Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2006 #21 Del Skrevet 4. mars 2006 Her er noen tileggspukter fra min erfaring med en psykopat: ? Lat som om du har det bra uansett, ikke la psykpaten vite det om du er nedfor, sliten, lei eller lignende. En blid og fornøyd person er vanskeligere å angripe. ? Fortell aldri psykopaten noe personlig, dette kan han/hun lett utnytte. Pass på at samtalen blir så overfladisk som mulig. ? Vær alltid enig med psykopaten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2006 #22 Del Skrevet 4. mars 2006 Her er noen tileggspukter fra min erfaring med en psykopat: ? Lat som om du har det bra uansett, ikke la psykpaten vite det om du er nedfor, sliten, lei eller lignende. En blid og fornøyd person er vanskeligere å angripe. ? Fortell aldri psykopaten noe personlig, dette kan han/hun lett utnytte. Pass på at samtalen blir så overfladisk som mulig. ? Vær alltid enig med psykopaten. ← tusen takk for hjelp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2006 #23 Del Skrevet 4. mars 2006 Min erfaring med slike folk er at de bygger seg selv opp gjennom å bygge sine nærmeste ned. Og det hele skjer så umerkelig at de til slutt greier å hjernevaske sine nærmeste til å tro at det er de det er noe i veien med. Dermed lever folk med en hustyrann som har innført sine syke regler og sitt syke verdensbilde og hjernevasket de andre til å tro at det han sier stemmer. Eller at de aldri hadde klaft seg uten "psykopaten". Problemet er ofte ikke å innse galskapen, men å ha krefter igjen til å gjøre noe med det, etter å ha blitt bygd ned i år etter år etter år. ← Veldig bra skrevet!! SPESIELT det du skriver om at de bygger seg opp GJENNOM å bygge andre ned... Det som skjer, er ofte at "offeret" fungerer som en søplekasse for dritten til psykopaten, det han sitter med og trenger å få ut. Han vokser av å lesse dette over til den andre, og sitter igjen uten bagasjen, og itillegg ofte masse bekreftelse og rosende ord. Det er helt skummelt. Det er lett å vippe en psykopat av pinnen. Bare å såre hans selvtillit og selvbilde, å såre egoet er noe av det verste man kan gjøre. Som å feks avvise ham........DET skaper bølger, IKKE det at du blir lei deg eller viser sårhet ovenfor det han har utsatt deg for. DET bryr han seg ikke om. Og ja, jeg skriver gjennomgående ham, ikke fordi det ikke finnes kvinnelige psykopater. Men det er langt sjeldnere, majoriteten av psykopater er menn, UTEN at det skal bli et poeng i denne debatten altså. Virkelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*melis* Skrevet 4. mars 2006 #24 Del Skrevet 4. mars 2006 Litt utenom tema dette også men; det er faktisk utrolig skummelt dette med psykopati, litt rart at det ikke blir fokusert mer på det egentlig. Har lest en del om psykopati flere steder. Noen hevder at 1% av befolkningen er psykopater, mens noen regner med at det er rundt 4%. Andre igjen konkluderer med 10%. (Forstår egentlig ikke hva de baserer disse antakelsene på ettersom de færresste psykopater er i kontakt med helsevesenet men) Uansett så er det jo ganske høye tall det er snakk om, og altså en meget stor sannsynlighet for at man kommer i kontakt med en eller flere psykopater i løpet av livet. Det vil jo også si at mange går rundt som tikkende bomber og sannsynligvis lager et helvete med familie og bekjente som ikke blir fanget opp av omgivelsene. Skremmende tanke at disse kan herse fritt med alle de møter uten å være mottakelige for noen form for behandling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2006 #25 Del Skrevet 5. mars 2006 Litt utenom tema dette også men; det er faktisk utrolig skummelt dette med psykopati, litt rart at det ikke blir fokusert mer på det egentlig. Har lest en del om psykopati flere steder. Noen hevder at 1% av befolkningen er psykopater, mens noen regner med at det er rundt 4%. Andre igjen konkluderer med 10%. (Forstår egentlig ikke hva de baserer disse antakelsene på ettersom de færresste psykopater er i kontakt med helsevesenet men) Uansett så er det jo ganske høye tall det er snakk om, og altså en meget stor sannsynlighet for at man kommer i kontakt med en eller flere psykopater i løpet av livet. Det vil jo også si at mange går rundt som tikkende bomber og sannsynligvis lager et helvete med familie og bekjente som ikke blir fanget opp av omgivelsene. Skremmende tanke at disse kan herse fritt med alle de møter uten å være mottakelige for noen form for behandling. ← Ja, det er nettopp det det er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jalileh Skrevet 5. mars 2006 #26 Del Skrevet 5. mars 2006 Jeg har vært borti en psykopat, og jeg brøt alle bånd. Diskuterte ikke med henne, sa henne ikke imot, ba henne bare pelle seg til h****** vekk i fra meg. Og ja jeg såret henne med den uttalelsen, men jeg såret stoltheten hennes. Og det var skremmende å se at det var derfor hun ble sinna, og ikke fordi hun mistet meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2006 #27 Del Skrevet 5. mars 2006 Man bryter alle bånd og kommer seg vekk ← Det gjorde ikke jeg og det gikk fryktelig galt. Du må aldri tenke at det blir bedre for det blir d ikke...aldri...kom deg vekk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 6. mars 2006 #28 Del Skrevet 6. mars 2006 En sykopat spiller på andres følelser,eier ikke empati for adre mennesker enn seg selv.Dem jeg har kjent er utrolig godt likt ute blandt folk, dem er flinke til å skjule det ute. Det er gjerne bare di som bor under samme tak som føler det på kroppen. Di syker deg ned gradvis så til slutt så har man ikke meninger nesten og blir deprimert eller veldig hissig.Kom deg unna så fort som mulig, du kan vell i hvert fall begrense det?Hold deg unna en stund å se hvordan du føler deg kansje etter en mnd uten så mye kontakt.Hvis denne personen virkelig er sykopat, så tror jeg du velger å holde deg mere unna. det gjorde jeg,har en person i nærmeste familie, ikke lett for man er jo glad i dem.Men en sykopat vet ikke hva det ordet er, å jo fortere man finner det ut jo mere får du ut av livet. sykopat er ikke en sykdom, det er ren skjer ondskap. Tror vi alle er det når man er små på en måte men under en bra oppdragelse så blir vi lært til at man skal vere glad i hverandre og snille mot hverandre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2006 #29 Del Skrevet 6. mars 2006 En sykopat spiller på andres følelser,eier ikke empati for adre mennesker enn seg selv.Dem jeg har kjent er utrolig godt likt ute blandt folk, dem er flinke til å skjule det ute. Det er gjerne bare di som bor under samme tak som føler det på kroppen. Di syker deg ned gradvis så til slutt så har man ikke meninger nesten og blir deprimert eller veldig hissig.Kom deg unna så fort som mulig, du kan vell i hvert fall begrense det?Hold deg unna en stund å se hvordan du føler deg kansje etter en mnd uten så mye kontakt.Hvis denne personen virkelig er sykopat, så tror jeg du velger å holde deg mere unna. det gjorde jeg,har en person i nærmeste familie, ikke lett for man er jo glad i dem.Men en sykopat vet ikke hva det ordet er, å jo fortere man finner det ut jo mere får du ut av livet. sykopat er ikke en sykdom, det er ren skjer ondskap. Tror vi alle er det når man er små på en måte men under en bra oppdragelse så blir vi lært til at man skal vere glad i hverandre og snille mot hverandre. ← du skriver at psykopati ikke er en sykdom.vel,det er nok det og det heter antisosial personlighetsforrstyrrelse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2006 #30 Del Skrevet 6. mars 2006 du skriver at psykopati ikke er en sykdom.vel,det er nok det og det heter antisosial personlighetsforrstyrrelse ← det stemmer, men det gjest kanskje mener er at psykopater ikke kan kureres? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2006 #31 Del Skrevet 6. mars 2006 Jeg tror kanskje hun jeg bor med er psykopat Hun har visstnok bulimi og til tider anoereksia, noe som gjør henne sykt intens på alt hun gjør - men klarer alltid å bruke disse sykdommene som argument hvorfor jeg skal gjøre alt for henne uten å få noe igjen fordi hun har da disse sykdommene. Føler hun bare utnytter meg. Hun bestemmer når jeg ikke skal vise at jeg er deppa eller sint(slikt som er vanlig hos mennesker) Men alle på joben hennes synes hun er verdens mest fantastiske og unike jente. Og alle gutter har ingen problem med å bli forelsket i henne eller rettere sagt; hun har ingen problemer med å få gutter til å bli forelsket i henne og få de til å tro at hun er "the one" - og det er når hun ikke prøver en gang - hun bare er slik av natur. Jeg må alltid stappe i meg masse mat og drikke hvis hun spiser mer enn meg en gang, og hun kan spise en hel okse!!(virker det som) så jeg blir sprengt - så etter 1 år gikk jeg opp over 30kg og hun ser ut som en hollywood stjerne med perfekt hud, og trent kropp og rumpe som man må være homo for å ikke snu seg etter - og dette bruker hun mot meg. "Du er feit. Jeg er perfekt. Hvorfor kan du ikke akseptere det?" Og hvis jeg sier at jeg prøver å trene og ikke stappe mer mat i meg etter jeg er mett så blir hun forbannet og tvinger meg så og si, ellers tar hun livet sitt og sier hun ikke har kontroll. Hyler og skriker og det blir et helvete uten like, og jeg må ALLTID si unnskyld og sverge på at det ikke skal gjenta seg. Hva skal jeg gjøre?? Ikke si kom deg vekk. Ønsker noen ordentlig råd fra noen som har noe lignende opplevelser. Hilsen frustrert gutt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stell@ Skrevet 6. mars 2006 #32 Del Skrevet 6. mars 2006 Jeg tror kanskje hun jeg bor med er psykopat Hun har visstnok bulimi og til tider anoereksia, noe som gjør henne sykt intens på alt hun gjør - men klarer alltid å bruke disse sykdommene som argument hvorfor jeg skal gjøre alt for henne uten å få noe igjen fordi hun har da disse sykdommene. Føler hun bare utnytter meg. Hun bestemmer når jeg ikke skal vise at jeg er deppa eller sint(slikt som er vanlig hos mennesker) Men alle på joben hennes synes hun er verdens mest fantastiske og unike jente. Og alle gutter har ingen problem med å bli forelsket i henne eller rettere sagt; hun har ingen problemer med å få gutter til å bli forelsket i henne og få de til å tro at hun er "the one" - og det er når hun ikke prøver en gang - hun bare er slik av natur. Jeg må alltid stappe i meg masse mat og drikke hvis hun spiser mer enn meg en gang, og hun kan spise en hel okse!!(virker det som) så jeg blir sprengt - så etter 1 år gikk jeg opp over 30kg og hun ser ut som en hollywood stjerne med perfekt hud, og trent kropp og rumpe som man må være homo for å ikke snu seg etter - og dette bruker hun mot meg. "Du er feit. Jeg er perfekt. Hvorfor kan du ikke akseptere det?" Og hvis jeg sier at jeg prøver å trene og ikke stappe mer mat i meg etter jeg er mett så blir hun forbannet og tvinger meg så og si, ellers tar hun livet sitt og sier hun ikke har kontroll. Hyler og skriker og det blir et helvete uten like, og jeg må ALLTID si unnskyld og sverge på at det ikke skal gjenta seg. Hva skal jeg gjøre?? Ikke si kom deg vekk. Ønsker noen ordentlig råd fra noen som har noe lignende opplevelser. Hilsen frustrert gutt ← ikke si kom deg vekk? hva tror du, du kan gjøre? du kan ikke gjøre en dritt. som en annen over her skrev. en psykopat kan ikke behandles. Hvis du absolutt vil eller må være i nærheten av henne, så IKKE la slike ting som sykdommen hennes bite på deg. Spill følelseskald. ALDRI vis følelser til henne, ALDRI fortell når du har det dårlig. Hvis du vil ta rotta på en psykopat så spill på følelsene hennes (da mister hun stoltheten sin, noe som er det værste for en psykopat), eller fortell hvor forbanna BRA du har det (det svir for en psykopat). Uansett, forandre seg vil hun aldri. HVIS hun er psykopat riktig nok! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kaz Skrevet 6. mars 2006 #33 Del Skrevet 6. mars 2006 må si meg enig i alle som sier "kom deg vekk"! Snakker av erfaring. Nytter ikke snakke fornuft. De bryter deg ned, og det blir mer og mer vanskelig å skille mellom fornuft og galskap. Vet en del psykiatere som også er av denne oppfatning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesty Skrevet 6. mars 2006 #34 Del Skrevet 6. mars 2006 - Leser dette med stor interesse- mye bra. Har selv vokst opp med psykopat-far og -brodre, giftet meg med en ogsaa. Etter aa ha kommet meg bort fra allesammen og faatt et nytt liv og nye,lojale venner, ser jeg idag at det eneste som hjalp meg var kunnskaper om emnet. Jeg leste alt jeg kom over, og spesielt vil jeg anbefale Aud Dalsegg m.fl.: "sjarmor og tyrann". Imidlertid kan man vaere nodt til aa leve med en slik person for kortere eller lengre tid av forskjellige grunner, det vare seg naboer, venners bekjente osv- jeg gjor det NAA - (jeg bor hos en familie en liten stund)- og har funnet en maate aa takle det paa: - Uansett hva denne personen sier, saa sier jeg meg enig med ham og overdriver det den andre veien, om dere skjonner.- Da blir det ofte helt latterlig og uangripelig. - Feks. saa lager jeg middag en gang imellom, og denne psykopaten finner ALLTID noe aa kritisere med maten, paadekningen osv.....hadde jeg vaert mitt "gamle jeg" saa hadde det ikke vaert til aa holde ut, men naa sier jeg meg enig med ham: "ja, denne maten er jo helt forferdelig, og jeg skjonner ikke at dere orker spise den" osv...."daarlig restaurant dette"......han blir som regel svar skyldig og vi kan spise i fred. - Samme "teknikk" brukes naar han skal paapeke hvor dumme og uvitende vi andre er:- "-Ja, jeg er saa dum at det gaar ikke an..."osv..... Kritikken faller paa sin egen urimelighet. Har funnet ut at det er det eneste som funker i en slik situasjon og jeg har erfart at det faktisk gaar an aa overleve- en liten stund hvis man maa.....men gudbevares, slike situasjoner skal jeg for framtiden unngaa!- Likevel vil man som regel mote denne type personer paa sin vei, uansett. Bare ikke involver deg med en psykopat og diskuter med h*n!!!- Men det har allerede blitt nevnt her. Ellers er psykopati en uhelbredelig sykdom, i likhet med alkoholisme. Forskjellen er at i siste tilfellet finnes det et hjelpeapparat.- Gudene maa vite hvor store morketallene er innen psykopati- men det er en annen debatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_fia_* Skrevet 27. mars 2006 #35 Del Skrevet 27. mars 2006 En sykopat spiller på andres følelser,eier ikke empati for adre mennesker enn seg selv.Dem jeg har kjent er utrolig godt likt ute blandt folk, dem er flinke til å skjule det ute. Det er gjerne bare di som bor under samme tak som føler det på kroppen. Di syker deg ned gradvis så til slutt så har man ikke meninger nesten og blir deprimert eller veldig hissig.Kom deg unna så fort som mulig, du kan vell i hvert fall begrense det?Hold deg unna en stund å se hvordan du føler deg kansje etter en mnd uten så mye kontakt.Hvis denne personen virkelig er sykopat, så tror jeg du velger å holde deg mere unna. det gjorde jeg,har en person i nærmeste familie, ikke lett for man er jo glad i dem.Men en sykopat vet ikke hva det ordet er, å jo fortere man finner det ut jo mere får du ut av livet. sykopat er ikke en sykdom, det er ren skjer ondskap. Tror vi alle er det når man er små på en måte men under en bra oppdragelse så blir vi lært til at man skal vere glad i hverandre og snille mot hverandre. ← Jeg tror ikke små barns fase med narsissisme er ondskap. Leste et sted at om man ikke møter barnet i denne viktige fasen på siktig måte, kan barnet utvikle psykopatiske trekk til det sykelige, over tid. Fagartikler sier at veldig mange med sykelig narsissistiske/psykopatiske trekk, utvikler disse pga manglende fortåelse i barndommen. Konklusjonen min er derfor vær utrolig nøye med å følge opp barna på riktig måte; og vær kritisk før man avgjør hva som er riktig måte.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2006 #36 Del Skrevet 27. mars 2006 Hvordan TAKLE en psykopat? du kan ikke takle en psykopat, og hvis du vil takle en psykopat vær forberedt på et helvete.... værsågod, det du kan gjøre er å vise deg sterk, at du ikke lar deg påvirke av ham og hans ord, og LE av vedkommende, det takler ikke de.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2006 #37 Del Skrevet 27. mars 2006 Og forresten så kan du ikke forhandle med en psykopat heller, ei heller få han eller hun til å vise forståelse eller innlevelse.... en utfordring, men jeg ville ikke giddet å la en sånn person være i mitt liv uansett, man må ikke leve med en slik person! uansett Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2006 #38 Del Skrevet 27. mars 2006 De som er psykopater har faktisk en hjerneskade som gjør de slik, så derfor burde de ha blitt medisinert, men vil de innrømme at de er sjuk nei......... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Coolaid Skrevet 28. mars 2006 #39 Del Skrevet 28. mars 2006 Det er ikke sånn at man ikke kan komme seg vekk fra psykopater. En psykopat er et mennesker som kan være veldig farlig. Har man med en psykopat å gjøre har man ikke annet valg enn å komme seg vekk. Dersom man tar kampen opp, gir man bare næring som gjør det værre. Psykopatre skal man alltid holde seg langt unna.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. mars 2006 #40 Del Skrevet 28. mars 2006 Det er ikke sånn at man ikke kan komme seg vekk fra psykopater. En psykopat er et mennesker som kan være veldig farlig. Har man med en psykopat å gjøre har man ikke annet valg enn å komme seg vekk. Dersom man tar kampen opp, gir man bare næring som gjør det værre. Psykopatre skal man alltid holde seg langt unna.... ← Problemet er jo bare det at de er de vanskligste å oppdage FØR det er for sent.. De er som regel sjarmerende og sosiale. Menn som er det, har ofte et veldig nedverdigende forhold til kvinner, mangel på respekt/ser ned på de. På denne måten ser alle rundt dem bare de gode sidene. Som regel vil de behandle kamerater som gull, jenter det motsatte. Eller ihvertfall når de er lei av det siste "offeret." Ikke lett dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå