Gå til innhold

Privat utredning adhd barn - trenger innspill

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Beklager langt innlegg.

Kort versjon: Har noen erfaring med og tips til seriøs, privat utredning for adhd hos barn i området Oslo/Øvre Romerike?

Lang versjon: Vi har ei jente på 11 år som sliter med en del ting. Angst, veldig dårlig selvbilde/selvtillit, ikke-eksisterende impulskontroll, ekstremt sterke følelser, kommer i en del konflikter, ser bare sin egen side av saken, melt downs over det vi voksne opplever som små fillesaker ++. Har vært på en del samtaler i kommunens helsetjeneste, og de skrev henvisning videre til BUP mtp ADHD. 

Opplevelsen med BUP var ikke positiv. Virket som behandleren hadde bestemt seg for at hun ikke hadde adhd (eller andre problemer) før vi kom inn døra. Hun klarer seg greit faglig på skolen og får med seg beskjeder (typ: svømming begynner onsdag neste uke). Han mente derfor at det bare var sterk personlighet. 

Forstå meg rett, jeg ønsker absolutt ikke en diagnose bare for å ha en diagnose, eller for å kunne bortforklare problemene. Vi foreldrene ser at jenta vår sliter, og vi ønsker å gi henne de beste verktøyene og hjelpen hun kan få. Siden det ikke virker som det er hjelp å få offentlig, så vurderer vi sterkt å gå privat. Har googlet og sett at det kommer opp masse, men vet ikke om alle er like seriøse. Vil ikke ha en diagnose hvis det ikke stemmer heller, vi vil bare hjelpe barnet til å håndtere følelsene og få verktøy for å få en bedre hverdag. Er det noen som har erfaring med gode steder for utredning i området Oslo eller Øvre Romerike?

(Ps: Vi har et barn til, og ser ikke de samme utfordringene der i det hele tatt.)

På forhånd tusen takk for svar ❤️

Anonymkode: a55a7...39c

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Følger og sender omtanke! Har (foreløpig) ikke erfaring fra verken BUP eller privat utreder, men står i litt samme situasjon som dere. Datter i 8. klasse har time/ kartleggingssamtale hos BUP Nedre Romerike, ved Åråsen stadion - er det der dere har vært? i februar og vi er veldig spent. 

Blitt henvist videre fra psykisk helse og familieenhet i kommunen. Hun sliter med engstelse, stor bredde i følelseslivet, ufrivillig skolefravær, misfoni/ høysensitivitet mm. Har klart seg greit faglig, men sliter nå i overgang til ungdomsskolen. Har også tenkt hun kan ha adhd, ukonsentrert type, men har følelsen at helsevesenet ofte overser eller bagatelliserer jenter med disse vanskene . 

Håper du får gode og konstruktive svar, jeg skal følge med. Lykke til! 💜

Anonymkode: a84e8...e56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei har dere adhd i nær familie? Som regel har en eller begge foreldre adhd.. veldig høy arvelighet. Håper hun ikke har dette men at dere finner et svar 💗

Anonymkode: 9c7ad...902

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Beklager langt innlegg.

Kort versjon: Har noen erfaring med og tips til seriøs, privat utredning for adhd hos barn i området Oslo/Øvre Romerike?

Lang versjon: Vi har ei jente på 11 år som sliter med en del ting. Angst, veldig dårlig selvbilde/selvtillit, ikke-eksisterende impulskontroll, ekstremt sterke følelser, kommer i en del konflikter, ser bare sin egen side av saken, melt downs over det vi voksne opplever som små fillesaker ++. Har vært på en del samtaler i kommunens helsetjeneste, og de skrev henvisning videre til BUP mtp ADHD. 

Opplevelsen med BUP var ikke positiv. Virket som behandleren hadde bestemt seg for at hun ikke hadde adhd (eller andre problemer) før vi kom inn døra. Hun klarer seg greit faglig på skolen og får med seg beskjeder (typ: svømming begynner onsdag neste uke). Han mente derfor at det bare var sterk personlighet. 

Forstå meg rett, jeg ønsker absolutt ikke en diagnose bare for å ha en diagnose, eller for å kunne bortforklare problemene. Vi foreldrene ser at jenta vår sliter, og vi ønsker å gi henne de beste verktøyene og hjelpen hun kan få. Siden det ikke virker som det er hjelp å få offentlig, så vurderer vi sterkt å gå privat. Har googlet og sett at det kommer opp masse, men vet ikke om alle er like seriøse. Vil ikke ha en diagnose hvis det ikke stemmer heller, vi vil bare hjelpe barnet til å håndtere følelsene og få verktøy for å få en bedre hverdag. Er det noen som har erfaring med gode steder for utredning i området Oslo eller Øvre Romerike?

(Ps: Vi har et barn til, og ser ikke de samme utfordringene der i det hele tatt.)

På forhånd tusen takk for svar ❤️

Av nysgjerrighet; foretok de noen undersøkelser eller screeninger hos BUP eller måtte dere «snu i døra»? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har barn med adhd i familien, og der gikk de et par runder også privat før de fikk bekreftet diagnose. Det endte med medisinering, og det er egentlig det. I deres tilfelle hjelper det, men det er klassiske symptomer som «mark i kroppen» og store konsentrasjonsproblemer. Skolen forespurte utredning ettersom barnet falt bakpå. Til denne typen problemer hjelper medisiner bra.

Utover det er det ikke mye «verktøy» til hjelp. Det er ikke et pakkeforløp med terapi og samtaler. Det er generelle råd til de med adhd (riktig kosthold, nok søvn, redusert skjermtid, redusert sosiale medier, faste rutiner i hverdagen), men disse rådene kan i bunn og grunn hvem som helst følge. 

Så vet vi også at det er mange ting som forsterker adhd-symptomer som instanser ikke kan gjøre noe med. Min nevø opplevde et samlivsbrudd i en sårbar alder, og det har vært et høyt konfliktnivå mellom foreldrene. Det bidrar selvsagt til hans oppførsel. 

Kan jeg spørre konkret hva du ser for deg av hjelp dersom dere får bekreftet diagnose? Barnet er jo det samme, tross alt. Det høres ikke ut som et klassisk tilfelle for medisinering.

Kanskje kontakte en privat psykolog for noen samtaletimer?

Anonymkode: 77cec...784

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei har dere adhd i nær familie? Som regel har en eller begge foreldre adhd.. veldig høy arvelighet. Håper hun ikke har dette men at dere finner et svar 💗

Anonymkode: 9c7ad...902

Ikke diagnostisert, men jeg er 100% sikker på at både mannen min, søsteren hans og moren hans har ADD (adhd uoppmerksom). De passer på absolutt alle punktene i boka. Men de har aldri blitt forsøkt utredet, mannen min har bare lært å leve med det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber i BUP og min erfaring er at det er mange useriøse private aktører der man nærmest kan kjøpe seg en diagnose uten at de utreder ordentlig. Skikkelig uetisk. Finnes sikkert gode private også, men akkurat adhd utredning har jeg dårlig erfaring med. 

Anonymkode: 7f11a...e45

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av nysgjerrighet; foretok de noen undersøkelser eller screeninger hos BUP eller måtte dere «snu i døra»? 

Det ble tatt en konsentrasjonstest. Hun skulle sitte og se på en skjerm, og trykke på knapp hver gang hun så en bokstav. Han som jobbet der sa at hun scoret veldig bra på den, og da kunne det umulig være adhd, for hun var for konsentrert. Men greia er at hun har et veldig sterkt konkurranseinstinkt. Hun så selvfølgelig på den testen som en konkurranse hun skulle gjøre det skikkelig bra på, så det er ikke rart at hun gjorde det bra på den. Hadde de testet konsentrasjon på noe hun synes er kjedelig, som f.eks å følge med på læreren istedetfor å skravle med sidemannen, rydde rommet sitt, lese en bok eller lignende, så hadde de sett at hun hadde blitt distrahert og sonet ut/begynt med noe annet med en gang.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg jobber i BUP og min erfaring er at det er mange useriøse private aktører der man nærmest kan kjøpe seg en diagnose uten at de utreder ordentlig. Skikkelig uetisk. Finnes sikkert gode private også, men akkurat adhd utredning har jeg dårlig erfaring med. 

Tusen takk for svar. Det er litt det inntrykket jeg også fikk da jeg googlet, og derfor jeg opprettet denne tråden. Jeg er ingen fagperson, og vil ikke ha en diagnose på henne bare for å ha en diagnose. Jeg vil bare hjelpe henne til å få bedre selvtillit og lære å håndtere følelsene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det ble tatt en konsentrasjonstest. Hun skulle sitte og se på en skjerm, og trykke på knapp hver gang hun så en bokstav. Han som jobbet der sa at hun scoret veldig bra på den, og da kunne det umulig være adhd, for hun var for konsentrert. Men greia er at hun har et veldig sterkt konkurranseinstinkt. Hun så selvfølgelig på den testen som en konkurranse hun skulle gjøre det skikkelig bra på, så det er ikke rart at hun gjorde det bra på den. Hadde de testet konsentrasjon på noe hun synes er kjedelig, som f.eks å følge med på læreren istedetfor å skravle med sidemannen, rydde rommet sitt, lese en bok eller lignende, så hadde de sett at hun hadde blitt distrahert og sonet ut/begynt med noe annet med en gang.

Heelt tragisk de testene der. Har man ADHD har man også hyperfokus og kan glatt gjennomføre en slik kortvarig test som trigges av konkurranse-instinktet.

Jeg gled gjennom hele skolen med ADHD - fikk gode karakterer også, men det var kun pga mitt innebygde konkurranse-instinkt.

Fulgte aldri med på læreren - kun når man løste oppgaver kunne jeg anstrenge meg litt for det var gøy.

Nå i voksen alder uten diagnose er jeg helt kjørt...full av problemer, null relasjoner igjen sosialt og jobben synger på siste verset også.

Min datter havnet også hos BUP - ingen tenkte ADHD.

Før legen senere sendte henne til henvisning for utredning når hun var 21 år - etter en ungdomsskole og videregående preget av ekstrem angst og problemer - selvmordstanker etc.

Resultat: ADHD - og selvsagt arvet det fra meg, som fortsatt ikke har noen diagnose.

Hun bruker nå medisiner når hun må anstrenge seg eller konsentrere seg - de hjelper masse.

Anonymkode: 4bd50...9b9

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Som en som jobber i BUP, hvilken tilnærming vil du si dere har til jenter som sliter med følelsesregulering, selvskading, høysensitivitet og økende skolefravær? Min datter på straks 14 sliter i økende grad nå og hun/ jeg er nokså sikker på at hun har misfoni, som i seg ikke er innen nevroutvikling men kan være kormobiditet med autisme, adhd etc. Som TS er jeg ikke på jakt etter diagnose, men at datter får hjelp og blir tatt på alvor. 

Om en slik adhd test er det som blir gjort hos BUP, vil ingenting bli avdekket føler jeg. Og dette er muligens grunnen til at jenter ikke blir oppdaget og først får diagnoser som godt voksne med utfordringer i voksenlivet. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde ta kontakt med adhdsuperkvinne (Elisabeth Bjørndal-Ruud) på Instagram eller Facebooks Hun er gull verdt når det kommer til kunnskap om jenter og adhd! Og hun vet nesten garantert hvor du kan henvende deg for hjelp videre.

Anonymkode: 546ac...aaf

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som lærer har jeg dårlig erfaring med private aktører som utreder for Adhd. De skriver en diagnose en bekreftelse, men har ikke nødvendig autorisasjon i orden. Verken fastleger, PPT, Bup eller andre instanser godtar disse papirene og hva skal man med dem da. Dersom dere har en dårlig opplevelse med BUP, be om å få bytte saksbehandler. Dere kan også be om å bli overflyttet til nedre romerike. AdHD, eller andre nevrologiske tilstander hos barn under 18, er best å ta igjennom offentlige kanaler, selv om veien kan være kronglete. 

Noen private aktører tilbyr også alternativ behandling som ikke har dokumentert effekt og som ikke er godkjent av det offentlige. Det syns jeg er skummelt på unge mennesker. Går du privat, så vær kritisk. 

Anonymkode: 665c2...081

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil og si bup kan være rimlig useriøs og. Etter vår erfaring. Her avviste bup utredning. Ble henvist igjen. Kom da inn de bare skumleste ting virket det som og ut døra igjen. Kom så på senter for epilepsi på tverfaglig. Det var da tverfaglig hos de var på 4 uker, alle instanser inn for utredning psykolog,nevrolog  ,nevropsykolog  ,fysioterapeut  , ergoterapaut, ernæringsfysiolog, leger,pedagoger på skolen,leger osv. Der gikk de gjennom mye og mye og nøye både fungering i skole  , bevegelse, filming osv. Da konkluderte de ADD som de da fortsat brukte. De tok da kontakt med vårt lokale bup for å få de til å ta oppfølging på adhd, de nekter for da måtte de utrede selv før de kunne gi medisiner for de kunne jo ikke stole på at utredning andre steder stemte. Kom inn til de, og de ville stoppe det sse hadde gjort, for de mente at alt var feil ved å se på barnet 30 min. Så vi tok da tlf til sse. Og de tok over alt, ja vi fikk 3 timers kjøre for oppfølging men bedre en lokalt. Så tok barnelegen på sykehuset over. Og overkjørte hele bup lokalt

Anonymkode: ac25e...f0a

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Vil og si bup kan være rimlig useriøs og. Etter vår erfaring. Her avviste bup utredning. Ble henvist igjen. Kom da inn de bare skumleste ting virket det som og ut døra igjen. Kom så på senter for epilepsi på tverfaglig. Det var da tverfaglig hos de var på 4 uker, alle instanser inn for utredning psykolog,nevrolog  ,nevropsykolog  ,fysioterapeut  , ergoterapaut, ernæringsfysiolog, leger,pedagoger på skolen,leger osv. Der gikk de gjennom mye og mye og nøye både fungering i skole  , bevegelse, filming osv. Da konkluderte de ADD som de da fortsat brukte. De tok da kontakt med vårt lokale bup for å få de til å ta oppfølging på adhd, de nekter for da måtte de utrede selv før de kunne gi medisiner for de kunne jo ikke stole på at utredning andre steder stemte. Kom inn til de, og de ville stoppe det sse hadde gjort, for de mente at alt var feil ved å se på barnet 30 min. Så vi tok da tlf til sse. Og de tok over alt, ja vi fikk 3 timers kjøre for oppfølging men bedre en lokalt. Så tok barnelegen på sykehuset over. Og overkjørte hele bup lokalt

Trist med slike erfaringer, er grunnen til at jeg gruer meg til vår tur. Er det lov å spørre hvor i landet dere bor/ hadde denne erfaringen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Trist med slike erfaringer, er grunnen til at jeg gruer meg til vår tur. Er det lov å spørre hvor i landet dere bor/ hadde denne erfaringen? 

Innlandet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kan jeg spørre konkret hva du ser for deg av hjelp dersom dere får bekreftet diagnose? Barnet er jo det samme, tross alt. Det høres ikke ut som et klassisk tilfelle for medisinering

Anonymkode: 77cec...784

Ser vel for meg at hun får en bekreftelse på at det ikke er henne det er noe feil med, i dag føler hun veldig på å være utilstrekkelig og mislykket. Samtaler med terapaut/psykolog/en eller annen som kan hjelpe henne med teknikker for å roe ned det evige tankekjøret, hjelpe henne til å kjenne igjen når hun begynner å bli sint, og lære hva hun kan gjøre for å takle det på en bedre måte. Osv. Sånne ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du går privat TS, så vet jeg at folk lovpriser Espen Anker i Oslo. Dyr, men slik jeg forstår det så får man den hjelpen man trenger der. Sikkert andre som også er dyktige og seriøse, men velg med omhu, og en med godt rykte og lang erfaring. 

Anonymkode: 15511...a49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er jo også det voksne kvinner som blir avvist av DPS gjør. Kjøper seg en diagnose. Trodde det var mye strengere med barn, så skremmende at det lar seg gjøre. 

Anonymkode: abea6...840

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har ikke noen råd. Men jeg vil si jeg kjenner meg igjen. Nå er ikke jeg psykolog eller har noe faglig kompetanse på disse diagnosene. Men ADHD  har veldig vage diagnose-kriterier og det har mange andre lignende diagnoser også. Så om psykologen på forhånd har bestemt seg på hvilken diagnose det er eller ikke er så er det veldig lett å få tunellsyn og  presse alle symptomer inn  i diagnosen man ønsker. 

Jeg skal ikke si at datteren din har ADHD. Det har jeg ikke kompetanse eller kunnskaper nok om for å si. Men min påstand er at psykologene ofte later som om de har bedre grunnlag for å stille diagnosene enn de faktisk har.  Det er ikke slik at om en psykolog stiller diagnose A så burde man tørre å satse penger på at neste psykolog stiller samme diagnose. 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg skal selvsagt ikke si at datteren din har ADHD. Det har jeg ikke kompetanse til. Men igjen så er min påstand at psykologene later som de tar en mer faglig vurdering enn de faktisk gjør. 

Disse konsentrasjonstest er dårlige av to grunner. For det første så kan man ha ADHD og gjøre det svært godt på disse testene.  Det som teller er jo hvordan man presterer i det virkelige liv, ikke hvordan man presterer på noen tester på psykolog-kontoret. Når kartet ikke stemmer med terrenget så er det kartet og ikke terrenget det er noe galt med. 

Det andre problemet er at man kan gjøre det elendig på disse konsentrasjonstestene og likevel ikke ha ADHD. Så disse testene kan verken si at man har eller ikke har ADHD. 

Det man må gjøre når man vurderer om et barn har ADHD er å se på hvordan barnet har det i det virkelige liv, man må intervjue barnet, man må snakke med foreldre, se skoleresultater(ikke bare faglig, men oppførsel), osv.  Fordelen med å ADHD-utrede barn er jo at det ofte er lett å få mye dokumentasjon på hvordan ungen fungerer i det virkelig liv. Man har foreldre, man har lærere, osv.

Da ungen min skulle ADHD-utredes snakket jeg med en forsker på universitetet som forsket på ADHD og autisme hos barn. Han sa rett ut at i mange tilfeller så er det ikke mulig for han å vite med sikkerhet om en pasient har ADHD eller ikke. Det gjelder f.eks om ungen har autisme i tillegg fordi autisme kan ligne såpass mye på ADHD. I tillegg er det svært vanlig å ha ADHD når man har autisme og svært vanlig å ha autisme når man har ADHD. 

Igjen, jeg sier ikke at ingen din har ADHD. Men tror ikke man bør stole blindt på en diagnose eller ikke diagnose fra noen psykologer. Det er for mange skjønnsmessige vurderinger til at det er sikkert at det ble stilt riktig diagnose. Og det er ikke slik at BUP er ufeilbarlige og de private psykologene er helt useriøse.  Det finnes dårlige psykologer både i privat og offentlig sektor. Ofte så bytter også psykologene sektor i løpet av karrieren.  

I tillegg er det vanskelig  å diagnostisere barn siden  de modnes i ulikt tempo, hormonene kommer i tenårene, osv. Alt dette kan  minne om ADHD uten at det er ADHD, men det kan også kamuflere ADHDen som faktisk er det. 

Dette ble veldig langt innlegg. Men konklusjonen er at å diagnostisere ADHD er for komplisert til at man kan være sikker på at riktig diagnose er stilt. 

Anonymkode: 38598...1ee

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...