AnonymBruker Skrevet onsdag kl 23:16 #1 Del Skrevet onsdag kl 23:16 Er der noen her som vet om det går an å få resept på østrogen ved å ha legetime på nett og ikke fysisk? Jeg har veldig angst for å gå til lege. Har klart å gå til fastlegen to ganger for å finne ut om jeg er i overgangsalderen, men han tar bare en blodprøve og sier at det ikke ser ut som jeg er det. Jeg vet jo at en vanlig blodprøve ikke kan gi svar på dette, dette har jeg lest en del om, da må man ta en helt spesiell prøve på et helt bestemt sted i syklusen. En slik prøve har jeg ikke tatt. Men da jeg nevnte dette sa han bare "neida, det er ikke sånn". Og har også lest at "diagnosen" settes for det meste ut fra hvilke symptomer man har. Og legen min spør bare om jeg fortsatt har menstruasjon. Han vet jeg sliter med mye annet også, som det står om i journalen min og som jeg har nevnt litt om, men spør ikke mer om dette, og ser ikke ut til at han ser noen kobling. Han er nok mere på at det er en stressreaksjon som jeg evt kan få antidepressiver for. Men det vil jeg ikke. ÅHar ikke spurt om å få resept på østrogen siden han virker så fast bestemt på at jeg ikke er i overgangsalderen. Og siden jeg er så redd når jeg er hos legen så tør jeg ikke å presse på liksom, vil jo egentlig bare ut derfra, så når han sier nei så har jeg bare akseptert det. Men jeg vet jo egentlig innerst inne at han tar feil. Han har tydeligvis ikke greie på dette. Nå er jeg så lei, har gått i flere år med masse symptomer både fysisk og psykisk. Så jeg lurer altså på om noen her vet om det går an å få resept på hormoner hos lege på nettet. Vet jo at man kan få resepter på enkelte ting uten å møte fysisk. Vil så gjerne slippe å gå til lege hvis det er mulig 😥 Hvis set ikke er mulig så tar jeg gjerne imot tips om hvor jeg kan dra for å få forståelse. Og beskriv gjerne hvordan en slik time foregår, er det bare en samtale og så får man resept? Jeg er veldig redd for alle slags fysiske undersøkelser. Hører gjerne også fra dere som går på hormonbehandling om hva slags effekt dere har fått av det. Jeg sliter med nedstemthet, angst, hjertebank/hjerterytmeforstyrrelser, manglende motivasjon, tiltaksløshet, stress, irritabilitet, er veldig sensitiv, tåler ikke mye lyd og mas, blir overveldet/overstimulert veldig lett, manglende energi og overskudd både fysisk og mentalt, smerter i nakke/skuldre, hodepine, orker ikke mye mennesker rundt meg.... Ja, lista er lang. Føler meg ikke som meg selv 😩 Hatt noen perioder med søvnforstyrrelser også. Har ikke hetetokter. Slik har det vært i 4-5 år nå. Anonymkode: 23175...b67 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 23:27 #2 Del Skrevet onsdag kl 23:27 Gå til privat gynekolog, bor du i Oslo-området kan jeg anbefale Vibeke Rognan i Asker. Du bør, i tillegg til samtalen, ta en innvendig ultralyd for å sjekke ståa. Det greier du fint. Du bør derimot IKKE bare begynne på østrogen uten å ha vært på en ordentlig sjekk. Hormonbehandling er ikke noe å leke med. Kreftrisikoen øker betraktelig om man gjør ting feil. Selv har jeg begynt på DHEA. Er i perimenopausen, har fremdeles mensen som vanlig (riktignok litt mer øm/smertefull nå enn før), men kroppen ellers er i full endring. Merker litt bedring med DHEA. Anonymkode: 3a135...310 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå