Gå til innhold

Mistenker at min far begynner å bli dement..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

jeg mistanker at min far på snart 80 år begynner å bli dement, han er så utrolig sur og bitter hele tiden, tidligere var han mer positiv men mulig jeg bare har blitt eldre å ser hvordan han kanskje egentlig er? 
han er tafatt, sitter inne hele tiden, klager å syter på alt og alle. Har fått for seg at meg og min søster sier han er dement selv om vi aldri har sagt det ordet eller noe tilsvarende, vi snakker med han som et voksent menneske..

han har tatt tak i meg fler ganger.. 

merker at barnebarna i tenårene trekker seg unna fordi de synes det er utrivlig å være med han.. 

prøvd å tatt det opp med fastlegen men han vil ikke dit..  

hans far ble dement i slutten av 60 årene.. 

what to do? 

Anonymkode: d0ffc...935

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så tungt det må være å stå i situasjonen. Det er vanskelig å komme til dersom en person ikk øe ønsker det selv. Går det ut over livet hans i det daglige? Hvis ikke ville jeg holdt meg litt i bakgrunnen og observert en stund til. Mange lever godt også med tidlig demens. 

Har kommunen et hukommelsesteam som du kan ta kontakt med? Dette pleier å være lavterskel gruppe av helsepersonell som spesialiserer seg på kognitiv svikt og demens. De holder også ofte pårørendeskole hvor man kan få informasjon uten av den affisere deltar.

Anonymkode: 2097b...61f

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at blir agressiv om man i mildeste grad ympter frempå at han kanskje roter litt… han blir agressiv..

sikkert fordi han vet hvor sårt det var den gangen farfar ble dement…

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Problemet er at blir agressiv om man i mildeste grad ympter frempå at han kanskje roter litt… han blir agressiv..

sikkert fordi han vet hvor sårt det var den gangen farfar ble dement…

Hilsen trådstarter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved feks en frontallappdemens vil man se store forandringer i personligheten. I dag så har man jo noe typ "bremse medisiner",men da må han til legen. Er mange steder du kan få veiledning. Ta en telefon til demenslinjen.

Anonymkode: e74b6...da8

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan i første omgang bestille time for deg hos hans fastlege for å snakke om og få råd angående situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utredningen tar så lang tid at ofte er det for sent å starte med medisiner. Anbefaler en tur til fastlegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke være dement fordi om man er sliten og bitter. En gammel kropp som ikke fungerer som man vil lenger, hørsel og syn som svekkes og andre ting som eldes,er nok til at eldre forandrer seg. Som pårørende må man stå i det og ikke gjøre livet deres verre. Det er livets gang. 

Anonymkode: 8f5bf...6be

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...