Gå til innhold

Symptomer på hudkreft?


Majken

Anbefalte innlegg

Hva er de? Venninnene mine maser om at jeg bør få det sjekket, med dette som jeg skrev om for noen dager siden om kløe i hodebunnen og skorper, som jeg har fått bekreftet ikke er psoriasis. Ei venninne la merke til en føflekk jeg har bakpå overarmen er blitt hardt, litt utstående og skorpeaktig. Noe jeg har funnet på flere føflekker (som jeg forøvrig alltid har hatt).

Jeg vet skammende lite om symptomer på hvilket som helst slag kreft :oops: , og blåser litt av det når de skriker opp om hvor lett det er å få hudkreft her nede (hull i ozonlaget). Jeg bruker sunblock hver gang jeg ute, så jeg tar jo forhåndsregler....

Men er det noen som vet om symptomer på hudkreft? Er det harde, skorpeaktige føflekker?

Utvitende skamfulle meg.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det eneste jeg vet er at dersom en føflekk på noen som helst måte endrer størrelse eller utseende, så skal man få den undersøkt. Så i morgen ringer du legen, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, liker ikke helt leger, men okei da :wink: . Skader vel ikke med en sjekk...... Bedre med en gang for mye enn en for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå til legen med en gang for å få sjekket føflekkene, er du snill.

Han/hun vil kunne se temmelig raskt om de er naturlige eller ikke, og vil eventuelt sørge for videre undersøkelser. Mindre føflekker kan opereres bort på stedet.

Å gå til legen for slik sjekk er en billig forsikring. Husk at føflekk-kreft er noe av det skumleste man kan få...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Majken

Hudkreft- symptomer... forandring på str på føflekker,kløe på føflekker, klumpete føflekker bør man være obs på. Det er vanskelig å sjekke dette med hudkreft, man må skjære bort føflekken og sende den til dyrkning/sjekk om det er kreft.

Føflekkkreft er skummelt, utenpå kan føflekken virke helt upåfallende, men det kan danne seg røtter som vokser innover i huden/kroppen.

Hudkreft skyldes jo soling,samt celleforandring i huden

Ring legen, en sjekk for å utelukke, ev konstantere gjør hverdagen så mye lettere

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke forskjell på føflekk-kreft og hudkreft ?

Synes jeg har hørt noe liknende tidligere....

Jeg skal i allefall spørre om henvisning til hudspesialist. På tide med en sjekk....

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo det er forskjell. Føflekk kreft kommer jo pga forandring i føflekker (at de vokser, endrer seg, klør osv)

Hudkreft er vel da forandring i huden (celleforandring,solig osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...