AnonymBruker Skrevet 1. januar #1 Del Skrevet 1. januar Hei, har kjøpt min første automat (bensin). Den har girvelgere ved rattet og har i tillegg mulighet for å sette den i manuell med å gire selv med spaken. jeg la merke til at jeg alltid kan gire ned når den enten står i automat eller manuell, men slettes ikke alltid opp, selv om den girer opp hvis jeg heller setter den i automat drive. Hvorfor? Skal det være sånn? Anonymkode: 744e8...3c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBL12 Skrevet 1. januar #2 Del Skrevet 1. januar (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): jeg la merke til at jeg alltid kan gire ned når den enten står i automat eller manuell, men slettes ikke alltid opp, selv om den girer opp hvis jeg heller setter den i automat drive. Hvorfor? Skal det være sånn? Anonymkode: 744e8...3c6 Bilen har trolig en automatisk kobling (clutch) kombinert med elektrisk operert girkasse? Om en skal gire opp kan føre til turtall blir for lavt i forhold til bilens hastighet, om dreiemoment blir svært lavt, motor kan stoppe, "kveles". Skjer gjerne med manuelt giret bil om feil gir velges og clutch slippes ut for raskt, typisk feil uerfaren sjåfør gjør. Å gire ned vil øke turtallet. Dreiemoment vil øke, ingen risiko for at motoren kveles. For høyt turtall er ikke bra over tid, og gir høyere drivstofforbruk. Vil anta det er årsaken til at bilen ikke ønsker å gire opp i en del tilfeller. Endret 1. januar av TBL12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #3 Del Skrevet 1. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei, har kjøpt min første automat (bensin). Den har girvelgere ved rattet og har i tillegg mulighet for å sette den i manuell med å gire selv med spaken. jeg la merke til at jeg alltid kan gire ned når den enten står i automat eller manuell, men slettes ikke alltid opp, selv om den girer opp hvis jeg heller setter den i automat drive. Hvorfor? Skal det være sånn? Anonymkode: 744e8...3c6 Det enkleste for både deg og for bilen er at du lar bilen ta seg av giringen. Den eneste gangen du kan ha behov for å gire ned er dersom du skal bremse på giret fordi det er glatt og du sklir. Da girer du ned. Anonymkode: fe8cb...60f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBL12 Skrevet 1. januar #4 Del Skrevet 1. januar (endret) AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det enkleste for både deg og for bilen er at du lar bilen ta seg av giringen. Den eneste gangen du kan ha behov for å gire ned er dersom du skal bremse på giret fordi det er glatt og du sklir. Da girer du ned. Anonymkode: fe8cb...60f Om en girer ned vil motorbrems virke sterkere og risiko for at drivhjulene skilr større? Manuelt giret bil vil det naturlige å bruke clutch pedalen, slik hjulene ikke slipper og en kan styre. Elektriske biler kobler ofte ut motorbrems (regenerering) om bilens sikkerhetssystem avdekker glatt føre. Usikker på hvordan automatgiret bil vil håndterer en slik situasjon? Endret 1. januar av TBL12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #5 Del Skrevet 1. januar Jeg ville bare høre om det er noe galt, før bruktbilgarantien går ut. Skal selvfølgelig bruke automatgir på en automatbil Anonymkode: 744e8...3c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBL12 Skrevet 1. januar #6 Del Skrevet 1. januar (endret) AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg ville bare høre om det er noe galt, før bruktbilgarantien går ut. Skal selvfølgelig bruke automatgir på en automatbil Anonymkode: 744e8...3c6 Den automatiske styringen av girkassen til bensin og dieselmotorer ønsker å bruke høyst mulig gir. Men, ikke for høyt, slik motor stopper. Endret 1. januar av TBL12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå