Gå til innhold

Angst for blod etc og blodtrykksfall/besvimelse - kan man bli bedre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har angst for blod, nåler, beinbrudd etc og antakeligvis angst for angsten som også slår inn. Dette gjør at jeg får blodtrykksfall, blir kjempesvimmel slik at jeg må sette/legge meg ned, kaldsvetter så svetten siler. Vet at dette ikke er helt uvanlig, så kanskje noen har erfaring med å bli kvitt denne reaksjonen? Finnes det noe behandling som kan fungere? 

Anonymkode: 7762e...c1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja, som de fleste typer angst/fobier så finnes det behandling. De fleste har nytte av kognitiv terapi og eksponeringsterapi. Men, avhengig av hvor mye det hemmer deg i hverdagen er det mulig du må ta det hos privat psykolog. Det offentlige tar i liten grad spesifikk fobier, med unntak av sosial fobi.

Anonymkode: 114c0...973

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har det ikke like ille som deg, men kan bli uvel og få blodstrykksfall når jeg tar blodprøver eller sprøyter/vaksiner. Sist gang fikk jeg et godt tips fra hun som satte vaksinen - spenn alle musklene i hele kroppen (absolutt alle, så hardt du kan) i noen sekunder, og slipp opp. Gjenta 2-3 ganger før sprøytestikket. Gjør det samme etterpå hvis du begynner å føle deg svimmel, det skal visst motvirke blodtrykksfallet. Kanskje litt placebo, men funket for meg!

Anonymkode: edd3f...813

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det finnes neppe noen angst som er så spesiell at det ikke finnes behandling for den. Det går mye i det samme for alle typer angst. Jeg fikk behandling på DPS for min angst med kognitiv og metakognitiv terapi. Jeg var veldig syk! Greide ikke fungere. Brukte medisiner i starten, men trappet ned ganske kjapt. Måtte ikke ha eksponering. Det er faktisk ikke alle det er anbefalt for.

Anonymkode: d55da...060

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det finnes neppe noen angst som er så spesiell at det ikke finnes behandling for den. Det går mye i det samme for alle typer angst. Jeg fikk behandling på DPS for min angst med kognitiv og metakognitiv terapi. Jeg var veldig syk! Greide ikke fungere. Brukte medisiner i starten, men trappet ned ganske kjapt. Måtte ikke ha eksponering. Det er faktisk ikke alle det er anbefalt for.

Anonymkode: d55da...060

Det er et godt poeng. Har ikke erfaring med behandling av andre angstlidelser heller.

Anonymkode: 7762e...c1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...