Gå til innhold

Er jula over?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

fugl fønix skrev (9 minutter siden):

Hei, en liten digresjon her, jeg bare lurer på en ting av ren nysgjerrighet: Dere julepyntentustiaster  som begynner å jule- pynte inne fra ca begynnelsen eller midten av november. Er dere like entusiastiske å pynte til påske også ?? Har dere mye påskepynt hjemme ?? 

Nei ..for meg betyr ikke påsken noe...men der gjør julen. Jeg pynter til påske og begynner da noen dager før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pakker bort rød jul før nytt år og lar det hvite/brune/grå stå igjen så lenge det ikke er nisser. 

Starter pynting 1. desember.

Jeg foretrekker alt før jul, men er ferdig med jul til nyttår, men hva andre gjør får være opp til de, bare de ikke skal prakke sine meninger på meg eller kritisere mine valg.

Anonymkode: 94e34...370

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg pyntet ikke til jul før i midten av desember, men jeg vet selv det er tidlig for tradisjonistene. Påskepynten kommer gjerne opp uka før påske, da kommer som regel barna hjem med hjemmelaget pynt de er stolte av. Vanligvis henger det både jul-, påske- og 17.mai-pynt på vinduene i barnehagen og skolene i området her i god tid før feiringene begynner. Det er jo bare koselig, og setter stemningen og bygger forventningen. Akkurat som julepynten. Det betyr ikke at man har startet feiringen, bare at man har pyntet. 

Anonymkode: 455b1...3bb

Så koselig at du pynter til påske også 🥰 det gjør jeg og. 🥰 Jeg er like glad i begge høytidene. 😇 Jeg begynner å julepynte tidligst 01 desember. Og påskepyne ca. 1 uke før påskeuka begynner.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg påskepynter en uke før, pynter 17. mai en uke før, sommerpynt hele sommeren. Pynter høst 1. september, legger til Halloweenting uka før Halloween og fjerner det igjen og beholder høsttingene frem til 1. desember.  

Februar er rosa måned og beholder det frem til påske.

Anonymkode: 94e34...370

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (5 minutter siden):

Nei ..for meg betyr ikke påsken noe...men der gjør julen. Jeg pynter til påske og begynner da noen dager før. 

Så gøy, hehe samme svar fikk jeg fra en dame  IRL, hun svarte også: "  Nei .. for meg betyr ikke påsken noe.. "  wow skulle tro dere to var i slekt, hehe.  Damen er også sånn at hun liker å begynne å jule pynte i november, hun sa til meg ifjor at hun sto og pyntet juletre og satte det fram allerede 01 november. Nisser,  juleduker & julestjerner..sto framme 01 november. Men hun pynter ikke idet hele tatt til påske.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mommyaka skrev (10 timer siden):

Fordi jeg har jul fra midten av november til 26 desember. Da er MIN jul over. 

Høres litt uintelligent ut.

Anonymkode: c5c83...82c

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fugl fønix skrev (10 timer siden):

Hei, en liten digresjon her, jeg bare lurer på en ting av ren nysgjerrighet: Dere julepyntentustiaster  som begynner å jule- pynte inne fra ca begynnelsen eller midten av november. Er dere like entusiastiske å pynte til påske også ?? Har dere mye påskepynt hjemme ?? 

Mitt år;

Nå er det nyttårsdager. Blomstene og lysene er hvite, duken som er på bordet er lys, og har noe annen pynt.

Neste er fastelavn. Da pynter vi kvister med fargerike fjær. Neket er oppe en ukes tid, men vi har kun fastelavns boller søndagen.

Påskeliljer plantes jo tidlig ut, og de har vi til de visner. Gule blomster inne. Har noen egg, kyllinger og slikt. 

Valentines og 17.mai markerer vi ikke. 

Høstpynten kommer opp tidlig oktober, både på trapp og inne. Den "skumle" pynten er kun oppe noen dager rundt Halloween. Men gresskar og slikt får gjerne stå til litt ut i november. 

Og mot slutten av november kommer den første julepynten frem. 

Anonymkode: e01f1...eea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Høres litt uintelligent ut.

Anonymkode: c5c83...82c

Det mest unitelligente er jo å ikke se at ting stadig er i endring, og at tradisjonene rundt jul er i ferd med å endre seg. 

Du gjør det ikke som dine foreldre heller, og i alle fall ikke som generasjonene før det. 

Det var for disse uhørt å møte i noe annet enn dress fra frokost 1. og 2. juledag. Dette var store høytidsdager. Nå har jeg inntrykk av at det er pysj som gjelder i de fleste hjem. 

Adventspynten var veldig moderat, kun lilla. Og det skulle bare være én stjerne, da denne symboliserte julestjernen. Julegardiner var det også viktig å ha i et møblert hjem. 

At TV skulle bli en del av tradisjonene gjør nok at enkelte av mine forfedre snur seg i grava. 

Svineribbe og pinnekjøtt er også tradisjoner som har kommet til. Før det var det Mølje. Fiskemølje langs kysten. Kjøttmølje i innlandet. Dessert er også en nymotens ting. Det var (tørre) julekaker og kaffe som var det søte i jula. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.12.2024 den 13.56):

Kan ikke alle bare gjøre som de ønsker disse dagene? Det er noe veldig bittert over denne typen svar :)

Men det er jo merkelig å avslutte noe som bare nettopp har startet. Og så synes jeg personlig at det er litt leit at mennesker ikke ser ut til å la roen virkelig senke seg (snakker ikke nødvendigvis om juleroen). Det skal konstant hastes til noe annet, kan ikke bli for lenge på ett sted, vi må fortsette hamsterhjulet, løpet videre til neste event eller happening. Og om man ser stort på det så tror jeg menneskeheten hadde hatt godt av å bare roe ned, slappe av, bli på ett sted litt lengre enn 2 dager og ikke hige så voldsomt etter det neste. Ikke rart folk blir syke av stress når f.eks høytider skal gjøres unna før de har rukket å starte. Hvordan er det ellers i livet undrer jeg meg over..

Anonymkode: 810ee...cda

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pynter minimalt- men jula for oss er fra 22 desember til og med 2 juledag. 
Etter det ryker juletre og pynt ut. 

Julelys utendørs har vi fra 1 desember til litt ut i januar. Ellers er det julefritt etter 2 juledag. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Men det er jo merkelig å avslutte noe som bare nettopp har startet. Og så synes jeg personlig at det er litt leit at mennesker ikke ser ut til å la roen virkelig senke seg (snakker ikke nødvendigvis om juleroen). Det skal konstant hastes til noe annet, kan ikke bli for lenge på ett sted, vi må fortsette hamsterhjulet, løpet videre til neste event eller happening. Og om man ser stort på det så tror jeg menneskeheten hadde hatt godt av å bare roe ned, slappe av, bli på ett sted litt lengre enn 2 dager og ikke hige så voldsomt etter det neste. Ikke rart folk blir syke av stress når f.eks høytider skal gjøres unna før de har rukket å starte. Hvordan er det ellers i livet undrer jeg meg over..

Her er det virkelig ro. Vi har fri frem til 6.januar. Skal på lang skitur i dag, se en nyttårskavalkade, spise meksikansk mat. Så jeg ser ikke at det at vi har fjernet juletre og julepynt har noe med hvor stressa vi er å gjøre? 

Det virker som om de eneste som synes dette er "merkelig" og "leit" er de som ikke gjør det slik som oss? Ønsker man da egentlig noe annet selv, når man har behov for å mene så mye om hvordan andre løser ting? 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Her er det virkelig ro. Vi har fri frem til 6.januar. Skal på lang skitur i dag, se en nyttårskavalkade, spise meksikansk mat. Så jeg ser ikke at det at vi har fjernet juletre og julepynt har noe med hvor stressa vi er å gjøre? 

Det virker som om de eneste som synes dette er "merkelig" og "leit" er de som ikke gjør det slik som oss? Ønsker man da egentlig noe annet selv, når man har behov for å mene så mye om hvordan andre løser ting? 

Les en gang til det jeg skriver; det handler ikke nødvendigvis om selve juleroen. Det handler mer om at mennesker generelt stresser med å hele tiden komme seg videre. Det er som om det brenner under føttene på folk etter å starte morgendagen før den i det hele tatt har begynt. Vi skal konstant haste videre, planlegge neste opplegg, vi lar oss bombardere med info og inspo om det som skal skje litt lengre frem i tid og nå vi er der det skal skje så er vi straks i gang med å planlegge neste opplegg.

Handler ikke kun om julen dette. Det handler om hvordan vi mennesker lever for tiden. Sier ikke at det er sånn for alle.

Den siste setningen din ga ingen mening for meg. Eller mener du at man ikke kan mene noe om hvordan folk gjør ting uten at man er slik selv..?  For jeg hadde syntes det hadde vært fint om hele verden hadde roet ned noen hakk og ikke higet etter det som hele tiden kommer senere. Men det er vanskelig når det kommersielle har tatt så stor overhånd og starter å "stresse" forbrukere 2-3 mnd i forkant før ting faktisk skal skje med f.eks innhold på some etc. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg bryr meg ingenting om hva folk gjør hjemme hos seg selv, jeg bryr meg om hva de sier til meg, eller i det offentlige.

Når folk høylytt proklamerer at "nå er jula og over" lenge før jula er over, og huffer seg over folk som har julepynten oppe til uti januar, ja da protesterer jeg.

Nei jula er ikke over bare fordi du har ryddet bort julepynten!

Anonymkode: db0d9...565

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

F.eks så florerer det med videoer på IG nå hvor folk kaster ut juletrær og julepynt fordi; is giving you the ick. Hvor kommer dette fra? Jeg forstår at det er humor og at det er satt på spissen. Samtidig synes jeg det er leit og et tydelig symptom generelt i samfunnet om at nå må vi videre, nå må vi løpe til neste stasjon. Hvorfor klarer ikke folk å bare slappe av? Rekker disse folka å i det hele tatt kjenne på f.eks julestemningen? 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.12.2024 den 14.53):

Ja, heldigvis!

Anonymkode: 674c9...a11

Nå er det romjul før det blir nyttår.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg forstår ikke hva som nettopp har startet. Høytidsdagene er julaften, 1.- og 2. juledag. Da pynter vi oss, går i besøk til hverandre, spiser julemat og hele pakken. Hele desember er en lang oppladning (og det beste med jula!) til disse dagene. Så er arbeidsdagen igang igjen for mange av oss, ingen flere røde dager, julemusikken forsvinner, folk begynner å planlegge nyttårsfeiringen osv osv. 

Hva "feirer" du nå? Og ikke minst: hvordan feirier du jul i januar? Dette er helt uforståelig for meg.

Jeg er klar over at det i følge kirken fremdeles _er_ jul, men de færreste av oss følger slavisk (heldigvis) hva kirken sier. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.12.2024 den 16.08):

Neida julen er ikke over. Men jeg har tatt ned julepynten i dag, fordi jeg var drittlei jul. Det er vanlig for meg. Jeg får overdose jul i hele desember, så når julekvelden har vært, orker jeg ikke mer. Slapp av, jeg bor alene, så min juleleihet plager ingen.

Anonymkode: da414...b4e

Akkurat som butikken Jysk det,som fjerner julepynten før jula starter.

Anonymkode: 1ec03...b01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg forstår ikke hva som nettopp har startet. Høytidsdagene er julaften, 1.- og 2. juledag. Da pynter vi oss, går i besøk til hverandre, spiser julemat og hele pakken. Hele desember er en lang oppladning (og det beste med jula!) til disse dagene. Så er arbeidsdagen igang igjen for mange av oss, ingen flere røde dager, julemusikken forsvinner, folk begynner å planlegge nyttårsfeiringen osv osv. 

Hva "feirer" du nå? Og ikke minst: hvordan feirier du jul i januar? Dette er helt uforståelig for meg.

Jeg er klar over at det i følge kirken fremdeles _er_ jul, men de færreste av oss følger slavisk (heldigvis) hva kirken sier. 

Jeg skjønner heller ikke. Vi har ingen selskaper, ingen juletrefester, ingen arrangementer som handler om jul.

Anonymkode: c4f8d...719

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

F.eks så florerer det med videoer på IG nå hvor folk kaster ut juletrær og julepynt fordi; is giving you the ick. Hvor kommer dette fra? Jeg forstår at det er humor og at det er satt på spissen. Samtidig synes jeg det er leit og et tydelig symptom generelt i samfunnet om at nå må vi videre, nå må vi løpe til neste stasjon. Hvorfor klarer ikke folk å bare slappe av? Rekker disse folka å i det hele tatt kjenne på f.eks julestemningen? 

De som kaster ut juletreet i romjulen er jo de som har pyntet siden tidlig desember. De har hatt julestemning og kost seg i over en måned. Jeg forstår at dere som venter med alt til 23. desember vil nyte litt til, men her må man nok bare innse at tradisjonen er i endring. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...