Gå til innhold

Eliza again...


Eliza

Anbefalte innlegg

Gratulerer med ny vogn! Du måtte selvsagt ha samme vogna som oss også, ja. ;) Ganske morsomt, dette. Vi kommer sannsynligvis riktignok ikke til å bruke Quinnyen til babyen. Da må vi i så fall kjøpe en bag til den. Men det er nok mest praktisk at lille frøken beholder den vogn en stund til, i hvert fall så lenge hun sover på dagtid. Lillebror får heller overta Simo-bagvogna som er tullas sovevogn i barnehagen nå - enn så lenge. :) Det blir litt av en overgang å kjøre den tunge Simo-vogna nå som jeg er vant til Quinnyen. Men jeg får bare tenke positivt: jeg får jo mer trim ved å gå med ei tyngre vogn - og trim har jeg nok ikke vondt av etter fødselen. ;)

Vi har også ei 22 mnd. gammel storesøster som er opptatt av babyen. Flere ganger om dagen forteller hun oss at "mamma baby i magen". "Baby komma ut, få melk," sier hun. Hun har til og med lagd en liten sang til meg: "Mamma baby i magen - ja, ja, ja!" :hjerter_rundt:

Det er jo nesten litt skummelt hvor mye vi har til felles... Men god smak når det gjelder barnevogn, det har vi! :ler: Ellers er de jo bra skjønne disse storesøstrene da! Vet ikke helt hvor mye de faktisk skjønner når det gjelder babyen i magen, men storesøster hos oss har iallefall fått med seg at den nye vogna er til lillebror! Sikkert en smule misunnelig, men hun får bruke den fram til fødselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tack för go hälsning inne hos mig.

När jag läste om dina barnvagnsfunderingar så tänkte jag på ett par bekanta till oss. De har två barn, den äldre fyllde 2 år strax efter babyn föddes. De har ingen tvillingvagn, både pga pris och för att det blir tungkört och svårt att komma på bussar och så.

De kör med en sportvagn eller sportvagnsdelen på barnvangen till det äldre barnet nu, och bär babyn (som nu är 7 månader) i bärsele på magen på väg till barnehage, sen får babyn ligga i vagnen på vägen hem.

De kör också med ståbräda till det äldre barnet. Och ibland får han sitta på kanten av sittvagnen när babyn ligger i ovankant av bagen.

Det går bra tycker de.

:vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hilsen, Furstina og Cr@sh! Tror også det kommer til å fungere bra uten søskenvogn/tvillingvogn. Hadde vært noe annet dersom storesøster ikke hadde gått i barnehage og jeg var nødt til å ha begge barna hjemme på dagtid.

Er nå i uke 27, og synes magen begynner å bli fryktelig stor... Tror faktisk den er nesten like stor nå som den var like før fødselen forrige gang. Men det er vel ofte sånn det blir med nummer 2 (og 3 og 4 og...). Har også begynt å få en del kynnere, så alt er vel ved det normale! Gleder meg voldsomt til barnet skal bli født nå, og begynner å bli litt utålmodig. Synes 8. september er fryktelig lenge til! Tror spesielt juli måned kommer til å gå tregt, siden mannen blir bortreist hele den måneden gjennom jobb. Men vi får håpe på pent vær slik at jeg og lillemor kan være masse ute og kose oss!

I dag fikk vi også klarhet i når det blir byggestart. Tomta blir sprengt i neste uke, og 2 uker etter der igjen blir sålen støpt. Så blir det en liten pause i fellesferien før det blir full fart med selve husbyggingen fra august av. Gleder oss vilt! Hadde også besøk av eiendomsmegleren som skal selge leiligheten vår i går, og dersom hennes prisantydning er riktig ift. markedet, så kommer vi til å sitte igjen med en egenkapital til det nye huset som er ganske mye høyere enn den jeg hadde budsjettert med. Hurra for det! Regner med å selge i begynnelsen av september, med overtakelse 1. desember. Huset kommer ikke til å være helt ferdig til da, så vi må nok belage oss på et par måneder i en eller annen midlertidig bolig. Ordner seg alltids!

Neste legesjekk er ikke før om 3 uker, så inntil da er det vel bare å ruge videre! :)

Ha en flott pinsehelg alle sammen! :hoppe:

Endret av Eliza
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nå i uke 27, og synes magen begynner å bli fryktelig stor... Tror faktisk den er nesten like stor nå som den var like før fødselen forrige gang. Men det er vel ofte sånn det blir med nummer 2 (og 3 og 4 og...).

Du er ikke alene om å ha blitt større denne gangen enn sist. Jeg er også omtrent like stor nå som ved termin sist. Lurer på hvordan jeg kommer til å se ut hvis magen fortsetter å vokse i samme tempo i tre måneder til! :overrasket:

Nå begynner jeg å føle at det er på tide å forberede seg på at lillebror kommer. Har liksom hatt så mye annet å tenke på de siste månedene. Men nå er det jo bare 12-13 uker til termin! Hva gjør dere med soveplass til de små? Storesøster har kanskje fått ny seng allerede? Tulla vår bruker fortsatt sprinkelsenga og har god plass i den. Spørsmålet er bare om vi likevel skal kjøpe ny barneseng til henne og bruke sprinkelsenga til lillebror, eller om vi skal ha en kurv e.l. til babyen i begynnelsen. Han kommer jo uansett til å sove inne hos oss de første månedene, og en sprinkelseng tar jo mer plass... Vil veldig gjerne høre hva dere tenker om dette. :)

Storesøster har forresten blitt veldig opptatt med å leke med dukke ("baby") i det siste, og er virkelig omsorgsfull. Triller i vogn, mater, gir flaske, legger den ("natta!"), pusser tennene og småsnakker med den. Det blir spennende å se om hun blir likedan med lillebror når den tid kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør dere med soveplass til de små? Storesøster har kanskje fått ny seng allerede? Tulla vår bruker fortsatt sprinkelsenga og har god plass i den. Spørsmålet er bare om vi likevel skal kjøpe ny barneseng til henne og bruke sprinkelsenga til lillebror, eller om vi skal ha en kurv e.l. til babyen i begynnelsen. Han kommer jo uansett til å sove inne hos oss de første månedene, og en sprinkelseng tar jo mer plass... Vil veldig gjerne høre hva dere tenker om dette. :)

Siden vi skal flytte rundt juletider, så vet jeg ikke om vi orker å kjøpe ny seng til storesøster før da. Har tilbud om å låne en vugge av et vennepar til babyen, så jeg tror vi slår til på det. Da kan storesøster fortsette å bruke sprinkelsenga fram til vi flytter, så får hun heller ny seng når vi flytter.

Ellers har bekkenplagene på mirakuløst vis nesten blitt borte den siste uka! Har mye sjeldnere vondt nå enn tidligere, og det er utrolig deilig! Så vidt jeg husker var det slik sist gang også, men da ga plagene seg enda litt tidligere. Nå har jeg størst problemer om natta - begynner å bli skikkelig tungt og ubehagelig å snu seg i senga. Fant fram en stor pute forleden kveld som jeg legger mellom lårene når jeg ligger på sida, og det funker på et vis.

I sommerferien skal jeg og vesla plukke frem eska med babyklær fra loftet og se hva vi har og hva vi evt. mangler. Det blir koselig!

:hjerter_rundt:

Endret av Eliza
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg føler meg som en flodhest! :grine: Hadde en runde foran speilet i går kveld hvor jeg prøvde på meg alle gravidklærne mine, og nå begynner faktisk en del av dem å bli ubehagelige å ha på! Jeg skjønner ikke hvordan dette skal gå - jeg har nesten 3 mnd. igjen til termin, og er allerede megasvær! Har gått opp 9,5 kg til nå, og tror nok jeg kommer til å passere vektøkningen i forrige svangerskap med glans (13 kg)... Jaja - jeg får vel bare holde ut og heller shoppe meg noen romslige gravidklær til resten av svangerskapet. Rimelig utplukket i butikkene her nå, så det spørs om jeg må handle på nettet. Får ta meg en surferunde i ettermiddag.

Barnehagen til vesla har "flyttet" ned i fjæra nå. De skal være der nede hver dag frem til sommerferien, og de er ute i all slags vær. De har en liten lavvo de kan krype inn i hvis været blir for ille. Hun storkoser seg der nede, og det første hun sier når hun våkner om morgenen er "barnehagen i fjæra"... I går hadde hun badet - med skoene på! Det er så varmt her nå, og jeg misunner virkelig ungene som kan være ute hele dagen. Skulle gjerne vært sammen med datteren min nede i fjæra i stedet for her på kontoret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klem:

Du er ikke den eneste som vokser ut av gravidklærne Eliza!

Jeg har hele 1 bukse som passer for tiden... :murvegg:

Heldige datteren din som får kose seg i fjæra hele dagen. Håper du også får avkjølt deg litt! Det er ikke så gøy med varme når man er gravid! :troest:

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takk for hilsen, La Traviata! Føler meg ikke fullt så mye flodhest nå, for jeg har vært og shoppet siste ladning med gravidklær. Så nå har jeg i det minste noen plagg som passer resten av graviditeten... Ellers har jeg handlet det første plagget til lillebror! Var på H&M tidligere denne uka og skulle kjøpe noen nye pysjer til storesøster, og da greide jeg ikke å la være å kjøpe en blå sparkebukse i str. 56... Kommer til å måtte shoppe en del til den nye babyen uansett (kan jo ikke plage ham til å gå med rosa klær etter storesøster), så jeg kan jo like greit starte nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake på jobb etter en fantastisk bra helg! På fredag var jeg hos legen, og da var det faktisk nesten 7 uker siden sist! Alt sto bra til, men blodtrykket mitt hadde økt litt. Var visst ikke noe kritisk, og siden urinen min var helt fin så ble det ikke sagt noe mer om det. Magemålet lå helt på gjennomsnittsstreken, og nurket hadde faktisk lagt seg med hodet ned allerede! Ganske utrolig synes jeg, for jeg er jo bare 30 uker, men legen mente likevel at det nå var liten sjanse for at han ville snu seg igjen. Og det var jo godt å høre! :)

Fredag kveld hadde vi mamma, pappa, broren min og dama hans på grilling. Ble en kjempekoselig kveld, med god mat og god vin (og Munkholm til meg, som vanlig...).

Lørdag hadde vi alliert oss med barnevakt fra kl 11. Ifm. kroningsjubileet i byen skulle nemlig Garden ha drilloppvisning på Stjørdal, og mamma og pappa ville gjerne ta med vesla dit. Jeg og mannen benyttet muligheten til å få gjort noen ting ifm. husbygginga, og så var vi nede på tomta en tur og solte oss oppå kontaineren som er satt dit... Før helga ble nemlig såleblokkene lagt, så nå kan vi se omrisset av det som skal bli vårt hjem de neste 50 (?) åra... Huset ser kjempedigert ut, men det blir jo anderledes når vi begynner å få opp veggene. Morsomt er det iallefall!

Vesla skulle overnatte hos besteforeldrene sine, så jeg og mannen hadde barnefri helt til søndag formiddag. Lørdag kveld var vi på Les Misérables på Trøndelag Teater, og det var helt fantastisk. Faktisk tror jeg det er det beste jeg noen gang har sett på en scene noen gang. Er jo litt lettrørt for tida, og jeg satt stort sett og grein hele første akt... :grine: Måtte gå til side og sjekke mascaraen før jeg våget meg ut i lobbyen i pausen! Etter forestillingen var vi på pub en tur med broren min og dama, før vi dro hjem rundt midnatt. Da var vi stuptrøtte (er jo ikke vant til å være ute om kveldene lenger), og sov godt til 9.30 søndag morgen! DET var deilig det! Hentet vesla hos mamma og pappa i 12-tida, og hun hadde heldigvis vært grei om natta. Resten av dagen tok vi det bare rolig, ryddet litt i huset og koste oss sammen alle tre.

I dag er det sommerfest i barnehagen, og det blir kjempekoselig. Har imidlertid glemt regnbuksa til vesla hjemme i dag, så nå må jeg stikke hjem og hente den for det er noen skumle mørke skyer over byen akkurat nå...

Hilsen Eliza, 29+5 uker på vei og i toppform! :)

Endret av Eliza
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30+0 i dag! Bare 10 uker igjen til termin... Og i går oppdaget jeg at jeg ikke har 3 uker igjen å jobbe etter ferien, men faktisk bare 2! Og jeg skal innrømme at jeg begynner å glede meg skikkelig til permisjonen nå! Er ikke spesielt motivert på jobb om dagen, og tenker mye på baby og fødsel. I går fylte jeg ut søknad om fødselspenger, og da gikk det virkelig opp for meg hvor nært forestående familieforøkelsen faktisk er... Gleder meg sånn til å holde det lille nurket i armene mine, og er veldig spent på om amminga går like greit denne gangen som forrige gang. Tror faktisk jeg gleder meg litt til selve fødselen også... Hadde jo en "grei" fødsel sist, så jeg har ikke tatt skrekken.

Er ellers litt lei av kommentarer på hvor stor magen min er... Får høre det hver dag på jobb nå. Kommentarer som "i dag er du jammen meg enda mer gravid enn i går" og "jeg nekter å tro at du ikke skal ha før i september". De mener jo ikke noe vondt med det da, men jeg er jo litt lei av magen selv så da hjelper det jo ikke å få kommentarer på den hele tida...

Jaja, lillebror er iallefall i full vigør og sparker som bare det. Kan faktisk til tider være litt ubehagelig, og nå har han begynt å "bore" hodet sitt ned mot blæra mi også, så av og til kjennes det ut som jeg holder på å tisse meg ut selv om jeg nettopp har vært på do... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at ukentlige oppdateringer er det eneste jeg rekker for tida... I dag er jeg iallefall 31+0, og jeg synes denne graviditeten har gått veldig fort fram til nå. Er jo bare 9 uker igjen til termin jo! Og foreløpig er ingenting forberedt til det nye barnet, bortsett fra at vi har kjøpt en vogn (som mangler softbag enda). Men på mandag begynner jeg ferien min, og da har jeg planer om å få gjort noen små forberedelser. Skal bl.a. rydde plass til babyklær i stellekommoden, dvs. klærne til lillemor må flyttes på. Og så må jeg ut på en ørliten shoppingrunde og kjøpe litt stelleutstyr samt noen bodyer og sparkebukser i den minste størrelsen.

Ellers ble jeg gressenke i går... Mannen reiste på sin første tur ifm. den nye jobben, og kommer ikke hjem før 10. august! :grine: Var veldig trist å ta farvel i går morgest, men nå har vi begynt å se framover til vi møtes igjen i stedet for å grave oss ned i sorg over at han skal være borte i 5 uker... Jeg og lillemor skal nok kose oss alene vi - har mange idéer til hva vi skal finne på.

Og med husbyggeprosjektet går det strålende! I morgen på denne tida har vi faktisk ferdig støpt såle! Da tar snekkerne ferie en ukes tid før de fortsetter. Med det tempoet de holdet nå så er jammen ikke innflytting til jul utenkelig likevel - men ting kan jo skje underveis, så det er ingen vits i å ha for store forhåpninger...

Helsemessig status: + 11,5 kg (litt mye...), ikke noe vannansamling i ankler og fingre enda, ganske mye kynnere, vondt i bekkenet om natta men ellers bra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da har jeg shoppet enda litt mer til babyen! I går kjøpte jeg en Baby Travel softbag til Quinny-vogna, samt en "ladning" nye gaskluter. Var litt fristet til å kjøpe litt mer klær også, men fant ut at jeg skulle vente til jeg har gått gjennom klærne etter storesøster. Er jo enda 8 uker igjen til termin, men det er jo greit med alt som er unnagjort!

Jeg og lillemor har vært alene hjemme i snart 1 uke nå, og skal være alene i 4 uker til før mannen kommer hjem fra jobb på sjøen. Det går overraskende bra med oss, og hittil har dagene flydd av sted. I dag har vi vært i Pirbadet i nesten 3 timer, og etterpå spiste vi middag på Burger King... :sjenert: Og i morgen er det bursdagsselskap hos bestefar, så vi har ikke fritidsproblemer enda iallefall. Begynner ferien min i morgen, og skal ha 4 uker. Etter ferien har jeg 14 dager igjen å jobbe før jeg går ut i permisjon. Gleder meg til permisjonen nå - spesielt til å få sove! Og så skal jeg bare ta det rolig og kose meg, lese bøker og kanskje strikke litt. Blir digg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32+2 og formen er fremdeles fin. Var til legen i dag, og det eneste som er litt bekymringsfullt er at det gjennom hele svangerskapet har vært spor av protein i urinen min. Men siden jeg hverken har høyt blodtrykk eller ødemer så er det ikke noe de kan gjøre med det (2 av disse 3 kriteriene må være oppfylt for at man skal kunne kalle det svangerskapsforgiftning). Men jeg har fått streng beskjed om at dersom jeg begynner å føle ubehag som hodepine og kvalme (symptomer på høyt blodtrykk) eller får voldsomme hevelser i ankler og hender så skal jeg ta kontakt med lege snarest. Men jeg er jo som sagt i toppform, og føler meg generelt vel, så det er mest sannsynlig ikke noe farlig. Babyen har det iallefall bare bra, og vokser som normalt. Hadde det litt travelt inne i magen i dag, for han hadde noe høyere puls enn vanlig... :ler:

I går lette jeg og lillemor fram babyklærne på loftet, og plukket ut det som har nogenlunde nøytrale farger. Ble ikke store fangsten gitt - storesøster fikk jo nesten bare rosa klær fram til hun var 6 mnd. gammel... Men fant noen hvite og røde klær som lillebror fint kan bruke. Snart skal vi også hente en vugge hos et vennepar. Den skal vi låne de første månedene slik at vi slipper å kjøpe ny seng til storesøster før vi skal flytte inn i nytt hus etter jul.

Ellers er sommerværet skikkelig stusselig i Trondheim for tida. I dag har det vært skikkelig kaldt, med 10 grader, vind og regn. Men heldigvis er det meldt bedre i dagene som kommer, så kanskje vi kan få bruna fiskepuddingen litt igjen!

Endret av Eliza
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia...

Så godt å lese at formen din er bra. :) Men det er jo greit å være litt på vakt for svangerskapsforgifting. Jeg har skjønt at det ikke skal være noe å spøke med...

Koselig å se gjennom barneklærne man har lagt bort tidligere. Må se å få gjort det jeg også... Blir nok litt større fangst her i huset - etter som vi har gutt og venter en til...

Ha en god helg og kos deg i det lille sommerværet Trondheim måtte ha å by på... :briller2:

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Takk for hilsen Cr@sh!

Nå var det lenge siden sist jeg skrev gitt! Er nå i uke 35, og skal innrømme at jeg sliter litt med varmen for tida... Hele forrige uke var jeg og lillemor på ferie hos svigerforeldrene mine på Sørlandet, og hadde temperaturer godt over 20 grader hver dag. Det var jo selvfølgelig deilig for lillemor som kunne gå rundt naken eller i bare bleia dagen lang, men for hennes gravide mor ble det litt i meste laget av og til. Holdt meg mest i skyggen, og fikk heldigvis masse avlastning av svigermor som passet lillemor hele dagene. Hadde sett fram til å komme hjem og kanskje få litt lavere temperaturer, men så fort vi hadde kommet hjem kom jo sommeren for fullt i Trondheim også! I dag har det vært 25 grader og stekende sol, og vi var så dumme at vi dro til Stiklestad for å traske litt rundt der ifm. Olavsfestdagene. Resultatet var at jeg ble fullstendig utslått av varmen og bare måtte gå å sette meg etter en halvtime... Nå husker jeg hvordan jeg hadde det forrige svangerskap, når jeg hadde termin i midten av juli og gikk 2 uker på overtid i tidenes tropesommer... Er litt glad for at jeg har termin 1 måned senere denne gangen, selv om jeg allerede nå sliter litt. MEN bank i bordet! Det er tross alt bedre med godvær enn 10 grader og regn!

Ellers er håndverkerne våre ferdige med ferien sin nå, og i full gang med huset vårt igjen. Gleder meg til å se hvordan veggene reiser seg i sokkeletasjen de nærmeste 2 ukene. Og nå er det jammen meg bare 3 uker igjen til jeg går ut i permisjon! Det blir digg! Sove, sove, sove... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35+0! Har vært hos legen i dag, og alt var bare fint. I dag var også urinprøven fin (ingen proteiner), og blodtrykket holder seg stabilt og fint (121/73). Fikk imidlertid 20% sykmelding de siste 14 dagene jeg har igjen på jobb før permisjonen, for jeg sover ikke spesielt godt om nettene lenger og har litt lav toleranse for stress om morgenen... Så med 20% sykmelding kan jeg tillate meg å komme på jobb litt senere, evt. ta en hel dag fri en uke dersom jeg skulle føle for det. Ellers er formen fin, men har hatt en del rygg- og bekkensmerter den siste uka. Vet ikke helt hva det skyldes, men får av og til noen heftige smerter nedover lårene, både bak og på innsiden. Regner med det skyldes bekkenet som har blitt enda litt løsere, kombinert med barnet som trykkes mer og mer ned for hver dag nå. Har ikke så mye kynnere enda, og det er jeg jo glad for.

Men jeg skulle gjerne blitt ferdig med denne intense varmen snart... Lover at det er den eneste gangen i hele mitt liv at jeg skal klage sånn over sommeren, men varmen sliter meg helt ut. Jeg merker at jeg blir helt matt og tom for krefter når gradestokken kryper over 20 grader og sola steiker. Men så fort barnet er ute kan det godt bli godvær igjen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koselig med oppdatering fra deg....

Supert at formen har holdt seg så bra - det med bekkenet er nom helt normalt nå som det nærmer seg termin med stormskritt!

TA VARE PÅ DEG SELV!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

På tide med en liten oppdatering! Har startet på min siste uke på jobb før permisjon (!), og det er jo litt rart. Dette svangerskapet har jo i grunnen gått rasende fort! Tror det henger sammen med at jeg rett og slett ikke har hatt tid til å tenke så mye på det, og vips så er det jo nesten over! Litt vemodig å tenke på at dette kanskje er mitt siste svangerskap (vi vurderer å gi oss etter 2 barn), men samtidig er jeg jo veldig fødeklar da... Merker at magen har sunket betraktelig den siste tiden, men den har ikke blitt så veldig mye større. Mannen min har jo vært utenlands og jobbet i hele sommer, og han sier at magen min er omtrent like stor nå som den var i begynnelsen av juli. Men den ser definitivt mer fødeklar ut, som han sier :ler:

Jeg er veldig redd for å gå like mye på overtid denne gangen som jeg gjorde sist, og krysser fingrene for at fødselen kanskje starter rundt termindatoen denne gangen. Men den må ikke starte riktig enda, for jeg har så mye jeg må ordne! Må bl.a. ordne seng til den lille, vaske vogna, shoppe litt mere klær, vaske BabyBjörn, sette inn bilsete i bilen, rense skinnposen, vaske amme-BH'ene, kjøpe ammeinnlegg + stellesaker etc. etc. Blir med andre ord nok å holde på med i permisjonstida også. Og midt oppi det hele skal vi ha fotografering av leiligheten vår og forberedelse til visning! Hjelpes meg - kanskje fødselen starter tidligere bare på grunn av alt dette stresset? Ikke vet jeg, men det er jo lov å håpe... :sjarmor:

På onsdag skal jeg til frisøren og få "barselfrisyre"! Regner med det er en stund til neste gang jeg får klipt meg, så jeg skal klippe håret ganske kort slik at det holder en stund! Og på onsdag kveld skal jeg og mannen ut og spise på fancy restaurant - vi har nemlig bryllupsdag! Gleder meg vilt! Bare så synd at jeg ikke kan drikke vin til maten, men jeg skal vel greie å nyte måltidet likevel!

Hilsen Eliza, 36+5

Endret av Eliza
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...