AnonymBruker Skrevet 27. desember 2024 #1 Skrevet 27. desember 2024 Kjøpte en bil for ca 3 mnd siden fra en privatperson. Bilen er en 2017 mod. For et par uker siden begynte det å lekke vann inn via frontruten. Å fikse dette vil koste ca 20 000 kr. Kjøpesum for bilen var 270 000. Jeg ønsker å klage til selger og be om at vi deler rep-kostnader siden skaden har mest sannsynlig oppstått over tid. Selger nevnte ikke noe ang lekkasje da jeg kjøpte bilen og det var heller ingen synlig spor av dette. Er det innafor å klage og be om en deling av rep-kostnadene? Anonymkode: 21b4d...cc2
C-girl Skrevet 27. desember 2024 #2 Skrevet 27. desember 2024 Nei, for dersom det ikke var lekkasje der da du kjøpte bilen så er det ikke en skjult feil/mangel som du kan klage på. 5 1
K.B. Skrevet 27. desember 2024 #3 Skrevet 27. desember 2024 Hvis skaden ikke var der og dette har skjedd etter du har kjøpt bilen, så er nok dette en kostnad du må ta. 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2024 #4 Skrevet 27. desember 2024 Hvordan har du tenkt å argumentere for at selgeren måtte7burde vite om denne skaden? Kan ikke skaden like grene ha oppstått etter at du kjøpte bilen? Anonymkode: bc77d...d75 3
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2024 #5 Skrevet 27. desember 2024 Jeg tror ikke du kan det med mindre lekkasjen skjedde første gang du opplevde at det var vann på ruta etter du tok over bilen. Det er vel usannsynlig når du har hatt den i 3 måneder. Anonymkode: 359fd...797 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2024 #6 Skrevet 27. desember 2024 K.B. skrev (Akkurat nå): Hvis skaden ikke var der og dette har skjedd etter du har kjøpt bilen, så er nok dette en kostnad du må ta. TS her: Det er vanskelig å si om skaden var der før jeg kjøpte bilen. En slik feil kan oppstå over tid og vann kan trenge inn når problemet har blitt verre? Anonymkode: 21b4d...cc2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2024 #7 Skrevet 27. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): TS her: Det er vanskelig å si om skaden var der før jeg kjøpte bilen. En slik feil kan oppstå over tid og vann kan trenge inn når problemet har blitt verre? Anonymkode: 21b4d...cc2 Jeg tenker at du har kjøpt en brukt bil, med de følger og konsekvenser det medfører. Anonymkode: bc77d...d75 5
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2024 #8 Skrevet 27. desember 2024 ts her: Lekkasjen kan ha vært der lengre, men at det nå først begynner å renne inn i selve bilen. vannet kan jo også ha rent andre steder som ikke er synlig? Anonymkode: 21b4d...cc2
Guddla Skrevet 27. desember 2024 #9 Skrevet 27. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): ts her: Lekkasjen kan ha vært der lengre, men at det nå først begynner å renne inn i selve bilen. vannet kan jo også ha rent andre steder som ikke er synlig? Anonymkode: 21b4d...cc2 Hvordan skulle så tilfelle selger vite om dette? 6
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2024 #10 Skrevet 27. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): ts her: Lekkasjen kan ha vært der lengre, men at det nå først begynner å renne inn i selve bilen. vannet kan jo også ha rent andre steder som ikke er synlig? Anonymkode: 21b4d...cc2 Det er jo du ansvarlig for å undersøke før kjøp, og hvertfall før 3 måneder etter du har kjøpt Anonymkode: 45ab9...e7c 1
Maskinfører Skrevet 27. desember 2024 #11 Skrevet 27. desember 2024 Snakk med Riis eller Hurtigruta Carglass kanskje de klarer og fikse det rimelig 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2024 #12 Skrevet 27. desember 2024 Uten å være noen bilekspert ser jeg vanskelig hvordan skade på bilglasset kan være tidligere eiers ansvar, når du har hatt bilen i 3 måneder. Anonymkode: 546eb...589
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2024 #13 Skrevet 27. desember 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Uten å være noen bilekspert ser jeg vanskelig hvordan skade på bilglasset kan være tidligere eiers ansvar, når du har hatt bilen i 3 måneder. Anonymkode: 546eb...589 ts her: Det er ikke skade på selve bilglasset. Det trenger fukt igjennom der vinduet er limt fast til karosseriet. Det er derfor jeg lurer på om denne skaden har utviklet seg over tid. Anonymkode: 21b4d...cc2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2024 #14 Skrevet 27. desember 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): ts her: Det er ikke skade på selve bilglasset. Det trenger fukt igjennom der vinduet er limt fast til karosseriet. Det er derfor jeg lurer på om denne skaden har utviklet seg over tid. Anonymkode: 21b4d...cc2 Men det betyr ikke at selger burde visst om det. Du har hatt den i 3 mnd. Det er større sannsynlighet for at det har skjedd etter at du kjøpte den. Må du fader meg ta deg sammen og betale for bilen din selv. Anonymkode: 39c08...297 5
AllahBallah Skrevet 27. desember 2024 #15 Skrevet 27. desember 2024 Du kan jo høre med selger, mulig han er villig til å dekke en del av kostnadene? Jeg hadde gjort det om jeg var selger. Evt. så kan du jo få en steinsprut og bytte ruta på forsikring…
jabx Skrevet 27. desember 2024 #16 Skrevet 27. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kjøpte en bil for ca 3 mnd siden fra en privatperson. Bilen er en 2017 mod. For et par uker siden begynte det å lekke vann inn via frontruten. Å fikse dette vil koste ca 20 000 kr. Kjøpesum for bilen var 270 000. Jeg ønsker å klage til selger og be om at vi deler rep-kostnader siden skaden har mest sannsynlig oppstått over tid. Selger nevnte ikke noe ang lekkasje da jeg kjøpte bilen og det var heller ingen synlig spor av dette. Er det innafor å klage og be om en deling av rep-kostnadene? Anonymkode: 21b4d...cc2 Noe som skjer over to måneder etter at du kjøpte bilen kan vel neppe lastes selger. 3
Merlin Skrevet 27. desember 2024 #17 Skrevet 27. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kjøpte en bil for ca 3 mnd siden fra en privatperson. Bilen er en 2017 mod. For et par uker siden begynte det å lekke vann inn via frontruten. Å fikse dette vil koste ca 20 000 kr. Kjøpesum for bilen var 270 000. Jeg ønsker å klage til selger og be om at vi deler rep-kostnader siden skaden har mest sannsynlig oppstått over tid. Selger nevnte ikke noe ang lekkasje da jeg kjøpte bilen og det var heller ingen synlig spor av dette. Er det innafor å klage og be om en deling av rep-kostnadene? Anonymkode: 21b4d...cc2 Du har fått pris på 20 000 kr for reparasjon. Hva sier verkstedet de skal gjøre ? 2
TBL12 Skrevet 27. desember 2024 #18 Skrevet 27. desember 2024 (endret) Sitat https://www.forbrukerradet.no/forside/bil/kjop-og-salg-av-bil/misfornoyd-med-kjop/ To års klagerett når bilen er kjøpt av privatperson (..)Eksempler på ting som utløser krav mot selger: Selger har holdt tilbake opplysninger, og det antas å ha innvirket på kjøpet Selger har gitt feil opplysninger og det antas å ha innvirket på kjøpet Bilen er i dårligere stand enn du hadde grunn til å regne med ut fra det du fikk opplyst om pris, alder og kilometerstand. Har du kjøpt bilen hos privatperson må den være i vesentlig dårligere stand.(..) Er en lekkasje etter tre måneder noe som gjør bilen er i vesentlig dårligere stand? Spørsmålet bør rettes til verkstedet om dette er en kjent feil? Har eksempelvis selger utbedret tilsvarende feil på bilen tidligere kan det være selgeren har holdt tilbake informasjon. Viktig å kontakte selgeren om hva som er oppdaget. Er en heldig kan selger påta seg noe av kostnaden uavhengig av skyld. Endret 27. desember 2024 av TBL12
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2024 #19 Skrevet 27. desember 2024 Merlin skrev (8 minutter siden): Du har fått pris på 20 000 kr for reparasjon. Hva sier verkstedet de skal gjøre ? TS her Verksted har ikke sett på bilen ennå, men ut fra beskrivelsen så regnet de med skift av rute. Anonymkode: 21b4d...cc2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2024 #20 Skrevet 27. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Kjøpte en bil for ca 3 mnd siden fra en privatperson. Bilen er en 2017 mod. For et par uker siden begynte det å lekke vann inn via frontruten. Å fikse dette vil koste ca 20 000 kr. Kjøpesum for bilen var 270 000. Jeg ønsker å klage til selger og be om at vi deler rep-kostnader siden skaden har mest sannsynlig oppstått over tid. Selger nevnte ikke noe ang lekkasje da jeg kjøpte bilen og det var heller ingen synlig spor av dette. Er det innafor å klage og be om en deling av rep-kostnadene? Anonymkode: 21b4d...cc2 Advokat mat. Du er i ferd med å ha ventet for lenge før du begynner å gjøre noe når du har visst om mangelen i tre måneder. Anonymkode: 5f453...96e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå