AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #41 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Så det er ikke lov å "nødlade" (les: lade hjemme)? Slik jeg antar de fleste norske elbil-eiere gjør. Anonymkode: 7cdb7...e85 Har du sett antallet ladebokser som er solgt? Kan love deg at det ikke er sånn at de fleste elbileiere prøver å holde seg igang med kun nødlader. Brukte nødlader noen timer nå i helgen, ladet med 2kw. Jammen ble det godt og varmt inne i den stikkontakten, var ikke aktuelt å la den stå og gå gjennom natten. Anonymkode: 3de6b...8a0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #42 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Har du sett antallet ladebokser som er solgt? Kan love deg at det ikke er sånn at de fleste elbileiere prøver å holde seg igang med kun nødlader. Brukte nødlader noen timer nå i helgen, ladet med 2kw. Jammen ble det godt og varmt inne i den stikkontakten, var ikke aktuelt å la den stå og gå gjennom natten. Anonymkode: 3de6b...8a0 Det siste du sier der er jo derfor det ikke tillates å bruke nødladeren, som settes i vanlig stikk som en permanent lading. For leser man bittelitt om det, kommer det frem at slik lading skal overvåkes så lenge den type lading pågår. Ikke noe rart at en familie i Sverige mistet huset når bilselgeren hadde sagt ”det går helt fint å bruke medfølgende lader”. Anonymkode: e4c57...b1a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #43 Del Skrevet 30. desember 2024 newman01 skrev (1 time siden): Strømpris kan være veldig forskjellig. Dette er strømprisen jeg betalte i oktober. Minuspris på lading av elbil. Med slike forhold kan man spare inn installasjon av en smartlader på noen år. Easee+TibberPulse+Tibber. Sikrer lav ladestrøm, lading når nettleie er lavest, og sørger for å ikke overskride en effekttariff Det kan man ordne med en "smartkontakt" til kr 90. Tibber koster kr 50/mnd. Anonymkode: 7cdb7...e85 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skrue Skrevet 30. desember 2024 #44 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 28.12.2024 den 22.31): Vurderer å kjøpe elbil. Har CEE kontakt i garasjen. Jordfeilbryter og overspenningsvern. Trenger jeg egentlig da en slik "boks"? Isåfall, hvorfor? Anonymkode: 7cdb7...e85 Jeg ville ha gjort det. Tankegangen er at du før eller senere vil montere det uansett. Man får også med praktiske ting som logging av bruk. Ikke livsnødvendig men man vil over tid se hva forbruket er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #45 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Ladeboksen kostet 16.000 å installere, og vi brukte 4-5.000 kr i mnd på drivstoff. Nå er jeg økonom, men man trenger ikke mange studiepoeng i å skjønne at det tar kortere tid enn flere år å spare inn da… Anonymkode: d2056...8c5 Jeg er bare ingeniør, men jeg ser ikke de nødvendige forutsetningene i regnestykket som presenteres her for å konkludere. Hva bruker du i mnd etter at du fikk ladeboks? Anonymkode: edb18...daa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 30. desember 2024 #46 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det kan man ordne med en "smartkontakt" til kr 90. Tibber koster kr 50/mnd. Anonymkode: 7cdb7...e85 Det ville jeg ikke gjort. Nødlader skal alltid kobles til strøm før man kobler den til bilens ladeport. Så har du en smartkontakt som slår seg av og på er det snarveien til å ødelegge bilens ombordlader. Så man sparer kanskje noen tusenlapper på installasjonen, men dumt når bilen må til doktoren 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #47 Del Skrevet 30. desember 2024 newman01 skrev (26 minutter siden): Det ville jeg ikke gjort. Nødlader skal alltid kobles til strøm før man kobler den til bilens ladeport. Så har du en smartkontakt som slår seg av og på er det snarveien til å ødelegge bilens ombordlader. At bilen ikke tåler at nettspenningen forsvinner høres ut som ladeboks propaganda. Referanse til dokumentasjon der dette fenomenet er beskrevet? Anonymkode: 7cdb7...e85 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chantielle Skrevet 30. desember 2024 #48 Del Skrevet 30. desember 2024 Ryddet for brukerangrep,brukerdebatt,samt svar til dette. Chantielle mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 31. desember 2024 #49 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): At bilen ikke tåler at nettspenningen forsvinner høres ut som ladeboks propaganda. Referanse til dokumentasjon der dette fenomenet er beskrevet? Anonymkode: 7cdb7...e85 Det handler nok mer om at nødlader skal ha strøm først og gjøre seg klar for å kommunisere med bilen før den kobles til. Har du en smartplugg mellom stikkontakt og nødlader vil jo den miste strømmen til stadighet samtidig som den står koblet til bilen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sicktrip Skrevet 31. desember 2024 #50 Del Skrevet 31. desember 2024 (endret) . Endret 31. desember 2024 av Sicktrip Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Dartle Skrevet 31. desember 2024 #51 Del Skrevet 31. desember 2024 Vi har hatt elbil i mange år. Etter min mening er ladeboks et nødvendig tilbehør som burde medfølge i kjøpet med alle elbiler. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #52 Del Skrevet 31. desember 2024 mommyaka skrev (På 29.12.2024 den 14.00): Dette. Og om du bor i borettslag etc er det er lov å bruke nødlader hele tiden.. Og det er veldig kjedelige den dagen du må lade rask og har nødlader. Kjøper du elbil bør du ha boks. Hvorfor kjøpe el bil om du skal lade i 1 dag hvis du må lade raskt må man jo uansett dra til en ladestasjon. Jeg droppet å kjøpe ladeboks da jeg oppdaget at det knapt går fortere enn med stikkontakt. Og lade i en hel dag? Hvordan får dere til det? Hos oss lades bilen over natten ca to ganger per uke, det holder lenge til vårt bruk. mommyaka skrev (På 29.12.2024 den 15.21): Ts om du skal kjøpe deg elbil.. hvordan kjøper du ikke ladeboks? Hvorfor vil du bruke vanlige leding? for å spare 20 000 kroner på noe som fremstår som helt bortkastet Anonymkode: ddf74...c40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #53 Del Skrevet 31. desember 2024 Jeg har ingen mulighet for lading hvor jeg bor.Borettslaget har ikke installert noe. Nå har jeg hatt el bil i 1, 5 år. Det er dyrt å vanskelig uten hjemmelader. Nå skal jeg flytte så neste sted jeg bor blir det installert hjemme lader. . Anonymkode: 2638d...875 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 31. desember 2024 #54 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): hvis du må lade raskt må man jo uansett dra til en ladestasjon. Jeg droppet å kjøpe ladeboks da jeg oppdaget at det knapt går fortere enn med stikkontakt. Og lade i en hel dag? Hvordan får dere til det? Hos oss lades bilen over natten ca to ganger per uke, det holder lenge til vårt bruk. Her tar det noen timer så er vi full ladet. Bruker vi vanlig ledning tarcdr 14 timer . Nå er vi gammel er l bil som nå lades vær dag. Men vi har også to barn og dyr så vi passer alltid på å ha full lading om noe skulle skje Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #55 Del Skrevet 31. desember 2024 Hvis man har en 10A kurs i garasjen. Mange her påstår at man da vil få raskere lading ved å erstatte stikkontakten med ladeboks, men ingen har gitt noen forklaring på hvordan det er mulig. Er det snakk om en evighetsmaskin som gir fri energi? Anonymkode: 7cdb7...e85 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 31. desember 2024 #56 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Hvis man har en 10A kurs i garasjen. Mange her påstår at man da vil få raskere lading ved å erstatte stikkontakten med ladeboks, men ingen har gitt noen forklaring på hvordan det er mulig. Er det snakk om en evighetsmaskin som gir fri energi? Anonymkode: 7cdb7...e85 Man må jo selvfølgelig legge opp ny kurs. Og da legger man opp til så mye strøm man kan 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #57 Del Skrevet 31. desember 2024 Denne tråden gjelder ladeboks. Ikke ny kurs. Anonymkode: 7cdb7...e85 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet i går, 06:36 #58 Del Skrevet i går, 06:36 Har du en eksisterende trefas 16A kurs med overspenningsvern der ute er jo det helt topp utgangspunkt for å lade bil. Ser ut som du har nevnt 10A i tidligere tråder, og det er ganske lite. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:48 #59 Del Skrevet i går, 10:48 newman01 skrev (4 timer siden): Har du en eksisterende trefas 16A kurs med overspenningsvern der ute er jo det helt topp utgangspunkt for å lade bil. Ser ut som du har nevnt 10A i tidligere tråder, og det er ganske lite. Ikke etter nye regler fra 2022 nei! Anonymkode: e4c57...b1a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 15:04 #60 Del Skrevet i går, 15:04 newman01 skrev (8 timer siden): Ser ut som du har nevnt 10A i tidligere tråder, og det er ganske lite. Er det som er vanlig i eldre installasjoner. 10A kurs med Schuko . AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har du en eksisterende trefas 16A kurs med overspenningsvern der ute er jo det helt topp utgangspunkt for å lade bil. Ja, Men, om man har 3x16A, vil man få bedre lading med en ladeboks? Er det tråden handler om. Anonymkode: 7cdb7...e85 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå