Gå til innhold

Hvor trygt er egentlig fond?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvor trygt er fond? Føler du at du risikerer å miste pengene dine når du setter de inn? Vet det historisk sett er trygt, men over hvor mange år er denne historien? 

Jeg har en lav inntekt, 525 og sparer 4000 i mnd (30 år). Setter mest penger inn på fastrenteinnskudd og får jo en del renter, men likevel ser jeg jo fondet øker mye mer. Men jeg er så redd for å miste pengene. Tenker bruke de til pensjon. 

Anonymkode: ac3ca...2fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg er ikke direkte redd for å miste dem, for historisk sett har det aldri vært noen fare for det hvis man har lang tidshorisont. Jeg føler meg imidlertid ikke like trygg som med pengene på konto, så – trygghetssøkende som jeg er – sparer jeg bare noen tusenlapper i fond i måneden, og setter resten på en konto med ok rente.

Anonymkode: a3fe9...3b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alle fond har en viss risiko, det er liksom en del av «konseptet». Man bør ikke spare i fond om man ikke tåler å miste noe. 

Anonymkode: 03c36...b78

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er en risiko, selv om sannsynligheten for å miste alt er liten på lang sikt. Det vesentlige er at fond ikke egner seg for kortsiktig sparing - du må tåle store svingninger på kort sikt.

Om du klarer å spare 1000 kroner i mnd i et globalt indeksfond, så er det en veldig god start når du er 30. Men hva som er riktig for deg må du vurdere. Hvis du har mye gjeld eller planlegger å kjøpe bolig, så kan det hende fondsandelen av sparingen bør være ganske liten.

Anonymkode: 467c3...bd7

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg sparer i fond men har god buffer. Så jeg ikke risikere å måtte avslutte fondet på feil tidspunkt. 

Har du lav inntekt eller liten buffer kan du spare noe i høyrentekonto og noe i fond.

Anonymkode: 572e5...0ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat hvor trygt kan ingen svare deg på, da ingen kan spå fremtiden.

På generelt grunnlag kan man si at dersom du ikke har lang sparehorisont og er av den typen som hadde tatt ut fordi du ser det går nedover fordi du er redd for å "tape mer", eller dette er noe du daglig hadde fulgt med på fordi du er nervøs, er ikke sparing i fond verdt det for deg. 

Hvis du greier å tenke at du skal spare i maaaange år og ikke se på pengene som en del av din totaløkonomi i hverdagen, kjør på. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det finnes mange slags fond med ulik risiko. Ofte er det slik at de fondene med høyest risiko også er de som potensielt kan gi høyest fortjeneste.

Aksjefond er generelt mye tryggere enn å kjøpe enkeltaksjer. Setter du alle pengene dine i aksjer i et enkelt firma, mister du alt om dette firmaet går konkurs, men gjennom fond vil du ha små eiendeler i mange firmaer og om et firma faller dramatisk i verdi eller går konkurs, utgjør det gjerne bare en liten del av investeringen din og du taper lite.

Rentefond eller andre verdipapirfond er vesentlig tryggere enn aksjefond og vil ikke svinge med aksjemarkedet slik som aksjefond gjør. Det "kjedelige" er at rentefond ofte har mye lavere gevinst enn aksjefond.

Jeg tenker at om du sprer investeringene dine på litt ulike fond, er risikoen veldig lav. Det er bortimot utenkelig at du vil miste alt på en gang, og selv om du kan oppleve midlertidige tap ved at fondene svinger litt opp og ned gjennom året, vil det nesten garantert være mer lønnsomt enn å ha pengene på en sparekonto.

Anonymkode: 1ae26...c34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har hatt sparepengene mine i bank. De siste 10 årene har real-gevinsten vært -15%. Jeg har altså tapt penger på å ha dem der. Det er også en risiko, er det ikke? Penger er ikke en fast verdi, i så stor grad som poteter eller vinterjakker. Endringer i økonomien kan i verste fall gjøre pengene dine verdiløse (tenk på Russiske pensjonister som har spart opp rubler til alderdommen).

Selv om bankenes sikringsfond garanterer for 2 millioner av innskuddet til privatkunder i en Norsk bank, så er fondet på bare 20 milliarder, og det er privat. I et verste-fall scenario hvor bankene faller over ende så er ikke 20 milliarder nok, og hvorvidt fondet får låne penger til å dekke resten er uvisst.

https://www.bankenessikringsfond.no/om-garantien/hvordan-er-garantien-finansiert/

De som virkelig vil sikre seg mot dommedag sparer nok i gull, lagret trygt på egen eiendom. Og har en bunkers i hagen med mat og vann for lang tid framover.

Anonymkode: 5d82c...e7c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Begynn med å sette 1000 av de 4000 inn i fond via Kron-appen, den lærer deg hvordan det fungerer og gir mange gode tips hver uke :) 

Anonymkode: 4dcc8...b0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du sparer til pensjon - om 35-40 år for din del - er det et gedigent tapsprosjekt å spare på konto. Jeg skjønner det kan virke skremmende med fond, og ingen kan spå fremtiden. Men historisk sett er det meget liten risiko forbundet med å spare i fond med så lang tidshorisont. 
Jeg ville lest meg mer opp på fond, slik at du skjønner mer hva det er du investerer i. Det vil sannsynligvis hjelpe. Det er viktig at du ikke får panikk i dårlige tider og selger. 
For at fondet skal gå i null, må alle selskapene i fondet gå konkurs. Samtidig. Hvis det skulle skje, er verden i en gedigen krise ala atomkrig eller asteroide, og du har helt andre ting å bekymre deg for enn fond og pensjon. 

Anonymkode: 8120d...ba5

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Index fond fjerner praktisk talt risikoen ved at ett eller flere firma går konkurs. Ved at fondet kjøpe aksjer i et stort antall aksjer så vil ytelsen til hver enkelt aksje «midles ut» og man unngår noen av de store toppene og de store bunnene.

Man kan fremdeles oppleve at verdens børser globalt sett får redusert verdi, ved en resesjon. Spørsmålet er hvor langt ned kan indeksen tenkes å gå ned på kort tid, og hvor lenge kan den tenkes å være der før den er tilbake. Hvis du kan tåle at kapitalen din (på papiret) blir 40% mindre verdt over noen dager, og å vente 5 år på at verdien kommer tilbake så burde du kanskje investere i globale indeksfond.

Dette er både et spørsmål om hva du _faktisk_ tåler (sparer du til alderdommen eller til nytt bad neste år?) og hva du psykologisk tåler (hvis du blir redd og selger på bunn så hjelper det ikke at du i prinsippet kunne ha ventet stormen ut).

Min forståelse er at krona tenderer til å bli mindre verdt jo dårligere verdensøkonomien er. Hvis du skal eie fond primært i utlandet så gir det en viss mening å unngå kosten ved valutasikring, for om børsene i USA går åt skogen, så vil krona bli enda mindre verdt relativt dollar, og det vil kompensere for noe av tapet i aksjeverdi (i dollar) ved at du får flere kroner pr dollar.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Index fond fjerner praktisk talt risikoen ved at ett eller flere firma går konkurs. Ved at fondet kjøpe aksjer i et stort antall aksjer så vil ytelsen til hver enkelt aksje «midles ut» og man unngår noen av de store toppene og de store bunnene.

Man kan fremdeles oppleve at verdens børser globalt sett får redusert verdi, ved en resesjon. Spørsmålet er hvor langt ned kan indeksen tenkes å gå ned på kort tid, og hvor lenge kan den tenkes å være der før den er tilbake. Hvis du kan tåle at kapitalen din (på papiret) blir 40% mindre verdt over noen dager, og å vente 5 år på at verdien kommer tilbake så burde du kanskje investere i globale indeksfond.

Dette er både et spørsmål om hva du _faktisk_ tåler (sparer du til alderdommen eller til nytt bad neste år?) og hva du psykologisk tåler (hvis du blir redd og selger på bunn så hjelper det ikke at du i prinsippet kunne ha ventet stormen ut).

Min forståelse er at krona tenderer til å bli mindre verdt jo dårligere verdensøkonomien er. Hvis du skal eie fond primært i utlandet så gir det en viss mening å unngå kosten ved valutasikring, for om børsene i USA går åt skogen, så vil krona bli enda mindre verdt relativt dollar, og det vil kompensere for noe av tapet i aksjeverdi (i dollar) ved at du får flere kroner pr dollar.

Det er et godt poeng ang valutasikring: Hvis du ikke har det, vil det å ha fond i utenlandsk valuta fungere litt som en luftmadrass som tar imot litt av fallet i dårlige tider. 
Velg internasjonale (globale) fond, er min mening. Ha penger i andre valutaer. Det ser ikke bra ut for NOK, jeg er glad jeg har sparepengene andre steder. Man er nok eksponert for risikoen knyttet til Norges lille og sårbare økonomi gjennom å ha lønn og evt bolig i NOK. 

Anonymkode: 8120d...ba5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er flott at du undersøker fondssparing og risikoen før du investerer. Mange gjør feilen at de kjøper finansprodukter de ikke helt forstår og så gjør de dyre feil.

Avkastning er en belønning for risikoen tatt.

Risiko og avkastning har en sammenheng. Når du tar høyere risiko, så kan du kreve en høyere belønning. Men mer risiko betyr ikke nødvendigvis mer avkastning. Risiko betyr også at det kan gå bananas. Da er pengene borte og du får heller ikke belønning. Relasjonen mellom risiko og avlastning bør derfor undersøkes nøye.

Vi kan faktisk forstå hva slags risikofaktorer vi er utsatt for. Disse kan variere fra fond til fond og er ofte beskrevet i nøkkelopplysninger

Gode fond sprer risikoen ved å ikke bare kjøpe en aksje, men flere. En global indeksfond kjøper mer enn 1500 aksjer av de største konsern verden rundt, spredt på alle bransjer og valuta. Derfor ses en global indeksfond som mye mer trygg enn en bolig i Norge. Boligen er faktisk så risikoutsatt, at vi kjøper forsikringer mot  risikofaktorer.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ofte er det slik at de fondene med høyest risiko også er de som potensielt kan gi høyest fortjeneste.

Feil. Høyere risiko for tap betyr ikke nødvendigvis høyere avkastning. Det finnes flere eksempler av aktive fond med betydelig høyere risiko som ikke slår en global indeksfond en gang. Dette skylles ofte kostnader og gebyr i tillegg til dårlige valg av den aktive manager.

Til Ts: Begynn med "passive" indeksfond.

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Hvis du kan tåle at kapitalen din (på papiret) blir 40% mindre verdt over noen dager, og å vente 5 år på at verdien kommer tilbake så burde du kanskje investere i globale indeksfond.

Sorry, men 5 år er for lite tid. 2000-tallet har vist oss tydelig at en bør investere minst 15 år sammenhengende for å sitte trygg med en global indeksfond. Jeg liker å fyre opp Frankfurt Børs sin avkastningstrekant for MSCI World som bevis. Jeg fant enda ikke en norsk versjon i kroner.

msci_world_triangle_euro_month.png

På høyre siden ser du året du kjøper og nederst året du selger. De diagonale, hvite linjer markerer hvert 5. år.

Ser du hvor mye rødt det er der oppe i tidsrommet 0 år til 5 år? Kriser kan plutselig vare lenge. Ingen som vet når neste krisen rammer. Det kan skje i morgen.

Og hovedproblemet er ikke nødvendigvis at det gikk ned, men hvor mye det faktisk gikk ned. Ikke minst hvor mange år det tar å innhente tapet. Må Ts plutselig realisere pengene etter 5 år så blir det et kjempeproblem. 

Og om du ønsker å redusere risiko i en global indeksfond, så må du være investert lenge.

Etter 15 år, hvor mye rødt ser du her?

Nettopp!

Jeg tenker at om du sprer investeringene dine på litt ulike fond, er risikoen veldig lav.

Tja, det kommer an på fondene. Jeg er tilhenger av enkelthet. Om pengene skal spares langsiktig, så er en global indeksfond mer enn godt nok. 

Det er viktig at du ikke får panikk i dårlige tider og selger. 
For at fondet skal gå i null, må alle selskapene i fondet gå konkurs. Samtidig. Hvis det skulle skje, er verden i en gedigen krise ala atomkrig eller asteroide, og du har helt andre ting å bekymre deg for enn fond og pensjon. 

Helt enig! Det er faktisk sånn det ser ut når du tåler risiko. Du ser at pengene går litt i minus men om du bare la det svinge videre så har du tålt risiko. Om du selger så har du ikke tålt risikoen.

Men ...

Om du investerer mer enn 15 år, så kan du faktisk kjøpe og selge uavhengig fra markedssituasjonen, slik som avkastningstrekanten viser. Ved langsiktig investering spiller det mindre og mindre rolle hvor markedet står.

Schmuhu

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knall innlegg, @Schmuhu!

Med 4000 kr spart hver måned og redsel for å miste noe hadde jeg splittet midlene slik:

2000 kr - et stabilt indeksfond, norsk eller internasjonalt, med lave avgifter

1000 kr - fastrentekonto der du tjener på ett år hva gode aksjer gir deg på én dag

1000 kr - én ny aksje hver måned. Gode utbytteaksjer som HAUTO, spekulativt som GME eller fremtidsrettet som LUNR

Sjansen for å doble sistnevnte post på ett år er høy. Når fastrenten er 3%, har du da fordelt risiko godt. Du tåler også å miste flere poster helt. Vit å skille investering fra spekulasjon og med tid vil du bli finansielt uavhengig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvor trygt er fond? Føler du at du risikerer å miste pengene dine når du setter de inn? Vet det historisk sett er trygt, men over hvor mange år er denne historien? 

Jeg har en lav inntekt, 525 og sparer 4000 i mnd (30 år). Setter mest penger inn på fastrenteinnskudd og får jo en del renter, men likevel ser jeg jo fondet øker mye mer. Men jeg er så redd for å miste pengene. Tenker bruke de til pensjon. 

Det er jo en risiko man må være bevisst på. Men å sikre seg til pensjonen bør man gjøre på ulike vis. Gjeldsfri, så kostnadene er lave hjelper også mye. Bevisst på å stå i jobb, ikke jobbe redusert særlig my etc, passe på å forhandle lønn så lønna alltid er god innenfor feltet man vil/kan jobbe i. Best mulig lønn gir best mulig pensjonsopptjening. Og i tillegg til dette spare litt privat. Da skal det gå greit om noe skjer med fondene, det er viktig. Så blir livet bare bedre om alt går bra. 

Vi sparer ved å betale ned huset rimelig rakst (jeg er gjeldsfri før 50 år iaf), og i aksjefond i tillegg.

Anonymkode: 9f6a0...ec3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange gode svar her. All investering innebærer en viss risiko. Derunder å bare ha pengene i banken, fordi den reelle verdien på pengene vil synke over tid.

Det er også mulig at verden vil oppleve nedturer som kan vare lenge. Og enkeltland kan oppleve det individuelt. Var det ikke i Japan at det ikke var før ganske nylig at de som investerte for flere tiår siden i det japanske markedet endelig gikk i null etter alle disse årene med tap?

Indeksfond har vært ansett for å ha god avkastning med ikke veldig høy risiko, men ting kan forandre seg i fremtiden. Hva skjer om USA går på trynet og noen andre tar over som verdens økonomiske supermakt? Dette virker lite trolig, men i et slikt tilfelle vil man kunne gå på tap hvis man sitter i mye amerikanske aksjer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har hatt sparepengene mine i bank. De siste 10 årene har real-gevinsten vært -15%. Jeg har altså tapt penger på å ha dem der.

Nja. Du har mer penger enn om du hadde brukt dem opp eller oppbevart dem som kontanter.

Når det gjelder fond, er min bekymring at det kommer børsfall rett etter at jeg har lagt inn salgsordre. Det kan jo ta flere dager, spesielt hos Kron. Og kommer det et krakk etter at ordren er lagt inn, kan du ende med å gå virkelig i minus.

Anonymkode: 3d8ba...b09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her fikk ene ungdommen som vurderte å sette penger i fond i 5 år før hus kjøp beskjed at ved så mye uroligheter om dagen Russland, Ukraina, Trump,  Israel osv at de ikke ville anbefale fond

Anbefalte max hvert år inn på bsu. Og noe de kalte 31 dagers konto , pengene låst måtte gi beskjed 31 dager før og rente på 7.2 slik det så ut nå

Anonymkode: 9c710...2f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Her fikk ene ungdommen som vurderte å sette penger i fond i 5 år før hus kjøp beskjed at ved så mye uroligheter om dagen Russland, Ukraina, Trump,  Israel osv at de ikke ville anbefale fond

Anbefalte max hvert år inn på bsu. Og noe de kalte 31 dagers konto , pengene låst måtte gi beskjed 31 dager før og rente på 7.2 slik det så ut nå

Anonymkode: 9c710...2f4

Ungdommen er blitt lurt av en selger for bank (også kalt kunderådgiver) som er mer opptatt av gevinst for banken enn for kunden. Virkelig et piss råd. 

Anonymkode: 2cba6...0ed

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...