Gå til innhold

Slankesprøyte og vektnedgang

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei,

Jeg har vært overvektig store deler av livet og begynte på slankesprøyte for å gå ned i vekt. For meg skyldes dette lav forbrenning, et overskudd av fettceller og en ubalanse i sult- og metthetshormonene. I tillegg har jeg slitt med binge eating disorder, men medisinen bidrar til å dempe den. Etter at jeg begynte på sprøyten, hadde jeg ikke lenger matstøy eller søtsug. For første gang følte jeg meg normal og hadde et sunt forhold til mat. Jeg har gått ned i vekt siden 2022 pga. sprøyten.

Tidligere kunne jeg spise nesten hele dagen og fortsatt føle meg sulten. Nå spiser jeg små porsjoner, nesten  barneporsjoner, uten behov for mellommåltider. Sprøyten gjør meg også av og til kvalm, noe som reduserer matlysten enda mer. 

Jeg fikk kommentarer fra både familie og medelever i oppveksten på vekten min. Derfor har jeg dårlig selvtillit, og etter jeg gikk ned i vekt sliter jeg med BDD. Jeg føler meg aldri god nok på en måte. Jeg kan veie meg selv flere ganger daglig, og vekten har blitt verdien min. Familien min har lagt press på meg til å slanke meg de to siste årene. Vi er fra Marokko, og det er mer aksept i kulturen å kommentere på utseende til andre der. De sier også at jeg ikke kommer til å finne meg noen å gifte meg med, hvis jeg er overvektig.. 

Overvekt er noe som ligger i familien min. Jeg har to søstre, der en av dem er overvektig. Hun andre driver med idrett og er slank. Broren min er normalvektig, men har en høyere forbrenning enn oss. Flere slektninger i familien min sliter også med overvekt. 

Legen min har anbefalt meg å gå på vedlikeholdsdose fast. De aller fleste som slutter på sprøyten går opp igjen kort tid etterpå. Jeg skal kun slutte på den når jeg skal få barn. Håper ikke at alle fettcellene fylles opp igjen da. Jeg vurderer også fettsuging og brystreduksjon, men har fått råd om å vente til etter jeg har fått barn. Overvekt blir jo sett på som en kronisk tilstand. For min del er det sånn, siden jeg var overvekt i ungdomsårene, noe som førte til at jeg utviklet flere fettceller. I tillegg har jeg lav forbrenning, og en ubalanse i metthets- og sulthormonene i kroppen.

Jeg har også merket at matstøyen gradvis har kommet tilbake. Jeg føler meg ikke like mett som før. Effekten av medisinen har avtatt. Jeg går også ikke lenger ned i vekt og der jeg ønsket å gå ned. Trening øker også matlysten og søtsuget mitt. Har noen av dere opplevd lignende?

Anonymkode: f9de6...81a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er helt normalt at matlyst kommer tilbake når man slutter på sprøytene, så for de fleste så må man stå på det ut livet. Har du vurdert å få psykisk helsehjelp for å nøste opp i de vanskelige tingene?

Anonymkode: 3f621...3d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...