Gå til innhold

husky/rottweiler/amerikansk bulldog

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen tanker om en hannhund på 1 år av denne blandingen? Hva tenker dere at den vil kreve i form av plass, aktivitet, stimuli, lydighetstrening osv? Hvilke egenskaper bør eier ha? Noe å være OBS på? 

(Det er noen i livet mitt som allerede har skaffet seg denne hunden, men de har ikke lest seg opp noe særlig så jeg vil i hvert fall prøve å gjøre mitt for å hjelpe situasjonen) 

Anonymkode: feadd...9c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Umulig og si! Denne blandingen kan bli hva som helst og burde være forbudt enkelt og greit.

Anonymkode: d34c9...410

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil du i det hele tatt være nær folk som er så dumme? Det burde kreves dyresertifikat for å eie hund. 

Anonymkode: 2eab0...3e9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstremt aktiv, jaktinstinkt og svært mye vokt vil jeg gjette. I mine øyne en ganske farlig blanding uten veldig erfarne eiere.

Anonymkode: a13cd...411

• Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har sett et par av denne type blanding bli omplassert flere ganger, tipper valper fra samme kull da de jeg har sett har vært rundt samme alder, ca. 1 år gammel. 

Raseanalyse:

- Energisk husky som ofte er voldsomme i lek

- Vaktsom rottweiler

- Bøllete bulldog

= Hyper bølle som plager evt "ypper seg" med andre hunder, mulig samkjønnsaggressiv. Selv om hunden ikke mener noe vondt så kan det oppfattes anderledes av andre hunder. Innpåsliten bølle.

Hundeholdet blir i så fall anstrengt, passering kan være dritt, samt vil hunden kreve en del fysisk stimuli. Rasene er forsåvidt greie mot mennesker, men vil nok bli noe reservert mot fremmede. Er du riktig uheldig kan den arve vakt- og jaktinstinkt.

Akkurat hvilke egenskaper som vil stå sterkest er umulig å vite. Tviler på at de fleste valpene fra slike kull arver så mye av det positive. Mye av det klæsjer, og er uheldig å ha egenskaper som gjør hverandre verre.

Anonymkode: bd374...000

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle de tre rasene har mye jakt i seg, så den tenker jeg er bankers.

Ambull og rottweiler har mye vokt og går ikke nødvendigvis godt sammen med andre hunder. De trenger mye stimuli, både fysisk og psykisk. Fysisk er det vel nesten umulig å slite dem ut, dette er arbeidshunder som trenger noe å gjøre.

Husky er husky. De løper, trekker og jakter.

Jeg håper denne personen er over gjennomsnittet interessert i hund og elsker å gå lange turer året rundt. Her er det potensiale til det meste av hundesporter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle de jeg kjenner med rasehunder har fått en del problemer. Hundene sliter med diverse allergier og helseplager, mer enn de jeg kjenner som har rasehund fra seriøs oppdretter. Det er noe med tryggheten i det å vite hva du mest sannsynlig får av ulike egenskaper fra rasen også. Jeg hadde virkelig revurdert dette, for hunden sin skyld.

Anonymkode: 5f566...d07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer til å like mye aktivitet og med mye vokt og vakt. Jeg hadde nok begynt på ett hundekurs om de nettopp har fått hunden for å forebygge. Noen må ha hunder med krevende raser også men håper ikke at hunden skal brukes videre i avl. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

(Det er noen i livet mitt som allerede har skaffet seg denne hunden, men de har ikke lest seg opp noe særlig

Beste du kan gjøre her er enten at du selv eller å få denne eieren til å omplassere hunden. Man lar ikke fjolsete mennesker som ikke gidder å ta ansvaret sitte med en slik hund. Her kreves det en stødig hånd for at dyret ikke skal risikere å bli til fare for omgivelsene.

Det sier litt når du (som ikke er eieren) må gå ut skaffe kunnskap.. Noe av det mer useriøse jeg har hørt.

Endret av PITTY
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

For noen dårlige bilder. Så utrolig uprofesjonelt 

Anonymkode: a13cd...411

Og prisen da..

Anonymkode: f35bf...6b6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her sitter dere selvutnevnte eksperter på genetikk og spår hvordan en gitt sammenblanding av gener vil ende. Gatemikser er ofte de mest stabile, er min erfaring.

For meg blir det da like logisk å spørre om hva som vil skje hvis man blander gener fra mennesker. Er det f eks farlig å blande et menneske fra Afrika som i titusener av år har tilpasset seg som jegere i sitt miljø med mine gener fra vikingtiden som kriger.

Faktum er at hunder er 99,9 % lik ulven i gener. Den lille forskjellen ser vi også mellom grupper (raser) av mennesker som i hundre tusen år har utviklet seg adskilt.

Anonymkode: 0c761...6d8

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Her sitter dere selvutnevnte eksperter på genetikk og spår hvordan en gitt sammenblanding av gener vil ende. Gatemikser er ofte de mest stabile, er min erfaring.

For meg blir det da like logisk å spørre om hva som vil skje hvis man blander gener fra mennesker. Er det f eks farlig å blande et menneske fra Afrika som i titusener av år har tilpasset seg som jegere i sitt miljø med mine gener fra vikingtiden som kriger.

Faktum er at hunder er 99,9 % lik ulven i gener. Den lille forskjellen ser vi også mellom grupper (raser) av mennesker som i hundre tusen år har utviklet seg adskilt.

Du høres ut som en selvutnevnt eksepert selv. Eller er det bare de du er uenig i som er det?

Anonymkode: 7eac6...abe

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du høres ut som en selvutnevnt eksepert selv. Eller er det bare de du er uenig i som er det?

Anonymkode: 7eac6...abe

Det er kun de som jeg er uenige med som er selvutnevnte eksperter. De jeg er enige med formidler fakta.😇

Du kan f eks lese deg opp på MAOA, Warrior Gene, som 59% av svarte menn har mot 34% av hvite menn. Å snakke om slik forskning er jo rasisme, mens med hunder kan man spekulere fritt.

Jeg har førti års erfaring med brukshund. En av de flotteste hundene jeg husker var blanding av Pitbull og Rottweiler. Han manglet liksom de negative sidene ved begge rasene. Den farligste drapsmaskinen jeg har møtt var en Riesenschnauzer. "Odin" som på 1990 tallet drepte tre pitbull (forskjellige anledninger) i narkomiljøet ved Akerselva i Oslo, hvis noen husker. Og en fuglehund som kun hadde interesse av å vokte.

Poenget mitt er at vi kan spekulere om gener på hunder og tippe på resultatet av blandinger når det egentlig bare er gjetning.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...