Forumansvarlig Skrevet fredag kl. 16:06 #341 Skrevet fredag kl. 16:06 Hebbe-lille skrev (3 timer siden): Hvorfor utestenges ikke brukere som legger opp til brukerdebatt, avsporinger og latterliggjøring? De samme er i MBH tråden også. Det vil medføre mindre rydding i tråden også? Brukere som utfører regelbrudd får sanksjoner, men vi går sjeldent til utestengelse om de ikke har fått advarsel før med mindre det er alvorlig grove regelbrudd som brudd på norsk lov o.l. Dette er fordi vi ønsker at brukere skal kunne få beskjed om at det de har skrevet er brudd på vårt regelverk, og deretter få muligheten til å rette seg etter vårt regelverk. Om man derimot fortsetter vil det føre til flere advarsler som også kan ende med utestengelse. 2
Sharp75! Skrevet fredag kl. 17:01 #342 Skrevet fredag kl. 17:01 Forumansvarlig skrev (53 minutter siden): Brukere som utfører regelbrudd får sanksjoner, men vi går sjeldent til utestengelse om de ikke har fått advarsel før med mindre det er alvorlig grove regelbrudd som brudd på norsk lov o.l. Dette er fordi vi ønsker at brukere skal kunne få beskjed om at det de har skrevet er brudd på vårt regelverk, og deretter få muligheten til å rette seg etter vårt regelverk. Om man derimot fortsetter vil det føre til flere advarsler som også kan ende med utestengelse. Er det egne regler i denne tråden? 1
Hebbe-lille Skrevet fredag kl. 17:11 #343 Skrevet fredag kl. 17:11 Forumansvarlig skrev (1 time siden): Brukere som utfører regelbrudd får sanksjoner, men vi går sjeldent til utestengelse om de ikke har fått advarsel før med mindre det er alvorlig grove regelbrudd som brudd på norsk lov o.l. Dette er fordi vi ønsker at brukere skal kunne få beskjed om at det de har skrevet er brudd på vårt regelverk, og deretter få muligheten til å rette seg etter vårt regelverk. Om man derimot fortsetter vil det føre til flere advarsler som også kan ende med utestengelse. Så kollektiv blokkering er eneste veien å gå for å unngå flere sider med innhold som er brudd på forumreglene?
CeXNS Skrevet fredag kl. 17:36 #344 Skrevet fredag kl. 17:36 Forumansvarlig skrev (På 5.2.2026 den 23.15): Vi legger oss ikke borti hvem man ønsker å blokkere på sine profiler og av hvilke grunner. Ønsker man selv å diskutere i ett ekkokammer skal man få lov til det, og man faller fort utenfor debatten om man kun for opp sin siden. Jeg har tenkt litt på denne kommentaren og jeg synes det er litt uheldig at du fremstiller motivasjonen for å blokkere noen som et «ønske om å diskutere i et ekkokammer». For min del blokkerer jeg dersom jeg opplever brukere som bevisst prøver å øke temperaturen, eller som er svært ufine i måten de diskuterer på. Det burde man faktisk applaudere, da det er en form for selvjustis slik at man ikke blir dratt inn i den typen debatt som jo ikke er ønskelig fra forumledelsen. 5 1
Reverend Skrevet lørdag kl. 12:49 #345 Skrevet lørdag kl. 12:49 (endret) Takk for svar. Jeg forstår prinsippet om progresjon i sanksjoner. Det jeg likevel lurer på, er hvordan dette praktiseres i praksis: Føres det interne notater eller historikk på regelbrudd per bruker, slik at gjentakelser faktisk vurderes samlet? Hvis det gjøres, hvordan forklarer dere da at noen profiler ser ut til å kunne fortsette med samme type regelbrudd over lang tid? Grunnen til at jeg spør, er at jeg observerer at noen av de samme brukerne ser ut til å begå slike regelbrudd relativt ofte, uten at det ser ut til å få konsekvenser over tid. Da kan det oppleves som om terskelen for reaksjon er ulik. Jeg sikter ikke til enkeltpersoner, men til prinsippet: Hvordan sikres lik behandling når regelbrudd skjer gjentatte ganger fra de samme kontoene? Her utelater jeg de som svarer på innlegg med regelbrudd da det, som du vet, ikke alltid er like lett å se regelbruddene pakket inn i lange innlegg. Endret lørdag kl. 13:33 av Reverend 6 1
Forumansvarlig Skrevet lørdag kl. 15:24 #346 Skrevet lørdag kl. 15:24 Sharp75! skrev (22 timer siden): Er det egne regler i denne tråden? Det er visse retningslinjer i tråden om Kongehuset og Marius Borg Høiby i denne tiden ja. Dette er for å forhindre regelbrudd når det er såpass høy aktivitet som det er. Hebbe-lille skrev (21 timer siden): Så kollektiv blokkering er eneste veien å gå for å unngå flere sider med innhold som er brudd på forumreglene? Man kan evt gjøre dette om man ønsker å unngå visse temaer fra visse brukere. Fortsetter man å bryte regler så vil brukeren bli utestengt avhengig av tidligere historikk med regelbrudd. CeXNS skrev (21 timer siden): Jeg har tenkt litt på denne kommentaren og jeg synes det er litt uheldig at du fremstiller motivasjonen for å blokkere noen som et «ønske om å diskutere i et ekkokammer». For min del blokkerer jeg dersom jeg opplever brukere som bevisst prøver å øke temperaturen, eller som er svært ufine i måten de diskuterer på. Det burde man faktisk applaudere, da det er en form for selvjustis slik at man ikke blir dratt inn i den typen debatt som jo ikke er ønskelig fra forumledelsen. Som du ser i sitatet jeg svarte på så er det snakk om oppfordring av kollektiv blokkering av meningsmotstandere og derav også mitt svar om ekkokammer. Å blokkere alle som er uenig i en brukers synspunkt og kun beholde de som er enige vil jo da føre til det som er kjent som ett ekkokammer. Årsaken til at man blokkere noen er så klart helt opp til hver enkelt bruker, men her svarte jeg kun på det tilfelle som var satt frem i innlegget. Reverend skrev (2 timer siden): Takk for svar. Jeg forstår prinsippet om progresjon i sanksjoner. Det jeg likevel lurer på, er hvordan dette praktiseres i praksis: Føres det interne notater eller historikk på regelbrudd per bruker, slik at gjentakelser faktisk vurderes samlet? Hvis det gjøres, hvordan forklarer dere da at noen profiler ser ut til å kunne fortsette med samme type regelbrudd over lang tid? Grunnen til at jeg spør, er at jeg observerer at noen av de samme brukerne ser ut til å begå slike regelbrudd relativt ofte, uten at det ser ut til å få konsekvenser over tid. Da kan det oppleves som om terskelen for reaksjon er ulik. Jeg sikter ikke til enkeltpersoner, men til prinsippet: Hvordan sikres lik behandling når regelbrudd skjer gjentatte ganger fra de samme kontoene? Her utelater jeg de som svarer på innlegg med regelbrudd da det, som du vet, ikke alltid er like lett å se regelbruddene pakket inn i lange innlegg. Vi har oversikt over regelbrudd som er utført ja. Disse kan man også få utlevert om man ønsker det, dog er det noe lengre behandlingstid nå da fokuset er på å moderer denne tråden, og den om MBH. Når det gjelder regelbrudd som er utført og konsekvenser så er det ingen måte å se for andre bruker om noen har fått en påminnelse om regler eller en advarsel. Det er første ved utestengelse at man evt legger merke til at andre brukere er borte, men det blir ikke synlig for andre brukere på noen måte. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå