Gå til innhold

Eliza again...

Fremhevede innlegg

Skrevet
Så vittig at vi har så mye til felles Marilla! Skal følge med deg også (skriver du dagbok?)!

Nei, har ikke egen dagbok. Det er i grunnen sjelden at jeg skriver innlegg her i det hele tatt. Jeg bare smugleser utvalgte dagbøker her inne. ;)

Håper du hadde en herlig påskeferie sammen med mann og barn. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da var påskeferien over, og det er skikkelig rart å være tilbake på jobb igjen. Skal innrømme at det er litt vanskelig å konsentrere seg om jobben for tida - det er jo så mye annet spennende som skal skje framover... Akkurat nå er det husbygginga som opptar meg mest, vi forventer å komme i gang med grunnarbeidene i løpet av de neste 14 dagene. Og etter det går det slag i slag fram mot innflytting i desember (hvis alt går etter planen). Og så kommer juli da, hvor mannen skal ha sin første 5-ukers tur ut på sjøen ifm. den nye jobben sin. Han kommer hjem 2 uker før termin, så jeg håper Knøttet ikke kommer noe tidligere enn det! Men jeg gikk jo 14 dager over termin med Vesla, så jeg regner ikke med at jeg kommer til å føde før termindatoen denne gangen heller... Så blir det fødsel og barseltid, og salg av leilighet og innflytting i nytt hus. Er det rart jeg er ukonsentrert på jobb om dagen? :)

Vi har ellers hatt en helt OK påskeferie. Ingen skigåing i år, mest på grunn av dårlig vær og skiføre, men også litt pga. mitt lille snev av bekkenløsning. Jeg trenger å være i form denne våren og sommeren, så jeg vil ikke utsette bekkenet for unødig belastning hvis det skulle medføre store smerter i etterkant. Men vi har fått gjort masse annet rart! Bl.a. ryddet skog på tomta, besøkt min gamle farmor, vært på hytta i 2 dager, vært i Pirbadet 2 ganger og lekt masse på lekeplassen utenfor huset! Hadde trodd Vesla skulle være trist og lei for at hun måtte i barnehagen igjen i dag (hun har ikke hatt så lang "ferie" siden hun begynte i august i fjor), men neida, der var det bare å traske rett inn og snu seg og si "hadebra" til mamsen og papsen. Tydelig at hun savnet litt kontakt med sine likesinnede... :ler: Hun har forresten lært å telle til 10 i påska! Og det er ikke tull altså! Hun peker på det hun vil telle, og sier alle tallene i riktig rekkefølge. Nå går hun rundt og teller alt mulig - tærne sine, fingrene sine, klossene sine... Hun er så morsom og god for tida, jeg digger å være sammen med henne! Blir selvfølgelig litt lei av og til da :roll: ...hun har jo vilje den jenta for å si det sånn. Merker at vi må begynne å være litt strengere med henne nå enn vi har vært tidligere, og det er uvant for både henne og oss. Men jeg tror det er greit å innføre visse kjøreregler allerede nå, spesielt med tanke på nr. 2 som også vil kreve sin del av vår oppmerksomhet snart.

I morgen blir det forresten feiring! Da er jeg nemlig halvveis i svangerskapet!

Skrevet (endret)

21+0 og forkjøla! Grrrrr..... :frustrert: Nesen er fullstendig tettet igjen, samtidig som snørra renner. Føler meg ikke spesielt fresh, med rød nese og opphovnede øyne. Men, det går vel over snart. Har plaget meg selv til å gå på jobb hver dag denne uka, men får se om jeg holder ut hele dagen i dag. Føler sterkt behov for å bare ligge i senga og kikke i taket (evt. i en bok)!

I helga hadde vi besøk av svigerfar og hans samboer. Lillemor syntes som vanlig det var kjempestas med besøk, som attpåtil overnattet inne på hennes rom (flyttet senga hennes inn til oss)! Var i byen hele lørdag, og spise lunsj på kafé. Lillemor oppførte seg eksemplarisk, og spiste opp hele sin barneporsjon med pølse og råstekte poteter. Etterpå ble hun belønnet med nye joggesko og et nytt puslespill med dyr. Gjett om hun var fornøyd!

I går var vi på førstehjelpskurs som ble arrangert av barnehagen. Det var en mann med 20 års erfaring som ambulansesjåfør som holdt kurset, og det var spesielt rettet mot førstehjelp på barn. Har jo vært gjennom det meste tidligere, men det er utrolig kjekt å få det repetert. Ganske betryggende å vite at man faktisk har prøvd hjerte/lungeredning på en dukke og vet hva man skal gjøre dersom man skulle være så uheldig å komme ut for en ulykke en gang. Man vet jo selvfølgelig aldri hvordan man kommer til å reagere dersom det faktisk skjer, men i følge han som holdt kurset vil de aller fleste greie å gjøre noe riktig, uansett hvor skjelven man er...

I dag er jeg altså 21 uker på vei, og jeg må si krabaten i magen er en aktiv liten herremann! Kan ikke huske at storesøster sparket så mye og ofte? I går når jeg satt i et møte på jobb måtte jeg plutselig bare gå ut fordi han sparket så hardt opp i mellomgulvet på meg at jeg nesten måtte hyle AU! Utrolig hvor sterke de er til å bare være noen og tyve centimeter lange...

I dag skal vi forresten levere byggesøknaden til kommunen! Da er det 3 ukers behandligstid, og så er vi i gang! Har allerede søkt om dispensasjon for de delene av tiltaket som ikke er i henhold til reguleringsbestemmelsene, så vi vet at søknaden kommer til å gå fort gjennom systemet. Gleder meg så vanvittig til å komme i gang!

Endret av Eliza
Skrevet

I dag ble byggesøknaden til kommunen levert! Jippi! :grine2: Er bare så utrolig glad for at vi nå ikke skal ha noe mer med kommunen å gjøre før vi skal ha ferdigattest (og det blir jo ikke før til jul). Men den berømte "papirmølla" har ikke vært så ille som jeg trodde den kom til å bli. Man må bare passe på å være strukturert og heller informere for mye enn for lite... Så nå er det bare å vente i 3 uker og se om det dukker opp en konvolutt fra Trondheim kommune!

I dag er det dugnad i borettslaget. Har vært nydelig vær fram til nå, men for 2 minutter siden begynte det selvfølgelig å plaskregne. Typisk...

Skrevet

22 uker og nok en legekontroll unnagjort. Nå skal jeg faktisk ikke til legen igjen før i uke 29! Alt var bra i dag også, både blodtrykk, urin og alt det andre. Livmor er akkurat så stor som den skal være i uke 22, og hjertet til bebisen slo med 145 slag i minuttet.

Ellers har forkjølelsen endelig sluppet taket, så jeg har litt mer ork om ettermiddagene igjen. I helga har det vært nydelig vær, så vi har fått vært masse ute. På lørdag hadde mamma og pappa vært ute og shoppet huskestativ med klatrestige til barnebarnet sitt, så hele lørdag gikk med til å montere det + teste det ut. Vesla nektet nesten å være med hjem om ettermiddagen, tror hun kunne blitt sittende i huska hele natta igjennom hvis hun fikk lov... :ler:

Ellers har vi begynt å bekymre oss litt for budsjettet for husbygginga vår... Hittil har vi bare puttet inn alt vi har hatt lyst på - nå har tiden kommet for å plukke ut litt igjen. Men det vi plukker vekk er stort sett "luksusdetaljer" som vi fint kan greie oss uten/kjøpe senere. Vi passer på å beholde alle løsninger som har noe å si for kvaliteten på selve bygget, og selvfølgelig det som har med ENØK-tiltak å gjøre. Uansett - håper vi kan komme i gang snart, for man blir jo rett og slett gal av all denne planleggingen!

Skrevet

Har i løpet av helga tilbragt en del timer i sola. Resultatet lot ikke vente på seg - sitter her med tomatrøde skuldre og armer... :ler: Solte magen litt i går også, og skal gjøre mitt ytterste for å få like brun mage som sist jeg var gravid! Det var så utrolig kult etter fødselen når magen "skrumpet" sammen - var jo sydenbrun i flere måneder etterpå!

Skrevet

Gratulerer med spire nr 2 i magen! Og så stas med en gutt denne gangen :)

Lykke til videre med husbygging og sånt. Det er et stort prosjekt men vel verdt når alt er ferdig :)

Skrevet

23 uker! :hoppe: Nå synes jeg ukene bare flyr avgårde her! Men regner med tiden kommer til å stoppe opp når jeg nærmer meg termin...

Vesla og gubben har blitt forkjøla, så i natt hadde de hostekonsert. Tok Vesla opp i senga vår, for vi ble så lei av å løpe mellom soverommene med vann, hostesaft osv. Resultatet ble at jeg måtte dele seng med to hostende familiemedlemmer, og det ble dermed ikke så mye søvn på noen av oss. Tok meg selv i å være skikkelig gretten i morgest fordi jeg hadde sovet så lite, men det er jo i grunn mest synd på de to stakkarne som er syke... :rodme: Synes bare litt ekstra synd på meg selv nå som jeg er gravid og trenger all den søvn jeg kan få. Men nå har jeg fått i meg et par kopper kaffe, så da holder jeg vel ut arbeidsdagen. Får heller bare kollapse i seng kl 8 i kveld!

Formen er fin, men bekkenløsningen er den samme. Hverken bedre eller værre, men ganske plagsom til tider. Må passe på å ikke sitte rett opp og ned for lange stunder av gangen, og støvsuging og bretting av tøy er fy-fy! Men dessverre litt vanskelig å unngå...

Skrevet (endret)

Ååååååå... er i vognklemma! Har så smått begynt å tenke på vogn til den nye babyen, og jeg blir altså ikke enig med meg selv om hvilken løsning vi skal gå for. Storesøster trenger jo fremdeles en vogn i barnehagen til soving. Hun bruker nå sportsvogndelen til vår 2002-modell Emmaljunga Duo Classic (kjøpt brukt i 2004). Kunne jo selvfølgelig ha kjøpt en billig trille og satt i barnehagen og brukt bagdelen til Emmaljungan til babyen, men problemet er at håndtaket på vogna begynner å bli så slitt at den er ubehagelig å gå tur med. Og håndtaket er pop-naglet, dvs. det er vanskelig å få reparert det. I tillegg begynner kalesjen å bli skikkelig stygg, og så skal jeg innrømme at det hadde vært litt stas med ny vogn til den nye babyen da... :sjenert: Trodde jeg hadde lagt gullegget tidligere i dag da jeg fikk tilslaget på en brukt Quinny Freestyle sportsvogn til 1500 kroner. Planen var å kjøpe til en softbag og bruke den som nyfødtvogn til babyen. Men så fikk jeg greie på at vogna ikke kunne snues, og da ble det uaktuelt. Kan jo ikke kjøre rundt på en nyfødt med ansiktet vendt bort fra meg. Så da er jeg like langt... Har hørt veldig mye positivt om Simo Champion sportsvogn, skal stikke en dag og kikke på den. Tror den koster "bare" 3200 ny. Så kan jeg evt. kjøpe til en softbag til den. Vet at Carena sine er ganske rimelige og har god plass.

Blæh! Hvorfor skal det være så vanskelig med vogn da???

Endret av Eliza
Skrevet

PS! Har forresten begynt å motta arbeidstegninger fra arkitekten vår nå, så nå begynner det virkelig å nærme seg byggestart! Mangler bare et par avklaringer fra kommunen nå, så er vi i gang!

Skrevet

Heisann! :klem:

Ikke lett det der med vogn nei! Vi har jo kjøpt tvillingvogn, med bag til, og håper vi blir fornøyde med det! :tommel:

Så spennende med byggeplaner da! Masse lykke til, det blir sikkert kjempebra :)

Skrevet

Ikke lett med vogn nei La Traviata, men NÅ ER DET I BOKS! Sjekket finn.no i morgest når jeg kom på jobb, og der dukket det opp en Quinny Freestyle igjen, men denne var nyere enn den forrige (05-modell) og kunne snus i begge kjøreretninger. Trenger bare å kjøpe til en softbag, så er den klar til bruk til den nye babyen! Det blir "ny" vogn til under 3500 kroner, så det er jeg fornøyd med! Jippi!

Skrevet

I morgen er det 17. mai, og jeg er 24 uker på vei. Fant til min skrekk ut at det snart er bare 7 uker igjen til sommerferien, og etter ferien skal jeg jobbe i 3 uker før jeg går ut i permisjon. Dvs. jeg har bare 10 uker igjen å jobbe! Herregud som tiden flyr... Får også se om jeg kommer til å jobbe fullt de 3 siste ukene før permisjonen. Tipper det blir hektisk nok med husbygging, en mann på sjøen og sommervarme...

Ha en flott 17. mai alle sammen! :flagg:

Skrevet

Ha en flott 17. mai-feiring du også! :klem:

Skrevet

Så spennende med husbygging og baby, går visst i det samme her om dagen også.

Hvor mye er budsjettet deres på?

Bygger dere stort hus?

Ferdighus eller arkitekttegnet?

*nysgjerrig*

Skrevet

17. mai (årets mest slitsomme dag) er unnagjort! Og for en nydelig dag det ble! For en gangs skyld var det Midt-Norge som hadde det beste været på nasjonaldagen, og vi slapp derfor polvotter og vinterhabitt som vi først hadde fryktet. Været var tvert om helt herlig, med skyfri himmel og nesten ikke vind. Vesla var bare sååååå nydelig i sin festdrakt m/ skaut, og mor og var ble en smule rørt over synet av henne foran barnetoget med flagg og trompet... :grine: Var i byen i over 5 timer, og fikk med oss både barnetog og borgertog. Deretter var det tid for en halvtimes hvil før det ble middag og kaffe hos mine foreldre. Når klokka var 20 var dagen over for vesla, og et par timer etter stupte foreldrene i seng også... En flott dag! Kjenner i dag at 5 timers trasking på asfalt i byen på sko med litt hæl ikke var helt gunstig for bekkenet mitt, men satser på at det blir bedre utover dagen.

Nå skal jeg i banken og signere papirene for byggelånet vårt!

Skrevet
Så spennende med husbygging og baby, går visst i det samme her om dagen også.

Hvor mye er budsjettet deres på?

Bygger dere stort hus?

Ferdighus eller arkitekttegnet?

*nysgjerrig*

Husbygging & baby - en uslåelig kombinasjon... :ler: Men har fått inntrykk av at vi ikke er de eneste i den situasjonen!

Huset vårt er arkitekttegnet (tomta tillot ikke noe annet), og har et bruksareal (BRA) på ca. 210 kvm. 50 av disse er utleieleilighet i sokkel, dvs. vi har ca. 160 kvm. "for oss selv". Planen er at vi med tid og stunder også skal ta i bruk sokkelleiligheten selv, typisk når ungene begynner å vokse til. I tillegg til dette har vi et svært garasjeanlegg på 75 kvm. under bakken. Budsjettet vårt er på rundt 4 mill., så det blir dyrt nok... Men nå kostet tomta over 1 mill., så det er ikke så ille likevel. Mange vil nok tro at det blir så dyrt fordi det er arkitekttegnet, men det er ikke tilfelle. Vi legger mye penger i ENØK-tiltak, bl.a. høy grad av isolering, varmegjenvinning på ventilasjonsanlegget og avansert strømstyresystem (Smart-hus). Dette koster pæng, men vi regner med det vil betale seg over tid. Ikke noe vits i å bygge hus i 2006 hvis man ikke har råd til å ta med seg de tekniske mulighetene som fins nå (men det er nå min mening da).

Skrevet

Straks 25 fullgåtte uker! Litt om barnet:

Barnet begynner å fylle plassen i livmoren, og du kjenner bevegelsene stadig mer tydelig. Balanseorganet sitter i øret, og nå fortsetter ørets strukturer å hardne og modnes slik at fosteret kan høre bedre og holde balansen bedre enn tidligere. I motsetning til hva mange tror, er det ikke stille i livmoren. Fosteret kan høre lyden av mors pust, lyden fra mors hovedpulsåre som ligger like bak livmoren, stemmen hennes og fordøyelsen. Respirasjonssystemene utvikles for å kunne håndtere pusting av luft, men lungene overfører ikke oksygen til blodet eller tar imot karbondioksid ennå. Dette skjer gjennom morkaken.

Selv om det allerede nå begynner å bli trangt der inne i magen, så kjenner jeg ganske heftige spark enda. Lillegutt er spesielt aktiv om kvelden når vi har lagt oss. Litt koselig i grunn, for da har vi begge tid og ro til å kjenne på magen og prate litt med babyen der inne. Regner med at bevegelsene forandrer seg etterhvert som plassen blir mindre, og går over fra å være spark til å bli mer glidende bevegelser.

Storesøster synes også det er litt stas med magen nå. Hun er bare 22 mnd., men hun kommer stadig vekk og legger hodet inntil magen og roper "Hallo"... :ler:

På fredag fikk vi forøvrig vogna vi har kjøpt til den nye babyen. Kjøpte brukt fra Tromsø - en Quinny Freestyle 4XL fra 2005. Trodde først vi hadde gjort et bomkjøp, for vi fikk ikke svingesystemet på forhjulene til å fungere. Dvs. det fungerte litt for godt, vi hadde nemlig ingen kontroll på hjulene. Helt til vi fant ut at hele det fremre hjulsettet var montert feil vei! Når vi snudde det ble plutselig vogna superduper, og vi er strålende fornøyd! Den ser nesten ubrukt ut, og vi fikk den for godt under halv pris! Jeg digger finn.no!

Skrevet
På fredag fikk vi forøvrig vogna vi har kjøpt til den nye babyen. Kjøpte brukt fra Tromsø - en Quinny Freestyle 4XL fra 2005.

Gratulerer med ny vogn! Du måtte selvsagt ha samme vogna som oss også, ja. ;) Ganske morsomt, dette. Vi kommer sannsynligvis riktignok ikke til å bruke Quinnyen til babyen. Da må vi i så fall kjøpe en bag til den. Men det er nok mest praktisk at lille frøken beholder den vogn en stund til, i hvert fall så lenge hun sover på dagtid. Lillebror får heller overta Simo-bagvogna som er tullas sovevogn i barnehagen nå - enn så lenge. :) Det blir litt av en overgang å kjøre den tunge Simo-vogna nå som jeg er vant til Quinnyen. Men jeg får bare tenke positivt: jeg får jo mer trim ved å gå med ei tyngre vogn - og trim har jeg nok ikke vondt av etter fødselen. ;)

Vi har også ei 22 mnd. gammel storesøster som er opptatt av babyen. Flere ganger om dagen forteller hun oss at "mamma baby i magen". "Baby komma ut, få melk," sier hun. Hun har til og med lagd en liten sang til meg: "Mamma baby i magen - ja, ja, ja!" :hjerter_rundt:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...