Gå til innhold

Et grindmysterium....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjenner noen som bor litt avsides, på toppen av et berg, i enden av en laaang privat vei. De driver en gård, og i vår/sommer skjedde det noe rart her som ingen finner forklaring på. Tidlig på våren da dyrene gikk på et lite område, ble en stor tung grind åpnet på vid gap. Den grinda er åpningen til resten av eiendommen, og siden alle grinder stod åpne unntatt de som gjerdet inn dyrene, så var det jo åpent til "resten av verden" der også, så dyrene kunne kommet langt, langt avgårde. Heldigvis ble det oppdaget før dyrene så det. Dette er en grind som man hekter av om man skal slippe kjøretøy gjennom, det er ikke en grind på hengsler. Og husverten fortalte at den faktisk var hektet av på den måten. Den var ikke bittelitt åpent som om en turgåer hadde gått gjennom. Ikke er det naturlig for en turgåer å gå der heller, det finnes ingen sti som går i nærheten av den grinda.

Og så midt på sommeren, så ble en annen lik grind åpnet på samme måte. Dette var en grind mellom der dyrene gikk, og et jorde der det var høyt gress som skulle slås, og dyrene hadde kommet seg ut og lagd et forferdelig rot i gresset med møkk, som man jo ikke vil ha i høyet....så husverten måtte vente enda lenger med å slå og var ganske oppgitt.

Det som er interessant er at akkurat disse to grindene hadde potensiale til å ødelegge ganske mye når de ble åpnet. Om grind nr. 1 hadde blitt åpnet midt på sommeren hadde det ikke vært noen krise, og det samme med grind nr 2, om den ble åpnet på våren så hadde det betydd null og nix.

Bonden sier at det var sikkert noen som var ute og gikk tur. Men jeg er ikke enig. Folk som går tur hekter ikke av tunge grinder for moro skyld, for så å la dem stå åpne. Dessuten vet de akkurat når grind nr. 2 ble åpnet, fordi de kjørte forbi der på ettermiddagen/kvelden, og på morgenen etter, og på morgenen var den åpen men ikke kvelden før. Så det er ikke noen tid folk går tur på heller. Pluss at det er veldig lite folk som går tur her, selv om de finnes.

Så hva hadde dere tenkt? Det første jeg tenkte på var om de kan ha noen fiender, om noen har forsøkt å gjøre sabotasje...men det er da en fryktelig rar ting å gjøre? Kan folk gjøre sånt? Men det er sikkert mange rare historier der ute om ting folk har gjort altså...

Anonymkode: c71cc...187

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette kan være mye forskjellig. Første tanken, og virkelig ikke vondt ment er at du gjerne skulle gått mer tur, og sett mindre på diverse programmer på tv. 🤪🫣💚
Jeg tenker om eier lar dette ligge, så får det være greit. Det kan selvsagt være sabotasje, men det kan like så være en ubetenksom turgåer som ikke ser poenget med å sette porten tilbake der den skulle. Det ser jeg stadig vekk på tur. Og at folk går tur på ulike tidspunkt og på litt «utenkelige» steder er helt normalt. 

• Liker 3
Skrevet
Daisy-love skrev (37 minutter siden):

Dette kan være mye forskjellig. Første tanken, og virkelig ikke vondt ment er at du gjerne skulle gått mer tur, og sett mindre på diverse programmer på tv. 🤪🫣💚
Jeg tenker om eier lar dette ligge, så får det være greit. Det kan selvsagt være sabotasje, men det kan like så være en ubetenksom turgåer som ikke ser poenget med å sette porten tilbake der den skulle. Det ser jeg stadig vekk på tur. Og at folk går tur på ulike tidspunkt og på litt «utenkelige» steder er helt normalt. 

Hvilke programmer tenker du på da? Jeg har ikke TV en gang, og jeg går tur. Dette er store grinder av tre som man slett ikke løfter av og bærer bort parallelt med gjerdet for å gå gjennom. Denne kan ligne men uten hengsler: DSC_0001.JPG

• Liker 1
  • 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

TS her, det første jeg tenkte på når jeg hørte om disse grindene var om vedkommende hadde fiender, jeg spurte han også. Og han sa at han hadde ikke det som han visste om. Men så....kom det frem. Han har noen i familien som har skapt problemer i mange år, og som bor i gangavstand, så jeg tenker at mysteriet er løst.

• Liker 1
Skrevet

Hvem er du i forhold til denne bonden? Hvorfor spekulerer du så mye i årsaker? Turgåere kan ha gått gjennom, glemt å hekte på igjen eller ikke godt nok og vinden kan ha gjort at den ble åpnet helt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er viktig å finne ut av, får man sette opp viltkamera på aktuelle steder med slike grinder. Og så får man holde seg for god til å spekulere i hvem som kan ha gjort det med mindre man har bevis. Rykter sprer seg fort på små steder, og det er en jævla uting å bidra til ryktespredning uten bevis. 

Anonymkode: 3a809...bbc

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Luckiness skrev (10 minutter siden):

Hvem er du i forhold til denne bonden? Hvorfor spekulerer du så mye i årsaker? Turgåere kan ha gått gjennom, glemt å hekte på igjen eller ikke godt nok og vinden kan ha gjort at den ble åpnet helt.

Nei, alt det er umulig. Dette er tunge grinder som har blitt holdt på plass med plastremmer med klips, og turgåere åpner dem ikke så mye at en bil kan kjøre gjennom, og det er ikke noe turområde egentlig heller. Jeg er opptatt av det pga skadepotensialet. Ingen vil ha høyet ødelagt eller at dyrene forsvinner. Om dette hadde fortsatt kunne det blitt veldig vanskelig for noen som allerede sliter pga det ikke er så lett å drive gård i Norge. TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at bonden har rett. 

Om du tror folk ikke går tur og hekter av grinder helt uten å tenke seg om, ts, så antar du «folk flest» er betydelig mer oppegående enn det de faktisk er. En enorm andel av befolkningen  er så dumme at det er et under at de evner ta på seg sine egne sko. Og det bør vi alle huske, når vi møter på folk. Både ute på landsbygda og på nett.

Det at en gjerning krever mye arbeid betyr heller ikke at folk unngår gjøre den. Folk finner jo på hele konspirasjonsteorier, selv om det åpenbart enkle ville vært å tenke «ja, det er vel bare en tilfeldighet», eller «det er vel bare helt vanlig idioti». Som er den rasjonelle tankegangen, sånn til vanlig.

Anonymkode: ae67f...524

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det første jeg tenker er at det er unger som kjeder seg som har gjort det. Jeg er vokst opp på landet og har åpna mange tunge/store grinder som barn. Riktignok har jeg aldri latt grinder stå åpne, for jeg visste hvor farlig det var for dyrene. 

Anonymkode: a20e3...905

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje det er gjenferd;)

Anonymkode: 105a8...0ef

AnonymBruker
Skrevet

Det er noen som har gått der,  hektet av grendene uten å henge dem på igjen. Så enkelt. 

Anonymkode: 39b5c...952

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Det første jeg tenker er at det er unger som kjeder seg som har gjort det. Jeg er vokst opp på landet og har åpna mange tunge/store grinder som barn. Riktignok har jeg aldri latt grinder stå åpne, for jeg visste hvor farlig det var for dyrene. 

Anonymkode: a20e3...905

Det er ingen barn der som kan ha gjort det, dette er avsides med få naboer. Lite trafikkert rundt gården, blindvei også, derfor vet de at ingen biler kjørte der i tidsrommet grinda ble åpnet, some er fra tidlig kveld til tidlig morgen. TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det er noen som har gått der,  hektet av grendene uten å henge dem på igjen. Så enkelt. 

Anonymkode: 39b5c...952

Slik at en bil kan kjøre gjennom? Gjør du det når du går på tur, en slags styrketrening da eller? Selv unngår jeg å åpne slike grinder da det er ganske tungt, jeg klatrer heller over. Dette er ikke koselige, lette turgrinder. Og ikke er det stier der heller, det er kun han som eier der som kjører traktor gjennom om han skal ha ut tømmer. TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker bonden har rett.

Anonymkode: 1c383...373

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor sånn, og det er mange som kjører feil inn hit og tror det er veien til noe annet. Pga løse dyr hadde jeg en grind ved inngangen til eiendommen, og i fjor var det noen som tydeligvis kjørte feil, som da gikk ut av bilen, åpnet grinda og kjørte inn. Inne ved huset her oppdaget de at de hadde kjørt feil, og så dro de igjen. UTEN å lukke grinda 😳 Jeg var heldigvis hjemme (fikk varsel på kamera) så jeg løp ned for å lukke før noen av dyrene stakk av. 

Jeg tror helt ærlig at mange ikke har fått normal opplæring i grinder, altså jeg har vokst opp på landet, og vi åpnet mange grinder når vi gikk tur, men fra jeg var liten visste jeg at alle grinder man åpner må man alltid lukke i tilfelle beitedyr. Jeg tror nok mer at folk er uvitende, enn at de er ondskapsfulle eller likegyldige. 

Anonymkode: 4509d...354

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Selv om det ikke er et sted det er naturlig for andre å gå på tur så finnes det folk som oppsøker mer uberørte og mindre folksomme plasser. Kanskje noen har vært å sjekket området på Google maps eller lignende og funnet ut de ville teste å gå tur der. Ikke alle tenker over viktigheten og årsaken til at det er lukkede grinder. Unødvendig og dårlig gjort å ikke tenke lengre enn nesetippen, men slik er noen. 

Anonymkode: 7f951...c33

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg bor sånn, og det er mange som kjører feil inn hit og tror det er veien til noe annet. Pga løse dyr hadde jeg en grind ved inngangen til eiendommen, og i fjor var det noen som tydeligvis kjørte feil, som da gikk ut av bilen, åpnet grinda og kjørte inn. Inne ved huset her oppdaget de at de hadde kjørt feil, og så dro de igjen. UTEN å lukke grinda 😳 Jeg var heldigvis hjemme (fikk varsel på kamera) så jeg løp ned for å lukke før noen av dyrene stakk av. 

Jeg tror helt ærlig at mange ikke har fått normal opplæring i grinder, altså jeg har vokst opp på landet, og vi åpnet mange grinder når vi gikk tur, men fra jeg var liten visste jeg at alle grinder man åpner må man alltid lukke i tilfelle beitedyr. Jeg tror nok mer at folk er uvitende, enn at de er ondskapsfulle eller likegyldige. 

Anonymkode: 4509d...354

Ingen som kjører feil der, det er faktisk helt umulig, tror ikke det har skjedd noen gang. Og den grinda var ikke over noen vei, den var på siden av veien, ingen grunn til å åpne den da det ikke er noe annet enn beite og tykk skog bak den, pluss at ingen hadde kjørt gjennom den for det var null spor. Og denne ble åpnet en eller annen gang fra tidlig kveld til tidlig morgen, altså på natta, da ingen går eller kjører forbi der. Om dette hadde en enkel forklaring hadde ingen lurt på det. TS

AnonymBruker
Skrevet

Her kjøper man seg et par viltkamera.

Anonymkode: 1dfec...7fd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Noen har vel gått forbi og er hjernedøde tullinger som syns dyrene bør gå løs. Eller de hater dyrene og håpte de skulle bli drept/skadet. Folk er merkelige og dett var dett. 

Anonymkode: a0ef8...92b

Skrevet

Jeg tenker at bonden må ha rett. Om det har skjedd i det siste også, så sett opp et kamera.

Ingen turgåere flytter hele grinda for å komme gjennom! Enten åpner de den litt eller klatrer over/igjennom.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...