Gå til innhold

Endringer i syklus - trenger råd!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en hypotese om at endringene jeg skal forklare kort og konkret nedenfor kan skyldes at jeg nærmer meg 30 år, og at kroppen og hormonene rett og slett endrer seg. Nå har jeg ikke utelukket annet heller, men inntil jeg eventuelt snakker med legen min, lander jeg litt på det. 

frem til det siste året (+-), har jeg ikke slitt med noen spesielt store plager i lutealfase eller under menstruasjon. Har slitt litt med uregelmessig menstruasjonssyklus, pga mye trening, lavere energiinntak - ja, hormonene forstyrrelser. Har kjent på murringer i kroppen, og vært litt «tung», men aldri vært så plaget at jeg ikke har kunnet fungere i hverdagen. Jeg har ikke ligget i fosterstilling med varmeflaske og vridd meg. Det gjør jeg fremdeles ikke. Jeg gjør alt jeg skal, og trener. 

men…

i dagene før menstruasjonen (altså mot slutten av lutealfasen) har jeg blitt mer og mer tung til sinns. Ikke bare litt nedfor, men hele meg blir en helt annen. Jeg sliter litt med selvbildet fra før, men det når virkelig en bunn. Jeg forteller meg selv og andre at jeg ikke er noen, ikke har verdi, isolerer meg og får tanker om og ikke orke livet lenger. Jeg gjør jo aldri alvor av det, men det skremmer meg at det treffer så hardt akkurat på denne tiden av syklusen. Har nå holdt ut med det i rundt ett år, fordi jeg ikke vil løpe til legen og si «kanskje jeg har pmdd, hjelp?», for så og bli avvist på det. Det er jo lite kunnskap om dette, og jeg vet jo ikke om jeg i det hele tatt har dette. Jeg har på en måte tenkt at det ikke nødvendigvis er det.

det jeg lurer på er om dette er helt normalt? Er det noen tiltak jeg kan gjøre? Noe som forverrer tilstanden akkurat denne uken? Det ødelegger mer og mer for meg. Må nevne at jeg ikke har født, og heller ikke går på noe form for hormonell prevensjon - eller andre medikamenter. 

Anonymkode: 777cd...eac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har lik opplevelse som deg at det har kommet på i 30-årene, men ikke like alvorlig, vil jeg si. Det som hjelper meg litt er å holde øye med kalenderen slik at jeg kan være obs, vite hva det er når det kommer og at jeg ikke behøver å ta tankene på alvor i de dagene det gjelder. Det er likevel slitsomt...

Du burde jo absolutt gå til legen når du er såpass plaget som dette. Avvist hos legen kan man alltids bli, men jeg synes du må gi hen en sjanse, i det minste. Nå har det vært slik i et år og du har betydelige plager. Hvis du får frem disse to punktene kan jeg ikke forstå at du ikke skal bli tatt på alvor.

Anonymkode: dde2d...80c

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har lik opplevelse som deg at det har kommet på i 30-årene, men ikke like alvorlig, vil jeg si. Det som hjelper meg litt er å holde øye med kalenderen slik at jeg kan være obs, vite hva det er når det kommer og at jeg ikke behøver å ta tankene på alvor i de dagene det gjelder. Det er likevel slitsomt...

Du burde jo absolutt gå til legen når du er såpass plaget som dette. Avvist hos legen kan man alltids bli, men jeg synes du må gi hen en sjanse, i det minste. Nå har det vært slik i et år og du har betydelige plager. Hvis du får frem disse to punktene kan jeg ikke forstå at du ikke skal bli tatt på alvor.

Takk for tilbakemelding. 

Ja, hun er nok en lege som vil ta meg på alvor. Men er redd hun på en måte bare vil be meg «gå tur og tenke positivt» akkurat på denne tiden, i fraværet av (mulig) manglende kunnskap. Evt be meg prøve ut p-piller, som jo ikke er aktuelt. Men jeg har selvsagt tenkt til å gi det en sjanse etter hvert! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for tilbakemelding. 

Ja, hun er nok en lege som vil ta meg på alvor. Men er redd hun på en måte bare vil be meg «gå tur og tenke positivt» akkurat på denne tiden, i fraværet av (mulig) manglende kunnskap. Evt be meg prøve ut p-piller, som jo ikke er aktuelt. Men jeg har selvsagt tenkt til å gi det en sjanse etter hvert! 

Det gjør jo ingenting om hun ber deg gå tur osv, men jeg tenker at du da kan si til henne at det har du prøvd i ett år nå for å se om det blir bedre, men at du fremdeles er svært plaget. Behandlingen for PMDD er jo antidepressiva i en kort periode av syklusen. Hvis du er interessert i å prøve denne behandlingen så er det lov å foreslå det hvis legen ikke gjør det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det gjør jo ingenting om hun ber deg gå tur osv, men jeg tenker at du da kan si til henne at det har du prøvd i ett år nå for å se om det blir bedre, men at du fremdeles er svært plaget. Behandlingen for PMDD er jo antidepressiva i en kort periode av syklusen. Hvis du er interessert i å prøve denne behandlingen så er det lov å foreslå det hvis legen ikke gjør det.

Det er helt sant. Ja, har lest. Er litt skeptisk til å stå på denne typen medikament, men skal se litt hva legen sier først 😊

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er helt sant. Ja, har lest. Er litt skeptisk til å stå på denne typen medikament, men skal se litt hva legen sier først 😊

Ble litt feil - skulle stå: har lest at det ofte brukes. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Lurt! Krysser fingrene for at dere kommer frem til noe som kan gjøre dette lettere for deg!

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...