Gå til innhold

Hvis man er arbeidsfør, ung og nyutdannet, bør man ta en "drittjobb" mens man søker relevant jobb?  

18 stemmer

1. 1. Hvis man er arbeidsfør, ung og nyutdannet, bør man ta en "drittjobb" mens man søker relevant jobb?

• Ja
      15
    • Nei
      3

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg ansetter en person nå på jobben, og har hatt flere dyktige kandidater inne på intervju. To av kandidatene var litt like, og det var en ting jeg reagerte på i forskjell mellom dem: Den ene hadde ikke hatt en jobb siden jul (har flyttet og søker nå relevant jobb), mens den andre har hatt jobb (irrelevant) i mellomtiden mens hun søker. Begge er unge og relativt nyutdannet. De søker begge på fagrelevante jobber.

Jeg diskuterte dette med en kompis som jobber mye med rekruttering (i staten, jeg jobber i det private), og han mente at det at en av kandidatene var heltidssøker var helt greit. Jeg synes ikke det jeg. (og jeg vil presisere at jeg ikke snakker om folk med 20 års relevant arbeidserfaring).

Med "drittjobb" mener jeg jobber som ikke er innen fagområdet og som man kanskje er overkvalifisert for. Eks. man har bachelor i ett eller annet, og så jobber man som vikar på sentralbord. NB! Mener ikke at sentralbordjobbing er drittjobb, men for en person som har lang utdannelse i noe annet, så er det bare en jobb for å få inn penger inntil man får mer relevant jobb.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan jo være forskjellig grunner til at man har fått eller ikke får disse såkalte "drittjobbene" som du snakker om. Ofte kan det her være snakk om at den som har fått disse har bedre kontakter eller har vært heldige. Ikke nødvendigvis at den som ikke har hatt det er en latsabb som ikke gidder gjøre slikt arbeid.

Gjest Gjesta
Skrevet

Den som er i jobb har vist at h*n tar en mulighet når den kommer. H*n viser dermed at h*n kan ta i et tak og ikke er kresen. Dette er udelt positivt.

Den som ikke er i jobb kan ha gode grunner for dette. H*n har flytta, og det viser at h*n er villig til å ofre noe for å få den jobben h*n ønsker seg. Det kan også være at h*n har "falt igjennom" som overkvalifisert i første siling av søknader på f.eks sentralbordjobber. Det er også mye positivt å lese ut av dette. Det hender ofte at det er jobbtørke innenfor diversje fagområder, og å være overkvalifisert arbeidssøker er vanskeligere enn mange tror. De fleste arbeisgivere skyr overkvalifiserte søkere som pesten, fordi de frykter å miste dem ganske snart. Det er nå en gang slik at det er enklere å få jobb når man allerede har jobb enn uten.

For øvrig er det ikke lenge sia jul.

Jeg ville lagt denne forskjellen til side, og heller brukt intervjusituasjonen for å skille dem. Spør dem rett ut om hvorfor de har valgt som de har.

Lykke til, forresten!

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg vet ikke jeg..for meg blir det helt personavhengig...er kjemien god så ansetter jeg den kjemien stemmer best med uavhengig av de momentene du nevner.

Det du sier bekrefter vel bare utsagnet om at "det er lettere å få ny jobb når man er i jobb".

Gjest Gjest
Skrevet

Det er selvsagt ikke negativt å ta en irrelevant jobb når anledningen byr seg. Samtidig, hvis man ikke trenger det, hvorfor skal man?

Jeg har selv selektivt valgt hvor mye og hvordan jeg vil jobbe - fordi jeg har hatt råd til det. En periode søkte jeg riktignok en del mer og mindre relevante jobber, men fikk ingen. Jeg har også jobbet en stund som blant annet pleieiassistent, og syntes faktisk jeg kastet bort utrolig mye tid ved å håpe på og vente på vakter; tid som kunne vært brukt til å utvikle meg innen det som egentlig er faget mitt, men som jeg ikke fikk brukt effektivt fordi - nettopp jeg ventet, var sliten o.l.

Jeg ser selvsagt at jeg er i en litt spesiell situasjon, også særlig fordi jeg nå jobber oppdragsbasert og utover det er min egen arbeidsgiver. Jeg vet at om jeg ikke hadde gjort noen ting i søknadsperiode/som arbeidsledig ville det tatt seg dårlig ut på cv-en, og for alt jeg vet ble det sett ned på av de som vurderte mine søknader i sin tid, selv om jeg skrev at jeg jobbet med egne prosjekter o.l.

Men i mitt tilfelle var det altså et bevisst valg, jeg brukte kun mine egne sparepenger, og slik ståa er nå har jeg nok av oppdrag og får veldig gode tilbakemeldinger fra oppdragsgivere. I MITT tilfelle var det en sjanse til å jobbe selvstendig - noe jeg har bevist at jeg kan.

Om jeg hadde tatt en irrelevant jobb ville det bare vært for pengenes skyld, ikke for å "bevise at jeg ikke er lat", for det er jeg ikke. For all del - jeg har hatt en del slike jobber, og gjort mitt beste i disse også - har gode attester, men rollen min der har vært som underordnet og uselvstendig, og i en del tilfelle har disse jobbene slitt på selvtilliten fordi man blir behandlet dårlig/som dum i forhold til hva man gjør i det faget man KAN.

Vel. Det eneste jeg vil fram til er at det er synd om de som vurderer søknaden bare går ut fra "formelen" at "alt arbeid er bra arbeid", og eventuelt ikke vurderer den enkelte situasjonen. Hvis søkerne ellers står likt ville jeg tatt en ekstra samtale med dem, eller med den som ikke har jobbet, og spurt om hvorfor - grunnlaget for det valget.

Gjest Gjest
Skrevet

I prinsippet er jeg enig, det er bedre å ha hatt en irrelevant jobb enn å ha drevet dank mellom to relevante jobber. Men det er ikke lenge siden jul, bare 2 mnd, og det synes jeg er for kort til å ta dette med i betraktning! Hadde det dreid seg om et år, så hadde jeg tatt det med i betraktning, ja. Mange er redde for at deres irrelevante jobb skal stå i veien for å få drømmejobben når den dukker opp. Kanskje vedkommende rett og slett har hatt råd til å ha to måneders fri? Kanskje han har tenkt å ta en "drittjobb" dersom han ikke får denne jobben?

Gjest Gjest
Skrevet

Synes det er kort tid siden jul.

Selv har jeg hatt flere engasjementer etter jeg var ferdig studert, hvilket betydde at jeg aldri fikk ferie med lønn. Når jeg da ble arbeidsledig, benyttet jeg muligheten til å ha litt fri, hvilket jeg syntes var meg vel ubndt etter 8 år med studier og irrelevante jobber i hver bidige ferie og helg.

Fikk jobb etter 4 mnd, jeg hadde gitt meg selv 5-6 mnd fri før jeg skulle begynne å se meg om etter noe irrelevant.

Gjest Gjest
Skrevet
I prinsippet er jeg enig, det er bedre å ha hatt en irrelevant jobb enn å ha drevet dank mellom to relevante jobber. Men det er ikke lenge siden jul, bare 2 mnd, og det synes jeg er for kort til å ta dette med i betraktning! Hadde det dreid seg om et år, så hadde jeg tatt det med i betraktning, ja. Mange er redde for at deres irrelevante jobb skal stå i veien for å få drømmejobben når den dukker opp. Kanskje vedkommende rett og slett har hatt råd til å ha to måneders fri? Kanskje han har tenkt å ta en "drittjobb" dersom han ikke får denne jobben?

Hvem har bestemt at "hvis man ikke er i arbeid så driver man dank"? :overrasket:

Må man ikke se an personen, snakke med den og kartlegge litt før man bestemmer noe? :forvirret:

Hvis jeg kan velge mellom 2 personer, begge med like gode utdanninger, der den ene har hatt en drittjobb og den andre ikke har vært i arbeid, vil jeg ikke automatisk velge den med jobb!

Jeg vil høre hvordan de begunner sine valg og tenker/reflekterer, og se an personligheten/kjemien mellom oss, før jeg tar en avgjørelse!

Jeg tror ikke noe på sort/hvit-tenkning, det er for snevert, og vår arbeidsplass har ikek råd til å tenke fordomsfullt og snevert.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er enig med flere her:-) Det trenger jo ikke være latskap, at man føler seg for "fin" til visse jobber eller manglende tiltakslyst som gjør at personen ikke har jobbet et par måneder.

Jeg har selv ei venninne som nylig sluttet i en jobb hun har hatt i flere år; hvor hun har steget i gradene og til slutt hadde hovedansvar og jobbet for TRE personer (de utlyste faktisk tre 100% stillinger for å erstatte henne). Hun nyter å bruke litt tid som arbeidsledig (antar hun har ferie til gode også) for å roe ned og kjenne på hva hun vil - det er ikke alltid det er så lett å gjøre sånt når man jobber mye. Samtidig søker hun jobber. Mest sannsynlig kommer hun ikke til å gå ledig i mer enn to-tre måneder, og ettersom hun sa opp selv er det vel svært begrenset med ledighetspenger hun få i denne perioden.

Om det er et problem for de som ansetter at hun er arbeidsledig nå - vel, da går de glipp av en lojal ressursperson av de sjeldne.

Gjest Gjest
Skrevet
Det er selvsagt ikke negativt å ta en irrelevant jobb når anledningen byr seg. Samtidig, hvis man ikke trenger det, hvorfor skal man?

Tja, fordi enkelte ser en egenverdi i å jobbe og yte til samfunnet, uavhengig om det er en toppjobb eller en "drittjobb". Jeg synes det er veldig positivt hvis vedkommende tar en irrelevant jobb i mellomtiden, viser at vedkommende kan ta i et tak selv om det er rutineoppgaver som må gjøres.

Men som noen sier her: det er ikke alltid så lett å få seg en butikkjobb iløpet av en måneds tid heller. Men har denne arbeidssøkeren hatt en deltidsjobb i løpet av studietiden da? Det er jo vanlig å ha en eller annen jobb ved siden av studiene, hvorfor fortsatte i så fall ikke vedkommende i denne jobben i arbeidssøkerfasen også? Hvis arbeidssøkeren aldri har hatt en ordentlig jobb før, hadde jeg nok blitt skeptisk uansett. Å bare gå på skole lærer man ikke nok av, man må lære reglene i arbeidslivet også.

Jeg kjenner nok av folk som har holdningen at når de har tatt en lang utdannelse, så skal de ialelfall ikke jobbe i butikk noen gang mer. Denne holdningen er skremmende, jeg ville aldri ansatt noen med den holdningen. Hvis det er årsak til at arbeidssøkeren ikke er i jobb er det klart negativt. Men om vedkommende er av den sorten finner du kun ut ved å se an personen på intervjuet.

Og som noen nevnte her: ikke rart det er vanskelig å komme inn igjen i arbeidslivet hvis arbeidsgivere kun ansetter de som allerede er i jobb.

Nei, dette er noe du kun kan vurdere utfra personlige egenskaper som du forhåpentligvis klarer å se på intervjuet.

Gjest Gjest
Skrevet
Tja, fordi enkelte ser en egenverdi i å jobbe og yte til samfunnet, uavhengig om det er en toppjobb eller en "drittjobb". Jeg synes det er veldig positivt hvis vedkommende tar en irrelevant jobb i mellomtiden, viser at vedkommende kan ta i et tak selv om det er rutineoppgaver som må gjøres.

Men som noen sier her: det er ikke alltid så lett å få seg en butikkjobb iløpet av en måneds tid heller. Men har denne arbeidssøkeren hatt en deltidsjobb i løpet av studietiden da? Det er jo vanlig å ha en eller annen jobb ved siden av studiene, hvorfor fortsatte i så fall ikke vedkommende i denne jobben i arbeidssøkerfasen også? Hvis arbeidssøkeren aldri har hatt en ordentlig jobb før, hadde jeg nok blitt skeptisk uansett. Å bare gå på skole lærer man ikke nok av, man må lære reglene i arbeidslivet også.

Jeg kjenner nok av folk som har holdningen at når de har tatt en lang utdannelse, så skal de ialelfall ikke jobbe i butikk noen gang mer. Denne holdningen er skremmende, jeg ville aldri ansatt noen med den holdningen. Hvis det er årsak til at arbeidssøkeren ikke er i jobb er det klart negativt. Men om vedkommende er av den sorten finner du kun ut ved å se an personen på intervjuet.

Og som noen nevnte her: ikke rart det er vanskelig å komme inn igjen i arbeidslivet hvis arbeidsgivere kun ansetter de som allerede er i jobb.

Nei, dette er noe du kun kan vurdere utfra personlige egenskaper som du forhåpentligvis klarer å se på intervjuet.

Tja, å "yte til samfunnet" blir jo litt så som så; greit nok at man betaler skatt, men det har man trolig også gjort hvis man har jobbet seg opp sparepenger så man kan gå uten jobb en kortere periode også. Ikke alle jobber er like "samfunnsnyttige"; sentralbordjobber hos et eller annet tacky firma er en av disse:-) I verste fall kan oppsigelsestiden ett sted gjøre at man ikke får jobb et annet og mer relevant sted.

Å ikke VILLE ta irrelevante jobber fordi man føler seg for god er jeg enig i at er negativt. Men å la vær å anstrenge seg for å få en midlertidig jobb om man har råd til det ser jeg virkelig ikke problemet med.

I eksempelet trådstarter nevner har søkeren flyttet til et nytt sted - det er kanskje derfor vedkommende ikke har fortsatt i en tidligere sommerjobb e.l? Jeg har selv flere års erfaring fra en deltidsjobb av typen "drittjobb" fra noen år tilbake (hvor jeg trivdes godt), og prøvde å få deltidsjobb i den lokale avdelinga av denne bedriften da jeg flyttet. Men bedriften hadde endret policy siden jeg jobbet der - og ansatte kun gjennom et halvhjertet vikarbyrå, på dagkontrakter og veldig sporadisk. Når det ikke er slik, ønsker bedriften heller folk som kan bli LENGRE enn midlertidig. Å jobbe på dagkontrakt ser jeg på som veldig anstrengende og uforutsigbart, og ville sett på det som siste utvei selv (selv om jeg sa ja takk til å stå på liste, men ble aldri kontaktet)

Så det er ikke så lett bestandig (det er vi vel enige om). Derfor ville jeg tatt en prat med søkeren og hørt om de bakenforliggernde årsakene, og prøvd å ikke se på det som noe negativt i utgangspunktet.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er også veldig enig med de som sier at det er kort tid siden jul. Hvis h*n i tillegg har flyttet, så er det også greit med litt fritid til å komme i orden i den nye boligen, så jeg hadde sannsynligvis hatt nok å gjøre "på privaten" de ukene og ikke brydd meg så mye om å skaffe en jobb så fort.

Skrevet

Mange gode poenger her.

Jeg vil presisere at valget av kandidat ikke ble avgjort av dette punktet; det er som mange av dere sier mange andre grunner til at man velger noen. Ikke minst pga personlighet og fremferd, i tillegg til erfaring og utdannelse. Vi har hatt flere søkere inne som f.eks. har vært hjemme med barn i flere år, og det ser jeg overhodet ikke på som noe hinder for at personen kan gjøre en god jobb.

Min konklusjon er at det kanskje ikke er negativt at man er arbeidsledig mens man søker jobb, men at det kan telle positivt at man er villig til å jobbe i irrelevant jobb mens man er jobbsøker (viser fleksibilitet, at man står på, at man er villig til å gjøre kjedelige oppgaver osv). Tidsaspektet er jo alltid viktig. Dessuten er det utrolig hvor mye kompetanse man kan få av å jobbe i butikk, som servitør eller på sentralbord (eller andre ved-siden-av-studier-jobb) som kan være verdifullt i mer relevante stillinger. Som f.eks. stress, kundebehandling, sosialisering, jobbe med ulike typer folk osv.

Uansett - lykke til alle jobbsøkere!

Gjest Gjest
Skrevet

Dersom personen knapt har jobberfaring - at vedkommende BARE har studert og ikke hatt "drittjobber" som feriejobber og jobb ved siden av studier (som jeg både har hatt og ikke har hatt avh av studiested og økonomi), så skjønner jeg at det er negativt. Selv om jeg ikke alltid har vært så bevisst på det, så har jeg tilegnet meg mye gjennom de jobbene jeg har hatt; både ansvarsfølelse, evne til å forplikte meg, arbeidsvilje osv. Og flere av de tingene du nevner. En perosn som "alltid" finner en grunn til å la være å ta en sommerjobb e.l ville jeg vært skeptisk til, fordi jeg hadde mistenkt at veskommende kanskje ville være vanskelig/kravstor i forhold til å utføre oppgavene h*n blir satt til å gjøre - bortskjemt, kanskje?

Hvis jeg omtrent aldri hadde vært på en arbeidsplass hadde jeg helt sikkert "manglet" noe med tanke på dette, selv om jeg er en både pliktoppfyllende (skoleflink) og ærlig person. Men jeg har også i korte perioder, på et senere tidspunkt i livet, valgt å ikke kaste meg på den første og verste jobben jeg får i fanget fordi jeg har hatt råd til å la være.

Skrevet

Jeg mener det er bra å sysselsette seg med noe samme hva det er. Dumt å ha et hull i CV'en..

Gjest Gjest
Skrevet
Tja, fordi enkelte ser en egenverdi i å jobbe og yte til samfunnet, uavhengig om det er en toppjobb eller en "drittjobb".

Det høres veldig flott ut. Men de fleste jobber antakelig ikke fordi de yter til fellesskapet eller fordi det har en egenverdi å jobbe i butikk (når man egentlgi bare jobber der for å tjene penger til livets opphoild samtidig som man venter på "drømmejobben").

Jeg jobber ikke i en drittjobb for samfunnets skyld, det er helt klart.

Dersom jeg var arbeidsgiver ville jeg ikke automatisk ha ansatt den som var i jobb. Jeg ville ha snakket med de to personene det sto om og vurdert ut fra refleksjonevne og kjemi.

Gjest Gjest
Skrevet
Dessuten er det utrolig hvor mye kompetanse man kan få av å jobbe i butikk, som servitør eller på sentralbord (eller andre ved-siden-av-studier-jobb) som kan være verdifullt i mer relevante stillinger. Som f.eks. stress, kundebehandling, sosialisering, jobbe med ulike typer folk osv.!

Veldig sant! Man høster mange verdifulle og meget nyttige erfaringer i disse jobbene mens man venter på "den relevante kremjobben"!

:klappe:

Gjest Gjest
Skrevet
Veldig sant! Man høster mange verdifulle og meget nyttige erfaringer i disse jobbene mens man venter på "den relevante kremjobben"!

:klappe:

Hvem sier at man ikke har slik erfaring fra før?

Gjest Gjest
Skrevet
Hvem sier at man ikke har slik erfaring fra før?

Altså, hvis man ikke har jobberfaring å vise til (dokumentert) fra slike jobber, vel, så har man formelt sett ikke slike erfaringer fra før.

Gjest Gjest
Skrevet
Altså, hvis man ikke har jobberfaring å vise til (dokumentert) fra slike jobber, vel, så har man formelt sett ikke slike erfaringer fra før.

Korrekt.

MEN: Under studiene jobbet jeg i åresvis som kommunal assistent, både med mennesker og på kjøkken i oppvasken. jeg jobbet også noen år i matbutikk.

Jeg fikk jobb rett etter studiet, men ikke fornyet vikariat. Fikk imidlertid jobb etter 2,5 mnd.

Jeg NØT tiden jeg var arbeidsledig. Jeg hadde jobbet hver bidige feire og annen hver helg i nesten 10 år, etter vgs. Ingen skal komme og si at den erafaringen jeg ville opparbeidet meg etter 6 uker på Rimi/gamlehjem el ville utgjordt den store forskjellen, når jeg alt har slik erfaring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...