Gå til innhold

Overgangsalder og jul

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ta litt hormoner...? Jeg synes jeg lider litt, men det er ingenting i forhold til deg🩷

Anonymkode: 60e76...b40

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ta litt hormoner...? Jeg synes jeg lider litt, men det er ingenting i forhold til deg🩷

Anonymkode: 60e76...b40

Hun har prøvd ut hormoner og det virker ikke / tåler det ikke.

Anonymkode: c72c5...80e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har prøvd ut ulike HRT-behandlinger, tåler de dessverre ikke. 

Anonymkode: 59035...9d0

På hvilken måte tålte du dem ikke?

Anonymkode: 6cc52...246

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hun har selv skrevet at det er på grunn av overgangsalderen at hun er ufør.

Og det er jo egentlig ikke den hun klager på, men at hennes VOKSNE BARN er hjemme!!! Daaaaaaaakars TS!

Altså, hvem er det som ikke er glad for det da? Da får man jo hjelp, i tillegg til at det er glede og humør i huset. (Eller kanskje TS har helt ufyselige barn?)

Da mener jeg man er totalt innsauset i selvmedlidenhet…TS får vel gi beskjed om at barna ikke er velkommen hjem da, hvis det er så ille. De merker det nok uansett, så hun blir sikkert kvitt dem for godt når de finner seg partnere.

Ok. Men altså, for noen som er på randen av utmattelse og angstanfall, så kan det være ekstremt slitsomt å ha folk rundt seg. En som har kronisk panikkangst får følgeproblemer som insomni og utmattelse. Kanskje TS er ekstra dårlig denne jula, og ikke var forberedt på hvordan jula og ha folk i hus ble for slitsomt. 

Og der gjorde du det igjen. Du er fullstendig empatiløs og nedlatende. 

Anonymkode: 2103a...53a

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ok. Men altså, for noen som er på randen av utmattelse og angstanfall, så kan det være ekstremt slitsomt å ha folk rundt seg. En som har kronisk panikkangst får følgeproblemer som insomni og utmattelse. Kanskje TS er ekstra dårlig denne jula, og ikke var forberedt på hvordan jula og ha folk i hus ble for slitsomt. 

Og der gjorde du det igjen. Du er fullstendig empatiløs og nedlatende. 

Men det er jo ikke «folk»! Det er barna hennes! 

Jeg kjenner ingen som ikke synes det er hyggelig når voksne barn er hjemme, selv ikke alvorlig syke. Eller er det noe i veien med disse barna da?

Det er vel bare å si : Så fantastisk at dere er her! Jeg er ikke i form, så flott hvis dere kan lage middag. Jeg går og legger meg litt.

Eller så får man vel si at de ikke kan komme hjem da, hvis det er så ille. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Vel, hun har selv skrevet at det er på grunn av overgangsalderen at hun er ufør.

Og det er jo egentlig ikke den hun klager på, men at hennes VOKSNE BARN er hjemme!!! Daaaaaaaakars TS!

Altså, hvem er det som ikke er glad for det da? Da får man jo hjelp, i tillegg til at det er glede og humør i huset. (Eller kanskje TS har helt ufyselige barn?)

Da mener jeg man er totalt innsauset i selvmedlidenhet…TS får vel gi beskjed om at barna ikke er velkommen hjem da, hvis det er så ille. De merker det nok uansett, så hun blir sikkert kvitt dem for godt når de finner seg partnere.

Du gir deg ikke du! 

Mine barn er empatiske, oppegående, reflekterte og fornuftige mennesker. Din rake motsetning, med andre ord. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner ingen som ikke synes det er hyggelig når voksne barn er hjemme, selv ikke alvorlig syke. Eller er det noe i veien med disse barna da?

Det er vel bare å si : Så fantastisk at dere er her! Jeg er ikke i form, så flott hvis dere kan lage middag. Jeg går og legger meg litt.

Kjenner mange som er utslitte når barn, svigerbarn og barnebarn reiser igjen etter jul. Det er bare ingen som forteller dere det 😃. Masse å ordne før dere kommer, mens dere er her og etter at dere drar. Så det er gjerne 3 søkktravle uker som er helt anderledes enn hverdagslivet. Ikke er vi flinke til å be voksne barn ta i et tak heller. Men det kan vi skylde oss selv for 🙃. Beklager avsporing fra tema overgsngsalder.

Anonymkode: 4b3ae...b29

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jepp. Det spiller faktisk ingen rolle, for man blir ikke mindre sliten av at det er nære relasjoner. Jeg har vesentlig angst med sterk funksjonssvikt, insomnia, og utmattelse. Jeg makter ikke ha folk rundt meg på de dårligste dagene, uavhengig av om det er mamma eller kongen. 

Kanskje TS ikke visste hvordan det ville oppleves å ha ungene hjemme i den situasjonen hun er i nå?mForstår du i det hele tatt hva panikkangst er?  

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du gir deg ikke du! 

Mine barn er empatiske, oppegående, reflekterte og fornuftige mennesker. Din rake motsetning, med andre ord. 

Det går fint an å være empatisk selv om man ikke har sympati med alt og alle. Du får vel innrette deg slik at det blir hyggelig for alle da, inkludert deg selv.

Be om ro når du trenger det, be om hjelp når du trenger det, ikke ha andre gjester, gjøre ting så enkelt som mulig, sende dem ut på tur, gå på soverommet for å hvile, osv.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jepp. Det spiller faktisk ingen rolle, for man blir ikke mindre sliten av at det er nære relasjoner. Jeg har vesentlig angst med sterk funksjonssvikt, insomnia, og utmattelse. Jeg makter ikke ha folk rundt meg på de dårligste dagene, uavhengig av om det er mamma eller kongen. 

Kanskje TS ikke visste hvordan det ville oppleves å ha ungene hjemme i den situasjonen hun er i nå?mForstår du i det hele tatt hva panikkangst er?  

Jeg vet veldig godt hva det er, ja.

Hvis det er så forferdelig å ha dem hjemme, så får hun ta grep. Finne ut hva som plager henne. Er det lyd fra TV? Be dem se på skjerm på andre rom. Er det generelt lydnivå? Si ifra, og ta lange pauser på soverommet. Kan TS gå seg lange turer? Kan barna dra ut noen timer midt på dagen? Kan de besøke noen andre? De har sikkert venner de vil treffe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det sitter en del folk der ute som drømmer om en dag fri og ha en familie.

Utakknemlige dame.

Overgangsalder er ikke en livskrise. 

Anonymkode: 9b743...2f4

Det sitter mange mennesker som har blitt lam fra halsen og ned etter en ulykke, men det betyr ikke at de som har blitt lam fra livet og ned etter en ulykke ikke skal få lov til å klage. Å sammenligne skjebner er tull, og du trenger ikke bli krenket på andres vegne heller.
Å ha fri på julaften eller andre juledager er noe man kan velge selv ut i fra hvilket yrke man velger. Det er ingen livskrise å jobbe i jula heller.

Anonymkode: 2c437...1db

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet veldig godt hva det er, ja.

Hvis det er så forferdelig å ha dem hjemme, så får hun ta grep. Finne ut hva som plager henne. Er det lyd fra TV? Be dem se på skjerm på andre rom. Er det generelt lydnivå? Si ifra, og ta lange pauser på soverommet. Kan TS gå seg lange turer? Kan barna dra ut noen timer midt på dagen? Kan de besøke noen andre? De har sikkert venner de vil treffe. 

Det er lett å sitte å være rasjonell å vite nøyaktig hva man bør gjøre når man ikke står i det selv. La TS få lov til å si at hun syns det er vanskelig, uten å slenge med leppa som du og flere har gjort. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

O yes!

Jeg satt på min høye hest helt til jeg bikket 57 og kom i overgangsalderen nesten over natta. 
Ydmykelsen kom sammen med hetetokter fra helvete, og en psyke som raste fra å tenke at jeg kunne lede oljefondet til å ende i angst for å ikke sortere skittentøyet riktig. 

Anonymkode: a8b14...d15

Et vennepar av meg trodde ikke på menstruasjonssmerter, så fikk de en datter med endometriose. De fleste møter seg selv i døra på et tidspunkt. 

Anonymkode: 4c8c8...e2d

• Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

På hvilken måte tålte du dem ikke?

Nå er det ikke meg du spør, men man kan få så sterke bivirkningene av å gå på hormoner at man må vurdere nytte/kost. Noen har også arvelig kreft i familien -så det er utelukket å gå på det pga risikoen for kreft og blodpropp. 

Anonymkode: 91abe...753

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Gjør det der, bortsett fra å bade i kaldt vann. Har vurdert det mange ganger, men aldri kommet så langt. Syns du det hjelper godt? 

Hjelper veldig godt. Kan ta det hjemme og. I dusjen. Eller dyppe ansiktet ned i en bakebolle med kaldt vann. Eller dyppe seg i sjøen. Først 1 mln. Så øker du på etterhvert. Er helt nydelig. Hjelper mot mange plager.

Anonymkode: 50e0d...070

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Nå er det ikke meg du spør, men man kan få så sterke bivirkningene av å gå på hormoner at man må vurdere nytte/kost. Noen har også arvelig kreft i familien -så det er utelukket å gå på det pga risikoen for kreft og blodpropp. 

Men med de invalidiserende plagene TS har, så er det nesten vanskelig å tenke seg enda sterkere bivirkninger, det er derfor jeg er nysgjerrig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Men med de invalidiserende plagene TS har, så er det nesten vanskelig å tenke seg enda sterkere bivirkninger, det er derfor jeg er nysgjerrig.

TS her! 

Jeg fikk urytme på hjertet av de, såpass at jeg ble innlagt på sykehuset flere ganger. 

Fikk også konstante blødninger, men det kunne blitt løst ved å fjerne livmoren. 

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her! 

Jeg fikk urytme på hjertet av de, såpass at jeg ble innlagt på sykehuset flere ganger. 

Samme her -ble lagt inn på sykehuset pga hjerterytmeforstyrrelser hadde episoder med 200 i puls som ikke roet seg, jojo puls mellom 40-150 når jeg bare ruslet meg en tur, sammen med tungpust og lavt oksygennivå. Mye annet rart også som pustestopp om natta og problemer med stiv muskulatur. Kvalme og svimmelhet.  

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg fikk både flere symptomer og forverring av de jeg allerede hadde. Noe ble bedre men alt i alt for mye bivirkninger som ikke rettferdiggjorde det lille som ble bedre. Ikke lett dette med hormonell ubalanse og medisinere det. Da det er flere hormoner og tilskudd du må bruke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

TS her! 

Jeg ville testet tilskudd av vitaminer og mineraler. Har du sjekket dem nylig? F.eks er d vitamin og magnesium viktig for hormonbalanse, b-12 og andre b vitaminer viktig for energi og nervesystem. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...