Gå til innhold

Er det frekt å gi hostende medpassasjer et munnbind?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sitter på et lite Widerøe fly ved siden av en dame som hoster annethvert minutt.

Jeg har hatt mykoplasma lungebetennelse i lang tid i høst og er endelig frisk, så det siste jeg ønsker er å bli forkjølet igjen.

Jeg har munnbind i sekken og tenker at det burde hun hatt på seg, men lurer på om det er frekt å tilby?

Jeg hadde tatt imot med glede hadde jeg hostet i vilden sky.

Anonymkode: de442...fe6

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke frekt, men jeg hadde takket nei. De fleste, inkludert meg selv, klarer/orker ikke å bruke det riktig, så da er det falsk trygghet

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

monican94 skrev (Akkurat nå):

ja!det er frekt, ta det på selv om du er så redd 

Det er jo hun som er syk som bør ta det på seg, når hun hoster sånn

Ts

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ts

nei

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje hun har astma eller kronisk bronkitt? Men hvis du er så engstelig for å bli smittet med noe, burde du jo ha droppet flyturen.

Anonymkode: 74d18...d77

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Munnbind beskytter først og fremst den som har det på. 

Anonymkode: 932c4...e33

Munnbind beskytter først og fremst andre. Hvorfor tror du kirurger har på munnbind når de opererer?

Anonymkode: 74d18...d77

• Liker 1
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ts

Men det er du som er redd, så da får DU bruke det!

Anonymkode: fecf7...a96

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg sitter på et lite Widerøe fly ved siden av en dame som hoster annethvert minutt.

Jeg har hatt mykoplasma lungebetennelse i lang tid i høst og er endelig frisk, så det siste jeg ønsker er å bli forkjølet igjen.

Jeg har munnbind i sekken og tenker at det burde hun hatt på seg, men lurer på om det er frekt å tilby?

Du gjør som vi andre med livskritiske sykdommer må gjøre, tar på deg selv munnbind, så er du beskyttet. 
Når du har tatt på deg selv, kan du sånn tilfeldig spørre om sidemannen også trenger. 

Anonymkode: 57afd...abf

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det fremstår både frekt og rart. Jeg er helt enig i at det gjerne er hensynsløst å ikke holde seg hjemme hvis man er syk med noe smittsomt, i den grad hun her da er smittsom (det kan jo være andre årsaker til hosten også), men det vil fremstå veldig rart å ta frem et munnbind og be en fremmed ta det på. Hun hadde skaffet et selv hvis hun selv mente det var nødvendig/fornuftig, og det har hun ikke gjort. Enten fordi hun ikke utgjør noen risiko eller fordi hun driter i det.

Så ser det kanskje litt pussig ut å sitte på flyet med munnbind nå, men helt uvanlig er det ikke, og man skal være skvatt hakkende gal for å bry seg om at andre har på seg et munnbind. Så du må gjerne ta det på selv, selv om jeg skjønner det er mindre effektiv beskyttelse enn om denne dama hadde det på selv.

Aller mest ville jeg vel sett om jeg kunne flyttet meg. Innser at det neppe er så enkelt på et fly i romjulen.

Anonymkode: 32187...957

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Anonymkode: de442...

Du har det med deg, da kan også du ta på deg det. Går du rundt med det i sekken for å gi til andre?🤨 Hvem vil vel ha på seg det fremmede har i sekken. 

Anonymkode: 66fe9...577

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke hatt noen problemer med å tilby munnbind til henne i samme slengen som jeg tar på et eget. Hadde sagt det som det var, at jeg hadde vært mye syk, og at du er redd for at hun kan smitte deg med noe nå.

Det sagt, jeg hostet i 10-12 uker sist jeg hadde covid, men var jo ikke smittefarlig etter de første par ukene. Men jeg får en "astmatisk" reaksjon i lungene etter en slik infeksjon, så det tar evigheter før hosten slutter. Så det er jo en mulighet for at det kan være noe slikt med henne, at hun vet at hun ikke er smittefarlig lenger.

Anonymkode: b730a...08b

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dessverre er det sånn det er blitt, for alle oss som er kronikere eller har annen sårbarhet - vi må beskytte oss selv og vurdere risiko så snart vi beveger oss ut i samfunnet.

For min egen del finner jeg risikoen ved flyreiser for høy. Sjansen for å bli innesperret i en metallboks i timesvis med en eller flere aktivt syke smittebærere, kombinert med resirkulering av luft i luftesystemet er ikke en sjanse det med min helse er klokt å utsette seg for.

Anonymkode: 2ec6e...36f

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tatt det på selv, og tilbudt det til min medpassasjer også. Da tar hun forhåpentligvis imot. Skjønner godt at du er redd for å bli syk igjen. Alle burde vise hensyn til hverandre.

Anonymkode: d53ff...8f1

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frekt, det blir nok ikke tatt godt imot.

Men jeg blir overrasket over hvor mange her som ikke skjønner poenget med munnbind. Det ble jo gjentatt igjen og igjen under koronaepedimien at munnbind hindrer smitte ut (fra smittede personer) ikke inn. Hvordan kan det ha seg at så mange fortsatt ikke har fått med seg dette.

Ikke bare det, men om TS trekker opp et munnbind og tar det på selv, vil sannsynligvis naboen oppfatte det som frekt også.

Anonymkode: 4ef4f...1c9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så må du huske på at det kan være andre grunner enn smittsom sykdom for hoste, og grunner som gjør bruk av munnbind vanskelig.

En alvorlig astma med dårlig innpust f.eks vil slite med munnbind, og får gjerne trigga astma og hoste av tørr luft på fly.

Anonymkode: 2ec6e...36f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...