Gå til innhold

Nerdrum-familien

Lawyam

Anbefalte innlegg

Hoppetaujenta skrev (1 time siden):

Har kommet midt i serien nå og jeg liker folk som holder på sitt særpreg og gir blaffen i hva andre måtte syns om det. Så lenge man går sammen og drar liv og hverdag mot någenlunde samme mål, må det være fint å ha sin egen sammensveisede gjeng og et slikt fellesskap kunne jeg godt ha tenkt meg...hvis jeg hadde mitt eget hus å bo i. Kunne ikke ha bodd oppå hverandre slik de gjør. 

Hvor i alle dager kjøper Odd sine side kjortler? Jeg har ønsket meg slike et helt liv. 

Mot slutten kommer skredderen på besøk, så da får du svaret på det :jepp:

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg liker serien. Herlig annerledes. Elsker at alle har sin egen greie. Ler av kommentarene til guttene 👏

Lurer også på hvor pengene kommer fra til alle barna som skal leve / bygge osv. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvittre skrev (På 28.12.2024 den 18.19):

Det er nok ikke så veldig dyrt heller, mye billigere og bygge et lite hus om man har tomt, enn og f.eks. leie i Oslo som jeg antar de gjorde før. Et sted må man jo bo liksom. Så de er heldige som har tomt de kan bygge på. 
jeg vet ikke hva han der Daniel jobber med. 

Jeg tror Daniel jobber med en start up: Onomo. Han prøver å selge et slags AI-basert språinnklæringsprodukt til voksenopplæringen. CEO-en for start up-en ser ut til å heter Diærv Svermer...Så vidt jeg kan se, er det ikke lønnsomt ennå.

https://thehub.io/startups/onomo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Odd Nerdrum ser jeg en fantastisk maler som er sterkt preget og traumatisert av en brutal barndom i kombinasjon med Tourett syndrom og den angst og depresjon som ofte er komorbiditet til Tourett.

• Liker 10
  • Hjerte 4
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flamme skrev (19 minutter siden):

Jeg liker serien. Herlig annerledes. Elsker at alle har sin egen greie. Ler av kommentarene til guttene 👏

Lurer også på hvor pengene kommer fra til alle barna som skal leve / bygge osv. 

Tipper felleskassa begynner å gå tom, siden de selger seg til NRK 😉. Barna syns sikkert det er helt ok, men tipper de har måttet overtale mor og far 😂

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris skrev (På 28.12.2024 den 20.37):

Mitt inntrykk er at han er, som minimum, svært introvert. Mulig også noen form for autisme eller sosial angst.

Han har tourett syndrom. Er nevrodivergent. Mange med Tourett har angst og depresjon som komorbiditet. Spesielt sosial angst. I likhet med autisme er mange med Tourett veldig rigide og har høye krav til forutsigbarhet.

Dette kombinert med de traumer han har fra barndommen, så er han en torturert sjel på mange måter.

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har sett hele serien nå,  og elsket den! Liker familien godt og synes det er en fascinerende gjeng. Kunne tenkt meg å bo der selv sammen med dem.  Synes Odd er en karismatisk fyr og det er tydelig at barna trives godt i familien og er svært glad i sine foreldre.  

Stusser også litt på hvordan Öde snakker, for ingen av foreldrene snakker sånn.  Synes det virker tilgjort å si "nu" og "efter ". Odd virker mer ekte og jeg blir fascinert av hvor mye kunsten betyr for ham,  hvilke bilder som skal hvor etc. 

I møte med Bjarne Melgaard,  virket Odd som den mest likandes. 

Hele serien var for meg veldig interessant,  og jeg kommer til å besøke museet neste gang jeg er i Stavern. 

Endret av tirben
  • Liker 17
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viki6 skrev (44 minutter siden):

Tipper felleskassa begynner å gå tom, siden de selger seg til NRK 😉. Barna syns sikkert det er helt ok, men tipper de har måttet overtale mor og far 😂

Programmet er jo som en reklameplakat.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odd er en utrolig dyktig maler. Ville ikke hatt bildene hans på veggen, men wow. For et talent.

Dessverre hadde han en grusom barndom, og er ingen hyggelig mann selv. Naturlig nok. Han har ikke sett de tre eldste barna sine på mange år. Det sier mye om han.. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvalstad45 skrev (På 27.12.2024 den 14.26):

Er det med hele familien, eller hopper han som vanlig lett over de tre andre barna han hardde først og som han forlot?

Denne serien er jo om de som bor på gården og i «Nerdrum-kollektivet». Han har to døtre i 40-årene fra et tidligere ekteskap, men de bor ikke der og er derfor ikke med i serien. Han sier han ser dem og barnebarna iblant. Ser ikke noe problem i det?

Endret av Grüner
  • Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (3 minutter siden):

Denne serien er jo om de som bor på gården og i «Nerdrum-kollektivet». Han har to døtre i 40-årene fra et tidligere ekteskap, men de bor ikke der og er derfor ikke med i serien. Ser ikke noe problem i det?

Var en annen som skrev her inne at Odd ikke har tatt kontakt med de eldste døtrene på 20 år eller noe..

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SeBraHaHa skrev (På 29.12.2024 den 20.11):

De hentet eldre møbler vi ga bort på Finn i sommer. Öde og moren i en kassebil. Vi fikk ikke så mye som et hei eller et smil av de der de sto i vår oppkjørsel…

men fin serie. Jeg misunner de som får til å leve sammen med familien sin, ha kvalitetstid, felles interesse og som klarer å legge bort den dritten av en smarttelefon som har tatt fullstendig over livene våres 🙃

Så kjipt av de. Henter man gratis møbler, så sier man hei og tusen takk. Trodde de var veldig opptatt av høflighet og gode manerer. Men da er vel det bare noe de påberoper seg å ha, et skuespill rett og slett🥺

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Irja skrev (1 time siden):

Odd er en utrolig dyktig maler. Ville ikke hatt bildene hans på veggen, men wow. For et talent.

Dessverre hadde han en grusom barndom, og er ingen hyggelig mann selv. Naturlig nok. Han har ikke sett de tre eldste barna sine på mange år. Det sier mye om han.. 

Når en far ikke har kontakt med barna sine, så sier det veldig mye om faren. Og vi ser jo mye av grunnen i serien, selv om han der er bevisst på at han blir filmet. 

• Liker 18
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odd er ingen familiemann, men lever og ånder for kunsten fra han står opp til han legger seg. I podcasten sier han selv at han ikke har vært noen god far pga det. Han har satt kunsten foran familien og ikke fulgt opp barna med lekser og fritidsaktiviteter, men han har gitt dem dannelse, opplæring i kunst og filosofi og et pent sprog. 

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irja skrev (1 time siden):

Han tilhører definitivt kategorien sær kunstner. Han er en dyktig maler og jeg liker de litt mer konservative portrettbildene hans, men kan styre meg for de bisarre motivene av kvinner som bæsjer o.l.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
tirben skrev (14 timer siden):

Har sett hele serien nå,  og elsket den! Liker familien godt og synes det er en fascinerende gjeng. Kunne tenkt meg å bo der selv sammen med dem.  Synes Odd er en karismatisk fyr og det er tydelig at barna trives godt i familien og et svært glad i sine foreldre.  

Stusser også litt på. hvordan Öde snakker, for ingen av foreldrene snakker sånn.  Synes det virker tilgjort å si "nu" og "efter ". Odd virker mer ekte og jeg blir fascinert av hvor mye kunsten betyr for ham,  hvilke bilder som skal hvor etc. 

I møte med Bjarne Melgaard,  virket Odd som den mest likandes. 

Hele serien var for meg veldig interessant,  og jeg kommer til å besøke museet neste gang jeg er i Stavern. 

I podcasten sier han noe om hvorfor han snakker som han gjør. De kom flyttende til Stavern da han var barn. Han prøvde å snakke som dem, men han opplevde at han ikke passet inn og følte seg litt utenfor, og da bestemte han seg for å begynne å snakke gammelt riksmål. Faren snakker også ganske pent, men Øde snakker veldig gammeldags riksmål med «nu», «sprog», «efter» osv. 

Endret av Grüner
  • Liker 13
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sicario skrev (4 timer siden):

Han har tourett syndrom. Er nevrodivergent. Mange med Tourett har angst og depresjon som komorbiditet. Spesielt sosial angst. I likhet med autisme er mange med Tourett veldig rigide og har høye krav til forutsigbarhet.

Dette kombinert med de traumer han har fra barndommen, så er han en torturert sjel på mange måter.

Han sier selv at han ikke er god med mennesker og derfor overlater slike ting til kona og barna. Det er ikke uvanlig at kunstnere er litt sære og «vanskelige» og ikke så flinke med mennesker. Men til tross for dette liker han å ha elever og ha dem boende tett på seg på gården og føler at det er tomt på gården i jula, når de ikke er der.

Endret av Grüner
  • Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (10 minutter siden):

...Men til tross for dette liker han å ha elever og ha dem boende tett på seg på gården og føler at det er tomt på gården i jula, når de ikke er der.

Ja, de er jo hans modeller og assistenter. Og de ser veldig opp til ham. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (På 27.12.2024 den 14.44):

Takk, jeg fant det.

Bortsett fra èn kvinne, ser de ut som en gjeng sære hippier alle sammen. Den eneste med moderne frisyre og utseende er hun litt til venstre for midten av bildet, som står i hvit/lyseblått kjoleliv og holder en hodeskalle. Resten ser jo ut som amish. De har i alle fall aldri hørt om en saks.

https://tv.nrk.no/serie/familien-nerdrum

Både Odd og kona har en meget spesiell stil. Bork går også i «middelalderskjorter» og har langt uflidd hår som mor og far, deretter blir barna litt og litt mer moderne i utseendet jo yngre de blir, men bare Myndin har en moderne stil. Noen ganger måtte jeg nesten flire av hodeplaggene til Turid som det skjerfet under haka og den svarte «bandasjen» på hodet. Og jeg tror ikke hun bruker verken børste eller speil når hun setter opp håret. Og Odd ser jo ut som Snusmumrikken med den hatten og frakken dvs Snusmumrikken er jo litt søt, det er ikke Odd. Han er bare weird. 

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...