AnonymBruker Skrevet 2. januar #161 Del Skrevet 2. januar Grüner skrev (1 time siden): Jula er da ikke over 2.juledag! Romjula er over 1.januar, men 13.dag jul og 20.dag jul varer jo litt ut i januar. Men i senere år har endel folk og influensere især, hoppet over advent og gått rett på jul og pyntet hele huset inkl. juletreet allerede i november, og da er de drittlei jula, når den egentlig så vidt har begynt. Jula begynner julaften kl 17, når jula ringes inn; ikke i november. Alle andre juletradisjoner i januar forsvant jo for lenge siden. Holder du på disse? Eller lar du kun pynten henge oppe, uten noe av det tradisjonelle? Anonymkode: e01f1...eea 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hmmmmmm Skrevet 2. januar #162 Del Skrevet 2. januar Jeg pakket bort alt bortsett fra adventstaker og utelys 5 juledag. Vil begynne de nye året uten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar #163 Del Skrevet 2. januar BobbySocks skrev (1 time siden): Noen takler endringer bedre en andre. Og noen har mistet grepet totalt. Anonymkode: 39eee...a77 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capazitet Skrevet 2. januar #164 Del Skrevet 2. januar Ortodokse kristne feirar jul rundt 7.januar. så jula er ikkje over for alle 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #165 Del Skrevet 3. januar skreppamedleppa skrev (20 timer siden): Og du om å ha julen til 20. dag jul. Jeg hadde aldri orket å ha julen så lenge inn i det nye året men helt greit vi er forskjellige😉 Til det nye året vil jeg ha et julefritt hus og det er jo så greit at det bestemmer vi jo selv Og det er selvfølgelig helt greit. For min del har jeg et julefritt hus i rundt 345 dager i året. De resterende dagene koser jeg meg med julestemning og det som hører med. Anonymkode: 8a4d0...d28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #166 Del Skrevet 3. januar Dette temaet dukker opp hvert eneste år. Hva andre gjør, tenker jeg ikke mye på. Jeg pynter ikke til jul før den siste uken før jul, så jeg ville aldri ha tatt bort julepynten 2. januar (eller i romjulen). Koser meg med jul litt lenger, regner med at jeg tar bort pynten mot slutten av neste uke. Anonymkode: ab165...c17 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #167 Del Skrevet 3. januar mommyaka skrev (20 timer siden): Nei...det er ikke trist...nå begynnen skolen og jobb igjen. Kanskje julen. Begynner for deg etter nytt år. Mens ikke for meg og mange andre. Jeg presses ikke...jeg har mine egne tradisjoner Du tror du ikke er påvirket, men sannheten er at de senere ti-årene har julefeiringen startet tidligere og tidligere. Og avsluttes som regel tidligere også. Det er jo først og fremst handelsstanden som startet julen tidlig. Og de gjør de fortsatt. Nå får man kjøpt julesjokolade i butikkene fra oktober. Og noen finner til og med frem juletrær. Det var utenkelig før, men nå er det vanligere og vanligere. Det er koselig med jul og du påvirkes når du ser juleutstillinger, julemat og juletrær og det er det mange som tar med hjem og gjør til egen tradisjon. Litt usikker på om jeg forstår hva du mener... Mener du at julen for meg begynner etter nyttår?` Da må du lese det du siterte om igjen. Min jul starter rett før julaften. Du må selvfølgelig starte når du selv vil. Jeg forbeholder meg likevel retten til å synes det må være trist å kaste ut julen i det den begynner. Anonymkode: 8a4d0...d28 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #168 Del Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (20 timer siden): Samfunnet praktiserer jo ikke jul i januar lenger. Ingen av de gamle tradisjonene er der. Og mye er flyttet til desember i stedet. Det er ingen faste i desember, ingen av de faste oppgavene som var obligatoriske før jul. Alt av julefester, sammenkomster, juletrefester, er flyttet til desember. Mye kaker og god mat også. Som før hadde sine tradisjoner i januar. Selvfølgelig kan man praktisere tradisjonell jul, men da er man jo veldig i utakt med resten av samfunnet. Anonymkode: e01f1...eea Nei, det er tull. Svært mange, kanskje de fleste holder på tradisjonene. Det er riktig at de tradisjonelle juletrefestene i stor grad er borte. De er derimot ikke flyttet. Du kan selvfølgelig la deg presse av markedskreftene og starte julen tidligere og tidligere, men det synes jeg vitner om lav kunnskap om tradisjoner. Anonymkode: 8a4d0...d28 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #169 Del Skrevet 3. januar BobbySocks skrev (10 timer siden): Jula er som språket, stadig i endring. Noen takler endringer bedre en andre. Samfunnet har flyttet julen framover, mens noen tviholder på tradisjonene. Sånn blir det nok til denne generasjonen er dau og de nye tar over. Da er jula ferdig når januar kommer. Det som er litt morsomt å tenke på er at du selv vil møte deg selv i døra om 20 år. Da har jula blitt endret til noe som du ikke assosierer med jul, og du velger å holde fast på det du selv er vant til, og liker. Slik har det vært i alle år, og slik kommer det til å fortsette. En amerikansk slektning (32 år) opplever det nå. Hun gikk i mot sine foreldre sine for en god del år siden, og begynte med julen fredag etter Thanksgiving (siste fredag i november). Da starter julen for henne, med juletre, julepynt, julebakst, selskapeligheter osv. Hun så på sine foreldre som bakstreverske og gammeldagse som ikke fulgte med i tiden når de feiret julen på tradisjonelt vis. Men nå har hun møtt seg selv i døra. De siste årene er det mange som har startet med julen etter Halloween, og at Thanksgiving bare har blitt et lite avbrekk i førjulstiden. Nå kjemper denne 32-åringen i mot denne utvidelsen av førjulstiden med nebb og klør ved å holde på sine tradisjoner, og blir selv sett på som bakstreversk og gammeldags, og en som ikke følger med i tiden, av de som er enda yngre enn henne igjen. Anonymkode: db0d9...565 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #170 Del Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Nei, det er tull. Svært mange, kanskje de fleste holder på tradisjonene. Det er riktig at de tradisjonelle juletrefestene i stor grad er borte. De er derimot ikke flyttet. Du kan selvfølgelig la deg presse av markedskreftene og starte julen tidligere og tidligere, men det synes jeg vitner om lav kunnskap om tradisjoner. Anonymkode: 8a4d0...d28 Både min og mannens arbeidsplass har flyttet juletrefesten til desember. Og julebordet til november. Og med det forsvant det siste med tradisjonell januar jul. Mange har julepynten hengende oppe utover i januar, det er jo greit. Men stort sett er det nok snakk om "kos", eller vel så ofte "latskap". For det er i alle fall ikke "tradisjoner" som følges. Anonymkode: e01f1...eea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #171 Del Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (10 timer siden): For en moroklump du er. Selvsagt har jeg det. Jeg har også observert med egne øyne at folk ikke har julepyntet hus frem til 13. januar. Anonymkode: 0aa48...166 Sa MÅ du førstkommende uke ta deg en norgesferie og se med egne øyne at du tar grundig feil. For det er 100 prosent sikkert! Anonymkode: 12894...9b9 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #172 Del Skrevet 3. januar mommyaka skrev (11 timer siden): Sier hvem? Du? Da er det bra vi er forskjellige og ikke alle går etter "tradisjon" og hva andre gjør. Jula for deg begynner kanskje julaften...min jul begynner i desember Det er kirkens kalender som sier det. Anonymkode: 31382...40b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 3. januar #173 Del Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Det som er litt morsomt å tenke på er at du selv vil møte deg selv i døra om 20 år. Da har jula blitt endret til noe som du ikke assosierer med jul, og du velger å holde fast på det du selv er vant til, og liker. Slik har det vært i alle år, og slik kommer det til å fortsette. En amerikansk slektning (32 år) opplever det nå. Hun gikk i mot sine foreldre sine for en god del år siden, og begynte med julen fredag etter Thanksgiving (siste fredag i november). Da starter julen for henne, med juletre, julepynt, julebakst, selskapeligheter osv. Hun så på sine foreldre som bakstreverske og gammeldagse som ikke fulgte med i tiden når de feiret julen på tradisjonelt vis. Men nå har hun møtt seg selv i døra. De siste årene er det mange som har startet med julen etter Halloween, og at Thanksgiving bare har blitt et lite avbrekk i førjulstiden. Nå kjemper denne 32-åringen i mot denne utvidelsen av førjulstiden med nebb og klør ved å holde på sine tradisjoner, og blir selv sett på som bakstreversk og gammeldags, og en som ikke følger med i tiden, av de som er enda yngre enn henne igjen. Anonymkode: db0d9...565 Jeg er nok for gammel til at jeg møter meg selv i døra på akkurat dette. Så du må nok finne noe annet å le av. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 3. januar #174 Del Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (11 timer siden): Og noen har mistet grepet totalt. Anonymkode: 39eee...a77 Ja, men er det ikke typisk å tenke det når ting man ikke vil skal endres faktisk endres? Språk, kjønn, arbeidsmoral.. og jul. Vi gamlinger må nok bare innse at verden er i konstant endring og vi kan velge å endre oss med den, eller holde på tradisjoner. Begge deler er like rett, men de sterke meningene, de blir jo litt festlig da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 3. januar #175 Del Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er kirkens kalender som sier det. Anonymkode: 31382...40b Den går ikke jeg etter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 3. januar #176 Del Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du tror du ikke er påvirket, men sannheten er at de senere ti-årene har julefeiringen startet tidligere og tidligere. Og avsluttes som regel tidligere også. Det er jo først og fremst handelsstanden som startet julen tidlig. Og de gjør de fortsatt. Nå får man kjøpt julesjokolade i butikkene fra oktober. Og noen finner til og med frem juletrær. Det var utenkelig før, men nå er det vanligere og vanligere. Det er koselig med jul og du påvirkes når du ser juleutstillinger, julemat og juletrær og det er det mange som tar med hjem og gjør til egen tradisjon. Litt usikker på om jeg forstår hva du mener... Mener du at julen for meg begynner etter nyttår?` Da må du lese det du siterte om igjen. Min jul starter rett før julaften. Du må selvfølgelig starte når du selv vil. Jeg forbeholder meg likevel retten til å synes det må være trist å kaste ut julen i det den begynner. Anonymkode: 8a4d0...d28 Nei jeg blir ikke påvirket. Jeg har holdt på med mitt i 30 år. Men det er det jeg mener..vi må innse at folk har vært sin "jul" når jeg "kaster" ut jula 2 januar er det ikke mer jul for meg Men om du og andre forsatt synes det er jul og vil holde julen til20 desember så gjør jo dere det:) men nå er det ikke mer jul her hjemme Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #177 Del Skrevet 3. januar BobbySocks skrev (36 minutter siden): Ja, men er det ikke typisk å tenke det når ting man ikke vil skal endres faktisk endres? Språk, kjønn, arbeidsmoral.. og jul. Vi gamlinger må nok bare innse at verden er i konstant endring og vi kan velge å endre oss med den, eller holde på tradisjoner. Begge deler er like rett, men de sterke meningene, de blir jo litt festlig da. For meg kommer de sterke meninger fram når folk sier at jeg er en freak og et utskudd fordi jeg holder på gamle tradisjoner. For det er ikke sannheten, det er mange av oss som vil bevare de fine gamle tradisjoner. Det blir som å gjenfortelle eventyr,som å ta vare på bilder og minner om de som ikke er her lenger og som å fortelle om hvordan det var da det var krig og som å hedre det som engang var. Vi kan ikke bare spytte på og glemme alt i fortida. Derfor har vi også lag og foreninger og folk som brenner for å beholde tradisjoner. Anonymkode: 12894...9b9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #178 Del Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): For meg kommer de sterke meninger fram når folk sier at jeg er en freak og et utskudd fordi jeg holder på gamle tradisjoner. For det er ikke sannheten, det er mange av oss som vil bevare de fine gamle tradisjoner. Det blir som å gjenfortelle eventyr,som å ta vare på bilder og minner om de som ikke er her lenger og som å fortelle om hvordan det var da det var krig og som å hedre det som engang var. Vi kan ikke bare spytte på og glemme alt i fortida. Derfor har vi også lag og foreninger og folk som brenner for å beholde tradisjoner. Anonymkode: 12894...9b9 Men som vi påpeker her så er jo mange tradisjoner blitt endret fordi betingelsene har litt endret. Det var begrensende aspekter knyttet til tradisjonen og når begrensningen forsvant så forsvant tradisjonen. Vi har påpekt hvor ulike tradisjonene har vært etter om du var rik eller fattig, bodde i by eller på landet, stort hus eller lite osv og hvor religiøs familien din var. Jul er en sekk som inneholder mye, man velger selv hva man plukker ut hvert år. Jeg bærer jo også med meg minner fra barndomsjul og hva foreldre/besteforeldre har fortalt. Hva som står mest ut er hvilket styr og slit det er med jul og den delen av tradisjonene har jeg villet la bli igjen i sekken min. Det er jo derfor jeg starter tidlig, for at jul ikke skal forbindes med noen som stresser vettet av seg før jul. Hele desember er en prosess og hva jeg vil gi videre til barna er alt det hyggelige vi gjør sammen i julas ånd, ikke oppskrift på hvordan. I år fikk datteren fullt ansvar for å pynte juletreeet, det så helt annerledes ut enn før. Hvordan jeg pynter treet er ulikt fra mine foreldre. Men vi pynter jo alle et juletre ! Mine foreldre har nå plastikktre og pynter treet mye før enn når de hadde ekte. De hadde alltid vanlig gran, jeg har alltid valgt edelgran. Min mor og søstre som er tette i aldre og er over 70 år har helt ulike juletradisjoner, de har kombinert med sine menn og laget sine egne. Noen av de pynter tidlig og kaster jula ut sent, noen tar inn juletre inn 23. des og ut 3. juledag og all jul er ute før nyttår. Det er ikke noe galt med noen av deres feiring, noen av de har jo endret noe på de 50 + årene sine siden de flyttet hjemmefra, noe har fått bli fordi det passet inn. Det som ikke har passet inn er å dømme andre for ulikt syn og ha ulike tradisjoner. Anonymkode: 94e34...370 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #179 Del Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (7 timer siden): Sa MÅ du førstkommende uke ta deg en norgesferie og se med egne øyne at du tar grundig feil. For det er 100 prosent sikkert! Anonymkode: 12894...9b9 Nei, hvorfor skulle jeg det? Dere må gjerne beholde julepynten så lenge dere vil, det plager jo ikke meg. Jeg sier bare at det ikke er vanlig her jeg bor. Det er ikke jeg som plages av at andre har andre preferanser enn meg. Og i hvert fall ikke i en slik grad at jeg blir «trist» av det, slik som «20.dagsfolket» blir. Anonymkode: 0aa48...166 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #180 Del Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (8 timer siden): Både min og mannens arbeidsplass har flyttet juletrefesten til desember. Og julebordet til november. Og med det forsvant det siste med tradisjonell januar jul. Mange har julepynten hengende oppe utover i januar, det er jo greit. Men stort sett er det nok snakk om "kos", eller vel så ofte "latskap". For det er i alle fall ikke "tradisjoner" som følges. Anonymkode: e01f1...eea Det er i aller høyeste grad tradisjoner som følges når folk feirer jul når det er jul. Vi skal i juleselskap på lørdag, juletrefest på søndag og ett nytt juleselskap neste helg for å avslutte julen, og dette er tradisjon for de aller fleste jeg kjenner. Julebordet på jobben var heller ikke i november, men fredag 20.desember. Du skjønner det at det er mange som faktisk forstår at julen er en fastsatt tidsperiode som ikke forflyttes bare fordi noen ikke klarer å forholde seg til når det er jul. Det er heller ikke latskap når folk fortsatt har julepynt oppe til 13.dag eller 20.dag jul, det er igjen folk som forholder seg til når det er jul og som ikke tar feil av advent og jul. Uansett hva folk argumenterer med så ringes julen inn kl 17 24.desember og julen varer da til minst 6.januar etter 13.januar. Anonymkode: c5550...433 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå