Gå til innhold

Eliza again...

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei! :bukke:

Satt akkurat og leste gjennom dagboka fra sist jeg var gravid (Eliza), og fant ut at jeg vil skrive dagbok på KG i dette svangerskapet også. Utrolig kjekt å ha et sted hvor man kan samle sine opplevelser og tanker omkring denne unike perioden i livet! Og kanskje morsomt å printe ut og ta vare på til den dagen min egen datter skal ha barn...?

Starter kanskje denne dagboka litt sent (er 14+3 i dag), men bedre sent enn aldri er det jo noe som heter. Kort oppsummert så må befruktning ha skjedd en eller annen gang mellom 22. november og 22. desember i fjor, mest sannsynlig rundt den 9. desember. Da hadde vi såvidt begynt å diskutere et barn til, men vi hadde ikke akkurat startet aktiv prøving. Var bare litt uforsiktige med prevensjonen... Og vips så var vi gravide gitt! Selv om det kom litt brått på, så ble vi begge veldig lykkelige over dette lille mirakelet i magen! Foreløpig termin er 31. august, dvs. at det blir ca. 25 mnd. mellom babyen og storesøster, som ble født i august 2004. Perfekt aldersforskjell spør du meg! Blir sikkert litt slitsomt med to bleieunger, men tror det skal gå greit.

Litt om oss: Vi er i slutten av 20-årene (faktisk begynner 30-årsdagen min å nærme seg faretruende nå), i full jobb begge to og skal i gang med husbygging til våren. Blir spennende (og sikkert litt hektisk) med både ny baby og nytt hus, men alt går bare man har riktig innstilling! Ellers går vi nå og venter på innkalling til UL, og jeg venter veldig på å kjenne liv i magen. Har muligens kjent noen ørsmå tegn til bevegelse, men er langt ifra 100% sikker på at det er babyen jeg har kjent enda. Men det er vel bare et spørsmål om dager før jeg kjenner de første boblene tenker jeg...

Nå skal jeg imidlertid pakke sekken for hyttetur med mannen og datteren min! Gleder meg til en rolig helg med leking i snøen og sol i ansiktet! So long :briller:

Endret av Eliza
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

Grattis med ny dagbok og knert i magen :blomst:

Skrevet

Grattis med dagbok! Aldri for seint.... ;)

Lykke til videre i svangerskapet!

Skrevet

Gratulerer med en spire i magen!

Skrevet

Gratulerer med spire nr. 2 i magen og med ny dagbok! :blomst:

Kos dere på hyttetur! :-D

Skrevet

Gratulerer med dagbok og nr to!

Skrevet

Så hyggelig å komme tilbake etter helgen og se at så mange har skrevet hilsen i dagboka mi! Tusen takk, Groo, La Traviata, liv, Cr@sh og Alwa! Det var kjempedeilig å være på hytta i helga, men kaldt! Brrr.... 15 minus og vind blir litt for kaldt for datteren vår å være ute, så vi holdt oss mest inne i hytta. Men jeg og mannen fikk til en liten skitur på lørdag, og jeg kunne med glede konstatere at bekkenet mitt taklet skigåing! Forrige svangerskap kunne jeg nemlig ikke gå på ski, for jeg fikk vondt i symfysen etterpå. Men det ser ut til å gå bra denne gangen!

På fredag fikk vi innkalling til ultralyd. Det blir den 4. april, og da vil jeg være i uke 20 etter mine egne beregninger. Det blir spennende! Har enda ikke kjent noe liv i magen, synes den lille bør begynne å sparke fra seg snart nå... :tristbla: Er 15 fullgåtte uker i morgen, og vet jo at man som regel kjenner liv tidligere 2. gang. Forrige gang kjente jeg de første sparkene i uke 18-19. Ligger hver kveld og dytter i magen for å "vekke" den lille, men det virker ikke som h*n bryr seg om det... :ler: Jaja, det kommer vel...

Nå må jeg jobbe litt! Ha en flott mandag alle sammen!

Skrevet (endret)

Yezzz! Er ganske sikker på at jeg kjente et spark i går! :smilorange: Lå på ryggen før jeg sovnet og dyttet litt i magen, og plutselig kjente jeg et skikkelig dult der inne fra! Hurra! Håper jeg får kjenne mer i dag! Er 15+0 i dag!

Endret av Eliza
Gjest baby-E
Skrevet (endret)

grattis med en i magen! :blomst:

Endret av baby-E
Skrevet
Yezzz! Er ganske sikker på at jeg kjente et spark i går!  :smilorange: Lå på ryggen før jeg sovnet og dyttet litt i magen, og plutselig kjente jeg et skikkelig dult der inne fra! Hurra! Håper jeg får kjenne mer i dag! Er 15+0 i dag!

Så moro... det er så fantastisk å kjenne... Jeg har begynt å kjenne noe rare greier der inne allerede... men er litt i tvil om det er babyen så langt... Er jo bare 12+3... men det er vel fysisk mulig å kjenne? Jeg bærer også nr. 2...

Ha en fin dag... :klem:

Skrevet (endret)

Joda Cr@ash, det er godt mulig det er babyen du kjenner. Tror ikke det er uvanlig at andregangsgravide kjenner liv så tidlig som i uke 13. Synes derfor at jeg selv har vært litt sent ute, men dette kan jo som kjent ha noe med morkakens plassering å gjøre.

Forrige svangerskap lå forresten morkaken delvis over livmoråpningen når jeg var på ordinær UL-undersøkelse. Måtte derfor tilbake i uke 32 for å sjekke plassering. Da hadde den heldigvis flyttet på seg, hvis ikke hadde det blitt planlagt keisersnitt. Har forstått det som at dette skjer titt og ofte, men at den flytter seg i de fleste tilfellene slik at vaginal fødsel er mulig.

Endret av Eliza
Skrevet

Hei Eliza!

Gratulerer med ny dagbok og spire i magen! :)

Lykke til videre i svangerskapet!

Skrevet

Er hjemme med sykt barn i dag... Vesla måtte hentes i barnehagen i lunsjen i går pga. feber, men var forsåvidt i ganske bra form likevel. I dag er hun feberfri igjen, men regelen er jo en feberfri dag hjemme. Akkurat nå sover hun, så da ble det litt tid for mor til å surfe på KG ;) Skal sette meg ned å strikke litt nå, holder på med en jakke til en venninne som har termin i disse dager. Håper jeg rekker å bli ferdig før hun føder!

Skrevet

Hei hei!!

Husker deg fra forrige gang ja!!

Jeg venter også nr 2 nå, har termin 10 august! Fikk ei jente mai04...Kjente liv tidlig denne gangen jeg, i uke 13..har vært på UL, og hadde jo så lyst å vite kjønnet, men dengang ei! Lille gullklompen var for blyg til det! :ler:

Lykke til i dette sv.skapet også!! :klem:

Skrevet

I går fikk vi en stor nyhet! Svigerinnen min (min manns søster) er gravid! De har termin ca. 2 mnd. etter oss. Helt perfekt med andre ord. Nå får den lille i magen et søskenbarn som blir nesten like gammel som seg, det lover bra for fremtidige ferier sammen med min manns familie! :-D

Ellers har jeg kjent noen flere små tegn til liv i magen. Lå på magen på gulvet i går og lekte med min lille datter, og da "protesterte" den lille der inne litt! I tillegg kjente jeg et lite spark her i sted. Men det går altså fremdeles lang tid mellom hver gang jeg kjenner noe. Gleder meg vanvittig til jeg kan kjenne disse deilige bevegelsene flere ganger daglig!

Skrevet

Heisann, og takk for hyggelig hilsen i boka mi.

Kjekt at man kan dele på erfaringer.

Livet med 2 barn er deilig for det meste, selv om pappan er mye på jobb. Vi er heldige med at vi har mamma & pappa + min storesøs m/fam her i byen. Så vi kan farte litt på besøk, og jeg har barnevakt ved behov.

Vi flyttet inn i nytt hus før jul, så nå er det store oppussingsplaner som gjelder.

Etter en tid med turnusjobbing er det godt når mannen drar og godt når han kommer hjem. Man føler seg som nyforelsket hver gang!!

Lillemor synes det er kjempeskøy å snakke med papan på tlf, pluss at vi sender masse mms til hverandre. Da blir ikke tiden så lang for oss.

Må bare kikke innom flere ganger, skal følge med her inne jeg!

Så koselig at du kjenner mer og mer spark da, savner den tiden jeg... (blir nok flere barn i denne fam ja....)

Skrevet

Takk for hilsen, pondusa! Du har mange gode råd å komme med, og det trengte jeg nå...

Har hatt en fantastisk fin helg, med nydelig "påskevær" og total avslapning for hele familien. I går gikk vi lang søndagstur, med vesla vekselvis i bæremeis og på akebrett. Gikk til en hytte oppe i marka i nærheten hvor de har servering på søndager. Deilig å sitte ute i solsteiken og spise vafler med rømme og syltetøy! På vei hjem igjen kjørte mannen og vesla sammen på akebrett ned de bratteste bakkene! Mannen hadde regnet med at vesla skulle bli livredd, men hun bare hoiet og lo og synes det var "atji" (=artig). Hun er utrolig vittig for tida. Selv om hun bare er 20 mnd. så har hun blitt utrolig flink til å prate, og setter nå sammen opptil 3-4 ord til setninger. Så utrolig mye greiere å forstå henne nå enn da hun var liten baby og bare hylte når hun ville noe... :ler: Men det er jo ikke alt hun vil som er like greit for oss å forstå heller da. Som i morgest f.eks., når hun absolutt ville dra avgårde til barnehagen med badebuksa si på hodet! Hun sa hun ville ha på "hatten sin"...

Ellers har jeg litt problemer med rumpa og låret på den ene sida. Pappa mente at det kunne være isjiasnerven, men er det normalt ved graviditet da? Hadde det slik forrige svangerskap også, men da gikk det over når jeg hadde kommet ca. halvveis. Det arter seg sånn at dersom jeg står bøyd over noe med strake bein så har jeg skikkelig problemer med å rette meg opp igjen etterpå. Kan også få problemer hvis jeg sitter på gulvet med bena i kors eller med bena under meg mot den siden der jeg har vondt (kanskje jeg bare burde slutte med det da...). Tror ikke det er bekkenløsning, men det er helt klart noe merkelig baki der. Får vente til neste legetime 29. mars og høre om han har noen gode tips.

Ha en flott mandag alle sammen!

Skrevet

Må klage litt jeg nå... Satt i møte på jobb fra 11 til 19 i går, og merket at jeg var litt stiv i hoftepartiet etter å ha sittet i ro så lenge. I dag har jeg fått skikkelig vondt på samme side som jeg har hatt litt ubehag tidligere, men smertene har flyttet seg fra baken og til siden, slik at jeg nå kjenner en skarp smerte fra hoften og ned langs "utsiden" av det høyre benet. Det er faktisk så ille at jeg må dra litt på det benet når jeg går... Men JEG VIL JO IKKE HA BEKKENLØSNING :sur: Jeg håper virkelig at dette går over snart, blir et tungt svangerskap videre hvis dette skal fortsette. Og jeg som var så frisk og rask forrige gang. Vet at risikoen for bekkenproblemer er større i andre svangerskap, men trodde likevel jeg skulle slippe unna... Jaja...

Ellers går alt strålende da. Magen vokser, men gullet der inne er fremdeles relativt rolig av seg. Må virkelig konsentrere meg for å kjenne liv der inne, og jeg kjenner det best hvis jeg legger meg på magen slik at den blir litt "skviset" liksom.

I går hadde mannen vært og shoppet sammen med vesla vår. De hadde kjøpt røde fine solbriller til henne, og så hadde hun fått en rød buff og en bok om en mamma som har en baby i magen (altså en sånn barnebok med brett-ut-bilder og greier). Får sette meg ned med henne i dag og lese for henne i den. Tviler på at hun forstår noe av dette enda, men hun blir jo 2 år rundt termin, så kanskje hun skjønner det litt bedre da?

Hilsen Eliza - 16+2

Skrevet

Husjer bort ekle bekkenplager.

Tror nok lillemora deres skjønner mer enn dere tror, så å lese bok kan sikkert være greit.

Da jeg gikk med pondus, pleide lillemor å putte ballonger inn under genseren og "leke mamma".

God torsdagskveld :klem:

Skrevet

Takk for hilsen, pondusa! :)

Har hatt en deilig, avslappende helg. Fredag kveld var det som vanlig "kosekveld" for meg og mannen, med god mat etter at lillemor hadde lagt seg (på fredag spiste vi bruschetta med avokado, tomat, rødløk, mozarella, basilikum og serranoskinke), masse smågodt og "Idol" og "Nytt på nytt" på TV. Før vi fikk barn brukte vi som regel å drikke en del rødvin også på fredagskveldene, men det har det blitt slutt på (spesielt nå som jeg er gravid da...). Og så blir vi jo så fryktelig trøtte begge to! Sjelden vi holder ut lenger enn til 22.30 før vi hører senga rope på oss :overrasket: . Men det er jo ganske deilig å legge seg tidlig når man vet at det er en veldig opplagt liten jente som kommer til å rope på oss fra senga si presis kl 6.30 dagen etter!

På lørdag inviterte vi foreldrene mine på frokost, og mannen dro på butikken kl 9 og kjøpte ferske rundstykker og croissanter. Nam... Satt ved frokostbordet i en evighet, og etterpå så vi på hopprennet fra Planica. Det var jo bare dødsspennende! Etterpå dro vi til byen en tur, bl.a. for å kikke på vogn til den nye babyen. Jeg er så utrolig usikker på hvilken løsning vi skal satse på! Vet at mange anbefaler tvillingvogn når man får to såpass tett, men jeg har ikke noe lyst på det! Cluet er nemlig at vesla fremdeles kommer til å trenge en vogn i barnehagen for å sove i, og det betyr at når jeg skal ute med bare lillebabyen alene, så må jeg drasse på en tvillingvogn! Høres tungvint ut synes jeg. Derfor tror jeg kanskje at vesla skal få seg en solid sportsvogn som hun kan sove i i barnehagen, og så får jeg bruke vesla sin gamle vogn til lillebabyen i starten.

I går var vi i Pirbadet (stort og flott basseng her i Trondheim). Kjøpte armringer til Vesla slik at hun kunne flyte litt selv uten at vi holdt henne hele tiden, men hun liker seg best i armene mine når vi er i "voksenbassenget". Slapp henne imidlertid "løs" i barnebassenget (ca. 20 cm vanndybde), og der tror jeg hun kunne ha vært i timesvis hvis hun hadde hatt muligheten. Etter 2,5 timer i bassenget syntes vi imidlertid at det var nok, så da avsluttet vi med en tur på Burger King. Vesla fikk både ballong og krone på hodet, og det var veldig populært! Resten av dagen brukte vi til å rydde og vaske hjemme, synes alltid det er greit å ha et ryddig og pent hus til uka begynner igjen (da blir det gradvis mer og mer rotete, så på fredag er det like ille igjen)...

Har kjent mer og mer til babyen i magen i det siste, og det er jo betryggende. Skal til legen på 2.gangskontroll i neste uke, og gleder meg veldig til å høre hjertelyden til nurket igjen! Og nå er det bare 2 uker igjen til UL! Jippi!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...