Gå til innhold

Glutenfri ribbesaus?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Lag vanlig saus til alle unntatt allergikeren. La hen få vanlig ribbesjy. 

Anonymkode: 7e00e...a31

Jeg hadde blitt ordentlig skuffet hvis jeg var gjest hos deg. I det minste bør det kommuniseres, så vedkommende kan ta med egen saus. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Bemerk at det også er hvetemel i soyasaus. 

Det glutenfri alternativ til soyasaus er tamari(saus). 

Usikker på Worchestersauce, du må sjekke innholdet på den du har. 

Anonymkode: 1f6aa...c50

Ja, det er gluten i vanlig Worchestersauce. Jeg har kjøpt den glutenfri på nett i Storbritannia, men vanskelig å få tak i i Norge.

Her har 1/3 på julaften cøliaki, så jeg lager en glutenfri saus, og det er ikke noe problem. Bruker bare glutenfri mel til jevning.

Anonymkode: 24f85...8a4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg må lage årets saus glutenfri og har ingen erfaring med det. 

Kan jeg på noen måte gjøre denne glutenfri? 

https://gladkokken.no/oppskrifter/klassisk-ribbesaus-kraften-fra-ribbestekingen-gir-en-herlig-smak

Anonymkode: 14f51...7cd

Du kan enten lage Toro glutenfri saus fra Fri for hyllen, til alle, eller lage en glutenfri og ev med gluten. 

Anonymkode: 16e97...808

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kålrota skrev (24 minutter siden):

Det finnes glutenfri soyasaus fra Kikkoman. 

Såkalt 'glutenfri soyasaus' _er_ tamari. 

Sitat

Hvad er forskellen på soya og tamari?

Soya og tamari er begge fremstillet af sojabønner, men der er forskel både i deres fremstillingsprocesser og smag.

Sojasovs er normalt lavet af en blanding af sojabønner, hvede, vand og salt. Den har en salt, umami-smag og bruges i mange asiatiske retter.

Tamari er en type sojasovs, der stammer fra Japan. Det adskiller sig fra den mere almindelige kinesiske sojasovs ved at være lavet uden tilsætning af hvede. Tamari er derfor glutenfri.

Tamari fremstilles ved at fermentere sojabønner, hvilket resulterer i en mørkere og mere fyldig smag. Den har en rig, salt og lidt sød smag.

//https://www.madbanditten.dk/raavare/tamari/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Såkalt 'glutenfri soyasaus' _er_ tamari. 

Ja, poenget mitt er at den finnes på alle butikker. Som Kikkoman (lettere å finne). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MarianneE skrev (6 timer siden):

Nei, gjør det enkelt og server bare sjy til alle. Aldri gøy å være den med cøliaki som "må få eget" Snakker av erfaring..

Ts skriver at hun er vant til sjy, men at mannen hennes må ha saus. Så hun vil lage saus. Skal en gjest med cøliaki trumfe dette bare fordi?

Anonymkode: 7b763...f36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Tilsett skyen fløte og maizena

Anonymkode: f9bce...024

Enig, gjør dette hvert år jeg. Og litt salt og pepper. Folk skryter alltid av sausen. 

Ingen her må ha det glutenfritt, men jeg bruker stort sett maizena til saus, fordi det går mye kjappere.

Anonymkode: 23277...d8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager glutenfri saus til alle. Måler mengden væske det blir med kraft fra ribba og tilsetter evt vann for å få nok saus. Så rører jeg inn maizena i kald saus under omrøring. Når den er tyknet smaker jeg til med salt og pepper om nødvendig, og fløte. Og en dæsj sukkerkulør om den blir for lys- selv om det er juks😅Det smaker jo godt og fyldig med ribbekraften, jeg har aldri følt at den trenger kikoman eller worshestersaus, det kræsjer litt med smaksbildet. Dette er norsk husmannskost😉 Raus med krydder i matlagingen min ellers, men jeg syns at kraften gir god og fyldig smak. Ville jeg tilsatt noe måtte det vært en liten skive brunost eller bittelitt solbærsirup. 

Anonymkode: 2f25b...750

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Ja, det er gluten i vanlig Worchestersauce. Jeg har kjøpt den glutenfri på nett i Storbritannia, men vanskelig å få tak i i Norge.

Her har 1/3 på julaften cøliaki, så jeg lager en glutenfri saus, og det er ikke noe problem. Bruker bare glutenfri mel til jevning.

Anonymkode: 24f85...8a4

oluf.no har tryme:

https://www.oluf.no/try-me-wine-pepper-sauce-147-ml?gad_source=1

denne finnes nok også i noen butikker (har sett det, husker ikke hvor)

Anonymkode: c62c8...c7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...