AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #1 Del Skrevet 21 timer siden Føler dere at dere har nok tid og kapasitet til å følge alle 3 godt opp? (eller flere for de som har det) De får deltatt på aktiviteter, dere husker nisselue og kjevle, og får bakt kaker til avslutninger og kioskvakter? Og har dere overskudd nok til at hvert barn blir sett og også får litt alenetid med foreldre? Har 2 barn, og ønsker meg et tredje, men ikke om de to andre blir skadelidende for det. Har plass og økonomi til 3. Anonymkode: 20358...109 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #2 Del Skrevet 21 timer siden Ja til alle spørsmål. hvis det er ting som skal huskes å bli tatt med et sted setter jeg det på kalenderen med alarm om morgenen. Vi har felles kalender på mobilen så hvis jeg legger noe inn så kommer det automatisk opp hos mannen også, og omvendt. vi tvinger inne barna til å gå på aktiviteter hvis de ikke ønsker. Eldste ønsker ikke (har prøvd flere), og han bruker heller tida si på legobygging eller å være med venner. alle barna får alenetid med begge foreldrene (en av oss om gangen) i løpet av helga. Det kan være alt fra å spille et spill, lese ei bok, gå tur med hunden osv osv, og det kan være alt fra 30 minutt til et par timer. Jeg er trener for laget til mellomste jenta, så hun får nok litt ekstra alenetid med meg før og etter treninger pga dette. men selvfølgelig er det ting som forsvinner når vi prioriterer barna. Vi har gitt opp å ha strøkent hus, det ser absolutt ut som noen bor i huset vårt😅 det er lite tid til sosialt for oss voksne. om det har noe å si så jobber begge kun dagtid, mannen av og til litt overtid + en helg per mnd. Så vi er alltid to voksne hjemme hver ettermiddag. jeg syntes ikke overgangen til 3 barn har vært noe stress. Kjenner ikke noe til det berømte hamsterhjulet heller. Anonymkode: 6db5b...547 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #3 Del Skrevet 21 timer siden Vi føler at vi strekker til, men det tredje barnet er ikke bare vårt, men noen andres. Dermed så har vi ikke vært gjennom babyperioden med to eldre søsken. Jeg vil tro at det er den vanskeligste perioden å følge opp alle ,0-3 år med eldre søsken. Anonymkode: 33bcc...d8f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #4 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Føler dere at dere har nok tid og kapasitet til å følge alle 3 godt opp? (eller flere for de som har det) De får deltatt på aktiviteter, dere husker nisselue og kjevle, og får bakt kaker til avslutninger og kioskvakter? Og har dere overskudd nok til at hvert barn blir sett og også får litt alenetid med foreldre? Har 2 barn, og ønsker meg et tredje, men ikke om de to andre blir skadelidende for det. Har plass og økonomi til 3. Anonymkode: 20358...109 Greit når de var små, men som tenåringer/halvvoksne er det alltid bekymringer og annet. Anonymkode: e256b...39f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #5 Del Skrevet 21 timer siden Ja til alt du spør om. Aldri vært noe problem. Alle mine er tenåringer nå, 2 av dem sluttet med fritidsaktiviteter, jobber istedet. 2 på vgs, ikke så veldig mye å følge opp der kontra barne/ungdomsskolen. Anonymkode: 4c254...609 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #6 Del Skrevet 21 timer siden Det kommer jo an på aldersforskjell mellom barna. Mine eldste var 3,5 og 5,5 nå yngste ble født. Var jo i permisjon når eldste begynte på skolen og bestemte meg for å jobbe redusert når barna gikk sitt første skoleår, og det har jeg gjennomført. Takknemlig for at jeg har mulighet til det. Anonymkode: e725b...7f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #7 Del Skrevet 20 timer siden Har kun to men svarer likevel. Mine er nå 12 og 16 år. Eldste går ikke på aktiviteter, gamer og trener på studio der betaler vi selvsagt. Dit går han selv. Han står og slalåm om vinteren og må noen ganger kjøres dit. Yngste går på en rimelig aktivitet med minimalt med dugnad. En gang i uken. Vi kjører men kan vi ikke kan yngste ta bussen eller sitte på med andre. Skulle vi ikke huske på det som er av ekstra til turdag, avslutninger osv så skulle vi vært ganske nedsnødde. Begge her bruker briller og en har hatt regulering og dette koster selvsagt og er en del ekstra oppfølging. men poenget er at om du får barn som er friske så blir det gjerne bare enklere med tiden... Anonymkode: 0e6ff...310 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #8 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Føler dere at dere har nok tid og kapasitet til å følge alle 3 godt opp? (eller flere for de som har det) De får deltatt på aktiviteter, dere husker nisselue og kjevle, og får bakt kaker til avslutninger og kioskvakter? Og har dere overskudd nok til at hvert barn blir sett og også får litt alenetid med foreldre? Har 2 barn, og ønsker meg et tredje, men ikke om de to andre blir skadelidende for det. Har plass og økonomi til 3. Anonymkode: 20358...109 Ser flere med 2 og 3 barn som ikke klarer å følge de opp, og må klare seg mye alene. Men ser og de som har 5 barn og er veldig flink. Kommer vel ann på foreldrene! Anonymkode: 5ff68...b12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #9 Del Skrevet 20 timer siden Vi får til å følge opp tre små. Har full jobb, begge to, men bor og jobber på bygda, så er ikke under det største presset tidsmessig. Selvfølgelig glemmer vi av og til en ting som skulle blitt tatt med til skole eller barnehage, men det hendte da vi hadde to også. Vi fikk et ekstra gir da vi fikk den tredje. Har blitt mer effektive, f.eks. med full oversikt over ukeshandel. Har lavere terskel for å sette ting i oppvaskmaskinen enn før. Samarbeider bedre oss i mellom, for begge to er «på» fra barna står opp til de legger seg. Ingen tid til pause 😅 Jeg merker imidlertid ofte at jeg gjerne skulle hatt mer alenetid med den midterste. Jeg tror ikke hun er skadelidende, men det er mange hobbyaktiviteter, baking og lignende vi hadde gjort med henne hvis jeg ikke måtte følge opp minste på to år så mye. Det er litt kjipt, men til gjengjeld har mellomste fått en søster i livet, det er jo verdifullt. Anonymkode: d66c9...6b0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #10 Del Skrevet 20 timer siden Vi har snart 5 barn (mellom 13-3 år) og vi føler nøyaktig med på alt. tursager, fotball treninger, barnehage foreldre kaffe. Jeg bake til de fleste arrangement og sitte i FAU- sosial kontakt. Vi tar sosiale kvelder ofte hos oss, barna er med (da møte de barna og vi voksne 😉). Begge jobbe fulltid med flextid mulighet og dagtid. Vi har en vaskedame hver andre uke og jeg handler- lage mat selv. Dette funker bare med overskudd og god planlegging. Jeg elsker ett hus full av barne latter og hvordan alle utvikler seg 🤩. Anonymkode: 266a3...1fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #11 Del Skrevet 20 timer siden Ja, det er virkelig ikke et problem! Anonymkode: 58de1...823 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #12 Del Skrevet 20 timer siden Vi har fire, mellom 8 og 14. Svaret er ja, men det er selvsagt prioriteringer, og barna får antageligvis mer ansvar enn de som er enebarn eller bare har ett søsken. Vi prioriterer tid med barna framfor å se på treninger/kamper. De må selv komme seg på trening osv. Anonymkode: 237a7...916 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #13 Del Skrevet 20 timer siden Vi har fem. Vi har hatt mye hjelp fra storfamilien og barna har kommet seg til og fra aktiviteter selv sammen med venner. Vi har lært dem opp til å gjøre plikter og rydde opp etter seg fra de var små. De er store nå og veldig selvstendige og ansvarsfulle. Alle har fått god oppfølging fra oss. Anonymkode: 9bfb7...f17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 20 timer siden #14 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Føler dere at dere har nok tid og kapasitet til å følge alle 3 godt opp? (eller flere for de som har det) De får deltatt på aktiviteter, dere husker nisselue og kjevle, og får bakt kaker til avslutninger og kioskvakter? Og har dere overskudd nok til at hvert barn blir sett og også får litt alenetid med foreldre? Har 2 barn, og ønsker meg et tredje, men ikke om de to andre blir skadelidende for det. Har plass og økonomi til 3. Anonymkode: 20358...109 Det er en flytende prosess : småbarn tar plass og krever tid; det vil spise av oppmerksomheten til de andre, og over tid blir det mer 1/3 av tid. Poenget er at folk har så og så mye tid til barn, og jo flere man har, jo mindre tid pr barn. Ungene har ingen problem med dette, det er først og fremst foreldrene som føler på FOMO knyttet til ungene. For ungene er dette utviklende. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #15 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Føler dere at dere har nok tid og kapasitet til å følge alle 3 godt opp? (eller flere for de som har det) De får deltatt på aktiviteter, dere husker nisselue og kjevle, og får bakt kaker til avslutninger og kioskvakter? Og har dere overskudd nok til at hvert barn blir sett og også får litt alenetid med foreldre? Har 2 barn, og ønsker meg et tredje, men ikke om de to andre blir skadelidende for det. Har plass og økonomi til 3. Anonymkode: 20358...109 Tre stykker i samme klasse, på nesten alle de samme aktivitetene gjør livet enklere enn tre stykker i ulik alder. Anonymkode: c95c9...048 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #16 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Greit når de var små, men som tenåringer/halvvoksne er det alltid bekymringer og annet. Anonymkode: e256b...39f Skulle akkurat til å skrive det samme. Gått på skinner gjennom barndommen, ungdomstiden har vært heavy! Anonymkode: c1f29...232 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #17 Del Skrevet 10 timer siden Vi har tre i barneskolealder. Får fulgt opp, men det føles hektisk til tider. Men med god hjelp av uketavle og flittig merking på kalenderen på tlf med alarmer går det ganske greit. Vi har to barn som trenger litt ekstra oppfølging, så det merkes. Anonymkode: ad783...28c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #18 Del Skrevet 10 timer siden Vi har tre, med 5 år mellom yngste og eldste. Vi jobber fullt begge to med ansvarsfulle stillinger. Da minste var liten hadde vi au pair et par år for å få det til å gå rundt. Har fått lite hjelp av besteforeldre, så har vært ganske heftig til tider. Ofret alt av sosialt liv for oss voksne. Før var det mye stress rundt jul og skoleslutt, da toppet det seg med avslutninger ol. nå er det bare yngste som har organiserte aktiviteter, så litt lettere. Men merker at ungdomstiden er vel så krevende. Blir mye tid som går med til hjelping og masing med lekser og prøver. Henting på kveldene osv. får ikke mye tid til hver enkelt, annet enn skolearbeid, ellers så vil de vil heller spille og være med venner enn oss. Nå får endelig vi voksne mer tid til hverandre. Anonymkode: 5e375...468 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå