove så hører jeg hjertebanken i hodeputa så jeg må bare stå opp. Da roer det seg. 

Jeg har sjekket blodtrykk og ekg og alt fint der. Men plutselig kommer hjertebanken og da gjerne på natta. 

Er det vanlig erter utbrenthet? Vil det bli helt bra? For to år siden vardet jo sånn at jeg ikke kunne legge meg ned for å sove uten at hjertet hamret og bankingen vekket meg. Så det har jo blitt mye bedre. 

Anonymkode: ec881...a0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om jeg plages med lyder i kroppen (puls/tinnitus) om natten, så pleier jeg å sette på en veldig kjedelig podcast. Setter lyd hastigheten ned også, for å gjøre det ekstra kjedelig 😂 

Men du lurer kanskje på hva som kan være galt… eller om det er noe galt. Tror eneste måte å finne ut av det på er å dra til fastlegen og få et apparat som måler pulsen over flere dager. Angsten om at det er noe galt kan også øke pulsen, så kanskje greit å ta en tur til legen for å finne ut om det er noe farlig eller ei? Det vil jo uansett hjelpe uansett utfall 😅

Anonymkode: e32d3...7f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med angst og jeg har det akkurat helt likt. Jeg begynte hos psykomotorisk fysioterapeut og da lærte jeg en teknik som funker for meg. Jeg legger meg på magen med hodet på siden og armene pekende nedover helt inntil kroppen. Så puster jeg godt inn med magen, holder pusten et pat sekunder og puster sakte men godt ut igjen. Mens jeg holder på med dette så teller jeg hjerteslagene inni meg og til slutt så bare sovner jeg igjen. Jeg vet ikke mye om utbrenthet, men har forstått at symptomer på angst er veldig likt som det mange med utbrenthet kan oppleve. Håper du blir bedre snart.

Anonymkode: c1d24...910

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg sliter med angst og jeg har det akkurat helt likt. Jeg begynte hos psykomotorisk fysioterapeut og da lærte jeg en teknik som funker for meg. Jeg legger meg på magen med hodet på siden og armene pekende nedover helt inntil kroppen. Så puster jeg godt inn med magen, holder pusten et pat sekunder og puster sakte men godt ut igjen. Mens jeg holder på med dette så teller jeg hjerteslagene inni meg og til slutt så bare sovner jeg igjen. Jeg vet ikke mye om utbrenthet, men har forstått at symptomer på angst er veldig likt som det mange med utbrenthet kan oppleve. Håper du blir bedre snart.

Anonymkode: c1d24...910

Takk for råd, det skal jeg prøve. Har prøvd pusteteknikken men bare på siden. Skal prøve på magen. Ligge på ryggen gir alltid hjertebank så det prøver jeg unngå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Takk for råd, det skal jeg prøve. Har prøvd pusteteknikken men bare på siden. Skal prøve på magen. Ligge på ryggen gir alltid hjertebank så det prøver jeg unngå. 

Jeg hadde mye dobbeltslag i en periode og trodde de kom oftere når jeg lå på venstre side. Jeg lærte at slik er det faktisk ikke, men jeg kjenner slagene bedre i visse posisjoner. Kan tenke meg at det er det samme for deg? At hjertebanken er konstant når den kommer, men at du kjenner den bedre når du ligger på ryggen. Kanskje du kan øve deg på å bli liggende og ikke bry deg om at du har noen hjertebank? Den vil gå over enten du står opp eller ikke. Det er jo ikke farlig og hvis du ikke lar det stresse deg vil du sovne igjen.

Anonymkode: fc969...b43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...