Stoltskeiv Skrevet 28. desember 2024 #1 Del Skrevet 28. desember 2024 Er det bare jeg som føler at folk har blitt litt late når det gjelder å bruke hodet? Overalt hører jeg ting som "Sjekk med ChatGPT!" eller "Bare spør ChatGPT, den har svaret." Det er nesten som om vi har gitt opp å prøve selv. Jeg må innrømme at jeg også bruker AI til tider, men noen ganger stopper jeg opp og lurer på hva dette gjør med oss. Ja, det er superpraktisk å få raske svar, og jeg ser helt klart fordelen med det når man trenger hjelp med noe konkret. Men når folk begynner å bruke det til alt, føles det som om vi mister noe viktig. Vi lærer jo mest av å tenke selv, stille spørsmål, og faktisk ta oss tid til å forstå ting. Og hva skjer når ChatGPT tar feil? Det er ikke akkurat en garanti for at svaret alltid er riktig, men mange stoler blindt på det. Har vi sluttet å tenke selv? 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #2 Del Skrevet 28. desember 2024 Du ser ikke det ironiske i å stille et sånt spørsmål på et anonymt nettforum, hvor du heller ikke har noen garanti for hva som ligger til grunn for svarene du får...? Anonymkode: 27708...270 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stoltskeiv Skrevet 28. desember 2024 Forfatter #3 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Du ser ikke det ironiske i å stille et sånt spørsmål på et anonymt nettforum, hvor du heller ikke har noen garanti for hva som ligger til grunn for svarene du får...? Anonymkode: 27708...270 Ja, det er et godt poeng, og jeg ser ironien i å spørre på et forum. Men jeg tror det jeg prøver å si er at vi kanskje mister noe viktig når vi bare lar teknologien gjøre alt for oss. Det å være på anonymt forum så må man uansett være kildekritisk. Poenget er heller det at teknologien snart begynner å tenke for oss istede for at vi får utviklet oss 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 29. desember 2024 #4 Del Skrevet 29. desember 2024 Praktisk tankegang er i ferd med å dø ut, og når kunstig intelligens kommer for fullt er det komplett dumskap blant oss alle. Dette ser jeg bare på jobb, når de unge skal lære seg noe nytt. Det er et praktsik fag, hvor hodet og hender må ha et godt samarbeid for å få utført arbeidet gjennnom dagen. Og det er det ikke alle som har innebygd lengre å for gjøre jobben. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:53 #5 Del Skrevet onsdag kl 11:53 Kommende generasjoner er dømt, det kommer til å gå til h*lvete med dem. Nei da, det er ikke fullt så ille men jeg skjønner ikke at de tør å stole på AI jeg da, i alle fall ikke helt blindt. Det er som da jeg så på tv at ungdom bruker AI til alt, f.eks hvis man ikke vet hvordan man skal vaske en ullgenser spør man AI. Hva skjedde med å spørre mamma, en tante, en venninne eller lignende? Personlig ville jeg googlet det, men jeg innser at det ikke er SÅ mye bedre enn å spørre AI. Skjønt, hvis jeg googler noe får man opp flere svar og kan sikre seg litt bedre. Anonymkode: 92114...559 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stoltskeiv Skrevet onsdag kl 19:55 Forfatter #6 Del Skrevet onsdag kl 19:55 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Kommende generasjoner er dømt, det kommer til å gå til h*lvete med dem. Nei da, det er ikke fullt så ille men jeg skjønner ikke at de tør å stole på AI jeg da, i alle fall ikke helt blindt. Det er som da jeg så på tv at ungdom bruker AI til alt, f.eks hvis man ikke vet hvordan man skal vaske en ullgenser spør man AI. Hva skjedde med å spørre mamma, en tante, en venninne eller lignende? Personlig ville jeg googlet det, men jeg innser at det ikke er SÅ mye bedre enn å spørre AI. Skjønt, hvis jeg googler noe får man opp flere svar og kan sikre seg litt bedre. Anonymkode: 92114...559 Enig! Problemet er bare at man bruker kun nett til å få svar på ting. Man vil klare alt selv. Og det skremmende er kanskje at vi blir enda dårlig på kildekritikk fordi vi stoler blidt på kunstig intelligens. Jeg håper ikke menneskeheten blir like dum som en stein. jeg savner gode gamle refleksjoner der man kan komme frem til et svar, uten å måtte ta opp google før man har rukket å stille spørsmål 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 09:51 #7 Del Skrevet torsdag kl 09:51 Hovedforskjellen på google og å spørre ChatGPT, er at sistnevnte bruker enormt mye strøm. Det største problemet med AI er ikke at folk sluttet å tenke, men at behovet for kraft skyter rett i taket. AI-boomen er like skrekkelig miljømessig som krypto- og NFT-tullet som var trendy for noen år siden. Det snakkes altfor lite om dette. Anonymkode: 507bd...b6f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stoltskeiv Skrevet torsdag kl 18:19 Forfatter #8 Del Skrevet torsdag kl 18:19 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hovedforskjellen på google og å spørre ChatGPT, er at sistnevnte bruker enormt mye strøm. Det største problemet med AI er ikke at folk sluttet å tenke, men at behovet for kraft skyter rett i taket. AI-boomen er like skrekkelig miljømessig som krypto- og NFT-tullet som var trendy for noen år siden. Det snakkes altfor lite om dette. Anonymkode: 507bd...b6f Veldig godt poeng! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 19:03 #9 Del Skrevet torsdag kl 19:03 Er ikke alt man kan tenke og resonnere seg frem til da. Anonymkode: 75b24...b8c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blue Balloon Skrevet torsdag kl 19:22 #10 Del Skrevet torsdag kl 19:22 Hehe, bare for å snu på flisa 180 grader og se det fra motsatt synsvinkel.. Ny teknologi har nok folk vert redde for i all tid. Foreldra våre sa jo akkurat det samme om google og internett, besteforeldra sa det sikkert om tv, tipp-oldeforeldra sikkert om radio. Er sikker på at noen sa det samme når de fant opp hjulet eller bålet og. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #11 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (På 28.12.2024 den 23.23): Du ser ikke det ironiske i å stille et sånt spørsmål på et anonymt nettforum, hvor du heller ikke har noen garanti for hva som ligger til grunn for svarene du får...? Anonymkode: 27708...270 Ts er ute etter meninger, ikke svar! Det kan ingen robot gi! Anonymkode: 9377b...e69 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #12 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (19 timer siden): Er ikke alt man kan tenke og resonnere seg frem til da. Anonymkode: 75b24...b8c Det gjelder jo like mye for ChatGPT som for folk. Mer for GPT faktisk.... Anonymkode: 9377b...e69 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #13 Del Skrevet 18 timer siden Blue Balloon skrev (19 timer siden): Hehe, bare for å snu på flisa 180 grader og se det fra motsatt synsvinkel.. Ny teknologi har nok folk vert redde for i all tid. Foreldra våre sa jo akkurat det samme om google og internett, besteforeldra sa det sikkert om tv, tipp-oldeforeldra sikkert om radio. Er sikker på at noen sa det samme når de fant opp hjulet eller bålet og. Ikke riktig. Utsagnet gjelder i hovedsak for oppfinnelser som ikke hovedsaklig har hatt praktisk nytte, slik som TV, radio, og til en viss grad internett. Traktoren, hjulet og ilden har man aldri vært skeptisk til fordi de har vært forlengelser av menneskelig virksomhet. Teknologiskeptisismen oppsto i grove trekk på slutten av 1800-tallet. Anonymkode: 9377b...e69 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå