AnonymBruker Skrevet 23. desember 2024 #1 Del Skrevet 23. desember 2024 Hvor legger jeg meg dersom jeg kjører på motorvei og jeg ser en ambulanse med blålys bak meg? Vil den kjøre innerst (venstre) eller bør jeg gi fri vei på det høyre feltet sånn at den kan kjøre av motorveien lettere? Jeg har ikke lappen enda, så slapp av Er bare en stressende tanke når jeg kjører på motorvei. Anonymkode: 14fd1...9a6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet 23. desember 2024 #2 Del Skrevet 23. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 23.12.2024 den 13.30): Hvor legger jeg meg dersom jeg kjører på motorvei og jeg ser en ambulanse med blålys bak meg? Vil den kjøre innerst (venstre) eller bør jeg gi fri vei på det høyre feltet sånn at den kan kjøre av motorveien lettere? Jeg har ikke lappen enda, så slapp av Er bare en stressende tanke når jeg kjører på motorvei. Anonymkode: 14fd1...9a6 Ekspander Innerst er høyre 🤣Du legger deg alltid mot din høyre når du får blålys bak deg, hvis det er en avkjøring akkurat der holder du fartsgrensa og lar utrykningskjøretøyet bestemme hvordan de vil gjøre det. De vil måtte senke farten mot en avkjøring uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2024 #3 Del Skrevet 24. desember 2024 Du skal legge deg til høyre. Anonymkode: 6857c...03c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 24. desember 2024 #4 Del Skrevet 24. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 24.12.2024 den 20.03): Du skal legge deg til høyre. Anonymkode: 6857c...03c Ekspander Det kan avhenge litt av hvordan ambulansen plasserer seg. Hvis den med sin plassering gjør det tydelig at den vil forbi på høyresiden, så må man legge seg til venstre. For eksempel hvis den skal kjøre av til høyre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2024 #5 Del Skrevet 24. desember 2024 Du legger deg til høyre hvis den skal rett frem. Er det flerfelt bremser du litt ned og blinker til høyre, for å vise at du har sett den. Anonymkode: 87291...5cc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjetil E Skrevet 24. desember 2024 #6 Del Skrevet 24. desember 2024 Vet ikke om det gjelder i Norge, men i Tyskland er jo regelen at hvis det er saktegående/stillestående kø på flerfeltsvei og det kommer utrykningskjøretøy skal de i høyre felt legge seg så langt til høyre som mulig og de i venstre feil så langt til venstre som mulig så de kan få fri plass i midten 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøkenfryden Skrevet 24. desember 2024 #7 Del Skrevet 24. desember 2024 Kjetil E skrev (På 24.12.2024 den 21.52): Vet ikke om det gjelder i Norge, men i Tyskland er jo regelen at hvis det er saktegående/stillestående kø på flerfeltsvei og det kommer utrykningskjøretøy skal de i høyre felt legge seg så langt til høyre som mulig og de i venstre feil så langt til venstre som mulig så de kan få fri plass i midten Ekspander Skjer også i Oslo ved tett trafikk på motorvei. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2024 #8 Del Skrevet 24. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 23.12.2024 den 13.30): Hvor legger jeg meg dersom jeg kjører på motorvei og jeg ser en ambulanse med blålys bak meg? Vil den kjøre innerst (venstre) eller bør jeg gi fri vei på det høyre feltet sånn at den kan kjøre av motorveien lettere? Jeg har ikke lappen enda, så slapp av Er bare en stressende tanke når jeg kjører på motorvei. Anonymkode: 14fd1...9a6 Ekspander Du setter på høyre blinklys, når du ser blålysene bak deg, i speilet. Det signaliserer til blålysbilen at du har sett den og er obs. Høyre fil er gjennomgående fil. Venstre fil er forbikjøringsfil, ergo går du klar bane i venstre fil. Er du i høyre fil, alt, så er du velvillig til å slippe dem i venstre fil inn i høyre fil, slik at de kommer seg unna venstre fil og får gi klar bane for blålysbiler. Må du stoppe, så stopper du. Anonymkode: f71b0...710 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå