AnonymBruker Skrevet onsdag kl 08:44 #1 Del Skrevet onsdag kl 08:44 Sparer selv i indeksfond, vil gjerne sette barnas penger i samme fondet i mitt navn. Men er det en måte å holde de adskilt slik at jeg ser i appen og nettsiden hva som er mitt og hva som er deres? Eller må jeg da velge ett annet fond for å holde kontrollen? Sparer selv i Global indeks A og ett industrifond. Ville helst valgt det første til barna, men vil som sagt holde de adskilt for full kontroll. Litt usikker hva jeg skal velge om jeg skal gåmfor noe annet, ett teknologi eller indeks Europa? Noen tips? Vet selvsagt at jeg kan sette fond i barnas navn, men vil helst unngå det. Anonymkode: ed375...769 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summeer Skrevet onsdag kl 09:26 #2 Del Skrevet onsdag kl 09:26 Du lager en portefølje til hver av barna, og sparer da på ulike konti. Hvis ikke DnB tilbyr ulike ask porteføljer, så gjør både Skagen og sparebank1 det, så da ville jeg gjort fondssparingen der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 09:49 #3 Del Skrevet onsdag kl 09:49 Ja, ulike ASKer, i ditt navn. Ulike ASKer gjør at det er enkelt å holde midlene adskilt, og det gir også mulighet til et skattesmutthull - hvis du overfører ASKen i sin helhet til barnet mens han/hun ikke har inntekt/har lav inntekt (under minstefradraget). Anonymkode: ed201...51c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 10:23 #4 Del Skrevet onsdag kl 10:23 Som andre foreslår: Har gjort dette hos Nordnet, og mener det er tilsvarende mulighet hos DnB. Hos Nordnet sette du opp inntil fem ulike ASK, og du har full oversikt. Kjempeenkelt. Jeg har gjort det for ungene, og har i tillegg tre egne – har en ASK som er helt øremerket (litt tidligere) pensjon og to som har kortere tidshorisont. Anonymkode: d2865...7f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 10:32 #5 Del Skrevet onsdag kl 10:32 Vi har bare alt samlet på en ASK, fordelt på ulike indeksfond. Jeg ser ikke helt vitsen med å fordele på ulike fond for egen del. Formålet med sparing er særdeles uforutsette ting (langsiktig arbeidsledighet, sykdom), pensjon, øvrig langsiktig sparing (ny bil, oppussing), egenkapital bolig barn, fritidseiendom i varmen. I den rekkefølgen. Hva vi ønsker å gi til egenkapital bolig låses med samme sum (indeksjusteres) per barn da vi kommer dit. Anonymkode: e56bb...3cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:05 #6 Del Skrevet onsdag kl 11:05 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Vi har bare alt samlet på en ASK, fordelt på ulike indeksfond. Jeg ser ikke helt vitsen med å fordele på ulike fond for egen del. Formålet med sparing er særdeles uforutsette ting (langsiktig arbeidsledighet, sykdom), pensjon, øvrig langsiktig sparing (ny bil, oppussing), egenkapital bolig barn, fritidseiendom i varmen. I den rekkefølgen. Hva vi ønsker å gi til egenkapital bolig låses med samme sum (indeksjusteres) per barn da vi kommer dit. Anonymkode: e56bb...3cf Det er også en helt kurant måte å gjøre det på. Før vår del ønsker vi å holde det separat per barn av flere årsaker: 1) Skatt (se over) 2) Vi sparer barnetrygden, som tidvis ikke har vært den samme over/under 6 år 3) Det er også spart dåpsgave, bursdagsgaver etc, og de skal ikke blandes. Anonymkode: ed201...51c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:24 #7 Del Skrevet onsdag kl 11:24 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det er også en helt kurant måte å gjøre det på. Før vår del ønsker vi å holde det separat per barn av flere årsaker: 1) Skatt (se over) 2) Vi sparer barnetrygden, som tidvis ikke har vært den samme over/under 6 år 3) Det er også spart dåpsgave, bursdagsgaver etc, og de skal ikke blandes. Anonymkode: ed201...51c Dåpsgave og bursdagsgaver, og andre pengegaver, er gitt til barna. Dette står på høyrentekonto. Da det ikke er opp til oss å ta risiko når det kommer til disse pengene. Dette er også en konto de selv vil kunne spare på etterhvert, og kan bruke fra. Men selvfølgelig under god veiledning. Var slik jeg lærte meg mye om sparing i ung alder. Vi kommer ikke til å gi som økonomisk støtte i studietid, og slik, i utgangspunktet. Kniper det tar vi heller egne midler. Pengene er tiltenkt egenkapital, og det får de først når de har jobb og inntekt, og selv har vist at de klarer å spare. Anonymkode: e56bb...3cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:33 #8 Del Skrevet onsdag kl 11:33 Vi har en aksjesparekonto per barn. Pengene barna har fått i dåp og bursdager går i ett spesielt fond, pengene vi sparer hver måned går i et annet fond. På den måten så har vi et skille mellom pengene vi sparer og som barnet ikke kommer til å få disponere fritt før vi bestemmer det er ok (eksempelvis ved boligsalg), og pengene som er gitt direkte til barnet og som det i større grad skal få disponere selv. Høyrentekonto er å kaste pengene ut vinduet, avkastningen i aksjemarkedet i et 20 års perspektiv er mye bedre, og over så lang tid så er risikoen akseptabel. Anonymkode: 8795f...d03 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 12:58 #9 Del Skrevet onsdag kl 12:58 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har en aksjesparekonto per barn. Pengene barna har fått i dåp og bursdager går i ett spesielt fond, pengene vi sparer hver måned går i et annet fond. På den måten så har vi et skille mellom pengene vi sparer og som barnet ikke kommer til å få disponere fritt før vi bestemmer det er ok (eksempelvis ved boligsalg), og pengene som er gitt direkte til barnet og som det i større grad skal få disponere selv. Høyrentekonto er å kaste pengene ut vinduet, avkastningen i aksjemarkedet i et 20 års perspektiv er mye bedre, og over så lang tid så er risikoen akseptabel. Anonymkode: 8795f...d03 Jeg er selv siviløkonom, og velger bort fond når det gjelder barnas egne penger. Det skyldes helt enkelt at det ikke er mine penger å gamble med. Uansett er det jo ikke der de store summene ligger. Dåp og pengegaver så langt utgjør bare rett under hundretusen. Sett mot hva som spares i fond. Ved konfirmasjon vil vi nok ha en prat om dette, og opprette fond. Det er viktig læring i det også. Anonymkode: e56bb...3cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 13:28 #10 Del Skrevet onsdag kl 13:28 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Jeg er selv siviløkonom, og velger bort fond når det gjelder barnas egne penger. Det skyldes helt enkelt at det ikke er mine penger å gamble med. Uansett er det jo ikke der de store summene ligger. Dåp og pengegaver så langt utgjør bare rett under hundretusen. Sett mot hva som spares i fond. Ved konfirmasjon vil vi nok ha en prat om dette, og opprette fond. Det er viktig læring i det også. Anonymkode: e56bb...3cf Jeg er også siviløkonom, og uenig med deg. Anonymkode: 8795f...d03 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petra200 Skrevet onsdag kl 13:39 #11 Del Skrevet onsdag kl 13:39 Det er kjempelett å fikse med egen ASK I DNB-appen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 16:18 #12 Del Skrevet onsdag kl 16:18 Har også DNB. Har en ASK pr barn, som vi styrer. Den skal de etter planen få når de er 25. I tillegg har de en egen ASK (i vårt navn) som de styrer helt selv, for at de skal få litt erfaring med sparing og investering. Der er det snakk om noen få hundre de selv har valgt å sette inn, da får de se hvordan verdiene går opp og ned i fond. Anonymkode: 003f8...7f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 16:23 #13 Del Skrevet onsdag kl 16:23 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg er selv siviløkonom, og velger bort fond når det gjelder barnas egne penger. Det skyldes helt enkelt at det ikke er mine penger å gamble med. Uansett er det jo ikke der de store summene ligger. Dåp og pengegaver så langt utgjør bare rett under hundretusen. Sett mot hva som spares i fond. Ved konfirmasjon vil vi nok ha en prat om dette, og opprette fond. Det er viktig læring i det også. Anonymkode: e56bb...3cf Jeg er ikke siviløkonom, men jeg kan nok om økonomi og statistikk til å vite at fond i et langtidsperspektiv ikke er “gambling”. Konfirmasjonspengene tok vi en prat om, og konfirmanten valgte selv hvor pengene skulle settes/brukes til. Anonymkode: ed201...51c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:40 #14 Del Skrevet onsdag kl 19:40 I DNB er det max en ASK per kunde. Det var hvert fall det sist jeg sjekket som er en drøy måned siden. Anonymkode: 243cf...341 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:42 #15 Del Skrevet onsdag kl 19:42 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): I DNB er det max en ASK per kunde. Det var hvert fall det sist jeg sjekket som er en drøy måned siden. Anonymkode: 243cf...341 Stemmer ikke, grensa er 10. Jeg har to aktive ASK i DnB nå, og googla meg frem til rett svar på 5 sekund. Anonymkode: 8795f...d03 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:50 #16 Del Skrevet onsdag kl 19:50 Jeg har ASK i DnB og sparer til barnet mitt i DNBs Barnefond. Da holder jeg mine fond adskilt fra barnets og sørger for at barnet ikke risikerer å ikke få stipend under utdanning pga for høy formue. Anonymkode: 7c368...894 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå