AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #1 Skrevet 28. desember 2024 Jeg er 45 og går på p-pillen Diane. Har gjort det siden jeg var 20 pga hud og pcos. Denne pillen inneholder som kjent bl.a. østrogen. Har vurdert å slutte på den da den er omstridt pga økt blodproppfare. Det jeg lurer på nå er om det egentlig er lurt å gå på den inn i overgangsalder, da mange da trenger tilførsel av østrogen pga overgangsplager. Hva tenker dere? Erfaringer? Anonymkode: 36606...42f
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #2 Skrevet 28. desember 2024 Dette er vel lurt å snakke med legen din om tenker jeg. Eventuelt en gynekolog dersom fastlegen ikke har nok kunnskap om kvinnehelse og overgangsalder Anonymkode: 4acd0...8bb
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #3 Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette er vel lurt å snakke med legen din om tenker jeg. Eventuelt en gynekolog dersom fastlegen ikke har nok kunnskap om kvinnehelse og overgangsalder Anonymkode: 4acd0...8bb Ja, det skal jeg, men alltid nyttig med noen personlige erfaringer i tillegg😊 ts Anonymkode: 36606...42f
Andrine& Skrevet 28. desember 2024 #4 Skrevet 28. desember 2024 Husk på økt fare for brystkreft ved bruk av hormomer i den alderen. Det er grunner til at det finnes et fast program med mamografi for kvinner over 50.
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #5 Skrevet 28. desember 2024 Jeg satt nylig inn ny hormonspiral, fylte 50 år i høst så ikke pga prevensjon, men nettopp som støtte i overgangsalder. Spiralen gir progestron og så går jeg på Lenzetto østrogenspray i tillegg. Dette fungerer godt for meg. Gynekolog sa at østrogen via hud som spray eller plaster gir ikke fare for blodpropp slik piller gjør. Anonymkode: 2329f...f1f 3
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #6 Skrevet 28. desember 2024 Andrine& skrev (2 minutter siden): Husk på økt fare for brystkreft ved bruk av hormomer i den alderen. Det er grunner til at det finnes et fast program med mamografi for kvinner over 50. Ja, det er sant. Takk😊 ts Anonymkode: 36606...42f
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #7 Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg satt nylig inn ny hormonspiral, fylte 50 år i høst så ikke pga prevensjon, men nettopp som støtte i overgangsalder. Spiralen gir progestron og så går jeg på Lenzetto østrogenspray i tillegg. Dette fungerer godt for meg. Gynekolog sa at østrogen via hud som spray eller plaster gir ikke fare for blodpropp slik piller gjør. Anonymkode: 2329f...f1f Takk for innspill👍 ts Anonymkode: 36606...42f
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #8 Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg er 45 og går på p-pillen Diane. Har gjort det siden jeg var 20 pga hud og pcos. Denne pillen inneholder som kjent bl.a. østrogen. Har vurdert å slutte på den da den er omstridt pga økt blodproppfare. Det jeg lurer på nå er om det egentlig er lurt å gå på den inn i overgangsalder, da mange da trenger tilførsel av østrogen pga overgangsplager. Hva tenker dere? Erfaringer? Anonymkode: 36606...42f Blodproppfaren er størst den første tiden du går på hormoner, så om du har gått på p-piller i 25 år uten å få blodpropp er det ingen grunn til å kutte ut hormoner av redsel for blodpropp. Snakk med gynekolog og hør om du bør fortsette med p-piller eller om du burde bytte prevensjonsmiddel og eventuelt gå over til hormonterapi. Anonymkode: 849a6...a83
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #9 Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Blodproppfaren er størst den første tiden du går på hormoner, så om du har gått på p-piller i 25 år uten å få blodpropp er det ingen grunn til å kutte ut hormoner av redsel for blodpropp. Snakk med gynekolog og hør om du bør fortsette med p-piller eller om du burde bytte prevensjonsmiddel og eventuelt gå over til hormonterapi. Anonymkode: 849a6...a83 Ok, takk for innspill👍 ts Anonymkode: 36606...42f
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #10 Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg satt nylig inn ny hormonspiral, fylte 50 år i høst så ikke pga prevensjon, men nettopp som støtte i overgangsalder. Spiralen gir progestron og så går jeg på Lenzetto østrogenspray i tillegg. Dette fungerer godt for meg. Gynekolog sa at østrogen via hud som spray eller plaster gir ikke fare for blodpropp slik piller gjør. Anonymkode: 2329f...f1f Jeg bruker akkurat det samme, spiral og lenzetto, og blir 50 på nyåret. Brukt lenzetto snart et år, ingen overgangsalder plager lenger Anonymkode: 83979...8f1 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #11 Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Jeg er 45 og går på p-pillen Diane. Har gjort det siden jeg var 20 pga hud og pcos. Denne pillen inneholder som kjent bl.a. østrogen. Har vurdert å slutte på den da den er omstridt pga økt blodproppfare. Det jeg lurer på nå er om det egentlig er lurt å gå på den inn i overgangsalder, da mange da trenger tilførsel av østrogen pga overgangsplager. Hva tenker dere? Erfaringer? Anonymkode: 36606...42f Et spørsmål for legen din å svare på. Den som har skrevet resept på Diane til deg i så mange år løper her en stor risiko på lik linje med deg som ha puttet i deg dette høyrisiko legemiddelet i så mange år. Diane er ikke lenger en p pille heller, se Felleskatalogen for utfyllende info. Anonymkode: 55a1d...c36
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #12 Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Et spørsmål for legen din å svare på. Den som har skrevet resept på Diane til deg i så mange år løper her en stor risiko på lik linje med deg som ha puttet i deg dette høyrisiko legemiddelet i så mange år. Diane er ikke lenger en p pille heller, se Felleskatalogen for utfyllende info. Anonymkode: 55a1d...c36 Har nevnt det for legen flere ganger, som mener at det er størst risiko ved oppstart av pillen, så når jeg går på det jevnt uten opphold mener hun det ikke er noen fare. Får utskrevet Zyrona nå som er det samme. ts Anonymkode: 36606...42f
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #13 Skrevet 28. desember 2024 Du bør absolutt snakke med gynekolog for å få en helhetlig vurdering. Anonymkode: e3f38...f78
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #14 Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Du bør absolutt snakke med gynekolog for å få en helhetlig vurdering. Anonymkode: e3f38...f78 Ja, skal det👍 ts Anonymkode: 36606...42f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå