AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #1 Del Skrevet 12 timer siden Hei! På forhånd beklager for langt innlegg! Jeg har tenkt å kjøpe meg hund, men er veldig usikker på hvilken rase jeg vil ha. Jeg vil ha en liten til mellomstor hund som kan bli med på lengre turer, men som også er rolig innendørs og er glad i kos. Jeg ønsker en hund som er enkel å trene og som ikke er kjent for problemer med andre hunder. Jeg har kikket en del rundt, og ser at de fleste småhundene som passer best til mine kriterier er langhårete hunder som krever mye pelsstell. Herunder Bichon Havanais for eksempel. Virker som en helt nydelig hund, men jeg ser litt mørkt på alt pelsstellet. I så tilfelle vil jeg ha den klippet, som heller ikke er gratis. Dessuten krever den hyppig bading og pelsstell selv om den klippes kort, har jeg forstått. Med langhårete småhunder så godt som utelukket så er jo alternativene begrenset. Jeg har derimot sett litt på Staffordshire bullterrier og Boston terrier, og lurer på om noen av dere har erfaring med disse rasene. Jeg har lest en del og ser jo at mange nevner samkjønnsaggresjon hos staffene. I tillegg er de jo litt større, og jeg har forstått at de har masse energi. Med Boston terrierne ser jeg jo at pusteproblemer er gjentakende, samt øye- og kneproblemer. I tillegg er det jo noe helt overfladisk - at de ikke har hale. Er det bare jeg som synes det er gøy med en hund som faktisk kan logre?🤭 Uansett, jeg håper noen av dere som har erfaring med en eller begge av disse rasene kan dele deres synspunkt? Positive som negative! For å sette ting i sammenheng med meg og min situasjon så er jeg 30 år, enslig og bor i en leilighet som er stor nok for meg og en liten hund. Jeg har hatt hund, men kun store hunderaser som Berner Sennen. Jeg har fulltidsjobb med mulighet for hjemmekontor, men hunden må nok være hjemme alene et par ganger i uka. Anonymkode: 900f6...b05 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #2 Del Skrevet 10 timer siden Staffene kan være greie de, hvertfall hvis du vil ha en hund til tur (som du nevner, Boston terrier med sitt flate ansikt skaper pusteproblemer). Uheldigvis har jeg møtt på en del staffer som skaper bråk. Tispene jeg har vært borti har ikke vist tegn til aggresjon, mens hannhundene har vært ganske målbevisst når de møter andre hunder (om det spesielt er mot andre hannhunder veit jeg ikke). Overraskende hvor lydige de kan være da! Jeg hadde vært veldig kritisk til valg av oppdretter om jeg skulle valgt staff. De varierer veldig i utseende og gemytt ut ifra oppdretters mål og visjon. Og ut ifra min erfaring har tispene vært bedre rundt andre hunder, men kan godt være ren tilfeldighet. Boston terrier hadde jeg ikke vurdert pga helseproblemene. Har ikke møtt noen selv så kan ikke si noe om hvordan de er. Har du sett på schipperke da? Er varsling kanskje noe du vil unngå? Anonymkode: b66df...98f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #3 Del Skrevet 10 timer siden Corgi? Anonymkode: a190c...7dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #4 Del Skrevet 4 timer siden Jeg har staff-tispe. Hun liker ikke andre hunder spesielt godt, og dette er typisk staff. Om du vil ha en hund du kan slippe løs i hundegården eller som kan leke med hunden til en venninne av deg så burde du velge en annen hund. hvis dette ikke er viktig, og du først og fremst er ute etter en lojal bestevenn som elsker både fjellturer og sofakos, så er staffen perfekt. Anonymkode: 257e1...b65 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 45 minutter siden #5 Del Skrevet 45 minutter siden Kjenner noen som har gått fra staff til boston nettopp for å få en hund som faktisk er omgjengelig med andre hunder og uten det veldige alvoret. Har man staff må man gå med konstant høye skuldre normalt sett ute, og blir det først bråk så er det alvor grunnet den intense aggresjonen mot andre hunder. Anonymkode: 3b0de...8b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå