Gå til innhold

Hvorfor driver vi med alt dette, damer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg gjør lite av de tingene du ramser opp, men jeg hadde latt være å barbere leggene om sommeren om det var sosialt akseptert, hadde ikke nappet barten om det ikke hadde blitt påpekt av min mor at jeg burde det heller, ei heller bekymret meg for mitt viltvoksende underliv. 

Jeg tror absolutt at mye av dette kommer av de sosiale normene for hva som er "riktig" og flokkmentaliteten som du nevner.

For å bruke meg selv som eksempel. Jeg hadde aldri tenkt over at man kunne barbere tissen før min venninne fortalte at hun hadde prøvd brazilian waxing tidlig på 2000-tallet. Jeg var vel rundt 20 år da. Da jeg traff min mann i 2004, lurte jeg ikke på om han likte det best hårløst eller ikke, det var ikke et tema, men da jeg ble singel og var på sjekkemarkedet i 2011 var det absolutt noe jeg bekymret meg for, da var det allerede veldig omdiskutert med intimbarbering og ergo startet jeg å teste ut barbering. 

Anonymkode: d6a3d...011

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg gjør lite av de tingene du ramser opp, men jeg hadde latt være å barbere leggene om sommeren om det var sosialt akseptert, hadde ikke nappet barten om det ikke hadde blitt påpekt av min mor at jeg burde det heller, ei heller bekymret meg for mitt viltvoksende underliv. 

Jeg tror absolutt at mye av dette kommer av de sosiale normene for hva som er "riktig" og flokkmentaliteten som du nevner.

For å bruke meg selv som eksempel. Jeg hadde aldri tenkt over at man kunne barbere tissen før min venninne fortalte at hun hadde prøvd brazilian waxing tidlig på 2000-tallet. Jeg var vel rundt 20 år da. Da jeg traff min mann i 2004, lurte jeg ikke på om han likte det best hårløst eller ikke, det var ikke et tema, men da jeg ble singel og var på sjekkemarkedet i 2011 var det absolutt noe jeg bekymret meg for, da var det allerede veldig omdiskutert med intimbarbering og ergo startet jeg å teste ut barbering. 

Anonymkode: d6a3d...011

Det er nok disse sosiale forventningene, ja. Som vi har fått presentert som en slags mal eller "sannhet" fra vi er ganske små, og dermed ikke alltid tenker på stille spørsmålstegn ved. Det er jo ikke noe mere "logisk" at kvinner skal kvitte seg med kroppshår enn at menn skal gjøre det, men vi har helt klart forventninger om at man skal tilpasse seg de etablerte normene for barbering. Som du sier, føler jeg også at det ikke er sosialt akseptert at man som kvinne ikke barberer seg. Og at den sosiale "fordømmelsen" kommer fra begge kjønn.

Anonymkode: 3f17e...c69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Greia er jo at hadde ingen andre damer eller menn rundt deg fjernet hår nedentil eller under armene, så hadde mest sannsynlig ikke du gjort det heller. Dette er en atferd vi blir opplært til og deretter vender oss til, vi liker følelsen det gir oss. Vi føler oss bedre, og dermed fortsetter vi fordi vi passer inn i samfunnets krav. Så er det en og annen som ikke følger etter, eller følger andre krav som du ikke følger. 

Anonymkode: 28ef6...7c9

Hadde du kommet hjem hit midt under Korona, da jeg kun så min mann gjennom 23 år, som har sett ALT, og ikke bryr seg. Så hadde jeg likevel vært hårfri både her og der. Og hatt velstelte negler. 

Samme om jeg er alene en helg, jeg er pent kledd, men komfortabelt. Alt dette gir meg velvære. 

Anonymkode: 2a462...36e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hadde du kommet hjem hit midt under Korona, da jeg kun så min mann gjennom 23 år, som har sett ALT, og ikke bryr seg. Så hadde jeg likevel vært hårfri både her og der. Og hatt velstelte negler. 

Samme om jeg er alene en helg, jeg er pent kledd, men komfortabelt. Alt dette gir meg velvære. 

Anonymkode: 2a462...36e

Ja det er nett som om enkelte andre kvinner ikke har evnen til å forstå dette:vetikke: At en kan gjøre slike ting nettopp fordi det gjøres ut av et velbehag, for seg selv. At det et den viktigste og kanskje den eneste grunnen og det er grunn nok. 

Anonymkode: 0d084...7a3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...