Gå til innhold

Hvorfor er folk så moraliserende her?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Etter en stund på KG legger man fort merke til den negative tonen i diskusjonene, svart/hvitt tankegang, pekefinger-mentalitet, plukking på skrivefeil, krasse bemerkninger og overforenklede "løsninger", fokus på helt andre ting enn hva TS i utgangspunktet tar opp, etc.

Har du trøbbel med samboer? - Gjør det slutt! Jeg hadde aldri funnet meg i sånt!
Trang økonomi? Du er sikkert uansvarlig og sløser! Jeg har det trangt, men klager ikke!
Trist eller lei deg? Du må tåle såpass, slutt og syt!
Du har et spørsmål eller noen tanker - det er laget en/flere tråder på dette før, hvorfor skal man ta opp dette igjen? (Det kommer vel nye folk hit hele tiden...?)

Det gjelder selvsagt ikke alle, mange er empatiske og evner å se kompleksiteten i saker, viser forståelse og er imøtekommende med innspill. Men man skal ofte ikke langt uti diskusjonen før moralistene kommer med pekefingeren og "stiller folk til veggs" med både latterliggjøring og nedsettende karakteristikker. 

Hvorfor tror dere folk gjør slikt? Snakker til folk på en måte som man trolig aldri ville gjort ansikt til ansikt? 
Får man utløp for noe? Handler det om selvhevdelse? Er man generelt kritisk til mennesker, og synes en selv er så mye bedre/fornuftig? Mangler man noe? Empati/evnen til å se helheter og detaljer?
Tanker?

Anonymkode: 9956a...a72

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Etter en stund på KG legger man fort merke til den negative tonen i diskusjonene, svart/hvitt tankegang, pekefinger-mentalitet, plukking på skrivefeil

Det er bare positivt at skrivefeil blir korrigert. 

Anonymkode: 12868...76e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er bare positivt at skrivefeil blir korrigert. 

Takk for at du eksemplifiserer innlegget mitt. 😅👍

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for at du eksemplifiserer innlegget mitt. 😅👍

Ved å være uenig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorforskal man kaste bort tiden på å prøve å prøve med udugelige partere? 

Sannheten er hard med nødvendig noen ganger når man ser hvor naive noen er. 

Anonymkode: dfdf7...049

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir jo til slutt irritert for at folk ikke tar ansvar for sitt eget liv… ?

Det er utrolig mye klaging her til lands. Alltid andres skyld i problemene de står i. Skolen, helsevesenet, myndighetene. For høye boligutgifter, høye renter, lav trygdestønader etc. Jeg har enda til gode å møte ETT menneske som viser takknemlighet. Derfor mener jeg at folk bør bli konfrontert, og satt på plass. 

Anonymkode: 17981...9aa

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

^ Hvis man er åpen om det og konfronterer folk face2face, blir man malplassert og dømt.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er bra, er at her inne er man objektiv, i forhold til at man ikke kjenner personene som står i disse utfordringene. Å få et skarpt blikk på noe som er vanskelig kan være vondt dog nødvendig. Jeg tror mange gjør det for å få noen til å 'våkne' opp litt. Så er det slik at om man befinner seg i et forhold som ikke er bra for en selv, så er man ofte den siste til å 'se' det. Kjærlighet kan gjøre blind som det heter. Om man velger å legge ut om personlige ting på et offentlig forum så må man være forberedt på all slags respons. Positiv og negativ, ellers så har man ikke noe på KG og gjøre...

For min del går det veldig greit for jeg er veldig trygg på meg selv. Jeg vet selv hva jeg står for, og det er det som er min indre trygghet. Hva andre gjør får være opp til dem. Når det sagt så synes jeg det skal være rom og takhøyde for alle typer meninger. Noen kan oppfatte de som negative...Vi ordlegger oss ulikt. Å regelrett trakassere eller henge ut andre derimot synes jeg ikke er greit. Det er faktisk lov å la vær å kommentere også. Om noen ikke er saklige med meg, så klarer jeg ikke å ta dem seriøst i det hele tatt, så da faller jo hele argumentasjonen i grus...

Videre så er det mennesker som sliter med skriveforståelse, dysleksi eller lignende. De fleste skriveprogrammer idag har autokorrektur, og det er nok litt av grunnen til at mange kan bli litt oppgitte tror jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Man blir jo til slutt irritert for at folk ikke tar ansvar for sitt eget liv… ?

Det er utrolig mye klaging her til lands. Alltid andres skyld i problemene de står i. Skolen, helsevesenet, myndighetene. For høye boligutgifter, høye renter, lav trygdestønader etc. Jeg har enda til gode å møte ETT menneske som viser takknemlighet. Derfor mener jeg at folk bør bli konfrontert, og satt på plass. 

Jeg tror mange kjenner på maktesløshet...Så kommer det ut i form av klaging. Det er ikke en positiv trend for å si det sånn. 

Jeg er veldig takknemlig for alt jeg har 💕

Synes det er bedre å fokusere på det jeg faktisk har, enn ikke har. 

Jeg kan forstå at mange kan bli frustrerte over klaging. Det er ikke konstruktivt, samtidig så er det mange som er alene og ikke har noen å sparre med...

Det prøver jeg å ha i bakhodet til enhver tid. Jeg har selv fått mange råd opp igjennom. Noen har jeg lyttet til og noen ikke. Vet at det har vært mange mennesker som har vært frustrert på meg. Likevel så klarer jeg å finne min egen vei. Er ikke det pussig? Har dog sjeldent brent broer. 

Tror det er viktig å akseptere at vi er ulike som mennesker, tenker ulikt og forholder oss til det som er vanskelig ulikt. 

Det betyr ikke at vi ikke skal påpeke eller konfrontere. Det tenker jeg kan være helt nødvendig og bra. Så tror jeg veldig mye er egentlig gjort i beste mening. 

Jeg kjenner meg veldig igjen i sitatet under ihvertfall 😂 Øvelse gjør mester 😉 Jeg har langt ifra alltid vært den personen jeg er idag, og det er sikkert det som er mye av grunnen til at jeg er så forståelsesfull som jeg er. Selv om jeg forstår det meste så aksepterer jeg langt ifra det meste likevel, men det er det ikke alle som forstår 😂 Det trenger dem heller ikke. Jeg forstår meg selv så inderlig godt, og det er det aller viktigste 😄

Screenshot_20241227-201909.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...